شناسه خبر : 19327 لینک کوتاه

آیا ایران نسبت به دیگر کشورهای خاورمیانه جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد؟

جزیره ثبات

کریس پارکر مدیر‌عامل مرکز مطالعات استراتژیک لندن و مسوول مطالعات بازار ایران مصاحبه‌ای مفصل با گلوبال‌ریسک اینسایت انجام داده است و در این مصاحبه در مورد روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورهای دنیا و شرایط اقتصادی ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌ها صحبت کرده است. او ایران را با ثبات‌ترین اقتصاد خاورمیانه معرفی کرده است و سرمایه‌گذاری در ایران را هم برای طرف ایرانی و هم برای سرمایه‌گذاران خارجی سودآور قلمداد کرده است. وی که مدیریت یکی از شرکت‌های بزرگ مشاوره‌ای در بریتانیا را بر عهده دارد، در این مصاحبه مفصل در مورد بازگشت ایران به اقتصاد دنیا صحبت و تاکید کرد که ایران می‌تواند به مرکزی تجاری در خاورمیانه تبدیل شود.

در سال‌های گذشته ایران به دلیل برنامه هسته‌ای خود شدیدترین تحریم‌های اقتصادی جهانی را تحمل می‌کرد و از بازار مالی و بانکی دنیا کنار گذاشته شده بود. اما بعد از مذاکرات طولانی موفق شد تا به این تحریم‌ها پایان دهد و دوباره به اقتصاد دنیا باز گردد. اتصال ایران به شبکه سوئیفت و برداشته شدن تحریم‌های نفتی سبب شد تا منابع مالی زیادی وارد اقتصاد ایران شود. با اجرایی شدن برجام سخن از بازگشت دوباره ایران به اقتصاد دنیا مطرح شد. بازگشتی که نه‌تنها برای اقتصاد ایران بلکه برای اقتصاد منطقه هم سودآور خواهد بود. بعد از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، ایران این فرصت را به‌دست آورد تا رسماً وارد اقتصاد دنیا شود. حقی که به دلیل سال‌ها تحریم از ایران سلب شده بود و حال بعد از امضای توافقنامه هسته‌ای دوباره به ایران بازگردانده شده بود. اما این بازگشت هم برای ایران اهمیت زیادی دارد و هم می‌تواند روی اقتصاد دنیا بسیار اثر‌گذار باشد. کریس پارکر مدیر‌عامل مرکز مطالعات استراتژیک لندن و مسوول مطالعات بازار ایران مصاحبه‌ای مفصل با گلوبال‌ریسک اینسایت انجام داده است و در این مصاحبه در مورد روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورهای دنیا و شرایط اقتصادی ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌ها صحبت کرده است. او ایران را با ثبات‌ترین اقتصاد خاورمیانه معرفی کرده است و سرمایه‌گذاری در ایران را هم برای طرف ایرانی و هم برای سرمایه‌گذاران خارجی سودآور قلمداد کرده است. وی که مدیریت یکی از شرکت‌های بزرگ مشاوره‌ای در بریتانیا را بر عهده دارد، در این مصاحبه مفصل در مورد بازگشت ایران به اقتصاد دنیا صحبت و تاکید کرد که ایران می‌تواند به مرکزی تجاری در خاورمیانه تبدیل شود. موسسه مطالعات استراتژیک لندن یکی از شرکت‌های برجسته و بنام بریتانیا برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به فعالان اقتصادی و بازرگانان است و اصلی‌ترین کارش را مطالعه روی شرایط اقتصادی دیگر کشورها و شناسایی برترین بازارها برای فعالیت سرمایه‌گذاری می‌داند. متن کامل مصاحبه این کارشناس برجسته سرمایه‌گذاری و اقتصاد بین‌المللی را در اینجا می‌بینید.
بازگشت دوباره ایران به اقتصاد دنیا و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی سبب شد تا فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری زیادی در اختیار ایران قرار گیرد. بعد از اجرایی شدن برجام هیات‌های تجاری و اقتصادی زیادی به ایران سفر کرده‌اند و هر یک مطالعه‌ای در مورد بخشی از اقتصاد کشور انجام دادند. آمارهای فایننشال‌تایمز نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی در کشور رشد کرده است ولی بسیاری از فعالان اقتصادی ایران از کند بودن اثر‌گذاری این تحولات اقتصادی روی کار و زندگی خود شکایت دارند که دو روی سکه است. شما آینده سرمایه‌گذاری در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما آیا بازار ایران فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی است و آیا می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاری در سال‌های آتی در ایران افزایش یابد و به سطحی که متناسب با پتانسیل‌های بالقوه این کشور باشد برسد؟
بررسی‌های ما نشان داده است که اقتصاد ایران در دوره گذار قرار دارد و تغییرات زیادی در زیر‌ساخت‌های اقتصادی این کشور ایجاد شده است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی در داخل ایران هم این گذار اقتصادی را تایید کرده‌اند. آنها هم معتقدند در جریان این گذار اقتصادی تغییرات زیادی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد و نیروهای فعال در اقتصاد تغییر می‌کنند. این تغییر را می‌توان در سیاست‌های اقتصادی تدوین و اجراشده در کشور دید یا در نحوه برقراری رابطه اقتصادی با دیگر کشورهای دنیا مشاهده کرد.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی خارج از ایران بر این باور هستند که این تغییر را می‌توان در افزایش تمایل شرکت‌های ایرانی برای مشارکت با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی دید. از طرف دیگر افزایش تمایل اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها برای ورود به اقتصاد ایران و سرمایه‌گذاری در بازارهایی که تاکنون به دلیل تحریم‌ها دسترسی به آنها وجود نداشت هم از مظاهر این دوره گذار است.
بررسی و مطالعات ما نشان می‌دهد هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی تمایل زیادی برای مشارکت بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی و همکاری با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی دارند. شرکت‌های خصوصی که در سال‌های تحریم به دلیل محدودیت‌های زیاد نتوانستند رشد کنند، در فضای کنونی فرصت بیشتری برای جولان دادن خواهند داشت. بدون شک اگر دولت بتواند فضای آرامش و اعتماد را در اقتصاد ایران ایجاد کند هم بخش خصوصی با سرعت بیشتری رشد می‌کند و هم سرمایه‌گذاران خارجی با اعتماد بیشتری وارد ایران می‌شوند. البته باید در نظر داشت به‌رغم برداشته شدن موانع قانونی و حقوقی هنوز هم بسیاری از بانک‌های بزرگ برای وارد شدن به اقتصاد ایران تردید دارند و همین مساله سبب شد تا فعالان اقتصادی ایرانی از سرعت اثر‌گذاری توافق هسته‌ای روی زندگی و کارشان نا‌راضی باشند. باید به این نکته توجه داشت که ایران سال‌های سال به دلایل مختلف تحریم بوده است و شمار زیادی از شرکت‌های غربی و بانک‌های بزرگ به دلیل همکاری با ایران جریمه شدند. بنابراین نمی‌توان به این سرعت انتظار عادی شدن اوضاع و بازگشت آرامش را داشت. این مسیری است که باید طی شود و تنها از این راه است که می‌توان ایران را به عضوی عادی در اقتصاد دنیا تبدیل کرد. اجرای برجام و صبر تا زمان نتیجه‌دهی سیاست‌های اقتصادی که در برجام به تایید جامعه جهانی رسید تنها راهی است که می‌تواند اقتصاد ایران را به جامعه جهانی بازگرداند.

بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی ادعا می‌کنند که کمبود اطلاعات در مورد ایران وجود دارد و همین کمبود اطلاعات مانع از این شده است تا بتوانند وارد بازار ایران شوند و با شرکت‌های فعال در ایران رابطه اقتصادی برقرار کنند. نظر شما در این زمینه چیست؟ به نظر شما کمبود اطلاعات در مورد ایران جدی است یا خیر؟
کریس پارکر مدیر‌عامل مرکز مطالعات استراتژیک لندن است. وی ریاست گروه مطالعاتی چارموگن را که یک شبکه ارائه خدمات مشاوره‌ای بین‌المللی است هم بر عهده دارد. وی پیش از این مدیریت اجرایی چند شرکت اکتشاف نفت و گاز بزرگ در انگلستان را بر عهده داشت. وی مدیریت اجرایی تکمیل زیر‌ساخت‌های برج دوبی را بر عهده داشت. ارزش این پروژه بالغ بر ۳ / ۱ میلیارد دلار آمریکا بود. وی مسوولیت مطالعه در مورد وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در دولت انگلستان را نیز عهده‌دار بود و بارها در کنفرانس‌های بین‌المللی در مورد وضعیت تجاری کشورهای مختلف و روابط تجاری اروپا با آن کشورها سخنرانی کرده است. او یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کارشناسان تجاری و اقتصادی انگلستان است و شبکه‌های خبری بین‌المللی از قبیل اسکای نیوز و فاکس نیوز بارها نظر او را در مورد وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه و دیگر کشورهای در حال توسعه جویا شده‌اند. او در مقطع کارشناسی ارشد در زمینه تکنولوژی در دانشگاه لندن تحصیل کرده است و یکی از معتبرترین کارشناسان و مشاوران اقتصادی در دنیاست.

به نظر من هم مشکل اصلی در ایران کمبود اطلاعات است. ما اطلاعات درستی در مورد شرکت‌های فعال در ایران و نحوه فعالیت آنها نداریم. مراکز مطالعاتی و اطلاع‌رسانی در این کشور ضعیف عمل می‌کنند و به همین دلیل است که نمی‌توانند شرکت‌های بزرگ خارجی را جذب کنند. از طرف دیگر این کمبود اطلاعات باعث شد تا برقراری رابطه با شرکت‌های خارجی برایشان کار دشواری باشد. اما با وجود این کمبود اطلاعات ما شاهد این هستیم که شرکت‌های ایرانی و خارجی تمایل زیادی برای پر کردن شکاف اطلاعاتی و برقراری رابطه دارند ولی این روند به سرعت امکان‌پذیر نیست. مساله مهم این است که با امضای برجام و اجرایی شدن آن چارچوب و قوانین لازم برای تسهیل فرآیند پیشرفت کار تهیه شده است ولی موسسات مالی آمریکایی و اروپایی هم باید وارد میدان شوند در غیر این صورت نمی‌توان تغییرات معناداری را در فعالیت‌های اقتصادی ایران شاهد بود.
باید در نظر داشته باشیم که بازار ایران، بسیار بزرگ است و به دلیل رشد جمعیت در این کشور و جوان بودن میزان تقاضا در کشور افزایش پیدا می‌کند. ایران، اقتصادی مصرف‌محور دارد و جمعیت جوان زیاد و طبقه متوسط گسترده سبب شده است تا هر روز تقاضا برای کالاهای مصرفی در این کشور بیشتر از قبل بشود. در سال‌های تحریم از تعداد برندهای لوکسی که در ایران کار می‌کردند کاسته شد. با برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و آزاد شدن فضا برای ورود شرکت‌های خارجی به ایران، هم‌اکنون این فرصت وجود دارد که برندهای مطرح تولید‌کننده کالاهای مصرفی وارد ایران بشوند و از بازار بزرگ این کشور استفاده کنند. این کار باعث می‌شود تا اعتماد از دست‌رفته مردم به اقتصاد کشور و بازار مصرف از بین برود و اقتصاد فرصت رشد بالاتری به‌دست آورد. البته نمی‌توان از تاثیر مسائل خارجی از قبیل تحریم‌های اوفک و بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای در خاورمیانه هم غافل شد. این دو عامل سبب می‌شود تا شرکت‌های غربی برای وارد شدن به بازار ایران احتیاط بیشتری بکنند زیرا ریسک سرمایه‌گذاری در این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشتر است ولی اگر ایران را با دیگر کشورهای خاورمیانه مقایسه کنیم متوجه جایگاه بالاتر ایران در منطقه خواهیم بود.
اما از آنجا که دولت ایران و بخش خصوصی برای برقراری رابطه با اقتصاد دنیا بسیار مشتاق هستند و زیر‌ساخت‌های لازم در این زمینه را فراهم می‌کنند، می‌توان انتظار آینده روشنی را در این فرآیند اقتصادی داشت. به نظر من مساله اصلی این نیست که ورود ایران به اقتصاد دنیا انجام می‌شود یا خیر و این ورود به چه نحوی انجام می‌شود. بلکه مساله اصلی این است که چه زمانی می‌توان شاهد عادی شدن وضعیت ایران در بازار جهانی بود و از ایران به عنوان عضوی اثر‌گذار و فعال در اقتصاد دنیا یاد کرد. ایران بدون شک در آینده‌ای نه‌چندان دور عضوی مهم و اثر‌گذار در اقتصاد و تجارت دنیا خواهد بود و تلاش برای برقراری رابطه سیاسی و اقتصادی با دیگر کشورهای دنیا تنها راهی است که می‌تواند سرعت پیوستن ایران به جامعه جهانی را افزایش دهد.

در سال‌های تحریم دو صنعت ایران بیش از دیگر صنایع آسیب دیدند. این دو صنعت، صنعت حمل و نقل هوایی و صنعت نفت و گاز بودند. از زمانی که خبر برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی رسید هم مذاکرات اولیه برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها آغاز شد ولی کمتر خبری در مورد ورود سرمایه‌های خارجی به دیگر صنایع مخابره شد. حال سوال این است که به نظر شما چه صنایع دیگری می‌توانند شاهد رشد در جذب سرمایه‌های خارجی باشند؟ در کدام صنایع ایران پتانسیل لازم برای جذب سرمایه‌های خارجی وجود دارد؟
صنعت نفت ایران نیاز به منابع مالی زیادی دارد زیرا در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های اقتصادی صنعت نفت ایران سرمایه‌های لازم را دریافت نکرد و فرسودگی حوزه‌های نفتی سبب شد تا توان تولید آنها کاهش یابد. برخی از شرکت‌های نفتی بین‌المللی و سهامداران آنها خواستار این مساله هستند که به ایران کمک کنند تا دوباره بتواند اقتدار قبل را در صنعت نفت بازیابد و سهم پیشین خود را در بازار نفت دنیا به‌دست آورد. این سیاست با انتقاد زیادی از طرف عربستان سعودی مواجه شده است زیرا عربستان کشوری بود که بعد از تحریم نفتی ایران بخش زیادی از بازار نفت ایران در دنیا را تصاحب کرده است.
البته ایران در ماه‌های اخیر در بازار نفت بسیار خوب عمل کرد و توانست میزان تولید و صادراتش را افزایش دهد. بررسی وضعیت ایران نشان می‌دهد این کشور پتانسیل لازم برای سلطه بر بازار نفت را دارد و فرصت‌های رشد در اقتصاد این کشور بسیار زیاد است. در بخش هوایی هم وضعیت کم و بیش بر همین منوال است زیرا ناوگان هوایی ایران بسیار ضعیف است و به همین دلیل ایران نیاز دارد تا با خرید ناوگان تازه اقدام به نوسازی و ارتقای کیفی این ناوگان کند. بعد از اجرایی شدن برجام، قراردادهای زیادی بین ایران و شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده هواپیما در دنیا منعقد شد ولی در مورد امکان انتقال وجه به شرکت‌های هوایی و انتقال هواپیما به ایران اختلاف‌نظرهای زیادی به وجود آمد. به هر حال به نظر می‌رسد هم‌اکنون این مشکلات برطرف شده است و اقتصاد ایران می‌تواند از شرایط تازه‌ای که ایجاد شده است بهترین استفاده را ببرد.

به نظر شما مزایای ایران نسبت به کشورهای منطقه برای سرمایه‌گذاران خارجی چیست؟
شاید اصلی‌ترین مزیت ایران نسبت به دیگر کشورها امنیت و ثبات سیاسی باشد. باید در نظر داشت که سرمایه‌گذاری در ایران بسیار ساده‌تر از سرمایه‌گذاری در دیگر کشورهای خاورمیانه است. زیرا در ایران شفافیت عملکرد اقتصادی بیشتر از دیگر کشورهای خاورمیانه و نفت‌خیز است و ریسک سیاسی پایینی دارد. ایران در میان کشورهای خاورمیانه بالاترین امنیت و ثبات سیاسی را دارد و همین مساله انگیزه‌ای در جهت ورود سرمایه‌های خارجی به این کشور است. در مورد سرمایه‌گذاری در دیگر صنایع ایران هم می‌توان به این مساله توجه داشت که ایران اقتصادی مصرف‌محور دارد و صنایع تولید‌کننده کالاهای مصرفی می‌توانند بازدهی بالایی در ایران داشته باشند. اما ضعف‌هایی هم در ایران دیده می‌شود مثلاً وضعیت زیر‌ساخت‌ها در این کشور چندان توسعه‌یافته نیست و این ضعف زیر‌ساختی می‌تواند مانعی در مسیر موفقیت و سودآوری سرمایه‌گذاری‌های خارجی شود. اصلی‌ترین ضعف‌های زیر‌ساختی ایران را می‌توان در بخش کنترل ترافیک، سیستم‌های ریلی و لجستیک‌های ترکیبی دانست. ایران از نظر جمعیتی هم شرایط بسیار مطلوبی دارد. البته آمارهای رسمی از افزایش میانگین سنی حکایت دارد ولی در حال حاضر این کشور در میان کشورهای جوان و تحصیل‌کرده است. آمارها نشان می‌دهد جمعیت ساکن در ایران بسیار تحصیل‌کرده و متخصص هستند و به همین دلیل فعالیت‌های نوآورانه و سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی در این کشور می‌تواند موفقیت زیادی به همراه داشته باشد.

ولی ایران هم مانند شمار زیادی از کشورهای خاورمیانه برای ورود خارجی‌ها سختگیری می‌کند و قوانین مختلفی برای دریافت ویزا در ایران وجود دارد. به نظر شما این قوانین نمی‌تواند مانع از ورود سرمایه‌های خارجی به ایران شود؟
به نظر من ایران نسبت به دیگر کشورهای خاورمیانه وضعیت بهتری دارد و حتی قوانینی که برای ویزا در نظر گرفته است هم ساده‌تر از دیگر کشورهاست. دریافت ویزای ورود به ایران بسیار ساده‌تر از ویزای ورود به دیگر کشورهای خاورمیانه است. انتظار می‌رود بعد از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و از بین رفتن محدودیت‌های امنیتی برای ورود به ایران، این کشور به یکی از مقاصد مهم برای ورود توریست‌های خارجی تبدیل شود. ورود توریست‌ها به خصوص به شهرهای شمالی ایران و شهرهای تاریخی در این کشور بسیار زیاد خواهد بود و این مساله می‌تواند درآمد‌زایی زیادی برای ایران داشته باشد. البته به دلیل محدودیت‌های قانونی و مذهبی در این کشور، شمار توریست‌های ساحلی در ایران کم خواهد بود ولی ورود توریست برای استفاده از پیست‌های اسکی در ایران و بازدید از مناظر زیبای طبیعی در این کشور زیاد می‌شود. تمامی این عوامل می‌تواند زمینه را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی در این کشور فراهم کند و ایران را به یکی ازمقاصد اصلی تجاری و توریستی در دنیا تبدیل کند.

به نظر شما اقتصاد ایران چه فرصت‌هایی را در اختیار اقتصاد خاورمیانه و آسیا قرار می‌دهد. بازگشت ایران به اقتصاد دنیا می‌تواند زمینه‌ساز افزایش نرخ رشد اقتصادی در خاورمیانه باشد یا به ایمن‌تر شدن خاورمیانه کمک کند؟
به نظر من ایران، جزیره‌ای امن در منطقه‌ای بی‌ثبات و نا‌امن است. این کشور دارای پروسه‌های سازمانی و امنیتی پیچیده‌ای است که زمینه را برای ثبات اقتصادی و سیاسی در این کشور فراهم کرده است و این ثبات سیاسی می‌تواند سودآوری و امنیت سرمایه‌گذاری را تضمین کند. بنابراین سرمایه‌گذاران خارجی ایران را به دیگر کشورهای خاورمیانه‌ای ترجیح می‌دهند.
همین ثبات سیاسی و اقتصادی نسبی این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیانه سبب می‌شود تا تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای وارد شدن به اقتصاد این کشور بیشتر شود. البته این تمایل یک بخش ماجراست که هم در طرف ایرانی دیده می‌شود و هم در طرف غیرایرانی وجود دارد. ولی آماده کردن زیر‌ساخت‌ها و برقراری پل ارتباطی مالی و بانکی با دنیا هم عامل دیگری است که می‌تواند رشد اقتصادی را برای کشور به ارمغان بیاورد. با حل شدن این مساله می‌توان انتظار داشت که اقتصاد ایران شاهد شکوفایی و افزایش جذب سرمایه‌های خارجی باشد و به دنبال آن برآیند رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه هم افزایش خواهد یافت.
با برداشته شدن تحریم‌ها و شکوفاتر شدن اقتصاد ایران می‌توان انتظار داشت ایران جایگاه محکم‌تری در اقتصاد خاورمیانه به‌دست آورد و نقش فعال‌تری در تثبیت اقتصادی منطقه داشته باشد. ورود سرمایه‌ها به ایران و افزایش فرصت‌های شغلی در این کشور می‌تواند نوید‌دهنده رونق در اقتصاد ایران و به دنبال آن اقتصاد خاورمیانه باشد و رقیبی بزرگ برای دوبی از منظر تجاری ایجاد کند. ایجاد دو منطقه که در عرصه تجارت با هم رقابت می‌کنند می‌تواند زمینه را برای ارتقای کیفی خدمات‌رسانی فراهم کند.

خاورمیانه علاوه بر بی‌ثباتی‌های سیاسی و درگیری‌هایی که در سوریه و عراق و یمن و غیره دیده می‌شود، به دلیل افت قیمت نفت با مشکلات اقتصادی هم مواجه شده است. افت قیمت نفت باعث شد تا درآمد کشورهای خاورمیانه تنزل یابد و به دنبال آن نرخ رشد اقتصادی در این کشورها کاهش یابد. بنابراین شکوفایی اقتصاد ایران بعد از ورود سرمایه‌های خارجی می‌تواند ایران را از مشکلات مالی ناشی از افت قیمت نفت هم دور کند. با این نظریه موافق هستید؟
اقتصادهای کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال‌های اخیر به دلیل افت قیمت نفت و تنش‌های اجتماعی ناشی از کمبود منابع مالی دولتی با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو هستند. بعد از توافق هسته‌ای، ایران درهای اقتصادش را به روی سرمایه‌گذاران دنیا -هم سرمایه‌گذاران کشورهای حاشیه خلیج فارس و هم سرمایه‌گذاران کشورهای غربی- گشود. طبق قوانین جدید ایران، دریافت ویزای تجاری برای ایران برای بازرگانان خارجی ساده‌تر شدو همین مساله سبب شد تا همکاری اقتصادی ایران با دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و مشارکت سیاسی با آنها تسهیل شود. رابطه نزدیک ایران و عمان هم عامل مهمی در برقراری این پیوستگی اقتصادی و سیاسی است. ایران این فرصت را دارد که به یک مرکز تجاری جهانی مانند دوبی تبدیل شود و به نظر من در آینده‌ای نه‌چندان دور هم وضعیتی مانند دوبی پیدا خواهد کرد.

به نظر شما کدام کشورها بیشترین تمایل را برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند؟ به نظر شما آیا کشورهایی از قبیل آمریکا و دیگر اقتصادهای صنعتی دنیا برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام می‌کنند یا خیر؟ برخی بر این باور هستند که کشورهای همسایه ایران اصلی‌ترین شرکای اقتصادی با ایران خواهند بود، ولی مطالعات نشان می‌دهد تعداد زیادی از هیات‌های تجاری و اقتصادی کشورهای صنعتی به ایران سفر کردند تا فرصت‌های اقتصادی مشترک را مطالعه کنند.
از نظر جذب سرمایه‌های خارجی باید در نظر داشت که هنوز موانع زیادی وجود دارد. شمار زیادی از شرکت‌های غربی هنوز نگران بازگشت تحریم‌ها هستند و نظام بانکی هنوز به طور کامل همکاری خود را با ایران آغاز نکرده است. بنابراین در ابتدا باید این موانع برطرف شود تا بتوان در مورد بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در ایران نظر دقیقی داد.
به نظر من ترکیه اصلی‌ترین و اولین سرمایه‌گذار خارجی در ایران خواهد بود و اخیراً هم خبرهایی در مورد سرمایه‌گذاری ترکیه در بخش هتل‌سازی و زیر‌ساخت‌های ایران شنیده شده است. پیش‌بینی می‌شود ترکیه یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی ایران در بخش زیر‌ساختی از قبیل صنعت ساختمان باشد و این کشور از مزیت نزدیکی به ایران هم برخوردار است و امکان انتقال تکنولوژی‌های لازم برای اجرای پروژه‌ها به ایران با هزینه بسیار کمتری وجود دارد. از طرف دیگر اتحادیه اروپا و انگلیس هم از دیگر کشورهایی هستند که برای وارد شدن به اقتصاد ایران بسیار مشتاق هستند. اتحادیه اروپا و انگلیس در قالب قراردادهای جوینت ونچر و تامین نیروی متخصص برای اجرای پروژه‌های صنعتی در ایران با این کشور همکاری خواهند داشت.

به نظر شما ساختار قانونی ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی مناسب است یا اینکه باید اصلاحاتی در این زمینه انجام شود؟ به نظر شما اصلاحات قانونی در زمینه سرمایه‌گذاری ضروری است و اگر این ضرورت وجود داشته باشد، اجرای آنها چقدر طول می‌کشد؟
به نظر من اصلاحات قانونی در ایران یک ضرورت است. ایران باید مدل جدیدی در برخی قوانین خود ایجاد کند تا بتواند با استانداردهای تجاری و سرمایه‌گذاری بالایی مانند دوبی کار کند. این اصلاحات قانونی در ایران یک امر مهم است زیرا بدون این اصلاحات امکان جذب سرمایه‌های خارجی در کشور وجود ندارد.
اما باید در نظر داشت که ایران هم‌اکنون وارد یک روند رو به رشد شده است و بدون شک رشد اقتصادی را برای کشور به همراه می‌آورد. این اصلاحات قانونی در صورتی که همراه با زیر‌ساخت‌های فیزیکی و جاده‌ای کامل باشد و در فضای امن سیاسی انجام شود می‌تواند باعث رشد سرمایه‌گذاری و افزایش نرخ رشد اقتصادی در کشور ‌شود.
فرصت‌های موجود برای اقتصاد ایران در سال‌های آینده بسیار زیاد و غیر‌قابل وصف است ولی ایران به تنهایی نمی‌تواند از این فرصت استفاده کند بلکه باید تمامی کشورهای جهان در این مسیر با ایران همراهی کنند. البته این همراهی به نفع اقتصاد دنیاست زیرا هم باعث تثبیت در بازار نفت می‌شود و تعادل قدرت در این بازار را به وجود می‌آورد و هم می‌تواند باعث ایجاد یک پایگاه اقتصادی و سیاسی قدرتمند در خاورمیانه شود که به امن‌تر شدن اوضاع اقتصادی این منطقه خواهد انجامید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها