شناسه خبر : 34611 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازاریابی در دوران کرونا؛ تغییر چرا اما توقف نه.

اینطور به نظر می‌رسد که کرونا بر اغلب جنبه‌های زندگی و کار تاثیر گذاشته و آن‌ها را تغییر داده است، بسیاری کسب‌و‌کارها را به تعطیلی و بسیاری افراد را بیکار کرده است.

بازاریابی در دوران کرونا؛ تغییر چرا اما توقف نه.

در این بین برخی کسب‌و‌کارها البته رونق گرفته‌اند. آمازون ۱۷۵ هزار نیروی جدید استخدام کرده است و در ایران دیجی کالا نیز در مقیاس کوچک‌تر جذب نیرو داشته است. سرعت رشد دیجیتالی شدن کسب‌و‌کارها بسیار بالاست و به طبع آن بازاریابی و روش‌های آن نیز در حال تغییر هستند.

برخی وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها سعی کرده‌اند با ارائهٔ کد تخفیف و پیشنهادهای ویژه، مخاطبان گذشتهٔ خود را دوباره جذب کنند. کد تخفیف دیجی کالا یا کد تخفیف اسنپ فود که در تخفیفان وجود دارند از این نوع هستند. علی بابا، خانومی، اسنپ، اسنپ مارکت، اسنپ باکس و ده‌ها سرویس دیگر نیز این روش را به عنوان یکی از تکنیک‌های بازاریابی خود برگزیده‌اند.

در دورانی که کرونا همچنان با ما هست، نگاه به روش‌های جدید و بازبینی تکنیک‌های قدیمی ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه، استراتژی‌های بازاریابی برندها در دوران کرونا را مورد واکاوی قرار می‌دهیم.

خلاصهٔ آن‌چه می‌خوانید.

  • با وجود عدم قطعیت و ناپایداری شرایط موجود، تغییرات بسیاری در رفتار مخاطبان و مشتریان کسب‌‌وکارها رخ می‌دهد. اما در همین حال بازاریابان باید با خوانش و تحلیل داده‌ها، بر پیش‌بینی شرایط و رفتار بازار متمرکز شوند.

  • از این زمان برای بازبینی وضعیت استفاده کنید. ببینید در گذشته چه اتفاقی افتاده و رفتار مخاطبان خود را بررسی و تحلیل کنید. برنامه‌های جدید طراحی کنید ببینید چگونه می‌توان تعاملات جدید با مخاطبان ایجاد کرد.

  • مردم در دوران کرونا بیش از هر زمانی به تولید و انتشار محتوا و داده می‌پردازند. با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی می‌توانید الگوهای تبلیغات خلاقانه را پیدا کنید و تکنیک‌های تعامل با مخاطب را کشف کنید.

  • به تکنیک‌های خلاقانه گذشته نگاه کنید و ببینید چه اتفاقی افتاده که این تکنیک‌ها موفقیت‌آمیز بوده‌اند. آن‌ها را بررسی کنید و با دخالت دادن شرایط موجود آن‌ها را بهینه و مجددا استفاده کنید.

بازاریابی و تبلیغات در شرایط موجود چه وضعیتی دارد؟

کار از خانه و فاصله‌گذاری اجتماعی در واقع وضعیت جدیدی‌ست که خیلی زود به حالت نرمال زندگی بسیاری از ما تبدیل شده است. بسیاری بازاریابان از خانه کار می‌کنند و چیزهای جدیدی در مورد برند یا مشتریانشان کشف می‌کنند. تغییری که در شرایط زندگی ما ایجاد شده است باعث تغییر در عادات و برنامه‌های روزمره گشته است. بسیاری از خانواده‌ها بچه‌ها را بیرون نمی‌برند، مدرسه‌ها در بسیاری کشورها تعطیل است و رفت‌و‌آمدها شکل دیگری به خود گرفته‌اند.

بسیاری محققان می‌گویند شرایط هیچ‌گاه به قبل از کرونا باز نمی‌گردد و ما باید خودمان را برای زندگی در یک دنیای جدید آماده کنیم. در این میان، بسیاری کسب‌و‌کارها رفتار جدیدی از مخاطبان خود مشاهده کردند. فروش اینترنتی آمارهای صعودی بسیاری نشان می‌دهد. با توجه به افزایش زمانی که مخاطبان با موبایل، تبلت یا کامپیوتر خود می‌گذرانند، تبلیغات دیجیتال شتاب گرفته است.

بازاریاب‌ها سعی کرده‌اند قواعد جدید و شرایط موجود را به انواع مختلفی در تبلیغات خود دخالت دهند و به این وسیله، نرخ ارتباط و تعامل با مخاطبان را افزایش دهند. با وجود عدم قطعیت و ناپایداری شرایط موجود، تغییرات بسیاری در رفتار مخاطبان و مشتریان کسب‌‌وکارها رخ می‌دهد. اما در همین حال بازاریابان باید با خوانش و تحلیل داده‌ها، بر پیش‌بینی شرایط و رفتار بازار متمرکز شوند.

در هنگامی که هیچ کس ایدهٔ کاملی برای عبور از این شرایط ندارد، داده‌های مرتبط با رفتار و علایق مشتریان می‌تواند راهنمای خوبی برای ادامهٔ مسیر باشد. از موقعیت و شرایط کرونا برای بازبینی پروسه‌ها و زیرساخت‌های بازاریابی خود استفاده کنید. سعی کنید به طور مداوم با مخاطبان برند خود در ارتباط باشید و آن‌ها را همراهی کنید.

بیش‌تر بخوانید: Coronavirus (COVID-19) Marketing & Ad Spend Impact: Report + Stats (Updated April)

تنها ۸ درصد مردم فکر می‌کنند تبلیغات باید متوقف شوند.

شرکت کانتار (Kantar)، از ۳۵ هزار مصرف‌کننده در جهان نظرشان دربارهٔ تبلیغات برندها در دوران بحران کرونا را جویا شده است. تنها ۸ درصد از مردم فکر می‌کنند تبلیغات باید متوقف شود. در زیر داده‌های مرتبط با رشد یا سقوط خرید آنلاین در دسته‌های مختلف فروشگاهی را مشاهده می‌کنید.

top-ecommerce-rising-categories-corona

تغییرات را همراه با کرونا دنبال کنید.

شرکت‌ها و مجموعه‌های بسیاری خود را با شرایط وفق داده‌اند و در این مسیر گام‌های بسیاری برداشته‌اند. شرکت‌های آ او دی (Audi)، مک دونالد (McDonald) و کوکا کولا (Coca-Cola)، لوگوی خود را همگام با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بازطراحی کرده‌اند و این‌گونه مهم‌ترین المان برند خود را با شرایط وفق داده‌اند.

coca-cola

mcdonalds-logo-coronavirus

تبلیغات همسان را به عنوان استراتژی مناسب برای تبلیغات در دوران کرونا مد نظر قرار دهید.

تبلیغات همسان همواره به عنوان یک استراتژی تبلیغاتی برای اول یا آخر قیف فروش در نظر گرفته شده است. در حالی که واقعیت چیز دیگری‌ست. تبلیغات همسان می‌تواند برای هر آغاز، پایان یا هر مرحله‌ای در قیف فروش استفاده شود.

یک تبلیغ همسان درست، با در نظر گرفتن فضای تبلیغ و از ترکیب متون، تصاویر و طراحی هدفمند، به یک تجربهٔ خوب دست پیدا می‌کند. وقتی مخاطبان با یک تبلیغ طبیعی مواجه می‌شوند که به شکل طبیعی و در جای درستی با آن برخورد کرده‌اند، تبلیغات کار خودش را انجام می‌دهد و احتمال تعامل مخاطب با آن بیش‌تر است.

صحت این اطلاعات را می‌توان بر اساس داده‌هایی که نیتیوو (Nativo) در اختیار کام‌اسکور (Comscore) قرار داده است، بررسی کرد. داده‌هایی از ۲۵ کمپین تبلیغاتی کشوری که بیش از ۱۱۰ میلیون بازدید (Impression) داشته‌اند. با نگاه به این داده‌ها می‌توان تاثیرگذاری تبلیغات همسان بر نرخ تبدیل و رفتار مخاطب در مسیر تبدیل را مشاهده کرد.

در مقایسه با سایر انواع تبلیغات، مخاطبانی که از طریق تبلیغات همسان جذب می‌شوند، رفتار تعاملی بهتری دارند. این مخاطبان در مراحل مختلف خرید با آگاهی بهتر از برند، قصد بالاتر خرید و بازگشت بیش‌تری رفتار می‌کنند.

native-ads

با وجود داده‌های مثبت، بسیار ضروری است که بازاریابان با دقت بسیار و توجه به فاکتورهای لازم، استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی به واسطه‌ٔ تبلیغات همسان را انتخاب کنند و پیش ببرند. تبلیغات همسان صحیح، باعث می‌شود مخاطبان در تمام مراحل خرید، تعامل بیش‌تری داشته باشند و در آخر به خریدار نهایی تبدیل شوند.

هیچ‌کس قادر به پیش‌بینی آینده نیست، اما می‌توان برای آن آماده شد.

هیچ کس نمی‌داند دنیا به چه سمت و سویی خواهد رفت. راست و دروغ در هم شده اما می‌توان با یک سری اقدامات خود را برای شرایط جدید آماده کرد.

corona

  • داشتن یک نقشهٔ راه برای ارتباطات و مدیریت بحران، ضرورت خواهد داشت.

  • اشراف، شناخت و کنترل کامل بر بازاریابی می‌تواند راهگشا باشد. افراد، زیرساخت، تکنولوژی و برنامه‌های بازاریابی باید بازبینی و بررسی شوند. بهتر است پیدا کنید کجا می‌توان به سادگی تغییر ایجاد کرد و در کجا این امکان وجود ندارد.

  • در همه حال به فکر تحولات و نوآوری‌های خلاقانه باشد. شاید اکنون بیش از هر زمان دیگری لازم است به این موضوع فکر کنید.