شناسه خبر : 41113 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

موارد استفاده از میلگرد بدون آج در ساختمان چیست؟

اغلب ما تصور می‌کنیم فقط میلگردهای آجدار در صنعت ساختمان استفاده می‌شوند، در حالی که میلگردهای ساده یا بدون آج نیز در بخش‌های مختلف پروژه‌های ساختمانی کاربرد دارند.

موارد استفاده از میلگرد بدون آج در ساختمان چیست؟

اگر باورتان نمی‌شود، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با هم ببینیم میلگردهای ساده صنعتی در کدام بخش از صنایع ساختمانی استفاده می‌شوند؛ با ما همراه شوید.

با میلگرد بدون آج آشنا شوید

میلگردها یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف هستند؛ به ‌ویژه میلگردهای ساده صنعتی. میلگردهای ساده از شمش فولاد 3sp و 5sp ساخته می‌شوند، سطحی کاملاً صاف و بدون آج دارد و سطح مقطع آن به شکل دایره‌ای است.

در استانداردها مهندسی به میلگرد ساده، میلگرد A1 گفته می‌شود. این میلگردها به راحتی فرم دهی می‌شوند، قابلیت برش کاری و جوشکاری دارند و حتی در صنعت آهنگری هم قابل استفاده هستند. از نظر فنی، میلگرد ساده دارای تنش جاری ۲۴۰ کیلوگرم بر سانتی‌ متر مربع، تنش گسیختگی ۳۶۰ کیلوگرم بر سانتی‌ متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی در زمان گسیختگی 25% است، به همین دلیل به آن میلگرد نرم نیز گفته می‌شود.

کاربردهای میلگرد ساده یا میلگرد بدون آج در صنعت ساختمان

برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند میلگرد ساده فقط در جوشکاری، خم کاری و آهنگری استفاده می‌شود، باید بگوییم میلگردهای بدون آج حتی در صنعت ساختمان هم استفاده می‌شوند. البته نوع و نحوه استفاده از آنها کاملاً با میلگردهای آجدار متفاوت است که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم:

·ساخت خاموت‌های مارپیچ و سلولار

در خاموت سازی سنتی و معمولی، از میلگردهای آجدار استفاده می‌شود. ولی برای ساخت خاموت‌های مارپیچ و سلولار علاوه بر میلگردهای آجدار، از میلگردهای ساده هم استفاده می‌شود. در واقع میلگردهای ساده با اتصال میلگردهای آجدار به همدیگر، نقش نگهدارنده را ایفا می‌کنند و باعث استحکام و تقویت بیشتر خاموت‌های مارپیچی و سلولار می‌شوند.

·ساخت انواع بولت‌ها

بولت نوعی پیچ بزرگ است که در صنایع ساختمانی برای ایجاد اتصالات مختلف، مانند اتصال بین صفحه زیر ستون و فونداسیون به کار می‌رود. برای ساخت بولت‌ها از میلگرد ساده استفاده می‌شود، چون سطح صاف و تنوع ضخامت‌های میلگرد بدون آج، امکان ساخت انواع مختلف بولت را فراهم کرده است. از بولت‌ها برای نصب پارتیشن و سقف‌های کاذب و همچنین نصب تجهیزات بیمارستانی سنگین به کف هم استفاده می‌شود.

·نماسازی ساختمان

نوعی از میلگردهای ساده به نام میلگرد ترانس دو پولیش وجود دارد که به ‌دلیل سطح کاملاً صاف و صیقلی و مقاومت بالا، برای ساخت محافظ‌ های نمای ساختمان استفاده می‌شوند. این میلگردها زیبایی ظاهری و مقاومت را به‌ صورت یک جا دارند.

آذر گستر سدید

هنگام خرید میلگرد بدون آج به این ویژگی‌ها توجه کنید

میلگردهای ساده و میلگردهای آجدار، هر دو در صنعت ساختمان استفاده می‌شوند. ولی برای خرید میلگرد بدون آج علاوه بر نداشتن آج یا توجه به اینکه میلگرد از چه ساختاری (آلیاژی) تولید شده، نکات مهمی دیگری هم وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم:

1.خواص فیزیکی و استانداردهای مهندسی

روی بسته بندی یا به ‌اصطلاح بندیل میلگردهای ساده علامت A1 و قطر میلگرد درج شده است. براساس استانداردهای مهندسی، به میلگرد ساده A1 یا داکتیل گفته می‌شود. سایر علائم، از جمله A2 یا A3 به این معناست که میلگرد مورد نظر از نوع آجدار است.

2.جنس مواد اولیه و آلیاژ سازنده میلگرد

میلگردهای بدون آج از جنس شمش فولاد 3sp، 5sp و ccm ساخته می‌شوند. ولی در بعضی کارخانه‌ها، میلگردهایی از جنس فولاد گالوانیزه و فولاد با روکش اپوکسی و آلیاژهای کامپوزیت نیز تولید می‌شود.

3.کیفیت ساخت میلگردها

کیفیت ساخت میلگردهای ساده، بعد از آلیاژ سازنده به کارخانه‌ی تولید کننده آنها بستگی دارد. کیفیت محصولات هر کارخانه با توجه به نوع شمش فولاد مصرفی، رعایت استانداردهای تولید، آزمایش‌های کنترل کیفی و آنالیز محصول نهایی متفاوت است. معمولاً کارخانه‌های معتبر و خوشنام از مواد اولیه درجه یک استفاده می‌کنند و نظارت دقیقی بر کیفیت محصول نهایی دارند.      

4.قیمت میلگرد ساده

قیمت میلگردهای ساده معمولاً بیشتر از قیمت میلگرد آجدار است و تحت تاثیر ابعاد و اندازه میلگرد، طول آن، وزن و شرکت سازنده تغییر می‌کند. البته عوامل جهانی هم در نوسان قیمت روزانه میلگرد تاثیر دارند؛ از جمله جنگ و رویدادهای سیاسی، قیمت دلار و میزان عرضه و تقاضا در بازار.

انواع میلگردهای ساده یا بدون آج

میلگردهای ساده و بدون آج از نظر ویژگی‌های فیزیکی و سایز سطح مقطع میلگرد انواع مختلفی دارند. در ادامه با هر کدام از این مقاطع فولادی آشنا می‌شویم.

·انواع میلگرد ساده از نظر شکل ظاهری

میلگردهای ساده از نظر شکل ظاهری شامل انواع زیر هستند:

میلگرد ساده نوردی، میلگرد ترانس، میلگرد ترانس تک پولیش، میلگرد ترانس دو پولیش، میلگرد ترانس بلبرینگ خور و میلگرد ترانس مفتول یا کلاف.

·انواع میلگرد ساده از نظر سایز میلگرد

میلگردهای بدون آج از نظر ضخامت سطح مقطع شامل انواع زیر می‌شوند:

میلگرد خام؛ این نوع میلگرد ساده در سایزهای ۱۰ میلی‌متر الی ۴۲ میلی‌متر و به ‌صورت شاخه ۶ متری و ۱۲ متری تولید می‌گردد.

میلگرد کششی؛ این نوع میلگرد در سایزهای استاندارد و دهم دار و طبق قطر مورد نیاز مشتری تولید می‌شود. در واقع میلگردهای کششی سفارشی ساز هستند.

مفتول؛ مفتول‌ها بسیار منعطف هستند و در سایزهای ۲ میلی‌متر الی ۸ میلی‌متر و به‌ صورت شاخه ۳ متری و کلاف تولید می‌شود.

آذر-گستر

از کدام کارخانه میلگرد ساده صنعتی بخریم؟

کشور ما یکی از قطب‌های مهم خاورمیانه در تولید مقاطع فولادی است، از این رو شرکت‌های مختلفی در زمینه‌ی تولید انواع میلگردهای ساده و بدون آج فعالیت می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها، آذر گستر سدید است. بهترین کارخانه تولید میلگرد ساده از نگاه مشتریان در دهه گذشته، کارخانه آذر گستر سدید است که توانسته با ارائه محصولات با کیفیت و در سطح استاندارد ممتاز، رضایت مشتریان از حوزه صنایع مختلف را به خوبی به ‌دست بیاورد.

این شرکت اولین تولیدکننده میلگرد ساده صنعتی به طول 12 متر در تهران و یکی از 5 شرکت تولیدکننده میلگردهای 12 متر و 6 متر در ایران است. تمامی تولیدات این شرکت از جنس شمش فولاد 5sp و 3sp است و براساس استانداردهای جهانی تولید می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به نشانی https://ahan2.com/ قیمت روز انواع میلگرد را بررسی و سفارش خود را به ‌صورت غیرحضوری و از طریق تماس با کارشناسان شرکت ثبت نمایید. این مجموعه تولیدات خود را با بهترین قیمت و بدون واسطه در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

میلگرد ساده و مشتریان آن در بازار جهانی

علاوه بر بازار داخلی، کشورهای همسایه نیز از طرفداران میلگردهای ساخت ایران هستند. کشورهای عراق و ترکیه از مشتریان ثابت میلگردهای ایرانی هستند. کشور گرجستان نیز علیرغم تحریم‌های اقتصادی کشورمان، همچنان از خریداران میلگردهای ایرانی است. این کشورها از میلگردهای ساده صنعتی در صنایع مختلفی استفاده می‌کنند، از جمله:

  • ساخت قطعات صنعتی، ساخت قطعات خودرو، جوشکاری، ساخت انواع بولت‌ها و پیچ و مهره‌ها.

  • ساخت سیم بکسل و سیم‌ خاردار، ساخت الکترود جوشکاری و ساخت انواع مفتول‌های صنعتی.

  • استفاده از میلگردهای ساده و ظریف برای مش و گریتینگ.