شناسه خبر : 42838 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری بدون ریسک

ریسک امروزه به بخشی از زندگی افراد تبدیل شده و در خرید و فروش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آنان (خودرو، مسکن، ارز، سهام و…) وجود دارد.

انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری بدون ریسک

 افرادی که ریسک‌پذیر هستند، همیشه در معاملاتشان محتاطانه عمل نمی‌کنند و در مقابل افرادی که ریسک‌پذیری پایین‌تری دارند، سعی دارند تا به‌دنبال کم‌ریسک‌ترین راه‌ها و بعضا روش‌های بدون ریسک‌ برای خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری باشند. در این مطلب در خصوص سرمایه‌گذاری، انواع روش‌های سرمایه‌گذاری (مستقیم و غیرمستقیم) و سرمایه‌گذاری های بدون ریسک صحبت خواهد شد. 

سرمایه‌گذاری چیست و چرا افرادی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

سرمایه‌گذاری به معنی خرید یک دارایی به امید کسب سوددهی و بازدهی در آینده است. از مهم‌ترین دلایل سرمایه‌گذاری می‌توان به حفظ ارزش پول در برابر تورم اشاره کرد. در کنار این دلیل، افراد می‌توانند دلایل مختلفی برای سرمایه‌گذاری خود مثل کسب آرامش در دوران بازنشستگی، اهداف مالی بزرگ‌تر و … داشته باشند. 

بازارهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که هرکدام دارای درجه ریسک‌پذیری مختص به خودش است، اما در حالت کلی بازار سهام، خودرو، ارز، ارز دیجیتال، طلا، بانک و … مواردی هستند که افراد با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود و اهداف سرمایه‌گذاریشان در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

ریسک چیست؟

ریسک به معنی عدم اطمینان در آینده بابت یک مسئله و به عبارتی می‌توان گفت ضرر بالقوه است. ریسک انواع مختلفی دارد و به دو دسته «ریسک سیستماتیک» و «ریسک غیر سیستماتیک» تقسیم می‌شود.

سرمایه‌گذاری بدون ریسک در بورس 

ریسک بخش جدا نشدنی از بازار سرمایه است و باید به این مسئله توجه کرد. در بازار سرمایه (بورس) معاملات سهام همواره با ریسک همراه است اما افرادی که به دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک یا بدون ریسک در بورس هستند می‌توانند از صندوق‌ سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و صندوق‌ سرمایه‌گذاری بدون ریسک استفاده کنند. 

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در واقع نهادی مالی هستند که وجوه جمع‌آوری شده را در انواع اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌‌کنند. دارایی‌های هر صندوق نیز به واحدهای کوچکی تحت عنوان «یونیت» تقسیم شده و هر سرمایه‌گذار به نسبت مالکیت خود، در سود یا زیان صندوق شریک می‌شود.

چرا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب هستند؟

حضور کارشناسان و تحلیل‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه در تیم مدیریت دارایی صندوق‌‌ها باعث می‌شود تا ضمن کنترل ریسک، انتظار کسب بازدهی در صندوق‌ها افزایش یابد. با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نیاز به دانش‌های تحلیلی هم‌چون تکنیکال، فاندامنتال و تابلوخوانی از بین می‌رود و از طرف دیگر در زمان سرمایه‌گذار نیز صرفه‌جویی می‌شود. 

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

انواع مختلفی از صندوق‌‌ها در بازار سرمایه در حال فعالیت هستند که سرمایه‌گذاران می‌توانند با در نظر گرفتن پارامترهایی مانند میزان ریسک، بازدهی و مدت زمان مورد انتظار، بهترین صندوق سرمایه گذاری انتخاب کنند. در حالت کلی و بر اساس ترکیب دارایی تحت مدیریت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان به چند گروه صندوق سرمایه گذاری مختلط، درآمد ثابت، اهرمی، سهامی و مبتنی بر سکه طلا تقسیم کرد که خود این دسته‌بندی شامل تعداد زیادی صندوق سرمایه‌گذاری می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی همانطور که از نام آن مشخص است، صندوقی است که پرتفوی آن بر اساس یکی از شاخص‌های بازار (شاخص‌کل و شاخص کل هم‌وزن، شاخص قیمت و...) مشخص می‌شود و روند نمودار صندوق هم‌گام با تغییرات نمودار شاخص خواهد بود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز جزء صندوق‌هایی با ریسک پایین هستند و معمولا کمی بیشتر از سود سپرده‌های بانکی را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کنند. 

صندوق سرمایه‌گذاری سهامی، اکثر سبد دارایی آن را سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تشکیل می‌دهد. این صندوق‌ها اغلب تقسیم سود دوره‌ای ندارند و میزان سرمایه سرمایه‌گذاران با تغییرات قیمت واحد این صندوق افزایش یا کاهش می‌یابد.

صندوق اهرمی چگونه صندوقی است؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی را هم می‌توان صندوقی بدون ریسک و هم صندوقی پرریسک معرفی کرد. این صندوق در سهام و حق‌تقدم سهام سرمایه‌گذاری می‌کند. یک صندوق اهرمی، به‌صورت همزمان می‌تواند برای افراد ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز مناسب باشد. واحدهای این صندوق به دو صورت قابل معامله (ETF) و صدور و ابطالی قابل خریداری هستند که واحدهای صدور و ابطالی این صندوق‌ها، واحدهای بدون‌ریسک و واحدهای قابل معامله نیز واحد پرریسک نامیده می‌شوند. واحدهای صدور و ابطالی به دلیل تعیین کف و سقف سود دهی واحدهای بدون ریسک و واحدهای قابل معامله را  نیز به‌دلیل وجود اهرم  امکان چند برابر شدن بازدهی (سود یا ضرر) واحدهای پرریسک می‌نامند. 

به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بورس و روش‌های تحلیل آن، به سامانه آموزش مفید به نشانی learning.emofid مراجعه کنید. در این وبسایت بیش از ۱۲۰۰ مطلب در سه سطح «مبتدی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» به همراه دوره‌های ویدیویی آموزشی کاملا رایگان ارائه شده است. به علاوه روزانه چندین کلاس آموزش بورس از صفر نیز به صورت رایگان و غیر حضوری برگزار می‌شود.