شناسه خبر : 13314 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تاکید حاشیه‌نشینان خزر بر عدم فعالیت‌های تسلیحاتی

نشست سران پنج کشور ساحلی دریای خزر(ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان) روز دوشنبه در آستاراخان روسیه برگزار شد.

نشست سران پنج کشور ساحلی دریای خزر (ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان) روز دوشنبه در آستاراخان روسیه برگزار شد. در نشست آستاراخان، علاوه بر امضای چند موافقتنامه بین پنج کشور حوزه دریای خزر و صدور بیانیه‌ای مشترک، توافقات بسیار مهمی میان حسن روحانی، ولادیمیر پوتین، الهام علی‌اف، نور سلطان نظربایف و قربانقلی بردی‌محمد‌اف، روسای جمهوری ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان انجام گرفت. رئیس‌جمهوری ایران در نشست خبری مشترک سران پنج کشور حوزه دریای خزر درباره این موافقتنامه‌ها گفت: تفاهمنامه‌هایی که امروز بین پنج کشور امضا شد، نشان‌دهنده اراده آنها برای گسترش همکاری‌ها در خصوص مسائل مرتبط با این دریاست. رئیس‌جمهوری ایران همچنین در چهارمین نشست سران پنج کشور ساحلی دریای خزر با تاکید بر ضرورت تضمین صلح و امنیت در دریای خزر و ممنوعیت حضور نیروهای نظامی بیگانه در این دریا و سواحل آن، اتفاق آرا در تصمیمات، پرهیز از اقدامات یکجانبه، آزادی دریانوردی، برابری رفتار و اتخاذ سیاست‌های هماهنگ را، از دیگر اصول بنیادین تضمین‌کننده صلح و امنیت در دریای خزر برشمرد. «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این نشست، دریای خزر را میراث راهبردی پنج کشور ساحلی دانست. وی گفت: گسترش همکاری‌های این کشورها زمینه تقویت امنیت منطقه را فراهم می‌کند و مبارزه با تروریسم را تاثیر‌گذارتر می‌سازد. همچنین «‌نورسلطان نظربایف»، رئیس‌جمهوری قزاقستان ضمن پیشنهاد ایجاد منطقه تجارت آزاد بین کشورهای حوزه دریای خزر گفت، کشورهای منطقه می‌توانند با در نظر گرفتن وضع بازار جهانی، امکان نزدیک کردن اقتصاد کشورهای ساحلی و تجارت چند‌جانبه را در دستور کار قرار دهند.
سران پنج کشور حوزه دریای خزر در بیانیه‌ای که در نشست آستاراخان در چارچوب گسترش همکاری‌ها بین این کشورها در زمینه‌های مختلف صادر شد، توافق کردند بر اساس اصول پرهیز از زور و مداخله در امور دیگران، رعایت حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، برابری حاکمیت کشورها و احترام متقابل عمل کنند. سران حوزه دریای خزر در این بیانیه با تاکید بر عزم خود برای استفاده از دریای خزر با اهداف مسالمت‌آمیز و حل اختلافات از راه گفت‌و‌گو، متعهد شدند امنیت و ثبات منطقه خزر و موازنه تسلیحاتی را تضمین کنند. بر اساس این بیانیه، حضور نیروهای مسلح کشورهای غیرساحلی در دریای خزر ممنوع است. در این بیانیه تصریح شده است، هر یک از کشورهای حوزه خزر، حاکمیت خود را بر منطقه 15 مایلی و ماهیگیری 10 مایلی اعمال خواهد کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها