شناسه خبر : 8347 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پنج مهندسی که دنیا را تغییر دادند

افراد بسیاری دنیا را تغییر داده‌اند، از دکتر گرفته تا سیاستمدار، از فمینیست‌ها گرفته تا بشر‌دوست‌ها، اما مهندس‌ها نیز در توسعه جهان سهم بزرگی داشته‌اند.

افراد بسیاری دنیا را تغییر داده‌اند، از دکتر گرفته تا سیاستمدار، از فمینیست‌ها گرفته تا بشر‌دوست‌ها، اما مهندس‌ها نیز در توسعه جهان سهم بزرگی داشته‌اند. در ادامه به معرفی چند مهندس پرداخته‌ایم که به واقع دنیا را تغییر داده‌اند:


1 - توماس ادیسون (11 فوریه 1847- 18 اکتبر 1931)
احتمالاً همه توماس ادیسون را به خاطر اختراع لامپ می‌شناسند، اما ادیسون طی سال‌های فعالیتش به عنوان یک مهندس اختراعات بسیاری داشت که امروزه از آنها استفاده می‌کنیم یا در وسایل مورد استفاده کنونی ما تاثیر گذاشته است. از میان اختراعاتش می‌توان به دوربین فیلمبرداری و گرامافون اشاره کرد.
ادیسون همچنین یکی از اولین مخترعانی بود که با استفاده از تکنیک تولید انبوه، توانست اختراعاتش را در ابعاد بزرگ تولید کند. اگرچه مخترع بزرگی بود، اصولاً به خاطر رفتار کاسبکارانه‌اش مورد انتقاد قرار می‌گرفت زیرا بیش از آنکه به ایده‌های خودش متکی باشد، از منفعت اختراعات اعضای تیمش سود می‌برد.


2- لئوناردو داوینچی (15 آوریل 1452- 2 می 1519)
شاید نام لئوناردو داوینچی بیشتر به عنوان یک هنرمند، نقاش، موسیقیدان و مجسمه‌ساز، به گوش جهانیان آشنا باشد اما داوینچی علاقه فراوانی به علوم و ریاضیات داشت. گرچه او اختراعاتش را آن‌طور نساخت که احتمالاً دیگر مهندس‌ها می‌سازند، اما طراحی این اختراعات است که اهمیت فراوان داشت.
برخی از طرح‌‌هایی که داوینچی قلم زد، در دوران حیاتش مورد آزمون قرار گرفتند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کایت‌ (hang glider) و ماشینی شبیه هلی‌کوپتر اشاره کرد.
دپارتمان راه‌سازی نروژ در سال 2001 پلی ساخت که طرح اولیه‌اش بر اساس طرح داوینچی بود و این نشان می‌دهد او تا چه اندازه در مهندسی مدرن تاثیر‌گذار است.


3- ارشمیدس سیراکوزی (287 ق.م - 212 ق.م)
ارشمیدس، همان که به «یافتم، یافتم» معروف است، مردی شناخته‌شده در عرصه ریاضیات، مهندسی و نجوم و فیزیک و مخترع بزرگی بود. با این همه تخصص، عجیب نیست که در فهرست پنج مهندس برتر تاریخ قرار گیرد.
شهرتش به عنوان یکی از بهترین مهندس‌ها را مدیون اختراع پیچ ارشمیدس، قرقره ارشمیدسی و چندین ابزار جنگی است که برای دفاع از شهرها استفاده می‌شده است.


4- برادران رایت- اورویل رایت (1948-1871)، ویلبر رایت (1912- 1867)
برادران رایت را همگی به خاطر بزرگ‌ترین اختراعشان می‌شناسند که بدون شک دنیای مدرن را تغییر داد. در سال 1903، پس از سال‌ها آزمایش با کایت‌های بی‌موتور، آنها توانستند اولین هواپیمای موتوردار را با موفقیت آزمایش کنند. آنها با اختراع هواپیما خدمت بزرگی به علم آیرودینامیک کردند.


5- نیکلا تسلا (10 جولای 1856- 7 ژانویه 1943)
برخلاف اسامی قبلی فهرست، تسلا در قبال خدماتش توجه عمومی کمی دریافت کرد. در سال‌های اولیه فعالیتش برای توماس ادیسون کار می‌کرد و ادعا می‌شود برخی اختراعات ادیسون بر اساس نظریات اولیه تسلا بوده است. از کارهای تسلا می‌توان رادیو، دستگاه اشعه ایکس و موتورهای القایی را نام برد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها