شناسه خبر : 1861 لینک کوتاه

اتحادیه اروپا و مهاجرت

موج جدید کشورهای ثروتمند اروپا از هجوم اتباع رومانی و بلغارستان ناراحتند. وزیر امور خارجه بلغارستان و سفیر رومانی در لندن از افزایش خشونت بریتانیایی‌ها نسبت به مهاجران کشورهایشان ابراز نگرانی کرده‌اند.

جواد طهماسبی
The Economist
موج جدید
کشورهای ثروتمند اروپا از هجوم اتباع رومانی و بلغارستان ناراحتند. وزیر امور خارجه بلغارستان و سفیر رومانی در لندن از افزایش خشونت بریتانیایی‌ها نسبت به مهاجران کشورهایشان ابراز نگرانی کرده‌اند. وزیر امور خارجه بلغارستان می‌گوید بریتانیا تنها گزینه اتباع بلغارستان نیست بلکه به خاطر ارتباط نزدیک اقتصاد کشورش با اقتصاد آلمان این کشور هم مقصد دیگر مهاجران است. طبق گفته سفیر رومانی هموطنان او بیشتر تمایل دارند به فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بروند تا بریتانیا چراکه زبان آنها با زبان این کشورها قرابت بیشتری دارد. علاوه بر این او گفت بریتانیایی‌ها باید سپاسگزار کارگران ساختمانی رومانی باشند چراکه بدون آنها دهکده المپیک لندن سال گذشته تکمیل نمی‌شد. هیچ کشور عضو اتحادیه اروپا به اندازه بریتانیا نگران موج شدید مهاجرت نیست. عده‌ای پیش‌بینی می‌کنند سال آ‌ینده هنگامی که تمام 25 کشور عضو مجبور شوند بازارهای کار خود را به طور کامل برروی اتباع بلغارستان و رومانی که در سال 2007 به اتحادیه اروپا پیوستند باز کنند، موج مهاجرت مهارنشدنی خواهد شد. ریشه نگرانی بریتانیایی‌ها را باید در سه عامل بدبینی نسبت به اتحادیه اروپا، تجربه افزایش مهاجرت از لهستان و سایر کشورهای اروپای شرقی در سال 2004 و احساس منفی عمومی نسبت به مهاجران جست‌وجو کرد. با وجود این بریتانیا تنها کشوری نیست که نگران موج گسترده مهاجرت است.
شهرهای آلمان هم تحت تاثیر شمار فزاینده مهاجران رومانی و بلغارستان قرار گرفته‌اند. طبق نوشته هفته‌نامه اشپیگل و به نقل از بولتن داخلی انجمن شهرهای آلمان «توازن و آرامش اجتماعی به شدت در معرض خطر قرار گرفته است». آنها به ویژه نگران آن هستند که آنچه آنان مهاجرت فقرا و هجوم رومانیایی‌ها می‌نامند باعث شود مهاجران در شرایط نامساعد و در خانه‌هایی زندگی کنند که فقط به درد خراب کردن می‌خورند. در هلند حزب ضدمهاجر PVV وب‌سایتی را در اوایل سال گذشته راه‌اندازی کرد که شهروندان هلندی می‌توانستند شکایات خود را از مهاجران اروپای مرکزی و شرقی درج کنند. در این سایت از شهروندان پرسیده شد: آیا شما با مهاجران اروپای مرکزی و شرقی مشکل دارید؟ و آیا شما شغل خود را به خاطر یک مهاجر لهستانی، بلغاری، رومانیایی و یا دیگر کشورهای اروپای شرقی از دست داده‌اید؟ راه‌اندازی این سایت به خودی خود اهمیتی ندارد اما برای حزب PVV محبوبیت زیادی به ارمغان آورد. این سایت 40 هزار شکایت درباره سر و صدا و پارک نابجای اتومبیل اتباع اروپای شرقی و تعداد معدودی از اقدامات جنایی آنها جمع‌آوری کرد اما همزمان 135 هزار شکایت دیگر درباره بیگانه‌‌هراسی حزب مطرح شد. حتی با وجود این نگرانی گسترده‌تری درباره انسجام اجتماعی، رقابت برای شغل و سقوط دستمزدها و استانداردهای کاری در میان طبقه کارگر هلند و کلیه احزاب این کشور مشاهده می‌شود. سیاستگذاران رومانی و بلغارستان نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند تا حداقل بخشی از این نگرانی‌‌ها را کاهش دهند. آنها استدلال‌ می‌کنند که در سال 2004 بریتانیا تنها کشور بزرگ اتحادیه اروپا بود که بازار کار خود را بدون محدودیت بر روی لهستانی‌ها و سایر کشورهای اروپای شرقی باز کرد. این اقدام زمانی صورت گرفت که اقتصاد بریتانیا روبه شکوفایی بود. این زمان بریتانیا یکی از 25 عضو اتحادیه است و اقتصاد آن در مسیر تیرگی قرار دارد. کسانی که بدون قصد کار کردن و فقط به منظور استفاده از نظام رفاه انگلستان یا آلمان به آ‌نجا می‌روند قبلاً در این کشورها ساکن شده‌‌اند و آ‌نها هرگز با محدودیت‌های بازار کار مواجه نشده‌اند. بنا به اظهارنظر موسسه جامعه باز، مهاجرت از بلغارستان مدت‌ها پیش اوج گرفته بود و عامل اجبارکننده جدید وجود ندارد که در چند سال آینده فرآیند مهاجرت را تشدید کند. طبق داده‌های این موسسه اکثر مهاجران بلغار یا به اسپانیا می‌‌روند که محدودیت‌های کاری کمتری دارد و یا آ‌لمان را انتخاب می‌کنند، هرچند که بازار کار آنجا هنوز تا اندازه‌ای به روی آنها بسته است. سیاستگذاران اذعان دارند که جنایت می‌تواند عامل نگرانی دیگر باشد. داستان‌های مطبوعات اروپای غربی درباره سندیکاهای جنایی رومانی و بلغارستان که شهرها را از جیب‌برها، باج‌گیران و گداها مملو ساخته‌اند این نگرانی را تشدید می‌کند. با وجود این هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد نرخ جنایت در میان اتباع رومانی و بلغارستان در مقایسه با مهاجران کشورهای دیگر بالاتر است. برخی حتی استدلال می‌کنند نرخ جنایت در میان مهاجرانی که در کشورهای ثروتمند زندگی می‌کنند پایین‌تر است چراکه آ‌نها تمایل ندارند توجه دیگران را به خود جلب کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها