شناسه خبر : 41451 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بررسی تاثیر دانشجویان بین المللی بر اقتصاد آلمان

در سال 2016، بر اساس داده های اخیر مشخص شد، دانشگاه های آلمان از رشد بالای جمعیت دانشجویان بین المللی بهره بردند.

بررسی تاثیر دانشجویان بین المللی بر اقتصاد آلمان

 آلمان نزدیک به 7% رشد در جذب دانشجوی خارجی را ثبت کرد. این میزان حدودا 8% رشد را نسبت به سال قبل داشته است. این ارقام از سال 2012 حدود 30 درصد رشد داشته اند.

در بیشتر کشورهای انگلیسی زبان، این نوع اخبار باعث خنده مدیران مالی دانشگاه ها می شود: دانشجوی بین المللی بیشتر به معنی پول بیشتر بابت شهریه سنگین می باشد.

با این حال شهریه دانشگاه های آلمان بسیار پایین است و در برخی از آنها تحصیل رایگان می باشد و به همین دلیل است که اخذ ویزای تحصیلی کشور آلمان در بین دانشجویان بین المللی محبوب می باشد.

چرا آلمان باید این شهریه تحصیلی پایین را برای دانشجویان بین المللی در نظر بگیرد؟ زیرا با تحصیل دانشجویان در آلمان مزایای زیادی نصیب این کشور می شود چون بیشتر دانشجویان پس از تحصیل و اخذ مدرک خود رد این کشور می مانند تا کار کنند و تشکیل زندگی بدهند.

تحقیقات چه چیزی را نشان می دهند؟

تحقیق جدیدی روی رابطه مستقیم هزینه دانشجویان بین المللی مربوط به مراکز تحصیلی و کشور میزبان انجام شده است. این بررسی، با نام تاثیر مالی انتقال دانشجوی بین المللی روی اقتصاد کشور میزبان که توسط خدمات تبادل دانشگاهی آلمان (DAAD) انجام شده، مشخص کرد که شهریه، مهاجرت و سیاست های مالیاتی کشور میزبان تاثیر گذارترین عواملی هستند که روی سود اقتصادی ایجاد شده از دانشجویان بین المللی تاثیر می گذارند.

در این تحقیق تاثیر اقتصادی بالای ایجاد شده از سوی دانشجویان بین المللی در شش کشور اروپایی بررسی گردید و همچنین مشخص شد که در بیشتر کشورها، زمان بیشتری لازم است تا مزایای اقتصادی دانشجویان از هزینه تحصیل آنها بیشتر گردد. احتمالا جالب تر از همه این باشد که این تحقیق آلمانی مشخص کرد نگه داشتن دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی چه مقدار می تواند برای اقتصاد کشور میزبان مهم باشد.

مثال هایی از چگونگی سود اقتصادی آلمان از پذیرش دانشجویان بین المللی

هزینه زندگی

این تحقیق بیان می کند که اقتصاد آلمان در ایجاد سود و اشتغال وابسته به هزینه ای است که دانشجویان بین المللی برای زندگی خود پرداخت می کنند. این تحقیق اضافه می کند که در آلمان، به علت نرخ نسبتا پایین زندگی، دانشجویان حدود 10،000 یورو در سال هزینه می کنند. در کشورهای بررسی شده دیگر، هزینه ای که دانشجویان برای مسکن و خدمات پرداخت می کنند از 9،000 در کمنتیس تا 11،400 در هامبورگ می باشد.

درآمدهای مالیاتی

مالیات بر درآمدی که دانشجویان فارغ التحصیل بین المللی در زمان ماندن و کار کردن در آلمان پرداخت می کنند نیز به سود اقتصادی این کشور کمک می کند. مالیات کشور آلمان در مقایسه با سطح متوسط مالیات بر درآمد نسبتا بالا می باشد، درآمد سالانه به ترتیب حدود 22،700 و 25،000 یورو بالاتر از کشورهای دیگر می باشد (مثلا در لهستان 3،800 یورو است). درآمد مالیاتی دلیل ایجاد برنامه های کمک هزینه تحصیلی دانشگاه های آلمان برای برخی دانشجویان بین المللی است تا دانشجویان با خاطری آسوده به تحصیل خود بپردازند.

سیاست های پرداخت شهریه

وقتی که دولت بیشتر هزینه های اقامت دانشجویان بین المللی را پرداخت می کند (مثلا برعکس مرکز تحصیلی که ما به تفاوت شهریه را از دانشجویان بین المللی به منظور جبران حمایت تحصیلی دریافت می کند)، این امر در عوض داشتن مزیت در گروه هزینه ها قرار می گیرد. در زیر نگاهی به هزینه هایی که کشور آلمان در مقایسه با کشورهای دیگر متحمل می شود بیندازید:

هزینه دولت برای اقامت برای تحصیل حدود 11،900 یورو می باشد. در اتریش و هلند، این هزینه به ترتیب 11،200 و 10،500 می باشد، که به طور مشابه هزینه دولتی بالایی می باشد. در اسپانیا، هزینه دولت در بالاترین کمک هزینه تحصیلی پایینتر و در حدود 8،000 یورو می باشد.

مزایا در نهایت بر هزینه ها برتری دارد اما ممکن است زمان بر باشد.

هزینه زندگی، سیاست های مالیاتی و پرداخت شهریه فقط برخی از عواملی هستند که در این مطالعه تاثیر آنها بر رابطه بین هزینه ها و مزایای پذیرش دانشجویان بین المللی در آلمان بررسی شده است. اثر متقابل بین هزینه ها و مزایا – و اینکه با گذر زمان در نهایت چقدر موفقیت آمیز می باشد – پیچیده بوده و این تحقیق از محاسبات متنوعی برای بررسی آنها استفاده کرده است. اما در نهایت، نکات مهمی که از این تحقیق دریافت گردید به شرح زیر می باشند:

  • دانشجویان بین المللی در آخر منجر به سود اقتصادی مثبت برای کشور میزبان می شوند که در اقتصاد بسته به عملکرد های مالی صورت گرفته به طور متفاوتی توزیع می گردد.

  •  بسیاری از سود نهایی با گذر زمان بدست می آید – سود بلند مدت دریافتی، به ویژه زمانی که دانش جویان بین المللی در کشور میزبان مانده و بعد از فارق التحصیلی مشغل به کار می شوند، بسیار بیشتر از تاثیر اقتصادی کوتاه مدتی است که در دوره تحصیلی دانشجویان ایجاد می گردد.

تحقیقات خدمات تبادل دانشگاهی آلمان به صراحت اظهار می کند:

سطح سالانه بازدهی بلند مدت کاملا به تعداد دانشجویانی که بعد از فارق التحصیلی، ماندن در کشور میزبان و داشتن شغلی پردرامد را ترجیح می دهند، بستگی دارد. این امر به علت ایجاد شغل و هزینه های جدید و همچنین درآمدهای مالیاتی که فارق التحصیلان با ماندن و کار کردن در کشور میزبان پرداخت می کنند، می باشد.

در صورتی که 20 تا 30 درصد دانشجویان بین المللی برای سال ها در آلمان بمانند، با پرداخت میلیون ها دلار، هزینه های کلی و بازگشت بودجه دولتی جبران می گردد. منبع: Prognos AG 2013

بیشتر مطالعات بر اهمیت افزایش میزان ماندن دانشجویان بین المللی تاکید دارند. قبل تر به مثال کشور هلند اشاره شده است که تعداد ثبت نام دانشجویان بین المللی خود را از 35،092 در سال 2006 به بیش از 58،000 نفر در سال 2012 افزایش داده است و متوجه شده اند که اقامت 20 درصد دانشجویان بین المللی بعد از فارق التحصیلی ارزش اقتصادی 740 میلیون یورو را ایجاد کرده است.

این ارزش اقتصادی در آلمان بیشتر از کشورهای دیگر می باشد و اقامت دانشجویان بین المللی می تواند وسعت سود ایجاد شده را به طور چشمگیری تغییر دهد.

همانطور که این تحقیق بیان می کند، نسبت دانشجویانی که ماندن در آلمان را انتخاب می کنند (نرخ ماندگاری) نیز مشخص کننده دوره مورد نیاز برای سرمایه گذاری روی مکان های تحصیلی می باشد.

اشتغال در آلمان

بر طبق آژانس استخدام فدرال آلمان، در حال حاضر، حدود 2.6 میلیون نفر در آلمان بیکار می باشند. نرخ بیکاری در آگوست 2021 5.6% بود و اخیرا زیر نرخ پیش بحرانی می باشد. پیش بینی می شود که نرخ بیکاری به علت کمبود نیروی کار حرفه ای در سال 2021 کاهش یافته و روی بازار کار تاثیر زیادی بگذارد. بر اساس این تحقیق، بیکاری باید به 2.6 میلیون نفر در سال 2021 و 2.4 میلیون نفر در سال 2022 کاهش یابد. کاهش روند کاهش ساعات کاری (کورزاربیت) نیز ادامه خواهد داشت. کمبود نیروی کار ماهر یکی از دلایل مهم افزایش علاقه آلمان به نگه داشتن دانشجویان بین المللی بعد از فارق التحصیلی می باشد.