شناسه خبر : 19959 لینک کوتاه

آیا خروج منتفی است؟

سیاستگذاران و بخش تجاری نوری را در افق می‌بینند. حالت عمومی بخش تجاری یونان امیدوارکننده است.

جواد طهماسبی
The Economist
سیاستگذاران و بخش تجاری نوری را در افق می‌بینند. حالت عمومی بخش تجاری یونان امیدوارکننده است. یونان هنوز با واپس‌گرایی شدیدی که تولید را بیش از یک‌پنجم کاهش داد و نرخ بیکاری را به بالاترین میزان در اروپا، یعنی 27درصد رسانید دست و پنجه نرم می‌کند. اما شاخص ماهانه اطمینان بخش تجاری که توسط اتاق فکر IOBE منتشر می‌شود در دسامبر گذشته به بالاترین میزان خود ظرف دو سال رسید. وزیر دارایی یونان اعتقاد دارد به خاطر شروع فصل گردشگری در ماه اکتبر اقتصاد کشور روبه بهبودی خواهد گذاشت. رزرو زودهنگام هتل‌ها در جزایر دریای اژه باعث خوشحالی هتلداران و فعالان صنعت گردشگری شده است. خوش‌بینی نسبت به بازارهای خارجی و اطمینان‌دهی آلمان از اینکه یونان می‌تواند در منطقه یورو باقی بماند به این احساس مثبت کمک کرده است. میلیون‌ها یورویی که پس از احتمال خروج قریب‌الوقوع یونان در تابستان گذشته به خانه‌ها رفته بود اکنون به حساب صاحبان آنها در بانک‌ها برگردانده شده‌اند. بازار بورس آتن روندی صعودی دارد و بنگاه‌های مالی خصوصی با شرکت‌های بحران‌زده یونان به چانه‌زنی مشغولند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند دولت ائتلافی به رهبری حزب راست ‌میانه دموکراسی نوین به ثبات رسیده است. علاوه بر این محافظه‌کاران از حزب مخالف چپگرای سیریزا فاصله گرفته‌اند. این وضعیت در شرایطی ایجاد شده است که همین ماه مستمری‌ها و حقوق کارکنان دولت کاهش و مالیات املاک طبقه متوسط افزایش یافت. در مقابل 28 درصد محبوبیت رهبر حزب سیریزا، آنتونیس ساماراس نخست‌وزیر یونان به درصد بی‌سابقه مقبولیت 46 رسیده است. سفر اخیر رهبر حزب سیریزا به برلین و واشنگتن به منظور فراهم ساختن مقدمات دوره جدید نخست‌وزیری چپگرایان حزبش را ناراحت کرد و بر میانه‌روها هم تاثیر مثبتی نداشت.
با این وجود یونان هنوز موفق نشده است اهداف تعیین‌شده توسط تروئیکای متشکل از بانک مرکزی اروپا و مقامات اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول را تحقق بخشد. تروئیکا بر وضعیت بسته نجات130میلیارد‌یورویی بین‌المللی نظارت می‌کند. از ماه دسامبر دو بسته کمکی 5/43 میلیارد یورویی پرداخت شده‌اند و در صورت تحقق چند شرط قانونی و اجرایی بسته 6/5 میلیارد‌یورویی دیگری در ماه مارس پرداخت خواهد شد. اخیراً تروئیکا پیش‌نویس یک قانون محرک سرمایه‌گذاری را رد کرد. به ادعای آنها این بسته به نفع همان گروه‌های محلی بود که عامل اصلی گرفتاری‌های اقتصادی بودند. قرارداد دو میلیارد‌یورویی خصوصی‌سازی شرکت‌های گاز DEPA و شرکت وابسته لوله‌کشی Desfa هم در حال بررسی هستند. تاکنون شرکت دولتی گازپروم و شرکت خصوصی سینتز از روسیه بهترین پیشنهادها را ارائه کرده‌اند. پس از اینکه مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا مخالفت خود را اعلام کردند سازمان خصوصی‌سازی یونان اعلام کرد هر پنج شرکت پیشنهاددهنده برای خود شرکای غربی پیدا کنند. مبارزه با فرار از مالیات که یکی دیگر از اولویت‌های تروئیکا بوده است به دستگیری صدها نفر از جمله تجار معروف آتنی منجر شده است اما تاکنون احکام قانونی و یا حکم مصادره اموال معدودی صادر شده است. مقامات وزارت دارایی از این شکایت دارند که قوه قضائیه به جای فرستادن متخلفان مالیاتی به زندان برای آنها احکام تعلیقی صادر می‌کند. قضات پیشنهاد تروئیکا برای تاسیس دادگاه‌های مالیاتی به منظور حل و فصل هزاران پرونده و الزام متخلفان به پرداخت مالیات‌ها را نپذیرفته‌اند.
دولت با اتخاذ موضع خشن‌تر نسبت به تظاهرات‌کنندگان تلاش دارد ناآرامی‌های اجتماعی را کنترل کند. دولت توانست با مشارکت استفاده‌کنندگان از وسایل حمل و نقل عمومی و تولیدکنندگان محصولات تازه در جزایر یونان کارگران اعتصابی مترو و قایق‌های ساحلی را وادار کند سرکار خود بازگردند. صدها کشاورزی که در اعتراض به پر کردن اظهارنامه مالیاتی برای اولین‌بار تراکتورهای خود را در حاشیه بزرگراه پارک کرده بودند اکنون به دستگیری و اقدامات قانونی تهدید شده‌اند. اما حتی با بهبود وضعیت اقتصادی به نظر می‌رسد آرام کردن تنش‌های اجتماعی به زمان بیشتری نیاز دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها