شناسه خبر : 20539 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وزیر صنعت کارنامه ۹‌ماهه خودروسازان را در هیات دولت تشریح کرد

گزارش گشایش

وقتی گزارش بانک مرکزی از رشد اقتصادی نیمه اول سال ۱۳۹۳ منتشر شد، معلوم شد یک درصد از رشد چهاردرصدی اقتصاد ایران از بخش «صنعت» حاصل شده است. در میان گروه‌های مختلف صنعت کشور اما یک نام به عنوان صنعت پیشرو، برجسته‌تر از بقیه نام‌ها بود: «صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر» که رشدی ۹/۶۸‌درصدی را در ارزش افزوده خود تجربه کرده بودند.

وقتی گزارش بانک مرکزی از رشد اقتصادی نیمه اول سال 1393 منتشر شد، معلوم شد یک درصد از رشد چهاردرصدی اقتصاد ایران از بخش «صنعت» حاصل شده است. در میان گروه‌های مختلف صنعت کشور اما یک نام به عنوان صنعت پیشرو، برجسته‌تر از بقیه نام‌ها بود: «صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر» که رشدی 9/68‌درصدی را در ارزش افزوده خود تجربه کرده بودند. عملکرد صنایع خودروسازی ایران در پایان آذرماه هم تقریباً همین میزان از رشد را نشان می‌داد و به همین دلیل وقتی وزیر صنعت، معدن و تجارت کارنامه این صنعت را به جلسه یکشنبه گذشته هیات دولت برد، می‌توانست با افتخار از جزییات رشد آن سخن بگوید. محمدرضا نعمت‌زاده در گزارش «وضعیت صنعت خودرو»، از خروج این صنعت از تحریم حرف زد و گفت «تولید خودرو در 9‌ماهه نخست امسال ۶۴ درصد بیشتر شده است.» عمده رشد تولید صنعت خودرو ایران در این دوره البته ناشی از لغو تحریم و ازسرگیری تولید گسترده محصولات پژو در ایران‌خودرو بوده است. رشد 221درصدی تولید پژو 206 و افزایش 91درصدی تولید پژو 405 مهم‌ترین نشانه این تغییر است.
وزیر صنعت در جلسه هیات دولت از ارتقای سطح استاندارد آلایندگی خودروها به یورو۴ در نیمه دوم سال جاری و کاهش زمان وصول مطالبات قطعه‌سازان از ۱۲ ماه به چهار ماه هم خبر داد و گفت ارزش افزوده این صنعت ۲۰ درصد از کل صنعت کشور است و ۱۲ درصد اشتغال مستقیم نیروی کار در این بخش را شامل می‌شود.
پس از پایان گزارش او، حسن روحانی با تشکر از وزارت صنعت، معدن و تجارت، از اهمیت خودروسازی در رشد اشتغال حرف زد و بر چند نکته تاکید کرد: «بهبود کیفیت، ایمن‌سازی، افزایش حضور در بازارهای جهانی و ارتقای جایگاه صنعت خودرو کشور در منطقه و جهان.» رئیس‌جمهور در عین حال خواستار «توجه بیشتر به تنوع و زیبایی در تولید خودرو» شد؛ چیزی که -در کنار رشد کمی و کیفی صنعت خودرو- به گفته روحانی می‌تواند به «رضایت بیشتر مردم» از خودروسازان بینجامد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها