شناسه خبر : 43923 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گنجنامه؛ تلفیق تمدن و تجدد

آیا تهران را با برج آزادی می‌شناسند یا نماد دیگری هم دارد؟ آیا برج میلاد می‌تواند نمادی مدرن برای تهران امروز باشد؟ کدام گروه از مردم، در کجاهای ایران و جهان، برج میلاد را به عنوان نماد تهران می‌پذیرند؟ و پذیرفته‌اند؟ برای روشن شدن موضوع، توضیحی را که در یک مقالهٔ علمی پژوهشی مطرح شده در اینجا می‌آوریم:

گنجنامه؛ تلفیق تمدن و تجدد

 در این توضیحات تاکید شده که هر دو نماد، امروزه به عنوان نماد تهران شناخته می‌شوند. «نمادها و چشم اندازهای شهری بازنمایی‌کنندهٔ جریان‌های فضایی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی غالب در کالبد شهر هستند و عامل و نیروی غالب، شکل‌دهنده به نماد اصلی شهر خواهد بود. شهر تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

طبق پژوهش صورت گرفته گفتمان نظام سرمایه‌داری، عوامل اقتصادی و غربی و مدرن‌شدن سبک زندگی شهری و تغییر سلیقه شهروندان و اهداف سیاسی و اجتماعی بازیگران غالب شهری نظیر نهاد شهرداری و صدا و سیما نقش اصلی را در تغییر نماد شهری تهران از «برج آزادی» به «برج میلاد» بر عهده داشته‌اند.

برج میلاد از مزیت قابلیت رویت گسترده برخوردار بوده و برآورده کننده نیازهای تجاری و اقتصادی شهر تهران است و برج آزادی نیز با موقعیت گره‌ای عمده و قرار داشتن در کانون تحولات سیاسی-اجتماعی تاریخی معاصر جامعه ایران نقش سیاسی-اجتماعی پررنگی دارا است و می‌توان گفت این دو در عین بازنمایی‌کننده شکاف و گسل قدرت و اختلاف طبقاتی در جامعه مکمل نیازهای نشانهای و نمادین شهر تهران هستند.» در واقع در این متن هم هر دو نماد در کنار هم برای تداعی‌کنندگی تهران قرار می‌گیرند. در سایر استان‌ها هم این چنین است.

ویلاهای اقامتی گنجنامه

اصفهان را با مظاهر تمدنی بازمانده از صفویه می‌شناسند، مظاهری از معماری مساجد، تا پل‌ها و ...؛ شیراز را با نمادهای مقبرهٔ حافظ و سعدی در اذهان تداعی می‌کنند، و یزد را با بادگیرها و مساجد و ... .

همدان را هم با بوعلی و باباطاهر و گنجنامه می‌شناسند. اگرچه مشاهیر فراوانی در همدان آرمیده‌اند، و معماری‌های مختلفی از دوران‌های متفاوت در آن وجود دارد، اما آنچه افکار عمومی از همدان در ذهن دارند همین چند نماد است.

اما این نمادهای تداعی کنندهٔ همدان سنتی هستند، همدان سنتی، چند سالی‌ست که به همراه یک نماد دیگر، تصویری از گردشگری همدان را در مکان‌های مختلف به علاقمندان عرضه می‌کند. این نماد «تله کابین» است. ساخت تله کابین در هر استانی و در هر منطقه‌ای به قدری دشوار و طاقت‌فرساست، که واقعاً پس از اتمام و شروع به کار پروژه به یک نماد گردشگری بدل می‌شود.

برای تله کابین گنجنامه نیز همین اتفاق افتاده است. امروز تله کابین گنجنامه  علی‌رغم این که نمادهای گردشگری همدان بسیار زیاد است و استان به لطف خدا در این حوزه واقعا دست پُری دارد، اما به عنوان یک نماد دنیای جدید و جهان متجدد، در کوهپایه‌های الوند نشسته و نمادی از دنیای نوین در گردشگری همدان و غرب کشور شده است.

غار آکواریوم

البته که تله کابین فقط یک نماد نیست، بلکه نگاهی است که تغییر و تحول در گردشگری استان همدان را نوید می‌دهد. تله کابین فقط با خودش کابین و سیم و کابل و مبدأ و مقصد نیاورده؛ بلکه خبر از توسعهٔ گردشگری استان همدان و تحول‌خواهی در حوزه‌های خدمات به گردشگر را می‌دهد.

دهکدهٔ تفریحی توریستی گنجنامه یکی از دیگر تحولاتی است که در حوزه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در استان همدان و غرب کشور رخ داده است. تفریح، شادی به عنوان یکی از اصلی‌ترین شعارهای معنوی دهکده، ورزش، اقامت‌های سنتی و مدرن همچنین انواع تفریحات محیطی از جمله مواردی است که در لیست خدمات دهکده وجود دارد.

کتیبه‌های گنجنامه امروز نمادی از تمدن بشری در منطقهٔ گنجنامه است و تله کابین و دهکدهٔ تفریحی توریستی گنجنامه به عنوان یک نمادها و مظاهر مدرن استان همدان و غرب کشوربه حساب می‌آید.

دیگر امکاناتی که در دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه وجود دارد و آن را به یک زنجیرۀ جذاب برای بهرمندی گردشگر از لذت حضور در گنجنامه بدل کرده است.

بانجی جامپینگ، غار آکواریوم، ویلاهای کوهستانی با چشم‌اندازهای مثال‌زدنی و بسیار امکانات دیگر در دهکدۀ گنجنامه، این مجموعه را نمادی نوین برای گردشگری همدان، غرب کشور و ایران کرده است.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage