شناسه خبر : 10538 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گلایه عجیب رئیس مرکز آمار از دستگاه‌های دولتی

گروکشی آماری

«دستگاه‌های دولتی برای دادن اطلاعات به ماموران آماری گروکشی می‌کنند و در مقابل اطلاعات از ما اطلاعات آماری می‌خواهند، در حالی که گرفتن آمار و اطلاعات از مردم و خانوارها برای ما راحت‌تر از دستگاه‌های دولتی است.» اینها بخشی از سخنان عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران است.

«دستگاه‌های دولتی برای دادن اطلاعات به ماموران آماری گروکشی می‌کنند و در مقابل اطلاعات از ما اطلاعات آماری می‌خواهند، در حالی که گرفتن آمار و اطلاعات از مردم و خانوارها برای ما راحت‌تر از دستگاه‌های دولتی است.» اینها بخشی از سخنان عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران در همایش بزرگداشت روز ملی آمار است. سخنانی که چند دقیقه بعد از مدح او درباره آماردهی در اقتصاد و چند دقیقه قبل از سخنان معاون اول رئیس‌جمهوری درباره ضرورت‌ آماردهی در اقتصاد بیان شد. به اعتقاد اسحاق جهانگیری،‌ برنامه‌ریزی صحیح نیازمند داشتن تصویر مناسبی از واقعیات جامعه است و این واقعیات بدون وجود آمار دقیق مشخص نمی‌شود. با این حال هرچند معاون اول رئیس‌جمهور از نگاه مناسب دولت به آماردهی سخن گفت اما رئیس مرکز آمار ایران از نوع رفتار دستگاه‌های دولتی در این بخش گلایه‌های عجیبی را مطرح کرد.
آذر از گروکشی برخی دستگاه‌ها در دادن اطلاعات سخن گفت و این‌گونه ادامه داد: علاوه بر این، دولت از ما آماری را می‌خواهد که دستگاه‌ها همکاری برای دادن اطلاعات آن نکرده‌اند، باید دقت کرد که اگر آمار کشور درست باشد اقتصاد آن اصلاح می‌شود. وی همچنین حمایتی را از دولت خواست که مورد نقد برخی کارشناسان است. رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به لایحه‌ای که از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به مجلس رفته است، متذکر شد: یکی از مواد این لایحه که با حمایت رئیس‌جمهوری در آن گنجانده شد، این است که بر اساس آن، مرجع رسمی انتشار آمار مرکز ملی آمار خواهد بود اما این حمایت عملی دولت را می‌خواهد تا ماده اجرایی شود. در مقابل این انتظار او از دولت، به نظر می‌رسد دولت هم انتظاراتی از مرکز آماری دارد که همیشه بر مستقل بودن آن تاکید می‌شود. به گفته آذر، یکی از خواسته‌های دولت از مرکز آمار ایران این بوده که به آنها دستور داده شده آمار رشد شش‌ماهه نخست امسال هم محاسبه شود.
به همین ترتیب آذر در مورد نرخ رشد اقتصادی بهار امسال که توسط سخنگوی دولت مثبت و بانک مرکزی منفی اعلام شده، این‌گونه توضیح داد: به‌طور کلی طبق محاسبات ما نرخ رشد بهار مثبت است. با توجه به اینکه مرکز آمار زیرشاخه‌ای از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است، بنابراین ارقامی که از سوی سخنگوی دولت مطرح می‌شود مورد تایید مرکز آمار است. مرکز آمار پس از محاسبه ارقام آن را تقدیم دولت می‌کند و سپس دولت به استناد آن تصمیم‌گیری کرده و سخنگوی دولت آن را اعلام می‌کند. وی در مورد علت اختلاف آماری بین یافته‌های مرکز آمار و بانک مرکزی هم گفت: این را باید از خود بانک مرکزی بپرسید، اما درخواست ما از معاون اول رئیس‌جمهوری این است که چرا قانون در مورد مرجعیت مرکز آمار رعایت نمی‌شود و البته تلاش دولت بر رعایت قانون است و نهایت همکاری در این زمینه صورت می‌گیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید