شناسه خبر : 39520 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چگونه و با در نظر گرفتن چه مواردی می‌توان برای ثبت درخواست طلاق از طرف زن اقدام کرد؟

با وجود آن که از نظر شریعت اسلام، طلاق، مکروه ترین حکم حلال خداوند بوده و همواره توصیه بر عدم انجام آن شده است، اما گاه شرایط زندگی مشترک، چنان دشوار و غیر قابل تحمل گشته که راه حلی جز طلاق و جدایی زوجین، جهت اصلاح شرایط باقی نمی ماند.

چگونه و با در نظر گرفتن چه مواردی می‌توان برای ثبت درخواست طلاق از طرف زن اقدام کرد؟

تقاضای درخواست طلاق از طرف زن یا شوهر، مطابق مقررات قانون مدنی، دارای تفاوت آشکاری می باشد. به این ترتیب که مردان هرگاه بخواهند، بدون نیاز به ذکر دلیل، قادر به طلاق دادن همسر خود می باشند. اما، پذیرش دادخواست طلاق از سوی زنان، تنها در موارد تصریح شده در قانون امکان پذیر می باشد.

مطابق قانون مدنی سابق، مرد می توانست هر زمان که بخواهد و بدون هیچ گونه دلیلی زن خود را طلاق دهد. البته در حال حاضر، مطابق ماده 1133 اصلاحی قانون مدنی " مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. "

بنابراین، مطابق این ماده تقاضای طلاق از طرف مرد، نیازمند طی مراحلی همچون ارجاع به داوری و دریافت گواهی عدم امکان سازش و انجام تشریفاتی مانند پرداخت حقوق مالی زوجه می باشد.

مراحل طلاق از طرف زن 

• دعوای طلاق از طرف زن تشریفاتی دارد که باید همه آن ها طی شود.  این موارد به شرح زیر است: 

• ثبت نام در سامانه تصمیم: اولین مرحله برای ثبت طلاق، ثبت نام در سامانه تصمیم است.

• شرکت در جلسات مشاوره: پس از اخذ نوبت در سامانه تصمیم، لازم است طرفین در این جلسات مشاوره شرکت کنند.

تنظیم دادخواست: طلاق از طرف زن با تقدیم دادخواست طلاق به دادگاه خانواده آغاز می شود . زن می تواند با داشتن شرایط دادخواست ، به دادگاه خانواده تقدیم کند. دادگاه پس از این که دادخواست را مورد بررسی قرار داد، دعوا را به جریان می اندازد. 

جلسه دادرسی: پس از این که دادگاه دادخواست طلاق زن را پذیرفت، جلسه دادرسی را برگزار می کند که در آن جلسه به دلایلی که زن در دادخواست طلاق مطرح کرده است، رسیدگی می کند و در صورتی که دلایل، مورد قبول بود، حکم طلاق را صادر می کند. 

مدت زمان طلاق از طرف زن چقدر است؟ 

پس از ثبت نام در سامانه تصمیم و شرکت در جلسات مربوطه، دعوای طلاق با دادن دادخواست طلاق آغاز می شود و پس از آن در دادگاه خانواده مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که یکی از طرفین به رای دادگاه بدوی اعتراض داشته باشد، به مرحله تجدید نظر می رود و در صورتی که به رای دادگاه تجدید نظر اعتراض باشد، به دیوان عالی کشور  می رود.

بنابراین مدت زمان طلاق از طرف زن طولانی است و با فرض اعتراض به رای ، حداقل یک سال زمان می برد. اما باید گفت که این مدت زمان در صورتی که هیچ کدام از طرفین به آراء دادگاه در مراحل بدوی یا تجدید نظر اعتراض نکند، کمتر خواهد بود. در ادامه در مورد شرایط و راه های جدا شدن زن از مرد توضیحات بیشتری داده ایم.

طلاق

حقوق مورد مطالبه برای زن هنگام درخواست طلاق

هرچند تقاضای درخواست طلاق از طرف زن است، اما این نکته باعث نمی شود که حق و حقوق او ضایع شود و حقوقی را که از ابتدای انعقاد عقد نکاح برای او بوجود آمده را دریافت نکند. حقوق زن در طلاق از طرف زن به قرار زیر است: 

مهریه: مهریه از جمله حقوقی است که از زمان انعقاد عقد برای زن به وجود می آید و در هر صورت می تواند از شوهر خود دریافت کند. 

حضانت فرزندان: حضانت فرزندان تا 7 سالگی با مادر است و دادن درخواست طلاق، مانع از این حق او نمی شود. 

استرداد جهیزیه: زن می تواند جهیزیه ای را که آورده است از شوهر خود طلب کند.

نفقه: در صورتی که زن در خانه مرد زندگی کند و شرایط تمکین را داشته باشد، می تواند از شوهر خود درخواست نفقه کند.

نحوه و شرایط حضانت فرزندان در طلاق از طرف زن 

حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر است. پس از آن حضانت فرزند دختر از 7 تا 9 سالگی و حضانت فرزند پسر از 7 تا 15 سالگی با پدر است. شخصی که حضانت فرزند را به عهده می‌گیرد باید عاقل، سالم و مسلمان باشد. همچنین مادر در صورتی می تواند حضانت فرزند را به عهده بگیرد که ازدواج نکند.

جنون، فوت، بیماری و عدم صلاحیت اخلاقی  از مواردی است که موجب اسقاط حضانت می‌شود. در طلاق توافقی طرفین بر سر این موضوع توافق می‌کنند و اگر نتوانند به توافق برسند دادگاه در این باره تصمیم می‌گیرد. مدارک لازم برای درخواست حضانت شامل سند طلاق، شناسنامه و کارت ملی است.

در بعضی موارد زوج در ازای بخشیدن مهریه به زوجه حق حضانت می‌ دهد. ممکن است زن در هنگام ازدواج با مرد به عنوان شرط ضمن عقد ازدواج حق حضانت فرزند و فرزندان را بگیرد. در چنین موردی طرفین توافق می‌کنند که اولویت در حضانت فرزند یا فرزندان مشترک در صورت طلاق با مادر باشد، اعم از این که مجددا ازدواج کند یا خیر.

موارد طلاق از طرف زن

در موارد زیر زن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند: 

• بدرفتاری غیر قابل تحمل مرد با زن و فرزندان.

• عدم پرداخت نفقه زن و انجام سایر حقوق واجب زن به مدت شش ماه.

• بیماری خطرناک غیر قابل درمان مرد در حدی که سلامت زن را به خطر اندازد.

• دیوانه بودن مرد در زمانی که امکان فسخ نباشد.

• اشتغال مرد به کاری که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه می‌‌زند.

• محکومیت به حبس در حال اجرا از ۵ سال به بالا در شرایطی که مرد در زندان باشد.

• اعتیادی که به اساس زندگی خانوادگی ضرر بزند مانند اعتیادی که منجر به بیکاری مرد شود.

• ترک بدون علت خانواده یا غیبت یکسره به مدت ۶ ماه بدون دلیل موجه.

• محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب به جرمی، که اجرای مجازاتش آبرو و موقعیت زن را به خطر می اندازد.

• مفقودالاثر شدن زوج به مدت طولانی به طوری که مدت ۶ ماه از زمان مراجعه زوجه به دادگاه گذشته باشد.

• ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسرش.

خدمات وکیل در طلاق

بهره گیری از خدمات وکیل در طلاق از طرف زن چه مزایایی دارد؟ 

با توجه به پیچیدگی اثبات تخلف شوهر یکی از شرایط مندرج در عقدنامه و یا مشمول قانون مدنی مبنی بر حق طلاق زن، تنظیم دادخواست و لوایح، توسط وکیل، بر مبنای حقوقی استوار است و از اطاله دادرسی جلوگیری خواهد کرد. مزایای استفاده از خدمات وکیل در طلاق از طرف زن به شرح زیر است: 

• عدم نیاز به حضور زوجه، در هیچ یک از مراحل رسیدگی

• عدم نیاز به حضور زوجه، جهت اجرای صیغه طلاق

• امکان تعویض شناسنامه، توسط وکیل

نتیجه گیری 

باید گفت که طلاق از طرف زن در دوران عقد بسیار دشوار تر است زیرا در این ایام علی رغم وقوع عقد نکاح هنوز زندگی مشترک شروع نشده است و دلیل موجه آوردن از سوی زوجه برای طلاق اگر مرد مخالف باشد کمی دشوار است خاصه این که زن به حق حبس نیز استناد کرده باشد. ولی به هر حال در دوران عقد نیز زن می تواند با اثبات یکی از موارد شروط عقدنامه یا عسر و حرج از دادگاه تقاضای طلاق کند.

توجه داشته باشید اگر درخواست طلاق از طرف زن به استناد عسر و حرج باشد قبول بذل مهریه و تصمیم نهایی در این خصوص با دادگاه است اگر چه که پیشنهاد و مقدار بذل مهریه را زوجه به دادگاه اعلام می کند ولی اگر درخواست طلاق زن به استناد شروط ضمن عقد نکاح باشد خود زوجه به وکالت از زوج قبول بذل مهریه خواهد کرد.