شناسه خبر : 41434 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی بر فرصت‌های شغلی و درآمد شغل حسابدار

حسابداری یکی از مشاغل پرطرفدار در ایران است که از بازار کار خوبی نیز برخوردار است.

نگاهی بر فرصت‌های شغلی و درآمد شغل حسابدار

در واقع شغل حسابداری از جمله مشاغلی است که هر شرکت و سازمان برای بررسی امور مالی، حسابرسی بودجه و گزارش‌های مالی خود به استخدام حسابدار نیاز دارد.

از آن‌جایی که شغل حسابداری از مهم‌ترین سمت‌های شغلی در یک شرکت است، فردی که به عنوان حسابدار مشغول به کار می‌شود باید بتواند وظایف خود را به درستی و با دقت انجام دهد.

در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با شغل حسابدار، بازار کار و وظایف آن بیشتر آشنا کنیم.

شغل حسابدار چیست؟

شغل حسابداری مجموعه وظایفی شامل رسیدگی به امور مالی، ثبت و بایگانی اسناد، بودجه و گزارش‌های مربوط به جمع‌آوری اطلاعات از وضعیت مالی یک شرکت یا سازمان است. فردی که به عنوان حسابدار مشغول به کار می‌شود با توجه به تجربه و مدرکی که دارد می‌تواند به عنوان‌ کمک حسابدار، سرپرست حسابدار یا رئیس حسابداری استخدام شود. برای استخدام شدن به عنوان حسابدار، داشتن حداقل مدرک کارشناسی از رشته‌های حسابداری، اقتصاد یا رشته‌های مرتبط با آن لازم است.

ساعات کاری یک حسابدار به صورت تمام وقت در ساعت اداری در طول هفته است. با این وجود یک فرد به عنوان حسابدار باید برای کار در روزهای تعطیل نیز انعطاف داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است، نیاز باشد روزهای معدودی در سال، که به عنوان پایان سال مالی از آن نام می‌برند، در روزهای تعطیل نیز کار کنند.

 شغل حسابداری از جمله مشاغلی است که برای استخدام در آن، نیاز است فرد، علاوه بر گذراندن دوره‌های تئوری و کسب مدارک دانشگاهی، دوره‌های مختلف کارآموزی را گذرانده باشد. به عنوان مثال گذراندن دوره‌هایی مانند اصول حسابداری، قوانین کسب‌وکار حسابداری و ارتباطات تجاری برای یک حسابدار امتیاز محسوب می‌شود.

مدرک CPA نیز یکی از مدارک معتبر با عنوان دوره حسابدار رسمی است. بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها داشتن این مدرک را برای استخدام کارمند آشنا به حسابداری لازم و ضروری می‌دانند.

بنابراین افراد علاقه‌مند به این‌ رشته می‌توانند با ادامه دادن تحصیلات خود در مقاطع بالاتر رشته حسابداری و همچنین داشتن گواهی مدرک کارآموزی دوره‌های مختلف، برای استخدام سرپرست حسابداری اقدام کنند.

در مورد شغل حسابدار بیشتر بخوانید.

مهارت های مورد نیاز برای شغل حسابدار

یک فرد برای این‌که بتواند به عنوان حسابدار وظایف خود را به درستی انجام دهد، باید علاوه بر گذراندن دوره‌های آموزشی و کارآموزی، از مهارت‌های فردی نیز برخوردار باشد. در زیر به چند نمونه از مهارت‌های موردنیازی که یک حسابدار باید به آن‌ها مسلط باشد اشاره می‌کنیم.

  • برخورداری از مهارت های ارتباطی

از مهارت‌های فردی که لازم است یک حسابدار در محیط کاری خود از آن برخوردار باشد، مهارت ارتباطی است. یک حسابدار با توجه به شرایط و محیط کاری خود، باید توانایی ارتباط برقرار کردن با همکاران و ارباب رجوع را داشته باشد. در واقع می‌توان گفت فردی در شغل حسابداری موفق می‌شود که بتواند با بهره‌گیری از قابلیت‌های خود مانند گوش کردن، همدلی، سخن گفتن و مشاهده جزئیات، با همکاران حسابدار و سایر افراد مرتبط با شغلش به درستی ارتباط برقرار کند.

  • داشتن دقت و توجه بالا

داشتن توجه و دقت بالا در شغل حسابداری یکی از مهارت‌های ضروری است. در واقع این مهارت باعث می‌شود حسابدار به خوبی از عهده‌ی وظایف خود برآید. در نتیجه بررسی و نظارت بر اسناد مالی شرکت، به دور از هرگونه مشکل و خطایی انجام می‌شود.

  • برخورداری از مهارت مدیریت کردن زمان

مدیریت زمان یکی دیگر از مهارت‌های موردنیاز است که برای بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها اهمیت بالایی دارد. در واقع یک حسابدار با برخورداری از این مهارت باید بتواند گزارش‌های مربوط به امور مالی خود را در زمان معین به بخش مربوطه ارائه دهد. با توجه به‌این‌که یک حسابدار، ممکن است در طول روز وظایف متعددی را انجام دهد، برخورداری از این مهارت باعث می‌شود که با مدیریت درست زمان، بتواند تمام امور را به درستی و در زمان خود انجام دهد.

  • داشتن مهارت های مربوط به تکنولوژی و حسابداری

یک فارغ‌التحصیل رشته حسابداری، اقتصاد یا هر رشته‌ی مرتبط دیگری، زمانی می‌تواند در استخدام رشته حسابداری موفق عمل کند که از مهارت‌های مختلف مربوط به علم کامپیوتر، تایپ و انواع سیستم‌های دیجیتال برخوردار باشد. یک حسابدار باید مهارت کار کردن با سیستم‌های کامپیوتری و انواع نرم‌افزارهای مربوط به آن را داشته باشد. تسلط بر نرم‌افزارهای مربوط به امور حسابداری و مالی نیز نقش موثری در موفقیت فرد خواهد داشت.

از طرفی با توجه به این‌که وظیفه اصلی یک حسابدار، آماده‌سازی و حسابرسی مربوط به اسناد مالی است، باید در  دروس مختلف ریاضیات، حسابرسی، منطق و… قوی باشد.

البته علاوه بر مهارت‌های فوق، اکثر شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری، جهت استخدام حسابدار، آموزش‌های تخصصی را در نظر می‌گیرند که فرد بعداز گذراندن این دوره‌ها می‌تواند شروع به کار کند. طول دوره‌ی این کارآموزی‌ها با توجه به فعالیت‌ها و آموزش‌های سازمان، از چند روز تا چند هفته متغیر است.

وظایف حسابدار

فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف حسابداری، اقتصاد و رشته‌های مرتبط دیگر مانند مدیریت مالی برای استخدام به عنوان حسابدار در شرکت‌ها، وظایفی بر عهده دارند. در واقع این افراد، چه برای سرپرست حسابداری، کمک حسابدار یا کارمند آشنا به حسابداری، استخدام شوند باید به درستی از عهده‌ی وظایف زیر برآیند.

  • تسلط به انجام ثبت اسناد حسابداری در دفاتر یا برنامه‌های نرم‌افزار حسابداری

  • توانایی بررسی و ثبت اطلاعات کارکنان شرکت و پرداخت فیش حقوقی آن‌ها بر اساس محاسبه‌ی دستمزد

  • قابلیت ایده‌پردازی و ارائه راه‌حل‌های اصولی جهت کاهش هزینه، افزایش سود و درآمد بیشتر

  • قدرت سازمان‌دهی و حفظ گزارش‌های مالی شرکت

  • توانایی محاسبه و ارزیابی عملیات مالی و دادن ایده‌های خوب و کارساز به مدیریت

  • نظارت بر پرداخت به موقع مالیات‌ها و قابلیت محاسبه بدهی‌های مالیاتی و تهیه اظهارنامه

فرصت‌های شغلی و درآمد شغل حسابدار

شغل حسابداری یکی از رشته‌هایی است که بازار کار بسیاری خوبی دارد. در واقع با توجه به متقاضیان بالای این رشته، هنوز هم بازار کار آن اشباع نشده است. با توجه به‌ این‌که هر شرکت و سازمان خصوصی و دولتی، برای بررسی اسناد مالی خود نیاز به استخدام کارمند آشنا به حسابداری دارند.

ازاین‌رو امکان‌ استخدام حسابدار در سمت‌های شغلی مختلف وجود دارد. یک فارغ‌التحصیل رشته حسابداری اگر در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهد و دارای تجربه و مهارت کافی باشد می‌تواند در شرکت‌های مختلف به عنوان رئیس حسابداری یا مدیر مالی یک شرکت مشغول به کار شود.

تنوع شغلی در این حرفه زیاد است و امکان استخدام حسابدار در یک شرکت یا سازمان به عنوان منشی مالی، دستیار حسابداری، مدیر حسابداری، کارمند آشنا به حسابداری و… وجود دارد.

در واقع یکی از مزیت‌های اصلی شغل حسابداری این است که امکان اشتغال افراد، از تحصیلات و تجربه‌های کم تا تحصیلات در مدارج بالاتر با تجربه‌های زیاد وجود دارد. به عنوان مثال برای استخدام منشی آشنا به حسابداری، داشتن مدرک کارشناسی و گذراندن دوره‌های کارآموزی، کفایت می‌کند.

درآمد و میزان دستمزد در این رشته نیز به مدرک حسابدار و سمتی که در شرکت یا سازمان برعهده‌ گرفته است بستگی دارد. میزان دستمزد یک حسابدار به عنوان کمک حسابدار با یک مدیر حسابداری یا سرپرست حسابدار متفاوت است.

شما نیز می‌توانید بر اساس توانمندی‌ و مهارت خود در زمینه حسابداری آگهی های استخدام حسابدار در تهران، تبریز، اصفهان و سایر شهرهای کشور را دنبال کنید و از شرایط حقوق و درآمد آن ها مطلع شوید.

جمع بندی

شغل حسابداری، یکی از مشاغل پرطرفدار در جامعه امروزی است. این شغل همچنین از بازار کار و درآمد نسبتا خوبی برخوردار است. شغل حسابداری از جمله مشاغلی است که ممکن است بسیاری از افراد احساس کنند شغل راحتی است، در صورتی که باید گفت این شغل هم سختی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد.

برای استخدام رشته حسابداری فرصت‌های کاری مختلفی وجود دارد. یک فرد بعد از اتمام تحصیلات خود در این حوزه می‌تواند با مراجعه به سایت های کاریابی معتبر از آگهی‌های مربوط به فرصت‌های شغلی این رشته بهره‌مند شود.