شناسه خبر : 13928 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازار خودروهای لوکس در روسیه رونق گرفت

کدام بحران؟

اقتصاد روسیه دچار بحران است. روبل در حال ثبت رکورد کمترین ارزش خود است، اما فروش ماشین‌های لوکس در این کشور همچنان رونق دارد.

اقتصاد روسیه دچار بحران است. روبل در حال ثبت رکورد کمترین ارزش خود است، اما فروش ماشین‌های لوکس در این کشور همچنان رونق دارد. پورشه رکورد جدیدی را در فروش روسیه خود ثبت کرد. میزان فروش این خودرو لوکس آلمانی در سال 2015 نسبت به سال قبل از آن 4 /12 درصد رشد داشت. رولزرویس نیز اعلام کرد رکورد جدیدی را در فروش روسیه ثبت کرده است. لکسوس از رشد شش‌درصدی فروش در این کشور خبر داده و بنتلی بدون ذکر عددی اعلام کرده بازار روسیه به سرعت در حال رشد است.
به نظر می‌رسد به‌رغم اوضاع نامناسب اقتصادی، هم تعداد ثروتمندان در روسیه افزایش یافته و هم این گروه در حال حاضر ثروت بیشتری نسبت به قبل دارند. نه‌تنها در اقتصاد روسیه به صورت یک کل، که حتی در بازار خودرو نیز روند فروش خودروهای لوکس، مسیری عکس فروش کلی خودرو را می‌پیماید. فروش خودرو در این کشور در سال 2015 بیشتر از 36 درصد کاهش یافت که به معنای این است که تعداد خودروهای فروش‌رفته در سال 2015،‌ حدود 2 /1 میلیون واحد کمتر از سال قبل از آن است. فروش بیشتر خودروهای لوکس، می‌تواند یکی از عوارض جانبی فروپاشی اقتصاد روسیه باشد. تحریم غرب در پی بحران اوکراین و کاهش شدید قیمت نفت‌، ارزش روبل را به شدت کاهش داد که به معنای ثروتمندتر شدن افرادی بود که دارایی‌های خود را به صورت دلار یا هر ارزی غیر از روبل نگهداری می‌کردند. هر دلار در ژانویه سال جاری با 82 روبل در بازارها معاوضه شد‌، که رکوردی در نوع خود محسوب می‌شود. هرچند که این قیمت پایدار نبود و ارزش روبل در روزهای بعد از آن تا 77 روبل به ازای هر دلار افزایش یافت اما اگر بدانیم قبل از شروع بحران در این کشور، هر 45 روبل با یک دلار معاوضه می‌شد، بهتر به دلیل افزایش ثروت بخش مرفه جامعه پی می‌بریم.
از طرفی با کاهش ارزش روبل، بسیاری از مردم شروع به خرید کالاهای مورد نیاز خود (یا تنها به قصد سرمایه‌گذاری) کردند تا از کاهش ارزش دارایی‌های خود جلوگیری کنند. البته اغلب شرکت‌ها نیز با کاهش ارزش روبل، قیمت خود را در بازارهای این کشور به‌روز‌رسانی کردند (به عنوان مثال آیفون 6 در دسامبر 2014، طی یک هفته از قیمت 40 هزار روبل به 54 هزار روبل رسید) اما خودروسازان لوکس، چنین روندی را در مورد قیمت‌هایشان طی نکردند. به عنوان مثال یک مدل لوکس لکسوس که در بازار آمریکا 37 هزار دلار قیمت دارد در روسیه پس از کاهش ارزش روبل با قیمت دو میلیون روبل ( 25 هزار دلار ) قابل خریداری است. یعنی شرکت لکسوس هر دلار را برابر 50 روبل با مشتریان خود حساب می‌کند.
روندی عکس این موضوع برای افراد و سرمایه‌دارانی که دارایی‌های خود را نقدی و به صورت روبل‌، یا در داخل خاک روسیه نگهداری می‌کردند، رخ داده و آنها از کاهش ارزش روبل زیان دیده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها