شناسه خبر : 16846 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چهره برتر کسب و کار سال ۲۰۱۴

بلندپروازترین مدیرعامل در جهان

در ۴۱‌سالگی لاری(لورنس) پیج مدیرعامل فعلی گوگل، افکارش را آزاد می‌گذارد و ناممکن‌ها را ممکن می‌بیند. لطیفه‌ای در مورد او وجود دارد. می‌گویند یکی از نوابغ گوگل برای نشان دادن آخرین اختراعش که ماشین زمان است به اتاق لاری پیج می‌آید. این نابغه در اتاق به دنبال پریز برق می‌گردد تا به لاری نشان دهد ماشین زمانش چگونه کار می‌کند.

نجوا میرهاشمی/فارغ‌التحصیل تجارت از دانشگاه هملی انگلستان
در ۴۱‌سالگی لاری (لورنس) پیج مدیرعامل فعلی گوگل، افکارش را آزاد می‌گذارد و ناممکن‌ها را ممکن می‌بیند. لطیفه‌ای در مورد او وجود دارد. می‌گویند یکی از نوابغ گوگل برای نشان دادن آخرین اختراعش که ماشین زمان است به اتاق لاری پیج می‌آید. این نابغه در اتاق به دنبال پریز برق می‌گردد تا به لاری نشان دهد ماشین زمانش چگونه کار می‌کند. لاری معترضانه می‌پرسد «چرا ماشینت برای کار کردن به برق باید احتیاج داشته باشد»؟! لاری شباهتی به مدیرعاملان شرکت‌های بزرگ ندارد. او مثل آنها قاطع و با اعتماد به نفس نیست در عوض او شخصیت حساسی از خود بروز می‌دهد. در یک ملاقات یک ساعت ‌و نیمه حدوداً ۲۴ بار از لاری می‌شنوید که راجع به این مطلب «فوق‌العاده هیجان» دارد، آن مطلب برای او «خیلی هیجان‌آور» است و این یکی مطلب «واقعاً هیجان‌انگیز» است. او به عنوان فردی که موفق‌ترین شرکت اینترنتی را با ۵۵ هزار کارمند اداره می‌کند، می‌گوید مسوولیت گوگل این است که جهان را جای بهتری برای زندگی کند. پدر لاری در سال ۱۹۶۵ زمانی که رشته کامپیوتر تازه بنیان گذاشته شده بود مدرک دکترای خود را در این رشته گرفت. او استاد دانشگاه دولتی میشیگان شد. مادر لاری مدرس کامپیوتر در کالج لیمان بریگز همان دانشگاه بود. پیج می‌گوید خانه‌شان واقعاً به هم ریخته بود، مجلات مشهور کامپیوتر و علوم و تکنولوژی همه جای خانه ریخته بود، محیطی که او خود را غرق در این نوشته‌ها می‌دید. محیط خانه و مراقبت و توجه پدر و مادر لاری به فرزندشان سبب شد خلاقیت و اختراع در او رشد کند. او از ۱۲‌سالگی می‌دانست که اختراعاتی خواهد داشت و شرکت خودش را در آینده اداره خواهد کرد. او در نوجوانی پرینتر اینک‌جت را مهندسی معکوس کرد. در زمان لیسانس‌اش پیشنهاد داد سیستم اتوبوس کالج را با منوریل‌های یک‌نفره عوض کنند و ایده‌های بزرگ دیگر را در سر می‌پروراند. موضوع دکترای لاری تحلیل ریاضی اینترنت و فهم ساختار ارتباطی آن (لینک‌ها) به عنوان یک گراف بزرگ بود. او می‌خواست بداند کدام سایت‌ها به یک وب‌سایت نوعی ارجاع می‌دهند. هر چه تعداد ارجاعات بیشتر می‌بود به نظر آن وب‌سایت مهم‌تر بود. او از این ایده برای موتور جست‌وجو استفاده کرد. نتیجه جست‌وجو بر اساس مهم‌ترین وب‌سایت (سایت با لینک‌های بیشتر) نمایش داده می‌شد. آنچنان این موتور جست‌وجو خوب کار می‌کرد که لاری و همکارش تکمیل دکترا را رها کردند. با قرض گرفتن پول از دوستان، فامیل و هم‌دانشگاهیان گاراژی را اجاره کردند و گوگل را در سال ۱۹۹۸ بنیان نهادند که به سرعت رشد کرد. لاری جوان در ابتدا تجربه کافی برای اداره یک شرکت بزرگ نداشت. سبک مدیریت او باعث بروز مشکلات فراوانی برای مهندسان شده بود. او در یک اقدام عجیب تمام مدیران پروژه گوگل را اخراج کرد تا به زعم خودش مهندسان، بهتر بتوانند کار کنند که نتیجه معکوس داشت و به درگیری و نارضایتی کارمندان انجامید. در سال ۲۰۰۱ به اجبار سهامداران، لاری از مدیریت عامل کنار رفت و به کار مدیریت محصول پرداخت. زیر نظر مدیرعامل جدید شرکت روزبه‌روز پیشرفت کرد و پولدارتر شد. لاری و همکارانش نیز جزو ثروتمندترین افراد آمریکا شدند.

لاری پیج مدیرعاملی با رویکرد جدید
بعد از 10 سال در جریان یک مصاحبه از لاری پرسیدند «آیا دوست ندارد دوباره مدیرعامل شود؟» او بلافاصله گفت از کار فعلی‌اش راضی است و مصاحبه را ترک کرد. اما یک دقیقه بعد به اتاق برگشت و گفت «من فکر می‌کنم ما به اندازه‌ای که باید روی چیزهای تاثیرگذار کار نمی‌کنیم...»
در ابتدای تاسیس، ماموریت گوگل این بود که اطلاعات را برای همه جهانیان طبقه‌بندی و قابل دستیابی کند. لاری پیج می‌گوید احتمالاً اکنون این ماموریت برای گوگل خیلی کم است. او می‌خواهد گوگل بر تاثیرش بر جهان به گونه‌ای که برای خیلی‌ها قابل تصور نیست ادامه دهد. این بلندپروازی و نتایج مالی چشمگیر آن سبب شده، لاری پیج این مدیرعامل درونگرا که با صدای ملایم صحبت می‌کند، با پشتکار است و از تکنولوژی هیجان‌زده می‌شود، «چهره برتر تجاری فورچون ۲۰۱۴» باشد.

لاری در سال ۲۰۱۱ دیگران را متقاعد کرد که اکنون به اندازه کافی قدرت داریم که بتوانیم کارهای مهم‌تری انجام دهیم. او مجدداً مدیرعامل گوگل شد. این بار سبک مدیریتش بسیار عوض شده که نشان‌دهنده کارآمدی و پختگی اوست تا آنجا که می‌گویند از زمان توماس ادیسون در جنرال‌الکتریک و دیوید پکارد در اچ‌پی چنین رهبر تجاری‌ای نداشته‌ایم. او در ابتدای کار اعلام کرد تحملی برای دعوا و درگیری در گوگل وجود ندارد که کاملاً با سبک پیشینش متفاوت است. او می‌داند برای تحقق آرزوهایش احتیاج به تیمی دارد که هماهنگ کار کنند. شرکت او یکی از ۵۰ شرکت برتر دنیاست و از زمانی که او بر سر کار آمده وضعیت مالی شرکت همواره رو به رشد بوده است (قیمت سهام در پنج سال اخیر در نمودار ذیل). جی‌میل، یوتیوب، گوگل، اندروید، کروم و دیگر محصولات گوگل هر روز رشد بیشتری می‌کنند. سیستم‌عامل آندروید برترین سیستم‌عامل موبایل شناخته شده است. برای محافظت از این سیستم‌عامل، لاری به ساخت موبایل رو آورد. وی بخش ساخت موبایل شرکت موتورولا را خرید، انتظار می‌رود موبایل‌ها و تبلت‌های نکزوز یکی از موفق‌ترین دستگاه‌ها بشوند. شرکت اپل شرکت گوگل را اولین رقیب خود می‌داند. البته همچنین فیس‌بوک، آمازون، یاهو و مایکروسافت، گوگل را بزرگ‌ترین رقیب خود می‌بینند.

مدیرعامل موشکاف
وقتی در سال ۲۰۰۰ گوگل اولین تبلیغاتش را راه انداخت، لاری تا دیروقت در اتاقش نشسته بود و متن‌های متفاوتی را وارد موتور جست‌وجوی گوگل می‌کرد و یادداشت‌هایی از نتایج برمی‌داشت. صبح اتاقش پر شده بود از کاغذهایی که به دیوار چسبانده بود «آیا این تبلیغ برای کاربر ما سودمند است؟» «به چه دلیل این تبلیغ نشان داده می‌شود؟» «اینجا چه اشتباهی رخ داد؟» او هنوز همین رویه را دارد. لاری یک روز در هفته را اختصاص به این داده که از کامپیوتر استفاده نکند و فقط از موبایل نکزوز خود استفاده کند تا ببیند آیا همه کارهایی را که می‌تواند با کامپیوتر انجام دهد با موبایلش نیز می‌تواند انجام دهد؟ او به مدیرانش نیز همین توصیه را دارد. همچنین او تغییرات رادیکال‌تری را از کارمندانش می‌خواهد. دو سال پیش او به کارمندان جی‌میلش گفت «ما 10 سال است جی‌میل را داریم و همه از آن استفاده می‌کنند. 10 سال پیش ما وب‌سایتی را برای 10 سال بعدش طراحی کردیم، زمانی که شبکه‌های اجتماعی نبود. الان هم باید چیزی را برای عصر ارتباطات طراحی کنید که تا 10 سال بعد نیز جوابگو باشد.» نرم‌افزار Inbox که در اکتبر رونمایی شد از این دست نرم‌افزارهاست.

چهره برتر تجاری سال ۲۰۱۴
در ابتدای تاسیس، ماموریت گوگل این بود که اطلاعات را برای همه جهانیان طبقه‌بندی و قابل دستیابی کند. لاری پیج می‌گوید احتمالاً اکنون این ماموریت برای گوگل خیلی کم است. او می‌خواهد گوگل بر تاثیرش بر جهان به گونه‌ای که برای خیلی‌ها قابل تصور نیست ادامه دهد. این بلندپروازی و نتایج مالی چشمگیر آن سبب شده، لاری پیج این مدیرعامل درونگرا که با صدای ملایم صحبت می‌کند، با پشتکار است و از تکنولوژی هیجان‌زده می‌شود، «چهره برتر تجاری فورچون ۲۰۱۴» باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها