شناسه خبر : 1294 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا شروع صعودی طلا در ادامه سال ۲۰۱۶ تداوم خواهد داشت؟

مسیر پرفراز و نشیب طلا

در چهار سال گذشته، طلا با روندی صعودی سال جدید را آغاز کرده و امسال نیز به همین شکل بوده است. شباهت رشد سال جاری با سال گذشته نشان می‌دهد بازار طلا در معرض خطر افتادن به درون یک سیاه‌چاله است. سال ۲۰۱۶ با سال ۲۰۱۵ حداقل در یک وجه مشترک است و آن سیاست‌های جعلی فدرال‌رزرو بوده است.

ترجمه: محمد علی‌نژاد
در چهار سال گذشته، طلا با روندی صعودی سال جدید را آغاز کرده و امسال نیز به همین شکل بوده است. شباهت رشد سال جاری با سال گذشته نشان می‌دهد بازار طلا در معرض خطر افتادن به درون یک سیاه‌چاله است. سال 2016 با سال 2015 حداقل در یک وجه مشترک است و آن سیاست‌های جعلی فدرال‌رزرو بوده است. در حالی که رابطه میان قیمت طلا و انتظارات نرخ بهره لزوماً سفت و سخت نیست ولی مشاهده یک روند طولانی‌مدت نشان می‌دهد که این دو عامل با هم در تعامل هستند و روشن است که آنها در جهتی مخالف هم حرکت می‌کنند، به این صورت که با افزایش نرخ بهره، قیمت طلا شروع به کاهش خواهد کرد.
پس از نمایش خیره‌کننده طلا در سه‌ماهه چهارم سال گذشته، میزان تقاضای این فلز گرانبها در آغاز سال 2015 به شدت افزایش یافت تا قیمت طلا در سال جاری بیش از 10 درصد افزایش داشته باشد. در پی تقویت ذخایر بانک‌های مرکزی و افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری حتی با وجود افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو، میزان تقاضا در سه‌ماهه چهارم سال گذشته افزایش یافت.
به‌رغم تشابهات با سال گذشته، از یک نظر امسال متفاوت از سال پیش است: نوسانات در انتظارات افزایش نرخ بهره بسیار شدیدتر است که این موضوع در دیگر زوایای بازارهای مالی نیز تکرار شده است. برای مثال هنگام رشد اولیه طلا در سال 2015 شاخص سهام اس‌اندپی ثابت باقی مانده بود ولی در سال جاری رالی طلا با سقوط بازارهای سهام همراه بوده است.
عملکرد طلا در سه‌ماهه چهارم سال 2015، به دلیل افزایش 25‌درصدی تقاضا از سوی بانک‌های مرکزی بود و این در حالی بود که بانک‌های مرکزی چین و روسیه در خرید طلا پیشتاز بودند. بانک مرکزی روسیه به عنوان سردمدار خرید، 60 تن طلا به ذخایر خود اضافه کرد. این کشور در سال گذشته 200 تن طلا خریداری کرد که 141 تن از آن در بازه جولای تا سپتامبر بوده است. با وجود اینکه تقاضای فیزیکی طلا در سال 2015 در مقایسه با سال 2014 تقریباً ثابت بوده است، میزان خرید ضعیف در نیمه نخست سال گذشته در نیمه دوم سال جبران شد.
با این تفاسیر روند قیمتی طلا در سال جاری از طریق نوسانات در بازارهای سهام و ترس در مورد کندی رشد اقتصادی در چین شکل گرفته است. با این حال کندی رشد اقتصادی در چین خبری قدیمی است. رشد در چین در راستای پیش‌بینی پکن آهسته شده و تا زمانی که آمار نسبت به اظهارات مقامات کندتر حرکت کند، نمودارها چیز جدیدی برای گفتن نخواهند داشت.
علاوه بر خرید بانک مرکزی، افزایش قیمت طلا نتیجه وضعیت دارایی امن بودن آن است. اوج‌گیری قیمت طلا به طور قابل ملاحظه‌ای ناشی از فروپاشی و نوسان در بازارهای ارز و سهام خواهد بود. همچنین نگرانی در مورد چگونگی واکنش بازارهای سهام چین به دو عامل دیگر وجود دارد.
نخست، ترس از اینکه بانک‌های مرکزی از ابزارهایی به منظور افزایش تورم استفاده کنند که این موضوع می‌تواند باعث نگرانی از ایجاد کاهش قیمت شود، به خصوص در ژاپن که در آن آبه‌نومیکس به یک شکست ملال‌انگیز دچار شده و این در حالی است که با اعمال نرخ بهره منفی توسط بانک مرکزی، ین با افزایش ارزش مواجه شده است.
در برخی از کشورهای اروپایی نیز گزینه استفاده از نرخ بهره منفی در تاثیرگذاری روی کاهش ارزش واحد پولی ناموفق بوده و اعمال تسهیلات کمی بیشتر در اتحادیه اروپا به منظور افزایش رشد با کمبود اطمینان مواجه است.
روند دوم فروش آرام و نسبی سهام از طریق صندوق‌های ثروت ملی به دنبال جمع‌آوری نقدینگی به منظور حمایت از اقتصادهای مبتنی بر صادرات نفت است. با فروش سهام، بازارها سقوط کرده و سرمایه‌گذاران به اوج خواهند رسید، به طوری که روند قیمتی در پاسخ به سقوط بازارهای سهام و به نوبه خود با فروش موقعیت‌ها از طریق الگوریتم‌های صندوق شتاب خواهد گرفت.
طلا تنها ذی‌نفع تبدیل‌ شدن به دارایی امن نبوده است. در بریتانیا، بازده معیار اوراق طلای 10‌ساله به پایین‌ترین سطح خود از قرن هفدهم سقوط کرده است. بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا نیز همانند اوراق قرضه آلمان به پایین‌ترین سطح خود از سال 2015 رسیده است. اشتیاق برای شناختن طلا به عنوان یک دارایی امن در سال جاری با افزایش تقاضای خرید صندوق‌های تامینی و سرمایه‌گذاران رشد کرده است. در مجموع محصولات طلای شرکت ETF بیش از 500 میلیون پوند پول جدید جذب کرده و این در حالی است که در سال جاری طلا بهترین شروع خود را از سال 1980 در حال تجربه کردن است.
با سقوط بیشتر بازارهای سهام، طلا می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. اما آیا بازارهای سهام به رفتار نوسانی خود ادامه می‌دهند؟ سال 2014 یک سال پرنوسان برای بازارهای سهام، ارز و بدهی‌های مستقل بود اما سال 2016 در حال شکل‌گیری روندی به مراتب بدتر است. با این حال طلا خود را برای سقوط بیشتر بازارهای سهام آماده می‌کند. در حالی که طلا در سطوحی بالاتر از قیمت‌های سال 2015 به سر می‌برد، بازارهای سهام و نفت با عدم اطمینان درگیر هستند. با این حال آمار اقتصادی ضعیف و منفی آمریکا در اثبات روند صعودی طلا با مشکل مواجه شده است ولی می‌تواند به عنوان یکی از دلایل شکل‌گیری روند صعودی طلا به حساب آید. سقوط ادامه‌دار قیمت کالاهای اساسی دیگر هشداری برای رشد اقتصاد جهانی خواهد بود، و بازارهای سهام اخیراً آن را دریافت کرده‌اند، طلا نیز همین هشدار را دریافت کرده ولی جهتی مخالف بازارهای سهام به خود خواهد گرفت و سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب خواهد کرد.
به طور کلی، سقوط بیشتر جو حاکم بر بازار، نظیر سقوط شدید بازارهای سهام، نه‌تنها ترس از وقوع رکود اقتصادی را ایجاد می‌کند بلکه این باور را به وجود می‌آورد که بانک‌های مرکزی از اقدامات خود خسته شده‌اند.
دو موضوع باعث توقف روند صعودی طلا یا حتی نزولی شدن آن خواهد شد. مورد نخست نگرانی در مورد اینکه چه کسی به خرید طلا بپردازد. آخرین گزارش‌های شورای جهانی طلا نشان می‌دهد از اواخر سال 2015، مشتاق‌ترین خریداران طلا سرمایه‌گذاران و بانک‌های مرکزی بوده‌اند. در حالی که تقاضای طلا در سه‌ماهه چهارم سال گذشته با رشد چهار‌درصدی مواجه شده است، در بخش تکنولوژی و جواهرات (دوسوم بازار) در واقع این تقاضا سقوط داشته است. علاوه بر این، نیمی از تقاضای طلا از طریق هند، چین و خاورمیانه بوده است. ترس از رکود ممکن است باعث شناورسازی تقاضای طلا به عنوان یک مانع اقتصادی شود ولی نباید فراموش کرد که این نگرانی به محوریت تولیدکنندگان کالا و جهان توسعه‌یافته خواهد بود که در آنجا جواهرات به راحتی با قیمت‌های پایین‌تری به فروش می‌رسد. دومین عامل نوسان قیمت فدرال‌رزرو خواهد بود. اگر تغییر شدید در انتظارات در مورد نرخ بهره در هفته‌های اخیر باعث تقویت طلا شده است، بیشتر شدن این شدت موجب اعمال خطر خواهد شد. بازارها در ابتدای سال انتظار افزایش چندباره نرخ بهره را در سال جاری می‌کشیدند ولی در هفته‌های گذشته خبر از عدم‌تغییر نرخ بهره به گوش می‌رسد. اتفاقی که مشابه آن نیز در سال گذشته رخ داد. این موضوع نشان می‌دهد موضوعات خطرناک‌تری نسبت به نوسانات بازار نیز وجود دارد.
با این حال نظر تحلیلگران در مورد به پایان رسیدن رالی طلا یکسان نیست. برنارد داه‌داه برنده رقابت پیش‌بینی قیمت طلای سال گذشته اتحادیه بازار شمش لندن در آخرین پیش‌بینی خود اعلام کرد قیمت طلا در سال 2016 سه‌رقمی خواهد شد. وی بر این باور است که مسیر افزایش نرخ بهره و به تبع آن قدرت دلار بیشترین تاثیر را در سال جاری روی قیمت طلا خواهد داشت. هرگونه تاخیر در چرخه افزایش نرخ بهره ناشی از ضعف در عملکرد اقتصادی آمریکا و حادتر شدن مشکلات اقتصادی در چین به نفع طلا خواهد بود. با این همه، باید منتظر ماند و دید که بهترین شروع این فلز زرد در یک دهه اخیر، در ادامه به کجا خواهد انجامید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها