شناسه خبر : 4515 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ال‏گور و گام گذاشتن در قلمرو میلیونرها

مقام بهتر است یا ثروت؟

در سال ۱۹۹۹ زمانی‌که ال‏گور معاون رئیس‌جمهور آمریکا و کاندیدای دموکرات ریاست‌جمهوری بود، شش هزار دلار گاو باارزش را فروخت.

علیرضا پناهی
منبع: بلومبرگ
در سال 1999 زمانی‌که ال‏گور معاون رئیس‌جمهور آمریکا و کاندیدای دموکرات ریاست‌جمهوری بود، شش هزار دلار گاو باارزش را فروخت. سناتور سابق که بیشتر زندگی کاری خود را در کنگره گذرانده، دارای سرمایه خالصی بالغ بر 7/1 میلیون دلار و دارایی‌های او شامل مراتع اجاره‌ای و حق امتیاز معدن روی است که از اجداد روستایی‌اش در کار‌تهیج تنسی به او رسیده است. وجوه حاصل از فروش گاوها بر اساس اطلاعات منتشر‌شده فدرال به سه فرزندش رسید. 14 سال بعد او حدود 100 میلیون دلار در یک ماه به دست آورد. در ژانویه شبکه تلویزیونی کارنت که ال‏گور در تاسیس‌اش در سال 2004 نقش داشت، به مالک قطری شبکه ماهواره‌ای الجزیره به ارزش 500 میلیون دلار فروخته شد. به نقل از افرادی که با این نوع از معاملات آشنا هستند، او برای 20 درصد از سهام خود حدود 70 میلیون دلار برداشت کرد. دو هفته بعد، او آپشن‌ها را در 48/7 دلار در هر سهم در 59 هزار سهام اپل اعمال کرد؛ سهامی که به خاطر خدمت در کوپرتینو که هیات مدیره‌اش از سال 2003 در کالیفرنیا مستقر هستند، به او اعطا شده بود. بر روی کاغذ این رقم تقریباً 30 میلیون دلار به صورت روزشمار بر پایه سهام شرکت در آن روز بود. این ژانویه تقریباً خوبی برای کسی بود که هنوز نمی‌توانست خود را پس از شکست رقابت انتخاباتی‌اش مقابل جرج بوش در سال 2000 که باعث تضعیف وجهه عمومی‌اش شده بود مولتی‌میلیونر بنامد. کار ال‏گور با اعمال اختیار سهام اپل هنوز تمام نشده بود. آن 59 هزار سهام تنها بخشی از 101385 سهام و آپشن محدود‌شده اپل است که ال‏گور در اختیار دارد و ارزش ناخالص بیش از 6/45 میلیون دلاری دارد.
جایزه نوبل
آلبرت آرنولد گور جی آر 65ساله برای بسیاری از مردم خیلی چیزها به حساب می‌آید. در میان دوستان و طرفداران او دموکراتی ترقی‌خواه است که باید به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شد، نویسنده‌ای رویایی و پیامبر اینترنت، کسی که بیش از هر کس دیگر تغییرات آب و هوایی را به مرکز توجهات آورد. اما مخالفانش او را به عنوان یک لیموزین لیبرال (سیاستمدار ثروتمند) فردی خسته‌کننده و هشدار‌دهنده آب و هوا می‌دانند که خود آلاینده‌های هوای کربن تولید می‌کند و دیگران را به عدم تولید آن تشویق می‌کند. فعالیت‌ها و تحقیقاتش در مورد گرم شدن زمین بخشی از جایزه نوبل را برای او به ارمغان آورد. همانند نمایش کارتونی سووت پارک که در آن او تلاش می‌کند بچه مدرسه‌ای‌ها را با یک هیولای جانشین گرم شدن زمین به نام منبیرپیک بترساند. هر گونه که در مورد گور فکر کنید یک چیز اجتناب‌ناپذیر است، و آن اعمال نفوذش به عنوان پیشگام تکنولوژی و ارتباطات سیاسی و فعالیتش برای آب و هواست که او را به تاجری ثروتمند دارای ثروتی بالغ بر 200 میلیون دلار تبدیل کرده است. دارایی نزدیک به 250 میلیون دلاری نامزد جمهوریخواه سال 2012 آمریکا تبدیل به دستاویزی انتخاباتی برای رقیب او باراک اوباما و سایر دموکرات‌ها به عنوان چیزی خارج از تصورات بسیاری از آمریکاییان شده بود. گور از مصاحبه در این مورد خودداری می‌کند. تخمین‌ها در مورد ثروت او بر اساس اسناد شرکت، مستندات دولت، اعلامیه های عمومی که او یا همکارانش در مورد معاملات سابق منتشر کرده‌اند و مصاحبه‌هایی است که با مردم جهت ارزیابی دارایی گور انجام شده است. اینکه گور چگونه به این ثروت رسیده است به همان اندازه مربوط به زمان‌بندی و خوش‌شانسی است که به توانایی‌های تجاری‌اش مربوط می‌شود. تصدی او در هیات امنای اپل همزمان شد با افزایش 5900 درصد در قیمت سهام این شرکت. به نقل از درک بیین تحلیلگر مسائل مالی در شبکه اس‌ان‌‌ال کاگان، تلویزیون کارنت در حال نابودی بود تا اینکه الجزیره برای خرید آن با یک ارزیابی بسیار بزرگ پیشقدم شد.گور هم اشتباهات خاص خود را دارد، که بیشترین آنها در تلاش‌هایش برای سرمایه‌گذاری در گرین‌تک است. شرکت سرمایه‌گذاری که او به تاسیس‌اش کمک کرده بود، سهام‌هایی در دو شرکت تولید کربن خرید که شکست خورد و همین‌طور و همین‌طور ده‌ها میلیون دلار را در یک شرکت تولید ماژول خورشیدی از دست داد.
شیرجه زدن
انباشت ثروت گواهی است بر توانایی گور خصوصاً در میان شرکت‌های تکنولوژیکی و سیاستمداران ترقی‌خواه، تا اینکه افراد ثروتمند را برای معامله با او یا مشورت‌خواهی از او ترغیب کند. رد هانت دوست دوران دبیرستان گور در مورد موفقیت تجاری‌اش می‌گوید: «این موضوع اصلاً باعث تعجب من نیست.»هانت که توانست به واسطه کمک‌های گور به ریاست اجرایی ارتباطات فدرال بیل کلینتون در سال 1993 دست یابد، شم تجاری ال‏گور جوان را در دوران دبیرستان در مدرسه خصوصی خیابان البانز واشنگتن تشخیص نداده بود. گور ادامه داد تا با مدرک دولتی از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد، سپس مشغول روزنامه‌نگاری و تحصیل شد اما هرگز از دانشکده حقوق دانشگاه وندربیلت فارغ‌التحصیل نشد. در عوض او از آنجا استعفا داد تا برای ادارات عمومی فعالیت کند.
باهوش و توفیق طلب
هانت همین‌طور اضافه می‌کند که باهوشی و توفیق‌طلبی ال بسیار واضح بود. ال‏گور سعی در پنهان کردن موفقیت‌اش نداشته است. در سال 2000 حدود 750 هزار دلار از ثروتش مربوط به دو خانه‌ای بود که او و همسرش در ویرجینیا و تنسی مالک آنها بودند. مابقی بیشتر که شامل تعداد فاش‌نشده سهام شرکت اکسیدنتال پترولیوم است به او از پدرش سناتور آلبرت گور به ارزشی مابین 500 هزار تا یک میلیون دلار با توجه به اسناد فاش‌شده به ارث رسیده است. او سپس به خانه جدید خود نقل مکان کرد. عمارتی با 10 هزار مترمربع مساحت و 20 اتاق در محله متول بل وید نشویل که منظره آن با شاخ و برگ و بیشه انبوهی پوشیده شده و دارای دروازه بزرگ آهنینی است. در سال 2010 چند هفته قبل از اعلام گور مبنی بر پایان بخشیدن به ازدواج 40ساله‌شان، ویلایی با منظره رو به دریا با شش اتاق خواب در مونتسیتو کالیفرنیا، جایی که اپرا وینفری و کرک داگلاس اقامت داشته‌اند به ارزش 9/8 میلیون دلار خرید.
قبض آب و برق
مشخص نیست این طلاق چگونه بر ثروت ال‏گور تاثیر گذاشت. هیچ توافقی هرگز منتشر نشده و بتسی مک منیوس، مدیر ارتباطات ال‏گور از اظهار‌نظر در این زمینه امتناع می‌ورزد. چنین زندگی سخاوتمندانه‌ای نزد منتقدان ال‏گور دوامی ندارد. در سال 2007 مرکز تحقیقات سیاسی تنسی، با استفاده از یک درخواست مستندات عمومی قبض آب و برق خانه نشویل ال‏گور را منتشر کرد، که نشانگر 221 هزار کیلووات ساعت در سال 2006 بوده که 20 برابر میانگین مصرف مردم عادی است. افراد ال‏گور این مساله را غیر‌معتبر می‌دانند. ترقی و صعود او در بین یک درصد اول آمریکا بسیار سریع اتفاق افتاد. پس از شکست مقابل بوش، با توجه به اظهارات منابع امنیتی آمریکا و اسناد کمیسیون اوراق بهادار او به اندازه کافی ثروتمند بود که 35 میلیون دلار را در صندوق‌های تامین سرمایه و بخش خصوصی از طریق گروه سرمایه‌گذاری کپریکورن سرمایه‌گذاری کند. این شرکت سرمایه‌گذاری توسط دوست او جفری اسکل میلیاردر کانادایی تاسیس شده است، کسی که قسمت عمده ای از ثروت خود را به عنوان پاداش به خاطر اولین رئیس شرکت eBay کسب کرده است.
منافع کتاب
پرفروش‌ترین کتاب‌های او در مورد آب و هوا کتاب «زمین در تعادل»، «واقعیت تلخ» و «حمله موجه» به ثروت او کمک چندانی نکرده‌اند. گور عهد کرده که کتاب‌ها و فیلم‌هایش به صورت غیرانتفاعی باشند. پروژه واقعیت آب و هوا در سال 2013 توسط دو گروه از وکلا که گور یک سال قبل آن را پایه‌گذاری کرد، ایجاد شده است. در زمان سرمایه‌گذاری کپریکورن او به دست آوردن پول از مدیریت سرمایه‌گذاری جنریشن- شرکتی که پایداری را با روش‌های سرمایه‌گذاری ترکیب می‌کند - را شروع کرده بود. گور در سال 2004 GIM را به همراه دیوید دابلیو بلاد مدیر کل گروه گلدمن‌ساکس تاسیس کرد. اسناد عمومی نشان می‌دهد در سال‌های 2008 تا 2012 GIM تقریباً 140 میلیون پوند (218 میلیون دلار) سود برای تقسیم میان 26 عضوش به دست آورد. گور و بلاد به عنوان موسسان این شرکت فکر می‌کردند باید بیشترین سود سهام به آنان برسد. ریچارد کمپل به عنوان سخنگو می‌گوید که GIM هیچ‌گونه اطلاعاتی مبنی بر چگونگی تقسیم سود حقوق صاحبان سهام ما‌بین اعضایش افشا نکرده است.
شرکت‌های موفق
گور مجموعه‌ای از ارتباطات و زد و بند‌ها را در اختیار دارد که برای ایجاد کسب و کار موفق از آنها بهره می‌برد. شرکت رسانه‌ای اسکال مستندی ساخت به نام «حقیقت نا‌بهنگام» که الهام‌گرفته از فعالیت‌های آب و هوایی ال‏گور بود و برنده جایزه اسکار شد. این فیلم محوری برای کمک به او در راستای برنده شدن قسمتی از جایزه نوبل در سال 2007 و پاداشی بالغ بر 170 هزار دلار شد. در ابتدا که گور برای پیوستن به تیم اپل دعوت شده بود، به عنوان مشاور ارشد گوگل قبل از عرضه اولیه عمومی در سال 2004 فعالیت می‌کرد. گوگل در مورد پاداش‌ها و وظایفش صحبتی نمی‌کند در حالی که عده‌ای در دره سیلیکون (محل استقرار گوگل) معتقدند پرداختی که در آنجا به او صورت می‌گرفته به اندازه پرداخت در اپل بوده است که این شرکت موظف است آن را منتشر کند چراکه او یک رئیس است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید