شناسه خبر : 8273 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مبارزان علیه ابولا به عنوان چهره سال ۲۰۱۴ مجله تایم انتخاب شدند

جنگجویان بیابان

نه ولادیمیر رئیس‌جمهور سرسخت روسیه، نه تیم کوک مدیر اپل، نه مسعود بارزانی رئیس‌جمهور اقلیم کردستان عراق، نه جک ما موسس علی‌بابا و نه حتی تیلور سوئیفت خواننده جذاب آمریکایی نتوانستند در نهایت به عنوان چهره سال مجله معتبر تایم انتخاب شوند.

جنگجویان بیابان

نه ولادیمیر رئیس‌جمهور سرسخت روسیه، نه تیم کوک مدیر اپل، نه مسعود بارزانی رئیس‌جمهور اقلیم کردستان عراق، نه جک ما موسس علی‌بابا و نه حتی تیلور سوئیفت خواننده جذاب آمریکایی نتوانستند در نهایت به عنوان چهره سال مجله معتبر تایم انتخاب شوند. روی جلد این هفته‌نامه آمریکایی به مبارزان علیه ابولا اختصاص یافت و چهره سال 2014 به کسانی اعطا شد که خطر کردند، مقاومت کردند، فداکاری کردند و مردم را نجات دادند. این انتخاب دبیران تایم برای چهره یا شخصیت سال 2014 بود: کسانی که فریادرس بودند.
نانسی گیبس سردبیر تایم می‌نویسد: «این سلاح‌های پیشرفته نیست که می‌جنگد، این قلب‌های قهرمان هستند که می‌جنگد.» فودی گالا سرپرستار 37‌ساله یک آمبولانس در لیبی که عکسش اکنون روی جلد تایم رفته کسی است که برای آرام کردن یک کودک بیمار او را بغل کرد. کودک بیمار روی او بالا آورد و گالا نیز به ابولا مبتلا شد اما این بهترین کاری بود که او می‌توانست در آن لحظه انجام دهد؛ تلاش برای نجات یک کودک. بر اساس آخرین آماری که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده حدود 6300 نفر بر اثر بیماری ابولا جان خود را از دست داده‌اند که اغلب آنان نیز در غرب آفریقا بوده‌اند. پزشکان و پرستاران، همان مبارزان علیه ابولا، هنوز درگیر مداوای 11 هزار بیمار دیگر در کشورهای گینه، لیبی و سیرالئون و کمک به بهبودی شش هزار مورد مشکوک به ابولا در همین کشورها هستند. اگرچه منطقه اصلی شیوع ابولا در غرب آفریقاست اما نمونه‌هایی در دیگر کشورهای آفریقایی، اروپا و حتی آمریکا هم دیده شده است. برابر آمار موجود در کشور گینه تاکنون 2164 مورد بیماری گزارش شده که 1327 مورد آن به مرگ منجر شده است. در لیبی 7635 مورد بیماری و 3145 مرگ، مالی هشت مورد بیماری و شش مورد مرگ، نیجریه 20 مورد بیماری و هشت مورد مرگ، سنگال یک مورد بیماری، سیرالئون 7312 مورد بیماری و 1538 مورد مرگ، اسپانیا یک مورد بیماری و آمریکا چهار مورد بیماری و یک مرگ مشاهده شده است. هنوز هم سایه ترس ابولا بر روی تمام قاره آفریقا و چه‌بسا جهان گسترده است و همین شجاعت وصف‌ناپذیر مبارزان علیه ابولاست که آنها را به عنوان چهره سال 2014 مطرح کرده است.
نانسی گیبس در چرایی انتخاب مبارزان علیه ابولا به عنوان چهره سال 2014 می‌نویسد: «ابولا یک جنگ و یک هشدار است. نظام بهداشت جهانی در هیچ جای جهان آنقدر نفوذناپذیر نیست که بتواند جلوی بیماری‌های عفونی را بگیرد. مردم جهان می‌توانند شب راحت استراحت کنند چون زنان و مردانی هستند که ایستاده‌اند و می‌جنگند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها