شناسه خبر : 4318 لینک کوتاه

درباره واکنش‌ها به سخنرانی اخیر فرزند استاد مطهری

نماینده‌ای که شبیهی ندارد

علی مطهری در این سخنرانی علت حل نشدن حوادثپس از انتخابات را بعد از چهار سال مشکل قوه قضائیه دانست.

معصومه ستوده
index:1|width:250|height:506|align:left زمانی که میکروفن را در دست گرفت و شروع به صحبت کرد کسی گمان نمی‌کرد که نطق او تا این حد جنجالی بوده و به جدال بین قوه قضائیه و قوه مقننه تبدیل شود. نطقی که بار دیگر مساله مصونیت نمایندگی را مطرح کرد، مربوط به مجلس ششم نیست بلکه جدال دو قوه این بار در مجلس نهم خود‌نمایی کرده و نماینده‌ای که مورد عنایت دادستان تهران قرار گرفته کسی نیست جز فرزند ایدئولوگ جمهوری اسلامی یعنی علی مطهری فرزند شهید مطهری.
علی مطهری در نطق هشت دی‌ماه خود در مجلس بار دیگر سخنانی را که در جمع دانشجویان شیرازی گفته بود تکرار کرد و ضمن اطلاق کلمه «سختگیرانه» نسبت به احکام تاج‌زاده و بهزاد نبوی متهمان حوادث پس از انتخابات، این سوال را مطرح کرد که مگر این افراد به جز انتقاد کار دیگری هم انجام داده‌اند؟ تنها کسانی باید بازداشت شوند که دست به تخریب اماکن عمومی زده‌اند. فرزند شهید مطهری به این مساله بسنده نکرد و خواستار برگزاری دادگاه موسوی و کروبی و احمدی‌نژاد به صورت علنی شد و در عین حال تاکید کرد طولانی شدن حصر بدون محاکمه از لحاظ قانونی و شرعی مشکل دارد و اگر این افراد در حصر بمیرند نظام هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد.
علی مطهری در این سخنرانی علت حل نشدن حوادث پس از انتخابات را بعد از چهار سال مشکل قوه قضائیه دانست.

ادامه منطقی سخنرانی‌های گذشته
این اولین بار نبود که دادستانی اقدام به اعلام جرم نسبت به علی مطهری کرده بود. درست یک سال قبل، زمانی که نماینده تهران در نطق خود به احمدی‌نژاد و مشایی توصیه کرده بود به فکر ارضای جوانان از طریق تاسیس کاباره‌ها و کلوپ‌های شبانه نیز باشند، جعفری دولت‌آبادی این سخنان را مصداق جرم دانسته بود اما همان زمان نیز استاد فلسفه دانشگاه تهران با استناد به اصول قانون اساسی تصریح کرده بود که نمایندگان طبق اصل 86 قانون اساسی حق اظهار نظر در تمام مسائل کشور را دارند.
نماینده‌ای که از همان ابتدای حضورش انتظار می‌رفت بیشتر دغدغه فرهنگ داشته باشد تا سیاست؛ به داشتن سخنان تند و گزنده در عرصه سیاست مشهور است. به همین دلیل در هر طرح بنیادین در خانه ملت می‌توان ردپایی از مطهری پیدا کرد. طرح سوال از رئیس‌جمهور به دلیل خانه‌نشینی 11 روزه، عزل ناگهانی منوچهر متکی در سنگال، حمایت از مکتب ایرانی، اعلام مخالفت رئیس‌جمهور با اجرای قانون عفاف و حجاب در تلویزیون از سوی او استارت خورد که به دلیل تعلل هیات‌رئیسه در 21 مهر‌ماه 90 استعفای خود را تقدیم هیات‌رئیسه مجلس کرد که البته رای نیاورد و در نهایت توانست تابوی سوال از رئیس‌جمهور را در تاریخ پارلمان ایران بشکند.

حوادث پس از انتخابات
درست در شرایطی که کسی انتظار نداشت علی مطهری با همه اتمام حجت کرد، در این میان تنها انگشت اتهام خود را به سوی موسوی و کروبی نشانه نگرفت بلکه خواستار محاکمه احمدی‌نژاد هم شد. فرزند شهید مطهری کسی است که لقای تحصیل در رشته مکانیک دانشگاه علم و صنعت را به عطای آن بخشید و ترجیح داد به دانشکده الهیات دانشگاه تهران برود و فلسفه بخواند.
او که پس از پایان تحصیلات در رشته فلسفه و اخذ مدرک دکترای فلسفه و کلام اسلامی از سال ۱۳۷۵ به عضویت هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران پذیرفته شده بود؛ در لابه‌لای سخنان خود بارها تصریح کرد احمدی‌نژاد هیزم را فراهم آورد و موسوی نیز آن را شعله‌ور ساخت. او با ارائه طرحی از احمدی‌نژاد و موسوی خواست تا به منظور تحقق طرح وحدت ملی از ملت عذرخواهی کنند. نماینده مردم تهران در مجلس نهم در تبیین طرح خود در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت گفت : «اگر آقایان موسوی و احمدی‌نژاد که به‌رغم تضاد با یکدیگر مانند دو تیغه یک قیچی برای قطع ریشه انقلاب اسلامی به حرکت در‌آمده‌اند از اعتراف به اشتباه خود و عذرخواهی از مردم خودداری کنند؛ قوه قضائیه باید به عنوان مدعی‌العموم این دو نفر را به طور همزمان محاکمه کند.»
بیان این سخنان کافی بود تا جوانفکر سخنان نماینده تهران و مدیریت انتشارات صدرا را وقیحانه قلمداد کند که پاسخ مطهری به این اظهار نظر این بود که آقای جوانفکر فکر خام و نپخته‌ای دارد وگرنه کجای سخنان من وقیحانه بود؟
پدر مرتضی، رضا، زهرا و لیلا بر این باور است که اگر مدیریت حوادث پس از انتخابات بهتر می‌بود اعتراضات ادامه نمی‌یافت. او تصریح دارد اگر دولت به معترضان اجازه تجمع می‌داد و اگر ضرغامی به عنوان رئیس رسانه ملی آتش زیر خاکستر را شعله‌ور نمی‌کرد و به معترضان اجازه حضور در رسانه ملی را می‌داد این اعتراض‌ها ادامه نمی‌یافت.

مرزبندی با تندروها
اصولگرایان بر این باور بودند که مرزبندی شدید علی مطهری با اصلاح‌طلبان موجب خواهد شد تا او همراهی بی‌نظیری با اصولگرایان داشته باشد اما تجربه ثابت کرد که او هرگز حاضر نیست از مواضع خود عقب‌نشینی کند. زمانی که افراد تندرو سفارت انگلستان را تسخیر کردند، او با وجود آنکه طرح کاهش روابط با انگلستان را در مجلس پیگیری می‌کرد ضمن اعتراض به این اقدام، این رفتار را عاملی دانست که ایران را مجبور به عذر‌خواهی کرده بود.
علی مطهری در دوران مجلس هشتم آنقدر با دوستان اصولگرای خود مرزبندی پیدا کرد که جبهه متحد اصولگرایان حاضر نشد فرزند شهید مطهری را در لیست انتخاباتی خود برای مجلس نهم قرار بدهد. هرچند در آستانه برگزاری انتخابات پیامک‌های سازمان‌یافته‌ای تلاش داشتند چهره مطهری را تخریب کنند به خصوص اینکه حداد‌عادل با حضور او در لیست مخالفت کرده بود با این وجود او ضمن حضور در لیست مستقل در کنار اصلاح‌طلبان توانست به مجلس راه پیدا کند.
نماینده تهران در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری به شدت با حضور تندرو‌ها در راس قوه مجریه مخالفت می‌کرد و تمایل بیشتری به حضور افراد معتدلی همچون هاشمی نشان می‌داد. او در لابه‌لای کلمات خود تصریح داشت راهکار برون‌رفت از وضعیت کنونی در دستان هاشمی است و با صراحت اعلام کرد پیروزی سعید جلیلی برای کشور خسارت‌بار است. همین انگیزه موجب شد نامه‌ای به سعید جلیلی بنویسد و از او بخواهد که از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند. در این نامه آمده است‌: «شما خود بهتر از هرکس دیگری می‌دانید که تجربه کافی و صلاحیت لازم برای ریاست‌جمهوری را ندارید و عده‌ای برای رسیدن به اهداف خود، شما را به درون صحنه هل داده‌اند.» زمانی که هاشمی‌رفسنجانی توسط شورای نگهبان در انتخابات رد صلاحیت شد در نامه‌ای به رهبری درخواست کرد تا با حکم حکومتی ایشان را تایید صلاحیت کند تا زمینه برگزاری انتخابات پرشور فراهم شود.

سخن آخر
بررسی اظهارات و موضع‌گیری‌های علی مطهری در نوع خود بسیار جالب است. او در عین حال که سخنان گفته‌نشده اصلاح‌طلبان را از تریبون مجلس اعلام می‌کند در موضوع حجاب و عفاف به شدت سختگیرانه است و لیبرالیسم فرهنگی و آزادی ماهواره را بر‌نمی‌تابد. با این حال در تمام موارد تلاش دارد که با تندروها مرز‌بندی داشته باشد. وجود همین خصلت‌ها موجب شده بود برخی از افراد تندرو هر روز نگران نطق‌های او باشند به گونه‌ای که مدیران سابق وزارت اطلاعات در دفتر کار او شنود کار گذاشته بودند. برخورداری از همین خصلت‌ها موجب شده مطهری فردی منحصربه‌فرد باشد و شبیه هیچ کسی نباشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها