شناسه خبر : 12194 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

استاندار کرمان خود را دیدبان توسعه می‌داند

پاسدار توسعه

استاندار کرمان با اجرای طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در قلعه گنج، قدری به خروجی آمایش سرزمین کرمان روی آورده تا به دیگر استانداران فضایی را یادآور سازد که نیاز اکنون اقتصاد ایران است.

سایه فتحی
سال‌ها پیش یکی از طرح‌هایی که هرگز در ساختار مدیریت کشور به فرجام نرسید، طرح تغییر نقش استانداری‌ها در ساختار نظام مدیریت کشور در نیل به اهداف توسعه‌ای بود. بر اساس پیش‌فرض عمومی شکل‌یافته در ذهن مردم، استانداری‌ها یک نهاد امنیتی‌-سیاسی محسوب می‌شدند که صرفاً به ماموریت‌هایی که صبغه امنیتی داشتند رسیدگی می‌کردند. این در حالی بود که استاندار به‌عنوان نماینده عالی دولت در منطقه‌ای خاص، مسوولیت تمام وظایفی را که بر عهده دولت است نمایندگی می‌کند و علاوه بر وظایف امنیتی و سیاسی نباید از توسعه اقتصادی و فرهنگی غفلت کند. در واقع طرح، تغییر نگرش امنیتی در استانداری‌ها به نگرشی جامع‌تر بود. آن طرح در اواخر دولت هشتم به نتیجه نرسید و همچنان در ذهن عرفی جامعه، استانداری‌ها سابقه امنیتی-سیاسی دارند. با چنین رویکردی اقتصاد و سرمایه‌گذاری و مسائلی از این دست شاید به‌اندازه مقولات امنیتی از اهمیت برخوردار نباشند. حالا اگرچه داستان سبقت وظایف امنیتی استانداری‌ها از اقتصاد، فرهنگ و جامعه همچنان به قوت خود باقی است اما استاندار کرمان شاید با نگرشی جدید که شمه‌ای از آن طرح را به ذهن می‌آورد، در یک حرکت کاملاً اقتصادی به دنبال راه‌اندازی شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در یکی از شهرستان‌های کپرنشین استان کرمان موسوم به قلعه گنج است. این اقدام علیرضا رزم‌حسینی از دو جهت ستودنی است. تغییر رویه در مدیریت بنا بر وضعیت سختی که نظام مدیریت کشور دارد، امر سهلی نیست که استاندار کرمان به نظر چنین کرده است.
بعد دیگر اما جذب سرمایه و استفاده از ظرفیت‌های استان کرمان است که با این طرح استانداری فعال شده است. تا یک دهه پیش برنامه‌ریزی در اقتصاد ایران به صورت متمرکز و در دست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود تا پروژه آمایش سرزمین در کشور اجرایی شد و اکنون تمامی استان‌های کشور آمایش سرزمین را اجرایی می‌بینند و سیاستگذاران می‌توانند از خروجی‌های آن استفاده کنند. به نظر می‌رسد استاندار کرمان با اجرای طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در قلعه گنج، قدری به خروجی آمایش سرزمین کرمان روی آورده تا به دیگر استانداران فضایی را یادآور سازد که نیاز اکنون اقتصاد ایران است. شاید از این جهت باشد که علیرضا رزم‌حسینی در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سایر نمایندگان بخش خصوصی، با اشاره به اینکه ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در قلعه گنج، مهرماه سال 1393 مطرح شده است، گفته: «واسپاری این شهرستان جرات می‌خواست و کمتر کسی این حرکت را قبول می‌کرد و بالاخره این کار انجام شد.»
سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی آن هم از این دست و به‌طور مستقیم، منافعی نصیب آن منطقه می‌کند که نه‌تنها سود اقتصادی در پی دارد بلکه نفع اجتماعی هم با خود به همراه می‌آورد. چنان که استاندار کرمان معتقد است: «امنیت در شهرستان قلعه گنج در سال‌های گذشته وضعیت چندان مطلوبی نداشته است اما با اجرای طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی، این شهرستان در حال حاضر امن‌ترین شهرستان جنوب استان کرمان است و ماموریت‌های شرکت‌هایی که در طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی حضور پیدا می‌کنند باید بر مسوولیت‌های اجتماعی متمرکز باشد تا مردم از محل کار به توانمندی و توسعه اجتماعی و اقتصادی برسند.»
نکته دیگری که در این حرکت استانداری کرمان نمود یافته شاید افزایش مشارکت اجتماعی با استفاده از این طرح باشد. طرح قلعه گنج با همراهی طوایف مختلف و متنوع در کرمان آغاز شده که نوید افزایش مشارکت اجتماعی را دارد. بر همین اساس در مسیر توسعه این شهرستان از حضور سران طوایف نیز به خوبی استفاده شده و در مسیر جذب سرمایه‌داران بومی نیز اقدام شده است و به نوعی همه افراد در مسیر توسعه همراه هستند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید