شناسه خبر : 39337 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اگر اینترنت برای یک روز قطع شود، بدترین اتفاقات ممکن چیست؟

امروزه برای بسیاری از ما زندگی بدون شبکه جهانی وب تقریبا غیرقابل تصور به نظر می‌رسد، اما اگر اینترنت برای یک روز قطع شود چه؟

اگر اینترنت برای یک روز قطع شود، بدترین اتفاقات ممکن چیست؟

 در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در چند سال گذشته، اینترنت در تار و پود جامعه ما بافته شده است. همه چیز از بانک‌ها و بیمارستان‌ها گرفته تا مشاغل و سیستم‌های خدماتی به نوعی به اینترنت متکی هستند. پس حالا دوباره لحظه‌ای به این سؤال فکر کنید که اگر اینترنت برای یک روز قطع شود چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا در این شرایط راه‌هایی برای فرار از مشکلات و آسیب‌های قطعی اینترنت وجود دارد؟ اگر به دنبال پاسخ این سؤالات هستید با ما همراه شوید تا پاسخ برخی از سؤالات خود را بیابید.

دنیای بدون اینترنت

خیلی وقت پیش نبود که ما واقعاً در دنیایی بدون اینترنت زندگی می‌کردیم. "اینترنت" در ابتدایی‌ترین شکل خود به عنوان "شبکه‌ای از شبکه‌ها" به طور رسمی در اول ژانویه 1983 راه اندازی شد، اما قدمت آن به اواسط دهه 1950 باز می‌گردد. تا اینکه در سال 1989 تیم برنرز لی، وب جهانی را اختراع کرد و اولین سرویس گیرنده وب و سرور خود را در سال 1990 راه اندازی کرد که اینترنت همانطور که می‌شناسیم شروع به شکل گیری کرد.

بعد از آن بخش‌های مهمی از سازمان‌ها و نهادهای آن به اینترنت متصل شدند و ارائه خدمات خود را به شکل اینترنتی تعریف نمودند. تا جایی که امروزه بسیاری از فعالیت‌های ما به اینترنت وابسته شده است. ویلیام اچ داتون، عضو ارشد مؤسسه اینترنت آکسفورد و نویسنده کتاب "جامعه و اینترنت" در این رابطه گفته است امروزه اطلاعات و ارتباطات اینترنتی زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. اما حالا دوباره به همان سؤال اصلی بازمی‌گردیم که اگر اینترنت قطع شود چه اتفاقی می‌افتد؟

قطع شدن خدمات گوشی

قطع شدن اینترنت در وهله اول باعث عدم دسترسی افراد به بسیاری از برنامه‌های گوشی و بازی‌های آنلاین می‌شود. بنابراین با قطع اینترنت، برنامه‌های تلفن همراه و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی از کار می‌افتد، این موضوع می‌تواند برای بسیاری از افراد که بخش مهمی از زمان خود را صرف بازی‌های آنلاین می‌کنند و یا در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، بسیار سخت باشد.

به واسطه ی وجود اینترنت شما می توانید در هر لحظه به بسته های اینترنت ماهانه یا حتی نامحدود دسترسی داشته باشید و یا شارژ بخرید. به عنوان مثال، شما با اینترنت بانک‌های خود به راحتی می‌توانید برای خود انواع شارژمانند شارژ همراه اول، شارژ ایرانسل بسیاری از خدمات دیگر را دریافت کنید و اعتبار سیم کارت همراه اول یا ایرانسل خود را افرایش دهید.

 قطع برنامه‌های تلویزیون

امروزه همچنان برخی از برنامه‌های تلویزیونی همچنان از طریق دکل‌ها و گیرنده‌های قدیمی همچون آنتن ارسال و دریافت می‌شوند، اما بسیاری از کانال‌ها، به شکل دیجیتال قابل دریافت هستند. از این رو با قطع اینترنت اکثر کانال‌های دیجیتال از بین می‌روند. بنابراین با قطع اینترنت هر شبکه برقی که بر روی یک شبکه هوشمند کار می‌کند از کار می‌افتد و این به معنی از دست دادن بخش مهمی از سرگرمی افراد است. 

قطعی وای فای

اختلال در فعالیت بسیاری از مشاغل

گفته شده است برای اکثر افرادی که در مشاغل پرقدرت یا یقه سفید کار می‌کنند (مانند دانشگاهیان، پزشکان، وکلا، روزنامه نگاران و غیره)، قطع اینترنت برای آن روز معادل یک روز برفی برای دانش‌آموزان است. با این حال، کارگران یقه آبی و مؤسسات بزرگ، چه در ایالات متحده و چه در سراسر جهان، که برای کارکردهای روزمره به اینترنت متکی هستند، فلج کننده خواهند بود. البته انجام پاره‌ای از امور مربوط مشاغل اصطلاحاً یقه سفید هم تا حدودی به اینترنت وابسته است و بیان این موضوع که مشاغل یقه سفید از قطعی اینترنت در امان هستند، کاملاً بیراهه است. 

به عنوان مثال، قطع اینترنت در عرصه پزشکی، یعنی قطع دسترسی به پزشکی از راه دور و عدم دسترسی به مدارک پزشکی. پزشکی از راه دور در جوامع روستایی به این معنی است که بیماران سکته مغزی که نیاز به درمان tPA دارند (که باید توسط یک متخصص مغز و اعصاب تایید شود و ظرف چند ساعت پس از شروع علائم تجویز شود) می‌توانند به صورت الکترونیکی توسط متخصص مغز و اعصاب ویزیت شوند، داروها را زودتر دریافت کنند و شانس بهبودی خود بیشتری داشته باشند.

همچنین مدارک پزشکی الکترونیکی (EMR) و پورتال‌های بیمار - با قابلیت ارسال مستقیم پیام به پزشک - به این معنی است که بیماران می‌توانند فوراً به سوابق پزشکی و تیم مراقبتی خود دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، امروزه بسیاری از مشاغل به صورت دورکار تعریف شده‌اند، از این رو با قطع اینترنت، ممکن است بسیاری از مشاغل فرصت خود برای ادامه فعالیت را از دست بدهند.  

بانکداری

وقتی صحبت از امور مالی می شود، افراد بیشتری به سمت دیجیتال می‌روند. نظرسنجی Bankrate در سال 2018 نشان داده است که 63 درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند حداقل یک برنامه مالی روی تلفن خود دارند و مطالعه سیتی موبایل بانک در سال 2018 نشان داده است که برنامه‌های بانکداری تلفن همراه یکی از سه برنامه برتر مورد استفاده آمریکایی‌ها است. به نظر می‌رسد این موضوع در ایران نیز قابل تعمیم است. 

ظهور بانکداری تلفن همراه برای مصرف‌کنندگان منطقی است: چرا وقت ناهار خود را در صف پرداخت قبوض هدر دهید در حالی که می‌توانید آن را در هر زمانی از روز به صورت الکترونیکی  انجام دهید؟ بسیاری از بانک‌ها با سامانه‌های اینترنتی متفاوت خدمات گوناگونی را ارائه می‌دهند و حتی برخی از آنان به شکل آفلاین هم این خدمات را ارائه می‌دهند. همچنین از طریق اینترنت میتوانید انواع تراکش ها مانند واریز پول و کارت به کارت در لحظه را انجام دهید.  قطعاً تهیه این خدمات برای بسیاری از ما راحت و شیرین است، حالا تصور کنید تمام این خدمات به یکباره قطع شود!

البته اکثر دستگاه‌های خودپرداز در سراسر کشور، تا زمانی که برق دارند، می‌توانند خدماتی چون ارائئه پول نقد و... را ارائه دهند. از این رو با قطع اینترنت، مشکل بزرگی برای خودپردازها به وجود نخواهد بود. علاوه بر این امروزه برخی از بانک‌ها، برخی از خدمات خود را به شکل آفلاین نیز ارائه می‌دهند و از آن پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، می‌توان گفت گرچه قطع اینترنت می‌تواند زندگی روزمره ما را تا حدودی مختل کند؛ اما واقعیت آن است که هنوز هم انجام برخی از امور به شکل سنتی و بدون بانکداری الکترونیک قابل انجام است. هر چند این پروسه کمی سخت و وقت‌گیر می‌باشد.