شناسه خبر : 41592 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

با مراحل راه اندازی آسانسور برای ساختمان آشنا شوید!

آسانسورها، تجهیزاتی هستند که برای استفاده، از مرحله طراحی و تولید تا نصب و راه اندازی، نیازمند اقدامات تخصصی هستند.

با مراحل راه اندازی آسانسور برای ساختمان آشنا شوید!

 وقتی یک آسانسور طراحی و تولید شد، پس از آن باید به محل مورد نظر به منظور نصب و راه اندازی حمل شود. راه اندازی آسانسور خود مراحل و اقدامات خاصی نیاز دارد که باید به ترتیب انجام شود.

عدم دقت در انجام هر یک از این مراحل و اقدامات، می‌تواند باعث نصب ناقص و ایجاد خرابی های متعدد شود که عملکرد آسانسور هم تحت الشعاع قرار می گیرد.

هر یک از این مراحل باید توسط نصابان و تکنسین‌های متخصص انجام شود که پس از راه اندازی، سیستم آسانسور با مشکل روبرو نشود. در این مقاله قصد داریم تا مراحل مختلف نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم.

مکان یابی و تهیه نقشه محل نصب آسانسور

اولین گام در نصب آسانسور، تهیه نقشه ساختمان و مکان یابی برای استقرار سیستم آسانسور است. در واقع مهندسان راه اندازی، پیش از هر کاری، به محل مورد نظر می روند و نقشه ساختمان را تهیه می کنند. سپس با توجه به نقشه، بهترین محل برای استقرار سیستم آسانسور و نصب قطعات مکانیکی و الکتریکی را تعیین می‌کنند. نقشه ساختمان به مهندسان کمک می کند تا با توجه به ویژگی های ساختمان، سیستم آسانسور مناسب برای نصب را انتخاب کنند.

آماده سازی کف چاهک آسانسور

مرحله دوم در راه اندازی آسانسور، آماده سازی کف چاهک آسانسور تا سطح زمین است. معمولا ارتفاع چاهک آسانسور را بین 180 تا 190 سانتی متر در نظر می گیرند. در واقع نوع سیستم و میزان وزنی که دارد، ارتفاع چاهک را تعیین می کند. کف چاهک آسانسور محلی است که در آن برخی از  قطعات آسانسور همانند سینی کابین، گاورنر سقوط، سکوی ضربه گیر و بافرها قرار می گیرد.

آسانسور

آهن کشی

مرحله سوم در راه اندازی آسانسور، آهن کشی و نصب ریل های آسانسور است. انجام این مرحله اهمیت زیادی دارد و کاری کاملا تخصصی است. با انجام درست و اصولی این مرحله، ریل های حرکت کابین به درستی در جای خود محکم و ثابت می شوند و همین مساله از لرزش و تکان خوردن آسانسور و کابین جلوگیری می‌کند. همچنین به لحاظ ایمنی آسانسور، انجام درست و دقیق مرحله آهن کشی بسیار الزامی است. به همین دلیل این کار را نصاب کاملا حرفه ای و با استفاده از نرم افزارهای تخصصی انجام می دهد. در واقع با استفاده از نرم افزارهای تخصصی، امکان محاسبه وزنی که آسانسور می تواند تحمل کند، وجود دارد و با توجه به این محاسبه و ظرفیت کابین ها، تعداد ستون‌های مورد نیاز هم تعیین می شود.

نصب درب های آسانسور

در مرحله قبلی که به آهن کشی اختصاص دارد، باید فضای کافی برای نصب درب های آسانسور هم پیش بینی شود. این فضا باید مبتنی بر محاسبات دقیق باشد تا بعدا به هنگام نصب درب ها مشکلی به وجود نیاید. درب های آسانسور به دو نوع درب‌های کابین و طبقات تقسیم می شود. درب های کابین، برای ورود و خروج کاربران روی کابین نصب می شود و دائما هم باز و بسته می شود. اما درب های طبقات، درب هایی است که در هر طبقه قرار دارد و هیچ گونه حرکتی ندارند و در جای خود ثابت هستند.

نصب تجهیزات و قطعات مکانیکی

مرحله پنجم در عملیات نصب آسانسور، مربوط به نصب تجهیزات و قطعات مکانیکی است. این مرحله خود شامل مراحل و اقدامات خاصی است که شامل نصب و راه اندازی تمامی قطعات مکانیکی کوچک و بزرگ است. جنس قطعات مکانیکی  که در این مرحله نصب می شود، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. زیرا در غیر این صورت، خرابی زودهنگام و بروز انواع خسارات و خطرات جانی پدیده ای محتمل است. نصب قطعات مکانیکی شامل موتور و شاسی آن، کابین، گاورنر، هرزگرد، پاراشوت و ... است.

شرکت نصب آسانسور

نصب قطعات و دستگاه های الکتریکی

پس از نصب قطعات مکانیکی، نوبت به نصب و راه‌اندازی قطعات الکتریکی سیستم آسانسور می رسد. این مرحله هم از حساسیت زیادی برخوردار است. زیرا قطعات الکتریکی حساس هستند و باید نصابی که این کارها را انجام می دهد در زمینه برق و تجهیزات وابسته تخصص داشته باشد تا بتواند به طور کامل نکات مهندسی را در مداربندی رعایت کند. قطعات و دستگاه هایی که در این مرحله نصب می شود شامل تابلو سه فاز، تراول کابل، تابلو فرمان، شاسی های فرمان و احضار و سایر قطعات و تجهیزات الکتریکی است. قطعات الکتریکی که در این مرحله نصب می شود باید باکیفیت و مقاوم باشد تا در برابر نوسانات جریان برق دچار خرابی زودهنگام نشود. پس از نصب این قطعات، سیم کشی های برق قدرت به الکتروموتور وصل می شود و در این موقع می توان آسانسور را تست کرد.

اخذ تاییدیه استاندارد

آخرین مرحله در عملیات نصب و راه اندازی آسانسور، مربوط به اخذ تاییدیه استاندارد است. به این منظور پس از آن که تمامی قطعات و تجهیزات نصب شد، باید به دنبال اخذ تاییدیه استاندارد از مراجع ذیربط باشید. در صورتی که در کار نصب و راه اندازی، تمامی ضوابط و استانداردها به دقت و به طور کامل رعایت شده باشد، اخذ تاییدیه استاندارد، بدون مشکل و در مدت زمان کوتاهی انجام می شود. شرکت های مهندسی بزرگ و معتبری که مراحل راه اندازی آسانسورها را برعهده می گیرند، تمامی استانداردها و ضوابط را به خوبی رعایت می کنند و اخذ تاییدیه استاندارد توسط خود شرکت انجام می شود و نیازی به پیگیری توسط کارفرما وجود ندارد.

چرا نصب آسانسور توسط شرکت های معتبر اهمیت زیادی دارد؟

با این که کیفیت متریال قطعات استفاده شده در سیستم آسانسور اهمیت زیادی دارد، نحوه نصب و اجرای آن ها هم حائز اهمیت زیادی است. به گونه ای که اگر متریال قطعات یک سیستم آسانسور از نوع معمولی باشد، اما کار نصب آن را یک شرکت معتبر با پرسنل متخصص انجام داده باشد، در مقایسه با حالتی که کیفیت قطعات از نوع درجه یک باشد، اما نصب و اجرای سیستم به درستی و کامل انجام نشده باشد، حرکت کابین ها، نرم‌تر، روان‌تر و در عین حال ایمن تر است.

زیرا شرکت های معتبر می کوشند تا سیستم آسانسور به طور دقیق و مبتنی بر پارامترها و معیارهای فنی نصب و اجرا شده و استانداردهای مربوطه هم به درستی رعایت شود. به طور کلی نحوه نصب قطعات و انجام درست و دقیق آن، بیشترین تاثیر را در عملکرد مطلوب و کیفیت آسانسور خواهد داشت. پس در واگذاری عملیات نصب آسانسور و اجرای آن به یک شرکت معتبر هیچ گونه شکی نداشته باشید.

شرکت هیرو آسانسور، ارائه دهنده انواع خدمات نصب و راه‌اندازی آسانسور

شرکت هیرو آسانسور از جمله شرکت های معتبر و بزرگی است که انواع خدمات خود در زمینه نصب و راه اندازی آسانسورها را به کارفرمایان ارائه می دهد. این شرکت با کسب تجربیات موفق در طول حدودا دو دهه فعالیت تخصصی، هم‌اکنون به یکی از برندهای مطرح در این زمینه تبدیل شده است. در این شرکت، تیم های تخصصی که از پرسنل متخصص و توانمند تشکیل شده است با استفاده از تجهیزات و دستگاه های کاملا جدید، اقدامات مربوط به مراحل نصب و راه اندازی آسانسورها را با جدیت و دقت فوق العاده ای به انجام می رسانند.

شرکت هیرو آسانسور متعهد است تا از ابتدا تا انتهای عملیات نصب سیستم های آسانسور را مبتنی بر پارامترهای فنی و کارشناسی و رعایت دقیق الزامات و استانداردها برعهده گیرد. خروجی اقدامات فنی و کارشناسی شرکت در این زمینه، نصب آسانسورهایی است که در عین کیفیت بالا و عمر طولانی مدت، جابجایی کاربران را به سرعت و با امنیت بالایی به انجام می رسانند.