شناسه خبر : 15799 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سیاستمداران میلیاردر

به نظر می‌رسد پول و قدرت دست در دست یکدیگر دارند، پس هیچ جای تعجب نیست که بسیاری از ثروتمندترین مردمان دنیا در سیاست نیز دستی دارند. بسیاری از این مردان مشهور بارها برای کسب صندلی ریاست کشورهایشان کوشیده و اغلب نا‌کام بوده‌اند؛

به نظر می‌رسد پول و قدرت دست در دست یکدیگر دارند، پس هیچ جای تعجب نیست که بسیاری از ثروتمندترین مردمان دنیا در سیاست نیز دستی دارند. بسیاری از این مردان مشهور بارها برای کسب صندلی ریاست کشورهایشان کوشیده و اغلب نا‌کام بوده‌اند؛ و البته در این میان نیز کسانی بوده‌اند که بخت یارشان بوده و سال‌ها بر سریر قدرت تکیه زده‌اند.
1- مایکل بلومبرگ شهردار فعلی نیویورک شاید مشهورترین این افراد در حال حاضر باشد که با ثروتی در حدود 27 میلیارد دلار در صدر میلیاردرهای سیاسی قرار دارد. این سیاستمدار آمریکایی متولد 1942 ثروت خود را از طریق کسب و کار رسانه‌ای مشهورش که با نام خانوادگی او هم نام است کسب کرده و از سال 1981 تا‌کنون به ارائه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی مشغول است. مجله خیرین در سال 2010 از او به عنوان دومین نیکو‌کار آمریکا نام برد و از کمک 279 میلیون‌دلاری او به سازمان‌های خیریه نیویورک خبر داد.
2- سیلویو برلوسکونی سیاستمدار ایتالیایی که متولد 1936 است از دیگر چهره‌های مشهور‌ی است که با ثروت شش میلیارد‌دلاری از غول‌های رسانه‌ای کشورش ایتالیا به شمار می‌رود. او بر‌خلاف اغلب میلیاردرها در عرصه سیاست نیز بسیار موفق عمل کرده است. برلوسکونی به‌رغم فراز و نشیب‌ها و رسوایی‌های مختلف مالی و اخلاقی رکورد طولانی‌ترین مدت زمامداری را در بین تمام نخست‌وزیر‌های ایتالیا‌ی پس از جنگ جهانی دوم در اختیار دارد.
3- هنری راس پرو تاجر اهل تگزاس اولین بار در سال 1992 هنگامی که برای رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری وارد عرصه سیاست شد شهرت جهانی یافت. این فروشنده سابق رایانه‌های آی‌بی‌ام متولد 1930 میلادی است و بیش از 5/3 میلیارد دلار ثروت دارد که منشاء آن شرکت رایانه‌ای EDS است. راس پرو این شرکت را در سال 1962 تاسیس کرد. شرکت جنرال‌موتورز آمریکا آن را در سال 1984 به قیمت 5/2 میلیارد دلار خرید.
4- رونالد لاودر میلیاردر آمریکایی متولد 1944 است. وی بر اساس گزارش فوربس بیش از 3/3 میلیارد دلار ثروت دارد که منشاء آن کمپانی مشهور لوازم بهداشتی استی لاودر است. رونالد لاودر که عضو حزب جمهوریخواه آمریکاست در سال 1986 از سوی ریگان به عنوان سفیر آمریکا در اتریش منصوب شد. وی در مبارزات انتخاباتی سال 1988 شهرداری نیویورک شرکت کرد و با شکست مواجه شد.
5- نجیب میقاتی از چهره‌های مشهور دیگری است که علاوه بر ثروت زیاد در حوزه سیاست نیز فعال است. این میلیاردر اهل لبنان متولد 1955 است. وی در ابتدا با برادرش شرکت ساختمانی تاسیس کرد و در ادامه کسب و کار خود را به حوزه مخابرات گسترش داد. میقاتی در سال 2006 میلادی شرکت اینوست کام را به مبلغ 5/5 میلیارد دلار به شرکت MTN آفریقای جنوبی واگذار کرد.
6- تام گولیسانو با ثروتی در حدود 5/1 میلیارد دلار از دیگر سیاستمدارانی است که تلاش کرده تا چمنزار‌های آن سوی حصار‌ها را نیز تجربه کند. این کارآفرین متولد 1941 در سال 1971 شرکت حسابداری پی چکس را که کارش رسیدگی به امور حسابداری و پرداخت حقوق است، تاسیس کرد و این شرکت در حال حاضر به بیش از 526 هزار شرکت آمریکایی خدمات پرداخت حقوق و مدیریت منابع انسانی ارائه می‌دهد. گولیسانو در سال 1944 هوس کرد وارد عالم سیاست شود و در سه دور انتخاباتی پیاپی برای کسب عنوان فرمانداری ایالت نیویورک مبارزه کرد که جز هزینه 93 میلیون‌دلاری برای وی نتیجه دیگری در‌بر نداشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید