شناسه خبر : 18956 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیام رئیس‌جمهور به کاسبان تحریم چه بود؟

شما هم هستید

روحانی گفته است برخی فکر می‌کنند ما می‌خواستیم به غرب نزدیک شویم، اما واقعیت این است که غرب و شرق برای ما تفاوتی ندارد و آنچه برای ما اهمیت دارد اشتغال جوانان و رونق اقتصاد است.

علیرضا بهداد
«والله از تحریم‌ها ما ضرر می‌کنیم و شما هم متضرر می‌شوید. ناراحت نباشید، دکان شما کساد نمی‌شود.» کافی بود همین اظهارات از زبان رئیس‌جمهور خارج شود تا برخی از کارشناسان سیاسی و اقتصادی دولت از آن به عنوان «جملات اجماع‌ساز» نام ببرند و استدلال کنند که با تصویب و اجرایی شدن برجام، همه نفع خواهند برند و کار و کاسبی کسی از بین نخواهد رفت.
رئیس‌جمهور دو هفته پیش در جمع مردم مازندران این پیام را به کاسبان تحریم داد. کسانی که به برکت تحریم‌های گسترده علیه ایران، به ثروت‌های کلان دست یافتند و توانستند در اقتصاد کشور نقش‌هایی اساسی بر عهده گیرند. افرادی که با توجیه اینکه تحریم هستیم در کشورهای دیگر شبکه‌های گسترده‌ای را شکل دادند تا از این فرصت استفاده کرده و منابع زیرزمینی ما را به ارزان‌ترین قیمت خریداری کنند و برای خود سودهای سرشاری را به ارمغان بیاورند.
حالا که تحریم‌ها برداشته خواهد شد کار و کاسبی آنان از رونق افتاده و دست‌ها زیاد شده است. دست‌هایی که رسمیت دارند و قرار است بر اساس قواعد مشخص بین‌الملل و اصول حاکم بر قراردادهای جهانی قراردادهایی را تنظیم کنند و تکنولوژی و سرمایه را وارد اقتصاد ایران کنند.
روحانی گفته است برخی فکر می‌کنند ما می‌خواستیم به غرب نزدیک شویم، اما واقعیت این است که غرب و شرق برای ما تفاوتی ندارد و آنچه برای ما اهمیت دارد اشتغال جوانان و رونق اقتصاد است. من به عنوان نماینده شما چگونه می‌توانم رضایت دهم که ۱۵ الی ۲۰ درصد برای واردات اجناس از جیب شما خرج شود. منظور رئیس‌جمهور از ارقام 15 تا 20‌درصدی در واقع همان هزینه تحریم‌هاست که سبب می‌شد مردم کالاهای وارداتی و حتی برخی کالاهای داخلی را گران‌تر خریداری کنند.
رئیس‌جمهور خطاب به کاسبان تحریم گفته ما حق نداریم از جیب مردم شعار بدهیم، هر کس می‌خواهد شعار بدهد از جیب خود خرج کند، نه از جیب فقرا و محرومان. ما تمام حقوق‌مان را در این مذاکرات گرفتیم و من در فرصت‌های بعدی حتماً همه مسائل را توضیح خواهم داد. بعضی از سخنان را نشنیده بگیرید چرا که به موقع به آن جواب داده می‌شود. شما ببینید چه کسانی هستند که از رفع تحریم‌ها ناراحت می‌شوند.
کارشناسان معتقدند این گفته رئیس‌جمهور در واقع نوعی دعوتنامه برای کاسبان تحریم بوده تا آنها بدون هراس، سرمایه‌های خود را در جهت بازسازی اقتصاد ایران به‌کار گیرند و در این مقطع مهم سرمایه‌های خود را در خدمت توسعه اقتصادی کشور قرار دهند.
اما به راستی چه کسانی از رفع تحریم‌ها ضرر می‌کنند و این افراد چگونه باید به آغوش اقتصاد شفاف و توام با اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی برگردند و سرمایه‌های خود را در این راه به کار اندازند. آنها سه سال است که در اقتصاد کشور ریشه دوانده‌اند و به سادگی نمی‌خواهند از کسب و کاری که به آن عادت کرده‌اند خارج شوند. به همین خاطر مقاومت خواهند کرد اگر به بازی گرفته نشوند. شاید رئیس‌جمهور با شناخت فضایی که کاسبان تحریم در آن قرار گرفته‌اند از آنها به طور غیر‌رسمی خواسته تا برای انجام فعالیت‌های شفاف و شرافتمندانه اقتصادی خود را آماده کنند.
به نظر می‌رسد در صورتی که دولت بتواند سیاست اجماع‌سازی در اقتصاد و استفاده از همه فرصت‌های مالی برای توسعه اقتصادی را در پیش گیرد قادر خواهد بود منابع مالی مورد نیاز خود را برای ایجاد رشد اقتصادی اشتغال‌زا فراهم کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها