شناسه خبر : 8599 لینک کوتاه

مردان ایرانی «کچل» می‌شوند

آتش‌سوزی در ۶۴۳۸ هکتار جنگل در چهارماه

در دهه اخیر ما شاهد پایین رفتن سن کم‌مویی در میان مردان هستیم. خیلی هم نمی‌توان برای جلوگیری از آن کاری کرد، مگر اینکه آن فاکتورها مثل آلودگی هوا و… از میان برود.

حمیده حق‌پرست
هرچند که روز خبرنگار آغازگر هفته پیش بود و قاعدتاً این خبر باید به مهم‌ترین خبر بخش‌های غیرسیاسی روزنامه‌ها بدل می‌شد، اما با نگاهی به صفحات اجتماعی روزنامه‌های ایران در هفته پیش درمی‌یابیم که مانند چند هفته اخیر بخش عمده صفحات این رسانه‌ها به بحران‌های زیست‌محیطی اختصاص داشت. طبق اخبار منتشر‌شده توفان بار دیگر زندگی را در سیستان با خود برد، بیش از ۶۰۰ نفر را راهی مراکز درمانی و تامین مایحتاج زندگی را سخت کرد.
«شهروند» در این باره نوشت: «...از ابتدای هفته، سیستانی‌ها زیر سایه گرد و غبار و توفانی رفته‌اند که گفته می‌شد، سرعتی بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت داشته است. سرعتی که ذرات معلق را از کانون‌های گرد و غبار اطراف این استان کند و راهی مناطق مسکونی کرد تا غلظت ذرات معلق را تا ۳۴ برابر حد مجاز و ۱۲ برابر حد بحرانی برساند. افزایش غلظت به حدی بود که روز یکشنبه، ادارات استان تعطیل شدند و زندگی از جریان افتاد. روزی که غلظت گرد و غبار آرامش را از سیستانی‌هایی که حالا سال‌هاست به توفان‌هایی که خاک بر سرشان می‌ریزد عادت کرده‌اند، ربود پیش‌بینی‌ها حول بهتر شدن وضع تا روز سه‌شنبه می‌چرخید.
کارشناسان هواشناسی استان پیش‌بینی می‌کردند که وضع از روز سه‌شنبه بهتر شود، اما در این روز تنها از غلظت گرد و غباری که در شهرها و روستاهای استان وجود داشت، کاسته شد و غلظت ذرات معلق باز هم چند برابر حد مجاز بود. هوایی که سنگین شده و نفس‌ها را تنگ کرده بود در روزهای گذشته ۶۶۶ نفر را راهی مراکز درمانی کرد.» به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل، تا ساعت هشت صبح سه‌شنبه ۴۱۵ نفر به اورژانس‌های بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی مراجعه کردند که ۵۳ نفر از آنان بستری و ۳۶۲ نفر به صورت سرپایی ویزیت شدند. علی‌اکبر نصیری به پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا) گفت: «علاوه بر این، ۳۵۱ نفر هم بیمار ناشی از پدیده گرد و خاک اخیر به مراکز بهداشتی روستایی مراجعه کردند.»
او، خشک شدن تالاب هامون و خاک این تالاب را باعث ایجاد توفان شن در منطقه سیستان عنوان کرد و ادامه داد: «از روز پنجشنبه هفته گذشته توفان شن در منطقه به تدریج آغاز و از روز شنبه شدت بیشتری پیدا کرده. با افزایش غلظت ذرات گرد و غبار در منطقه، کمیته بحران در دانشگاه علوم پزشکی زابل تشکیل شده و تمامی واحدهای دانشگاه مانند بیمارستان‌ها، اورژانس‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی برای ارائه خدمات به بیماران آمادگی کامل دارند.»
از دیگر اخبار مهم این هفته می‌توان به ارزیابی اتحادیه جهانی مخابرات از وضعیت اینترنت اشاره کرد. به گزارش «تابناک» طبق این گزارش ایران در رده‌بندی پهنای باند اینترنت ثابت، رتبه ۱۱۵ جهان و در زمینه تخصیص پهنای باند به ازای هر کاربر، رتبه ۱۵۸ را به خود اختصاص داده است. با این وضعیت اینترنت برای رسیدن به اهداف افق 1400 به غیر از تلاش خودمان شاید به یک معجزه هم نیاز داشته باشیم.
رسانه‌ها در این هفته خبرهای خوبی نیز روی خروجی خود قرار داده بودند. به طور نمونه کمتر از یک ماه پس از به ‌دست ‌آمدن توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵، ابتدا انگلستان و سپس فرانسه «هشدار» به شهروندان خود برای سفر به ایران را لغو کردند. ۲۵ جولای برابر با سوم مردادماه وزارت امور خارجه بریتانیا، در اطلاعیه‌ای ضمن تجدید نظر در هشدارهای مسافرتی قبلی‌اش در مورد ایران، بیشتر مناطق کشورمان را برای گردشگران انگلیسی امن و مطمئن اعلام کرد. وزارت امور خارجه فرانسه هم چند روز پس از سفر لوران فابیوس وزیر خارجه این کشور به تهران، با انتشار نقشه‌ای جدید وضعیت امنیت ایران را از منظر توصیه‌های امنیتی برای شهروندان فرانسوی توضیح داد. بر اساس این نقشه دیگر توصیه‌ای برای سفر نکردن به ایران دیده نمی‌شود.

آتش‌سوزی در 6438 هکتار جنگل در چهارماه
از روزهای نخست هفته اخباری درباره آتش‌سوزی در مناطق زاگرس به صورت گسترده در رسانه‌ها منتشر شد. «شرق» در گزارشی به این مساله پرداخت و نوشت: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری می‌گوید در چهار ماه ابتدایی امسال 6438 هکتار از جنگل‌ها دچار آتش‌سوزی شده است. طبق گفته خداکرم جلالی، این میزان جنگل طی ۷۸۶ فقره آتش‌سوزی در مناطق مختلف جنگلی کشور خسارت دیده است. مقایسه آمار چهار ماه ابتدای امسال و سال گذشته رشد ۲۳‌درصدی آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها را نشان می‌دهد...حدود ۹۵ درصد از آتش‌سوزی‌ها به دلیل بی‌احتیاطی‌ها و عامل انسانی اتفاق می‌افتد.
«فرهیختگان» نیز در گزارشی به آتش‌سوزی جنگل‌های کوهدشت پرداخت و نوشت: حدود یک هفته پیش بود که نخستین جرقه‌های آتش دامن جنگل کوهدشت را گرفت و در یک چشم به هم زدن وسعت آن به اندازه‌ای شد که نیروهای مردمی، سازمان جنگل‌ها، حفاظت محیط‌زیست و آتش‌نشانی نیز نتوانستند به ‌طور کامل بر آتش غلبه کنند و وزش باد شدید و صعب‌العبور بودن مسیر، وسعت آتش‌سوزی را به 800 هکتار رساند و درخت‌هایی با قدمت 700 سال را زغال کرد. نیروی انسانی، خشکسالی‌های مستمر، کاهش بارندگی و وزش بادهای شدید از عوامل مهمی است که بارها مسوولان و کارشناسان از آنها به‌عنوان علل آتش‌سوزی نام می‌برند.
اما نکته قابل توجه در آتش‌سوزی جنگل‌ها نبود امکانات و تجهیزات مناسب برای مهار آتش‌سوزی است که در گسترش وسعت آتش‌سوزی تاثیر بسزایی دارد. در بسیاری از آتش‌سوزی‌هایی که در چند ماه اخیر در کشور اتفاق افتاد نیروی انسانی و امدادی به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر نتوانستند خود را به محل حادثه برسانند. در چنین زمانی ضرورت وجود بالگردها احساس می‌شود. مهرداد بهاروندی، مدیرکل منابع طبیعی لرستان که پخت و پز و آتش روشن کردن گردشگران را دلیل احتمالی وقوع این آتش‌سوزی وسیع می‌داند، می‌گوید: «روز سوم آتش‌سوزی با تلاش‌های مسوولان استان، یک بالگرد آب‌پاش با 40 تن آب به منطقه اعزام شد اما به خاطر حرارت بالایی که در منطقه وجود داشت نتوانستیم از آن استفاده کنیم.» در حالی که مدیرکل منابع طبیعی لرستان اعلام عمدی بودن یا نبودن آتش‌سوزی را منوط به تحقیقات بیشتر و نظر کارشناسان می‌داند، رضا آریایی، مدیرکل بحران استان لرستان نیز، آتش‌سوزی جنگل‌های کوهدشت را کاملاً عمدی می‌داند و از اینکه در کشور سیستم اطفای حریق از طریق هوایی نداریم ابراز تاسف می‌کند.

روزنامه‌ها به شایعه‌پراکنی متهم شدند
رسانه‌ها گواه آن هستند که چند هفته اخیر را می‌توان به نام «اعتراضات صنفی پزشکان» نام‌گذاری کرد. هفته‌هایی که خشم جامعه پزشکی به اشکال گوناگون برانگیخته شد و در کنار اعتراضات، نگرانی‌ها و واکنش‌های مختلف از سوی مسوولان را شاهد بودیم. «سپید» در گزارشی به این مساله پرداخته و می‌نویسد: وقتی در پی مشکلاتی که این مدت از سوی پزشکان نسبت به تزلزل جایگاه‌شان در جامعه مطرح شده است، به حادثه درگیری و بازداشت متخصص جراح عمومی با دادیار و قاضی پرونده بیمارش می‌رسیم، به ناگاه اعتراضات و انتقادات به قوه قضائیه نشانه گرفته می‌شود و این بار حمایت از این صنف بیش از پیش از قوه قضائیه خواسته می‌شود، تا جایی که طی این روزها اخبار نامه‌نگاری وزیر بهداشت و رئیس قوه قضائیه صدر اخبار حوزه سلامت قرار می‌گیرد و پس از آن هم نامه رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در خروجی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد. اما همه این اتفاقات به واکنش مسوولان قوه قضائیه درباره هر آنچه در رسانه‌ها در این زمینه منعکس شده است، ختم می‌شود و به نظر می‌آید قرار است کاسه و کوزه این موج بر سر رسانه‌ها شکسته شود.
...پس از بیان چنین اظهاراتی از سوی مسوولان قوه قضائیه، در جامعه پزشکی نگرانی‌هایی نسبت به ادامه پیگیری چنین اتفاقاتی از سوی مسوولان حوزه سلامت پیش آمد و این سوال به اذهان متبادر شد که نکند وزارت بهداشت، نسبت به حمایت از جامعه پزشکی کوتاه بیاید؟ این نگرانی در حالی به وجود آمد که طی این روزها شاهد واکنش‌هایی از سوی مسوولان وزارت بهداشت هستیم. چنانچه عباس زارع‌نژاد، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در پی انتشار اخباری مبنی بر اعزام تیمی از طرف وزارت بهداشت به شهرستان ممسنی برای بررسی علل بازداشت جراح زن، در گفت‌وگو با «جوان» با رد این ادعاها، درخواست وزارت بهداشت برای رسیدگی به این اتفاق را در حد یک مطالبه و آن هم نامه‌ای از طرف شخص وزیر به رئیس قوه قضائیه عنوان کرد... در این میان اظهارات سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت به اظهارات مسوولان قوه قضائیه در گفت‌وگو با سپید یکی دیگر از این واکنش‌ها بود. وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی نسبت به عملکرد رسانه‌ها در بیان مشکلات اصناف به ویژه رفتاری که در قبال حادثه ممسنی بروز کرده بود، تصریح کرد: «به نظر من آن بخشی که واقعیت دارد، طبیعتاً رسانه‌ای کردن آن صحیح است و اما گمانه‌زنی و ایجاد شایعه موضوعی است که انتظار می‌رود رسانه‌ها از آن پرهیز کنند... اخلاق را باید رعایت کرد و این همان موضوعی است که رئیس محترم قوه قضائیه نیز بر آن تاکید کرده‌اند و در فرمایشات‌شان بود... مردم مطمئن باشند دستگاه قضایی آنچه را واقعاً حقیقت دارد، حتماً بررسی می‌کند و اگر مصلحت بدانند آن را اطلاع‌رسانی می‌کنند.»

یک‌چهارم رادارهای هواشناسی را پارازیت می‌پوشاند
سال گذشته و به دنبال وقوع توفان در تهران، مجلس پس از بررسی مساله و جوانب مختلف آن علت اختلال شبکه راداری هواشناسی در روز وقوع توفان تهران را وجود پارازیت‌ها عنوان کرد. حالا بعد از یک سال علی عابدینی معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی دوباره به بروز اختلالات راداری ناشی از وجود پارازیت‌ها اشاره کرده است. وی در گفت‌وگو با «ایسنا» به وجود مشکل در بخش شمال صفحه رادار تهران اشاره کرد و گفت: آنچه مشاهده می‌شود آن است که رادارهای هواشناسی توسط یکسری از امواجی که منشاء آن برای ما روشن نیست دچار اختلال می‌شوند.... این امواج که منشاء آن برای ما روشن نیست بیشتر برای رادار تهران اتفاق می‌افتد. منشاء انتشار و علت آن برای ما روشن نیست و یک‌چهارم صفحه رادار توسط این موج‌ها پوشیده شده است و به زحمت می‌توان اطلاعات این بخش را مشاهده کرد.
کارشناسان آلمانی مدعی شدند این موج‌ها پارازیت محیطی است... معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه هنوز صد درصد برای ما روشن نشده که پارازیت‌هایی که امواج ماهواره‌ای پخش می‌کنند، امواج رادار هواشناسی را دچار مشکل می‌کنند، گفت: این امر برای ما هنوز محرز نشده و یک احتمال است و با استفاده از نرم‌افزارهایی و کدنویسی دنبال آن هستیم که این نویزها را از صفحه رادار فیلتر کنیم. باید منتظر ماند و دید چه زمانی به صورت رسمی عامل این نارسایی‌ها به افکار عمومی معرفی خواهد شد.

مردان ایرانی «کچل» می‌شوند
«شهروند» گفت‌وگویی با ابوالحسن امامی، رئیس انجمن جراحان پلاستیک داشته است. در بخشی از این مصاحبه آمده است: «...در نژاد ایرانی ریزش مو زیاد است، دلیل خاصی هم ندارد، بیشتر جنبه ژنتیکی دارد، اما ما شاهد افزایش کم‌مویی در میان مردان جوان هستیم که سبک زندگی و آلودگی هوا و... در این اتفاق نقش دارند. همین هم شده تا موارد کاشت مو زیاد شود. در میان زنان هم کم‌مویی وجود دارد اما نه به‌شدت مردان، از سوی دیگر، کاشت مو در زنان به دلیل مدل ریزش مو، نتیجه مطلوبی ندارد و عمدتاً در میان مردان دیده می‌شود.
در دهه اخیر ما شاهد پایین رفتن سن کم‌مویی در میان مردان هستیم. خیلی هم نمی‌توان برای جلوگیری از آن کاری کرد، مگر اینکه آن فاکتورها مثل آلودگی هوا و... از میان برود... به‌طورکلی در ژنتیک ایرانی‌ها و خاورمیانه‌ای‌ها، یک بینی بدفرم و قوزداری وجود دارد که با عناصر دیگر صورت هماهنگ نیست. به همین دلیل است که در ابتدا همه می‌خواهند بینی‌شان را درست کنند. در برخی هم به دلیل همان ژنتیک ممکن است هارمونی میان عناصر صورت وجود نداشته باشند، مثلاً چانه عقب یا جلو، بزرگ یا کوچک باشد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها