شناسه خبر : 45401 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دربارۀ صادرات و واردات مواد معدنی و صنعتی بیشتر بدانید

واردات مواد معدنی و صنعتی به منظور تامین نیازهای داخل کشور امری ضروری است.

رپرتاژ آگهی: همچنین کشور می‌تواند مواد تولیدی مازاد خود را به منظور تامین نیاز سایر کشورها و تامین بودجه برای واردات مایحتاج خود صادر کند. در این مقاله قصد داریم به صادرات و واردات مواد معدنی بپردازیم و کلیات مراحل بازرگانی و ترخیص کالا از گمرک را بررسی کنیم.

صادرات مواد معدنی و صنعتی

هر کشور می‌تواند محصولات معدنی و صنعتی خود را به سایر کشورها صادر کند و از این راه برای کشور درآمد تولید کند. برای مثال ایران علاوه بر نفت و گاز طبیعی، مواد دیگری مانند آهن و فولاد، مواد شیمیایی معدنی، فلزات خاکی کمیاب، مواد شیمیایی آلی و ...  را به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

برای مشاوره رایگان واردات و صادرات روی لینک کلیک کنید

مدارک لازم جهت صادرات مواد معدنی

برای صادرات مواد معدنی نیاز به مجوز صادرات، گواهی اصالت کالا، گواهی مواد خطرناک، فاکتور فروش، بارنامه، گواهی مالی، گواهی اصالت و گواهی ساخت است. البته نوع مدارک مورد نیاز به نوع مواد معدنی و کشور مقصد صادرات نیز بستگی دارد. گاهی اوقات مقررات صادراتی کشورهای مختلف متفاوت است و برای صادرات مواد به آن کشورها لازم است که الزامات مقرراتی آنها رعایت شود. علاوه بر این مدارک، مدارک دیگری مانند مجوز بیمۀ کالا نیز جزء ضروریات صادرات است.

برای صادرات مواد معدنی، ابتدا باید مجوز صادرات از مرجع صادرکننده مانند وزارت صنعت و یا سایر مراجع اخذ شود. همچنین گواهی اصالت کالا باید از مرجع مربوطه دریافت شود که اصالت کالا را تایید کند و از صادرات کالای قاچاق جلوگیری به عمل بیاید. جزئیات قیمت‌گذاری و شرایط فروش و توضیحات مرتبط با کالا در فاکتور فروش قید می‌شود. اگر مواد معدنی که قصد صادرات آنها را دارید به محصولات دیگری تبدیل شده‌اند باید گواهی ساخت برای این محصولات ارائه شود.

مواد معدنی سودمند برای صادرات

مواد معدنی سودمند برای صادرات

بسته به نیاز خریداران و روش صادرات و درصد سود صادرکننده ممکن است مواد صادراتی شامل سود زیاد یا کم باشند. عمدۀ مواد صادراتی معدنی در ایران شامل نفت خام، بوکسیت، آهن، فولاد، مس، سرب، روی، الماس، مرمر، نقره، طلا، گاز طبیعی، زمرد، برنج، نیکل، فسفات، آلومینیوم و زغال سنگ است. منابع و معادن غنی مواد معدنی در ایران سبب شده که صادرات مواد معدنی به عنوان یک گزینۀ جایگزین برای صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته شوند.

واردات مواد معدنی و صنعتی

هر کشوری می‌تواند مایحتاج ضروری خود را که در کشورش موجود نمی‌باشد و یا توان تولید آن را ندارد از کشورهای دیگر وارد کند. ایران نیز علاوه بر صادرات مواد معدنی به کشورهای خاورمیانه و ... نیاز به واردات موادی مانند الیاف شیشه دارد. قبل از اقدام به واردات باید توجه کنید که کالای مورد نظر شما جزء کالاهای ممنوع قانونی و یا ممنوع شرعی نباشد. برخی محصولات به دلیل حمایت از تولید داخلی اجازۀ واردات ندارند.

برای ثبت سفارش واردات و صادرات روی لینک کلیک کنید

مراحل مربوط به بازرگانی و نامه‌نگاری

پس از تحقیقات لازم باید اقدام به واردات کالایی کنید که مورد نیاز کشور باشد. سپس از فروشنده بخواهید که اطلاعات دقیق محصول مورد نظر و قیمت آن را برای شما ارسال کند. همچنین قبل از اقدام به واردات یک کالا باید از مقررات گمرکی و قوانین مربوط به واردات کالا اطلاع داشته باشید.

پس از نهایی شدن توافقات بین خریدار و فروشنده، نیاز به دریافت پیش فاکتور توسط فروشنده است. در پیش فاکتور باید مشخصات کامل خریدار و فروشنده، مبدا و مقصد نهایی با جزئیات، وسیلۀ حمل و نقل کالا و نحوۀ پرداخت وجه توسط خریدار تعیین شود. همچنین بر اساس قرارداد اینکوترمز باید مسئولیت طرفین مشخص شود. قوانین اینکوترمز، معامله بین خریدار و فروشنده را تعریف می‌کنند و هر دو طرف را از مسئولیت‌ها، خطرات و ... آگاه می‌کنند. این قوانین در معامله‌های بین‌المللی مورد استفاده هستند.

مجوزهای واردات مواد معدنی و صنعتی

مجوزهای واردات مواد معدنی و صنعتی

برای واردات مواد معدنی باید مجوزهایی مانند مجوز ثبت سفارش، مجوز تخصیص ارز بانک مرکزی، مجوزهای ضروری برای ترخیص کالا و ..... اخذ شوند.

1. مجوز ثبت سفارش برای واردات کالا

برای واردات کالا به داخل کشور باید مجوز ثبت سفارش از سازمان توسعه و تجارت دریافت شود و پس از آن فرآیند ثبت سفارش کالا طی شود. برای ثبت سفارش جهت ترخیص کالا داشتن کارت بازرگانی، پیش فاکتور از فروشنده، اخذ شناسه فروشنده از سامانه فیدا، اخذ گواهی‌های فنی ضروری و ارائۀ شناسه منشا ارز وارداتی ضروری است.

این مجوز فقط در بازۀ زمانی 6 ماهه قابل استفاده است و پس از آن منقضی شده و نیاز به تمدید دارد. برای ثبت سفارش باید مراحلی مانند بررسی اولویت کالا، اخذ بیمه‌نامه، اقدام به ثبت سفارش در بانک واسطۀ معامله طی شود.

2. مجوز بانک مرکزی

پس از ثبت سفارش کالا و انجام مراحل مربوطه باید تاییدیه را به بانکی که در ثبت سفارش ذکر کرده‌اید ببرید تا بانک درخواست اخذ مجوز حواله را در سامانه ارسال کند. لازم به ذکر است که مرحلۀ اول و دوم باید قبل از خرید کالا از فروشندۀ خارجی طی شود و مجوزهای مربوطه دریافت شود.

برای خرید و فروش در سایر کشورها و صادرات و واردات آسان روی لینک کلیک کنید

3. مجوزهای زمان ترخیص کالا از گمرک

این مرحله برخلاف مراحل قبلی پس از خرید کالا انجام می‌شود و مربوط به اقدامات لازم و مجوزهای اجرایی در داخل گمرک است. مجوزهای مربوط به سازمان‌های مختلف مانند جهاد کشاورزی، انرژی اتمی و ... باید اخذ شوند و مجوز ترخیص کالا از گمرک گرفته شود. اگر مواد معدنی و یا صنعتی وارداتی شما خطرات زیست محیطی و یا ایمنی داشته باشند باید از مراجع ذی‌ربط گواهی‌های مرتبط دریافت شود.

پروانه الکترونیکی

4. پروانه الکترونیکی

این گواهی، مجوز تردد کالای شماست. این مدرک برای ترخیص کالا از گمرک بسیار ضروری است. سامانۀ تجارت مرزی باید این مجوز را به صورت الکترونیکی تایید کند. این پروانۀ گمرکی هم برای کالاهای صادراتی و هم برای کالاهای وارداتی مورد نیاز است.

برای ترخیص کالای خود از گمرک، علاوه بر دریافت مجوزهای مربوطه باید مالیات علی‌الحساب، وجه گمرکی و عوارض انبارداری را نیز پرداخت کنید.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم کلیات صادرات و واردات مواد معدنی را ذکر کنیم و مجوزهای لازم و اقدامات ضروری بازرگانی را مطرح کنیم. اگر قصد صادرات و یا واردات مواد معدنی خود را دارید، قبل از هرگونه اقدام با مشاورین و متخصصان سایت تجارتگرام در تماس باشید تا شما را از جزئیات لازم آگاه کنند و اطلاعات دقیق‌تری در اختیار شما بگذارند.