شناسه خبر : 13556 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به بهانه ابلاغ ممنوعیت ورود کالاهای آمریکایی

ایست به ساخت آمریکا

با روی کار آمدن دولت یازدهم امیدها برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و رفع تحریم‌ها به شدت افزایش یافت و تا نتیجه نهایی که کشور در تابستان ۹۴ شاهد آن بود رفت‌وآمدهای سیاسی با آمریکا در جریان مذاکرات و نشست سازمان ملل بارها رخ داد که در داخل نسبت به آن موضع‌های متفاوتی اتخاذ شد.

امیرحسین لواسانی
با روی کار آمدن دولت یازدهم امیدها برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و رفع تحریم‌ها به شدت افزایش یافت و تا نتیجه نهایی که کشور در تابستان 94 شاهد آن بود رفت‌وآمدهای سیاسی با آمریکا در جریان مذاکرات و نشست سازمان ملل بارها رخ داد که در داخل نسبت به آن موضع‌های متفاوتی اتخاذ شد.
در میانه سال جاری که توافقات هسته‌ای به نتیجه رسید نسبت به دامپینگ در بازار ایران و چگونگی حضور کشورهای دیگر در ایران بارها واکنش نشان داده شد، رئیس‌جمهوری به کشورهای دیگر اعلام کرد که ایران بازار مصرفی کالاهای آنها نیست و باید در این بازار به سرمایه‌گذاری بپردازند.
در کنار این مسائل مباحثی از نفوذ آمریکایی‌ها در کشور مورد توجه قرار گرفت که در این رابطه نیز از سوی مقام معظم رهبری تذکراتی داده شد و در نهایت وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ بخشنامه‌ای واردات کالاهای مصرفی از آمریکا به ایران ممنوع اعلام کرد.
این ممنوعیت در حالی اعلام شده است که تجارت ایران با آمریکا در چند سال اخیر به شدت کاهش یافته و کالای مصرفی در لیست وارداتی ایران از آمریکا آنچنان به چشم نمی‌آید و جای سوال دارد که از نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت چه کالاهایی در زمره کالاهای مصرفی قرار می‌گیرد.
هر تصمیم و ابلاغیه‌ای که از سوی مقامات رسمی کشوری اعلام می‌شود برای خریداران و فروشندگان بازار آن کشور همراه با پیام‌هایی است، این ابلاغیه نیز این قاعده مستثنی نیست و باید دید که آمریکا نسبت به این ابلاغیه چه واکنشی نشان خواهد داد و از سوی دیگر با چنین ابلاغیه‌ای دیگر کشورها که محصولات مشابه کالاهای مصرفی آمریکا را تولید می‌کنند برای ورود به بازار ایران چه برنامه‌ای را با توجه به آغاز رفع تحریم‌ها در دستور کار خود قرار می‌دهند.
در کنار پیام‌های این ابلاغیه میزان تجارت آمریکا با ایران آنچنان قابل توجه نیست و با توجه به میزان صادرات آمریکا و واردات ایران از این کشور تنها 003 /0 درصد از بازار صادراتی آمریکا به ایران تعلق گرفته است و از سوی دیگر با توجه به آمار منتشر‌شده در هشت‌ماهه نخست سال جاری میزان محصولات آمریکایی که به طور رسمی به ایران وارد می‌شود تنها 2 /0 درصد از بازار را از آن خود کرده‌اند که می‌توان گفت ایران رقم بسیار ناچیزی از حجم وارداتی خود را تحریم کرده است، زیرا طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی به ندرت کالای مصرفی از آمریکا به ایران صادر می‌شود.
در کنار مسائل اقتصادی، مسائل سیاسی نیز مورد بررسی است، زیرا در دنیای امروز کشورها از طریق ارتباطات اقتصادی به ارتباطات سیاسی دست پیدا می‌کنند از این‌رو در ابلاغ این تصمیم اقتصادی ملاحظات سیاسی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
تجربه نشان داده کشوری همچون ایران که ایدئولوژی ضدآمریکایی دارد، باید با رفع تحریم‌ها نسبت به هر اقدامی از سوی طرف مقابل حساس باشد. در دنیای امروز بسیاری از کالاهای آمریکایی نماد این کشور هستند و هر فردی با دیدن این کالاها در لحظه از آمریکا یاد می‌کند، از این‌رو باید در کنار نفوذ اقتصادی و سیاسی نسبت به ورود نمادهای آمریکایی هوشیار بود اما حال جای سوال دارد که ایران با این ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت دقیقاً به دنبال جلوگیری از ورود چه کالاهایی است زیرا طبقه‌بندی کالایی این وزارتخانه در نهایت بسیار حائز اهمیت است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها