شناسه خبر : 11529 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دستور راهگشای رهبری درباره آموزش کودکان خارجی

خودروسازان هم وارد شدند

طبق اعلام آموزش و پرورش بعد از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر «هیچ دانش‌آموز افغانی از تحصیل بازنماند» آمار ثبت‌نام از دانش‌آموزان افغانی در مدارس ایرانی بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته و همچنان اجرا می‌شود.»

خودروسازان هم وارد شدند
حمیده حق‌پرست
به قول یکی از سایت‌های خبری ایران در هفته پیش مانند چین پنج دهه پیش شده بود. همه به دنبال قاتل بروسلی می‌گشتند. «عصرایران» در یادداشتی با اشاره طعنه‌آمیز به این رویداد ماجرای مسابقه فوتبال تراکتورسازی و نفت تهران در تبریز را مورد بررسی قرار داده‌ بود. مسابقه‌ای که پس از تساوی دو تیم و پرواز جام به اصفهان، به قول گزارشگر تلویزیون تیم تراکتورسازی و هوادارانش جشن نایب‌قهرمانی گرفتند.
بسیاری از رسانه‌ها در هفته پیش تلاش کردند عامل پخش شایعه تساوی بازی سپاهان و سایپا در ورزشگاه یادگار امام تبریز را شناسایی کنند. عاملی که اگرچه میهمانان برنامه 90 آن را لباس شخصی‌های بی‌سیم‌ به دست معرفی کردند، اما بعید به نظر می‌رسد آنان تصمیم‌گیرندگان اصلی این رویداد به شمار آیند. با همه این احوال از حق هم نباید گذشت که سپاهان با شایستگی جام را بالای سر برد و این اتفاقات نمی‌تواند بهانه‌ای برای مربیان دو تیم نفت و تراکتور به وجود آورد که پریدن جام از مشتشان را توجیه کند.
در هفته پیش خبری دیگر نیز مورد توجه جامعه ایرانی قرار گرفت. طبق گزارش خبرگزاری‌های کشور محمد باقرزاده فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح از بازگشت بقایای پیکر ۱۷۵ شهید دیگر جنگ هشت‌ساله به میهن خبر داد. طبق اظهارات این مقام مسوول این پیکرها متعلق به غواصان عملیات کربلای ۴ است که با دستان بسته به شهادت رسیدند و زنده ‌به‌ گور شدند. باقرزاده افزود: «با توجه به اینکه برخی از پیکرهای کشف‌شده هیچ جراحتی نداشت متوجه شدیم که آنها زنده ‌به‌ گور شدند و امروز همین جنایات توسط تکفیری‌ها در کشورهای مسلمان رخ می‌دهد.» انتشار خبر نحوه شهادت این غواصان واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌های کشور به همراه داشت.
از دیگر اخباری که در هفته پیش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، آماری بود که از سوی وزارت بهداشت درباره دانشجویان منتشر شد. به گزارش «فارس» محمدرضا فراهانی، معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته خوابگاه‌ها اعلام کرد: «یک درصد دانشجویان علوم پزشکی مشروط می‌شوند، سه درصد ضعف مفرط تحصیلی دارند و از نظر آمار خودکشی سال گذشته نسبت به سال‌های قبل از آن رقم افزایشی را شاهد هستیم. همچنین ۱۰ درصد دانشجویان خوابگاه‌ها متاهل هستند. این در حالی است که امکانات بسیار کمی در خوابگاه‌ها موجود است و ۳۰ درصد دانشجویان دیگر چون خوابگاه کافی و باکیفیت خوب وجود ندارد در محلی که خودشان انتخاب می‌کنند، اقامت دارند.»
قهرمانی تیم ملی تکواندوی ایران در مسابقات جهانی نیز در بخش‌های غیرسیاسی رسانه‌ها پژواک گسترده‌ای داشت. این تیم در رقابت‌های جهانی روسیه با اقتدار توانست بر سکوی قهرمانی این رقابت‌ها بایستد و پس از چهار سال این عنوان را بار دیگر از کره‌ای‌ها پس گرفته و برای دومین بار با کاپ قهرمانی به تهران بازگردد. مقام معظم رهبری و حسن روحانی رئیس‌جمهوری در پیام‌های جداگانه‌ای این قهرمانی را به تیم ملی و ملت ایران تبریک گفتند.
پرونده اسیدپاشی به چهار زن در اصفهان نیز در هفته پیش باز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و رئیس ناجای اصفهان اعلام کرد خود شخصاً پرونده را رسیدگی می‌کند، اما به پیشرفتی در این ماجرا نرسیده است.

هر ۱۰ نفرتان را حریفم
هیچ‌کس منتظر دعوا نبود اما نطق محمد سالاری عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران که تمام شد، دعوا شروع شد. درگیری لفظی بین چند نفر از اعضای شورا بالا گرفت و شورای چهارم تهران روی دیگرش را نشان داد. «شهروند» در این باره نوشت: «شورای شهر تهران یکی از پرتنش‌ترین روزهای کاری‌اش در چهارمین دوره را پشت سر گذاشت و بگو‌مگوهای سیاسی بین تعدادی از اعضای شورا به اوج رسید. قرار بود محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری که رئیس ستاد انتخابات شورایاری‌ها در ماه‌های اخیر بود، نطق پیش از دستور داشته باشد. نطق او اما فقط درباره حوزه تخصصی فعالیت‌های او در شورای شهر یعنی شهرسازی و معماری نبود، سالاری در این نطق درباره شورایاری‌ها هم حرف‌هایی زد. او گفت: «ضمن احترامی که برای آقای طلایی قائل هستم، اما نسبت به عدم برگزاری مراسم تحلیف اعضای شورایاری‌ها انتقاد دارم. قرار شد شورایاری‌ها هشتم اردیبهشت فعالیت خود را آغاز کنند که متاسفانه هنوز مراسم تحلیف آنها برگزار نشده و دلیل لغو آن هم مشخص نیست. اخباری مبنی بر تغییر وظایف شورایاری‌ها به گوش می‌رسد، در حالی ‌که هرگونه تغییر در آیین‌نامه شورایاری‌ها باید به تصویب اعضای شورای شهر برسد.» «پرویز سروری»، عضو اصولگرای شورا در پاسخ به ابهاماتی که نسبت به انتخابات شورایاری‌ها مطرح می‌شود از ستاد شورایاری‌ها دفاع کرد و گفت: «برخی دوستان فرصت‌ها را تبدیل به تهدید می‌کنند. شما چرا دچار توهم سیاسی هستید؟
انتخابات شورایاری‌ها، انتخابات بزرگی بود که در تراز انتخابات ملی برگزار شد و افتخاری برای شورای چهارم است، اما دوستان نکاتی را مطرح می‌کنند که این انتخابات دچار ابهام است.» جلسه شورا اما در ادامه تذکرات اعضای شورا وارد فازِ درگیری لفظی شدید شد. اعضا می‌خواستند درباره این موضوع صحبت کنند اما چمران، رئیس جلسه گفت که ادامه تذکرات مطرح نشود و درنهایت تنها یک دقیقه زمان برای اسماعیل دوستی اختصاص یافت و همین یک دقیقه جنجال‌آفرین شد. دوستی درواقع خطاب به اعضای اصولگرای شورا صحبت کرد و گفت: «ما صبوری می‌کنیم و سخنی نمی‌گوییم اگر شما دلواپس هستید ما حتی دلواپس هم نیستیم زیرا ما به پیشرفت و آینده نظام مانند آفتابی روشن اعتقاد داریم. بحث شورایاری‌ها از نظر روانی و اجتماعی به صلاح شورای شهر تهران نیست.»
پس از این جملات رضا تقی‌پور، سخنگوی شورا به حرف‌های دوستی اعتراض کرد و گفت: «اینها (اصلاح‌طلبان) می‌خواهند همه چیز را دوباره از اول شروع کنند.» اما دوستی با نگاهی به چمران با خونسردی گفت: «باز هم دوستان عصبانی شده‌اند!» بعد از این جمله بود که تقی‌پور در حالی ‌که از شدت عصبانیت روی صندلی شورا بند نمی‌شد از جایش برخاست و با بیان اینکه این آقا شورا را به بازی گرفته است، به چمران اعتراض کرد که چرا به دوستی اجازه می‌دهد بدون اجازه صحبت کند. تقی‌پور حین عصبانیت در همان حال که از جایش برخاسته و ایستاده بود، با فریاد می‌گفت: «وقتی چرت و پرت می‌گویید، باید عصبانی شوند، مباحث از یکدیگر جداست. اگر لات‌بازی دربیاورید، ۱۰ تای شما (اصلاح‌طلبان) را حریف هستم.» پس از این جملات بود که تعدادی از اعضای اصولگرای شورا از جمله کاشانی و رضازاده از روی صندلی‌هایشان بلند شدند و به سمت تقی‌پور رفتند و او را کشان‌کشان به گوشه‌ای کشاندند تا درگیری‌ها از این بیشتر نشود و آرامش به جلسه شورا باز‌گردد...»

خودروسازان هم وارد شدند
در هفته پیش سازمان خصوصی‌سازی محل برگزاری چهارمین مزایده برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود؛ مزایده‌ای که دو مرحله نخست آن لغو و مرحله سوم آن بدون انتخاب برنده‌ای برگزار شده بود تا نگرانی برای خصوصی‌سازی تیم‌های سرخابی بیش از قبل شود. اما به نظر می‌رسد با پایان رسیدگی به اهلیت و صلاحیت چهار مشتری این دو باشگاه بعد از مزایده شاید این بار کار واگذاری سرخابی‌ها به سرانجام برسد. در مزایده سوم دو شرکت استیل‌آذین ایرانیان و بهنام پیشرو در حالی پاکت‌های پیشنهادی خود را برای خرید باشگاه پرسپولیس ارائه کرده بودند که به نظر می‌رسید از بین یکی از این دو متقاضی، یک شرکت برنده مزایده برای واگذاری پرسپولیس شود، اما اهلیت هیچ یک از این دو شرکت تایید نشد و شرکت خریدار استقلال هم اصلاً مبلغ هفت‌میلیاردی سپرده اولیه را واریز نکرده بود تا کار به مزایده چهارم برسد.
به گزارش «فرهیختگان» استیل‌آذین اما با تغییر در اعضای هیات ‌مدیره خود که گفته می‌شد به دلیل بدهکار بودن آنها اهلیت این شرکت تایید نشده است به همراه بهنام پیشرو کیش پاکت‌های خود را برای مزایده چهارم ارائه کردند تا تنور مزایده چهارم هم داغ شود... در همان شروع جلسه چهار خریدار سرخابی معرفی شدند که شرکت سرمایه‌گذاری سمند از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو برای خرید باشگاه استقلال از سوی رئیس سازمان خصوصی‌سازی معرفی شد که پیشنهاد این شرکت 290 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام شد که تقریباً همان قیمت پیشنهادی اولیه بود.
اما پرسپولیس برخلاف استقلال سه مشتری داشت که شرکت استیل‌آذین ایرانیان، شرکت سرمایه‌گذاری نیوان ابتکار (از زیرمجموعه‌های سایپا) و همچنین بهنام پیشرو کیش برای خرید پرسپولیس پیشنهادهای خود را ارائه کردند. این در حالی است که نیوان ابتکار برای خرید سرخ‌ها مانند سمند پیشنهادی 290 میلیارد‌تومانی ارائه کرده بود، اما شرکت بهنام پیشرو (اسپانسر سابق قرمزها) مبلغ 329 میلیارد و 888 میلیون و 999 هزار و 888 تومان ارائه داد و استیل‌آذین ایرانیان هم با پیشنهاد 332 میلیارد و 888 میلیون و 666 هزار و 666 تومان وارد مزایده چهارم خرید باشگاه پرسپولیس شد که مبلغ پیشنهادی حسین هدایتی و یارانش بالاتر از دو پیشنهاد دیگر بود.
این در حالی بود که طبق اعلام مسوولان سازمان خصوصی‌سازی و به دلیل همزمانی با دیدار پرسپولیس در برابر الهلال و همچنین بررسی اهلیت خریداران، نام برنده مزایده اعلام نشد و طبق برنامه نام برندگان حداکثر تا یکشنبه هفته بعد اعلام خواهد شد.» هرچند که اعداد بالایی درباره خرید پرسپولیس اعلام شده است اما به احتمال زیاد با رد صلاحیت برخی شرکت‌کنندگان، دو خودروساز کشور برندگان اصلی این مزایده خواهند بود.

هیچ دانش‌آموز افغانستانی، از تحصیل بازنماند؛ حتی غیرقانونی
در هفته پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد که می‌تواند گام بزرگی در آموزش کودکان محروم از تحصیل به شمار آید. «تسنیم» در این‌باره نوشت: «سرانجام موعد رسانه‌ای شدن یکی از مهم‌ترین تصمیمات عالی نظام جمهوری اسلامی در تاریخ سی و چند‌ساله حضور مهاجرین افغانستانی در ایران فرارسیده است. صحبت‌های ضمنی مبنی بر اعلام این تصمیم در تمام طول این یکی دو سال شنیده می‌شد.
اما سرانجام مشخص شد که به‌صورت مشخص و واضحی این دستور از سوی عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری صادر شده است: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند». طبق اعلام آموزش و پرورش بعد از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر «هیچ دانش‌آموز افغانی از تحصیل بازنماند» آمار ثبت‌نام از دانش‌آموزان افغانی در مدارس ایرانی بیش از 10 درصد افزایش داشته و همچنان اجرا می‌شود.»

هر سال پنج‌ هزار بیمار دیالیزی اضافه می‌شود
بیماری‌های کلیوی و پیامدهای آن یکی از نگرانی‌های بسیاری از خانواده‌ها به شمار می‌آید. «شهروند» هفته پیش در این باره گزارشی تهیه کرده ‌بود. این روزنامه نوشت: عضو هیات امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی، از اجرای برنامه جدیدی برای انجام پیوند کلیه از افراد زنده غیرفامیل خبر داد. داریوش آرمان در توضیح بیشتر با اشاره به وضع پیوند کلیه در کشور گفت: «از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی انجمن حمایت از بیماران کلیوی به‌عنوان متولی این بیماران این است که بیماران دیالیزی با انجام پیوند از چرخه دیالیز به چرخه طبیعی برگردند.» به گفته او، در ۲۵ سال اخیر در کشور ۳۳ هزار پیوند کلیه انجام شده و ایران را در بین ۱۰ کشور برتر در زمینه پیوند کلیه قرار داده است.
«با این وجود در سال گذشته، کاهش ۴۰۰ مورد پیوند کلیه را شاهد بودیم که این آمار نسبت به سال ۹۲ بوده است، بنابراین نگران بیماران دیالیزی شده‌ایم چرا که سالانه چهار تا پنج هزار بیمار به جمع بیماران دیالیزی افزوده می‌شود... اگر پیوند برای این بیماران انجام نشود، تعداد بیماران دیالیزی از این رقم هم بیشتر می‌شود، بنابراین برنامه جدیدی را برای رسیدن به یک حد تعادل در پیش گرفته‌ایم که پیوند ضربدری یا زنجیره کلیه است که بیماران را قادر می‌کند به صورت ضربدری از دو خانواده پیوند کلیه دریافت کنند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها