شناسه خبر : 45241 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع گفت:

انرژی؛ چالش اصلی صنعت فولاد/ در دولت قبل سرمایه گذاری در حوزه برق و گاز انجام نشد.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع گفت: در ۸ سال تصدی دولت آقای روحانی ما هیچ گونه سرمایه گذاری در حوزه برق و گاز انجام ندادیم. این، چالشی است که در گذشته انجام شده است.

رپرتاژ آگهی: مجتبی مهری نژاد، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع درخصوص وضعیت فولاد اظهار کرد: تاب آوری صنعت فولاد که شاید می‌توانست به جای همایش مشکلاتش با جلسه با مسئولان ذیربط برطرف می‌شد، در واقع صنعت فولاد را سمت زیان می‌برد. اگر با این فرمان حرکت کنیم، در ۶ ماه و سال آینده دیگر نمی‌توان به سود فکر کرد.

مهری نژاد در این باره ادامه داد: نکته دیگر بحران روسیه و اوکراین است. روسیه برای فروش محصولات خود دمپ می‌کند و فولاد را ۳۰ دلار پایین‌تر از قیمت چهانی می‌فروشد. این نکات، صنعت فولاد را با چالش مواجه می‌کند.

وی درباره قیمت گذاری این صنعت توضیح داد: ما در حوزه قیمت گذاری نمی‌توانیم نقش خاصی داشته باشیم. بورس کالا در حوزه قیمت گذاری خوب عمل می‌کند. شاید از این حرف بنده همکاران فولادی چندان خوشنود نشوند؛ زیرا دوست دارند که قیمت گذاری آزاد باشد. اگر قیمت گذاری آزاد باشد، هزینه آن به مردم تحمیل می‌شود. 

مهری نژاد در این باره خاطرنشان کرد: شرکت آهن و فولاد ارفع که یک شرکت با تولید یک میلیون تن فولاد است، برای مساله برق در تابستان امسال ۱۰۰۰ میلیارد تومان از سود خود را از دست داد. یعنی حدود ۳ هزار میلیارد تومان از درآمد شرکت را از دست دادیم. اگر این میزان فولاد تولید و صادر می‌شد، برای کشور حدود ۷۵ میلیون دلار ارزآوری داشت.

مدیرعامل "ارفع" عنوان کرد: در ۸ سال تصدی دولت آقای روحانی ما هیچ گونه سرمایه گذاری در حوزه برق و گاز انجام ندادیم. این، چالشی است که در گذشته انجام شده است. دولت به فکر است. دولت تاحدودی ترمز افزایش قیمت انرژی کشیده است. دولت و وزارت اقتصاد سیاست خوبی دارد و در حال کنترل قیمت هاست. اما این کنترل نباید به زیان تولیدکننده فولاد منتج شود.

مهری نژاد ادامه داد: گاز یکی از مزیت‌های اصلی روش تولید احیای مستقیم ایران بوده است. اکنون این مزیت اصلی ما با چالش مواجه شده و طبیعتا به سمت زیان می‌رویم. در قبض‌های برق و آب که برای شرکت صادر می‌شود، نوشته شده "علی الحساب". اگر این مبلغ افزایش یابد قطعا شرکت‌های تولیدکننده فولاد در ماه‌های آینده زیانده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع گفت: اگر اشتباه نکنم صنایع معدنی در حال ایجاد حدود ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه هستند. این اتفاق خوب و بزرگی است. قطعا در حوزه قیمت‌های انرژی تصمیمات خوبی گرفته می‌شود. زیرا دولت، به فکر راه حلی برای این مساله هستند.