شناسه خبر : 41512 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نکات مهم در خرید سیم و کابل

سیم و کابل از مهم ترین تجهیزات در صنعت ساختمان سازی و برق به شمار می آید.

نکات مهم در خرید سیم و کابل

 از این تجهیزات برای انتقال جریان برق به نواحی مختلف استفاده می شود. بدون وجود سیم و کابل جریان برق و ارتباط میان دستگاه های مختلف برقرار نمی شود.

به همین دلیل شناخت این محصولات و دانستن نکات مهم پیرامون خرید آن ها سبب می شود که بتوانید بهترین و مناسب ترین کالا را برای مجموعه خود خریداری کنید.

در این مقاله به بررسی نکات مهم در خرید سیم و کابل از جمله کابل برق و کابل خودنگهدار می پردازیم.

انواع سیم و کابل

سیم برق از رشته های هادی رسانا تشکیل شده است که به صورت انعطاف پذیر یا خشک در زیر یک لایه عایق و روکش قرار گرفته اند. سیم ها اغلب در انواع تک رشته یا چند رشته عرضه می شوند.

کابل برق از بهم تابیده شدن چند سیم و هادی جریان الکتریکی ساخته می شود. رشته های سیم در کابل برق زیر عایق قرار گرفته اند که در نهایت به روکش مجهز شده اند.

سیم و کابل برق انواع مختلفی دارد و یکی از مهم ترین نکات در خرید آن، توجه به نوع این محصولات است. سیم و کابل براساس پارامترهای مختلفی دسته بندی می شوند. توجه به این دسته بندی ها پیش از خرید این محصولات ضروری است. در ادامه به بررسی دسته های مختلف سیم و کابل می پردازیم.

سیم و کابل

جنس هادی

هادی سیم و کابل های برق وظیفه انتقال جریان را برعهده دارند. جنس هادی این محصولات باید فلزی رسانا باشد. هادی ها معمولاً از جنس آلومینیوم و مس هستند.

کابل ها و سیم های مسی در انتقال جریان الکتریکی بهتر از سیم و کابل های آلومینیومی عمل می کنند و قیمت آن ها گران تر است. پیش از خرید انواع کابل برق باید به جنس هادی آن توجه کنید.

کاربرد کابل

از مهمترین نکات در خرید سیم و کابل توجه به نوع کاربرد این محصولات است. کابل های برق گوناگونی به بازار عرضه شده است که هرکدام کاربرد خاصی دارد:

  • کابل کنترل: کابل فرمان جهت اندازه گیری و محافظت از وسایل در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها سیگنال های آنالوگ و دیجیتال را انتقال می دهند و نتایج حاصل از ولتاژ، جریان، انرژی، توان و ... را به دستگاه های پذیرنده ارسال می کنند.

  • کابل مخابرات: کابل تلفن یا مخابرات کابلی است که سیگنال های مخابراتی را انتقال می دهد و در زمینه برقراری ارتباط های مخابراتی نقش مهمی را ایفا می کند. این کابل ها از تک زوج تا 200 زوج موجود هستند.

  • کابل کولر: کابل کولر کابلی است که در نصب و راه اندازی کولرهای آبی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول وظیفه ایجاد ارتباط میان موتور کولر و کلید کولر در ساختمان را برعهده دارد.

  • کابل آنتن: این کابل ها اطلاعاتی همچون تصویر و صدا را انتقال می دهند و وظیفه آن ها دریافت سیگنال های تلویزیون و انتقال آن ها است.

  • کابل کواکسیال: این کابل ها نوعی کابل هم محور هستند که عموماً وظیفه انتقال سیگنال ها و داده ها در پروژه های مخابراتی را برعهده دارند. این کابل ها داده هایی همچون صدا و تصویر را منتقل می کنند.

  • کابل ابزار دقیق: این کابل ها وظیفه سنجش پارامترهایی همچون چگالی، دما، حجم سیالات و ... را برعهده دارند. از این محصول در صنایع پتروشیمی، داروسازی، صنایع دفاعی، هوا فضا و ... استفاده می شود.

  • کابل اعلام حریق: کابل های اعلام حریق جهت آشکارسازی آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها می توانند دمای بالا و حرارت مستقیم را تحمل کنند.

  • کابل جوش: این کابل ها جهت انتقال جریان از دستگاه جوش به سمت انبرهای جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند.

  • کابل خودنگهدار: کابل خودنگهدار کابلی است که جهت تأمین و توزیع برق در خطوط هوایی از آن استفاده می شود. این کابل ها می توانند برق روشنایی خیابان ها و خانه ها را تأمین کنند و جهت این کار از تیرهای برق استفاده می شود.

سیم های برق نیز انواع مختلفی دارند. سیم نایلون سیم هایی هستند که در ساخت تجهیزات الکتریکی و سیم کشی ساختمان از آن ها استفاده می شود. سیم های ارت سیم هایی هستند که وظیفه حفاظت و جلوگیری از برق گرفتگی را برعهده دارند. به کمک این سیم و دیگر تجهیزات مربوط به ارت می توان از وقوع حوادث ناشی از برق گرفتگی جلوگیری کرد.

تعداد فاز و سطح ولتاژ

کابل ها براساس سطح ولتاژ به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • کابل فشار ضعیف: ولتاژهای کمتر از 6 کیلوولت

  • کابل فشار متوسط: ولتاژهای بین 6 تا 30 کیلوولت

  • کابل فشار قوی: ولتاژ های بالاتر از 20 کیلوولت

تکنسین های برق در برق کشی ساختمان های کوچک اغلب از برق تکفاز استفاده می کنند. در ساختمان های بزرگ یا برخی از کارخانه ها و تولیدی ها برق سه فاز مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین نوع فاز سیم و کابل نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

سطح مقطع

سطح مقطع

سطح مقطع یکی از مهم ترین نکات است که پیش از خرید سیم و کابل باید به آن توجه کرد. کابل ها دارای سطح مقطع گوناگونی هستند و انتخاب نوع آن ها به سیستم و مجموعه شما بستگی دارد. از کابل های چند رشته اغلب در سیستم های فشار قوی و از کابل های تک رشته و کوچک تر اغلب در سیستم های سبک استفاده می شود.

تعداد رشته

سیم های برق اغلب تک رشته هستند اما کابل ها می توانند تعداد رشته های گوناگونی داشته باشند. یکی از نکات مهم پیش از خرید سیم و کابل توجه به تعداد رشته های این محصولات است.

نوع هادی

نوع هادی

سیم و کابل براساس نوع و شکل ظاهری هادی به چند دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • کابل برق افشان

  • کابل برق مفتول

  • کابل برق نیمه افشان

کابل های افشان دارای هادی هایی انعطاف پذیر از جنس مس هستند و به راحتی شکل می گیرند. از این کابل ها در صنعت ساختمان سازی استفاده زیادی می شود. کابل های مفتولی کابل هایی هستند که از یک یا چند رشته هادی میله ای شکل و خشک در آن استفاده شده است. این هادی می تواند از جنس مس یا آلومینیوم باشد.

این نوع سیم و کابل انعطاف پذیری کمی دارد و در خطوط فشار قوی جهت انتقال انرژی از آن استفاده می شود.کابل های نیمه افشان خواصی مابین کابل های افشان و مفتول دارند.

متراژ سیم و کابل

میزان سیم و کابل مورد نیاز به سیستم و مجموعه شما بستگی دارد. پیش از خرید سیم و کابل از یک تکنسین و کارشناس سیم و کابل کشی ساختمان کمک بگیرید تا بتوانید متراژ مورد نیاز سیم و کابل خود را تخمین بزنید.

جنس عایق و روکش

کابل ها روکش های مختلفی دارند. انتخاب کابل با روکش مناسب بستگی به محل استفاده شما دارد. کابل ها می توانند روکش هایی از جنس پی وی سی، TPR، لاستیک، XLPE و ... داشته باشند.

کارخانه و تولیدکننده کابل

در حال حاضر شرکت های بسیار زیادی به تولید و ساخت سیم و کابل می پردازند. پیش از خرید سیم و کابل به برند و شرکت سازنده آن توجه کنید. سیم و کابل باید دارای تأییدیه ها و استانداردهای ملی باشد.

برای خرید این محصولات می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو امکان مقایسه قیمت تمامی محصولات حوزه سیم و کابل و خریدی بدون واسطه از نمایندگان و فروشندگان سیم و کابل وجود دارد.