شناسه خبر : 44562 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ترامپ: عربستان را از دست دادیم

آیا تهدید پوتین واقعی است؟

پاکستان و چین در تازه‌ترین اقدام برای گسترش همکاری‌های مشترک در بخش انرژی اتمی، توافقنامه ساخت نیروگاه جدید هسته‌ای موسوم به «چشمه-۵» در پاکستان را از سوی چین امضا کردند. توافقنامه جدید همکاری در بخش انرژی هسته‌ای با حضور نخست‌وزیر پاکستان و مقامات چینی در اسلام‌آباد صورت گرفت. وانگ یونگ، رئیس شرکت ملی هسته‌ای خارج از کشور چین (CNOS) و «محمد سعید الرحمان»، عضو کمیسیون انرژی اتمی پاکستان (PAEC) توافقنامه ساخت پنجمین نیروگاه هسته‌ای (C-5) را امضا کردند. شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، با تاکید بر اهمیت همکاری‌های اتمی اسلام‌آباد و پکن گفت که ساخت نیروگاه جدید هسته‌ای با هزینه پنج میلیارددلاری به‌وسیله چین در پاکستان انجام خواهد شد. اواسط بهمن سال گذشته پاکستان با هدف تسریع حل بحران طولانی‌مدت انرژی در این کشور، سومین واحد نیروگاه اتمی تازه‌تاسیس «کی-۳» در «کراچی» را با قابلیت تولید ۱۱۰۰ مگاوات برق افتتاح کرد.

تهدید پوتین واقعی است

رئیس‌جمهور آمریکا تهدید «ولادیمیر پوتین» به استفاده از سلاح‌های اتمی تاکتیکی را واقعی خواند. «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره استفاده از «سلاح‌های اتمی تاکتیکی» و استقرار آنها در خاک بلاروس واکنش نشان داد. روز گذشته همچنین جو بایدن اعلامیه کرملین درباره استقرار این تسلیحات در خاک بلاروس را کاملاً غیرمسوولانه خوانده بود. واکنش تند آمریکا به مسکو در زمینه بمب‌های اتمی تاکتیکی در حالی است که ایالات متحده از سال‌ها پیش تعدادی از بمب‌های اتمی خود را در آلمان مستقر کرده است. برخی گزارش‌ها می‌گویند که ایالات متحده بیش از ۲۰ کلاهک اتمی در پایگاه هوایی «بوچل» آلمان مستقر کرده است. بایدن که در جمعی از حامیان مالی تغییرات آب‌وهوایی در کالیفرنیا سخنرانی می‌کرد در ادامه حرف‌های خود افزود: «دو سال پیش وقتی اینجا گفتم که نگران خشک شدن رودخانه کلرادو هستم همه مثل احمق‌ها به من نگاه کردند. وقتی هم گفتم که تهدید پوتین به استفاده از تسلیحات تاکتیکی جدی است همه همین‌جوری به من نگاه کردند.»

زنگ خطر برای سودان

دبیرکل سازمان ملل زنگ خطر را درباره وخامت وضعیت در سودان و تشدید مرگ و ویرانی در این کشور به صدا درآورد. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، در کنفرانسی در شهر ژنو هشدار داد، وضعیت در سودان با سرعتی بی‌سابقه به سمت وخیم‌تر شدن و تشدید مرگ و ویرانی می‌رود. دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد، کشورهای حامی باید برای مهار فاجعه قریب‌الوقوع در سودان قدم جلو بگذارند. گوترش در سخنرانی در کنفرانس کشورهای حامی مالی سودان در شهر ژنو گفت: «ابعاد و سرعت سقوط سودان در مرگ و ویرانی بی‌سابقه است. سودان بدون داشتن پشتیبانی بین‌المللی قدرتمند به سرعت به کانون بی‌قانونی و گسترده کردن ناامنی در سراسر منطقه تبدیل می‌شود.» ارتش سودان تحت رهبری «عبدالفتاح البرهان» از 15 آوریل (26 فروردین) با نیروهای شبه‌نظامی «واکنش سریع» تحت رهبری «محمد حمدان دقلو»، معاون سابقش، وارد جنگ شد.

پنتاگون پول بیشتر، امنیت کمتر

هزینه‌های پنتاگون و کار روی تسلیحات هسته‌ای در وزارت انرژی در حال اوج‌گیری و رسیدن به سطوحی بی‌سابقه است. بودجه سال مالی ۲۰۲۴ خواستار ۸۸۶ میلیارد دلار برای دفاع شده است. این عدد در دوران پس از جنگ جهانی دوم عددی بسیار بالاست. براساس قانونی که سقف بدهی را بالا می‌برد، کنگره آزاد است که بر بودجه عادی ۸۸۶ میلیارددلاری پنتاگون، باز هم اضافه کند. حامیان بودجه همواره روبه افزایش پنتاگون اغلب تلاش می‌کنند با محاسبه هزینه پنتاگون در مقایسه با تولید ناخالص ملی یا GDP، افزایش شدید مطلق هزینه نظامی را بی‌اهمیت قلمداد کنند. این به چند دلیل رویکردی گمراه‌کننده است. مهم‌تر از همه اینکه هیچ همبستگی لازمی بین هزینه نظامی و اندازه اقتصاد وجود ندارد. این دو با سرعت‌های متفاوت و به دلایل متفاوت رشد می‌کنند. هزینه نظامی باید با تهدیدهای امنیتی تنظیم شود که در مقابل ایالات متحده است، نه یک مقایسه دلبخواهی با اعداد GDP. نفوذ شرکت‌ها، سیاست‌های کوته‌بینانه در کنگره و ایستایی اداری در پنتاگون، به بودجه‌ای منجر شده‌اند که با راهبرد دفاعی بایدن هم هماهنگ نیست، چه رسد به رویکردهای واقع‌بینانه‌تر و محدودتر. پیمانکاران تسلیحاتی ابزارهای متعددی برای تاثیرگذاری دارند که می‌تواند به کار گرفته شود تا مسیر تعیین بودجه را به سمت برنامه‌های تسلیحاتی مطلوبشان منحرف کند، حتی اگر این سامانه‌ها، بهترین سامانه‌ها برای دفاع از کشور نباشند. در دو دوره گذشته انتخابات، صنعت تسلیحات بیش از ۸۳ میلیون دلار به کارزارهای انتخاباتی کمک کردند و بیش از ۸۲۰ لابی‌گر استخدام کردند که بیشترشان، از درهای چرخان بین پنتاگون یا کنگره و مشاغل صنعت تسلیحات گذر کرده بودند. نیاز فوری به تغییر مسیر است؛ رویکردی که بر پایه راهبردی با محدودیت باشد و بر دیپلماسی مستحکم تکیه کند، نه اینکه از آن به‌عنوان پیشتیبانی برای سیاست مداخله‌گری نظامی استفاده کند. چنین رویکردی با هزینه بسیار کمتر، امنیت بیشتر فراهم می‌کند و نسبت به برنامه‌های فعلی، در طول دهه آینده حداقل 3 /1 تریلیون دلار صرفه‌جویی می‌کند. راهبرد امنیتی جدید در کنار رویکرد اقتصادی جدیدی که قدرت مجتمع نظامی‌صنعتی را کاهش دهد، می‌تواند به دفاعی موثرتر منجر شود؛ دفاعی که بهتر می‌تواند از پس فوری‌ترین چالش‌های دوران ما بربیاید. ایالات متحده می‌تواند موضع دفاعی بهتری داشته باشد و صدها میلیارد دلار کمتر از رویکرد فعلی هزینه کند، رویکردی که گسترش بیش از حد رویکرد نظامی در راهبردش و فرآیندهایی معیوب در بودجه‌پردازی و سرمایه‌گذاری‌اش دارد. حرکت به این سمت، نیازمند اصلاحات قابل‌توجه سیاسی و اقتصادی خواهد بود که سیاست‌های کوته‌بینانه و رای‌جمع‌کن را به عقب براند، سیاست‌هایی که تلاش‌های پیشین برای تغییر راهبرد و هزینه‌کرد ایالات متحده را فلج کرده‌اند. تغییر سخت خواهد بود اما اگر ایالات متحده می‌خواهد برای سال‌ها و دهه‌های آینده دفاعی مستحکم داشته باشد، این تغییرات اهمیت اساسی دارند. سیاست ادامه وضعیت فعلی به تضعیف امنیت منجر خواهد شد، با هزینه‌ای که ادامه پرداخت آن ممکن نیست.

دنبال گرفتن جایگاه آمریکا نیستیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با مقامات ارشد چین اعلام کرد که واشنگتن از استقلال تایوان حمایت نخواهد کرد. به گزارش تایمز آنتونی بلینکن پس از دیدار با شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و در جمع خبرنگاران آمریکایی در سفارت این کشور در پکن اظهار داشت: «ما از استقلال تایوانی‌ها و سیاست مهار چین حمایت نکرده و آن را هدف آمریکایی‌ها نمی‌دانیم.» وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه تمامی دیدارهایش با مقامات عالی‌رتبه چینی «سازنده» بوده، افزود: «رقابت بین آمریکا و چین هرگز نباید به درگیری منجر شود.» وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: «ما همچنان متعهد به سیاست چین واحد هستیم ولی در عین حال نگران اقدامات تحریک‌آمیز چین در تنگه تایوان هم هستیم.» وی درباره تحریم و ممنوعیت صادرات برخی از فناوری‌ها به چین گفت: «ما به‌دنبال مهار رشد اقتصادی چین نیستیم، بلکه در تلاش برای حفاظت از برخی از فناوری‌های حساس درباره امنیت ملی خودمان هستیم.»

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین نیز در دیدار با آنتونی بلینکن اعلام کرد: «نباید هیچ طرفی اراده خود را بر دیگری تحمیل کرده و آن کشور را از حق مشروعش در توسعه محروم کند.» رئیس‌جمهور چین در این دیدار تاکید کرد: «پکن و واشنگتن می‌توانند براساس احترام متقابل به راهکارهایی برای توافق دست یابند.»

شی‌جین‌پینگ با بیان اینکه آمریکا باید به چین احترام بگذارد و به منافع و حقوق مشروعش خسارت وارد نکند، اظهار داشت: «چین هم به آمریکا و منافعش احترام می‌گذارد و درصدد به چالش کشیدن یا گرفتن جایگاه این کشور نیست.» رئیس‌جمهور چین تصریح کرد: «هیچ طرفی نباید اراده خود را بر طرف دیگر تحمیل کند و او را از حق مشروع خود در توسعه بازدارد، دو طرف باید به تفاهمات مشترک به‌دست‌آمده در دیدار روسای جمهور دو کشور در بالی پایبند باشند و این بیانیه‌های مثبت را برای ثبات و بهبود روابط دوجانبه در عمل اجرایی کنند.»

شی گفت که چینی‌ها مانند آمریکایی‌ها مردمی باوقار، با اعتمادبه‌نفس و متکی به خود هستند و هر دو حق دارند زندگی بهتری را دنبال کنند. شی با اشاره به اینکه منافع مشترک دو کشور باید بها داده شود و موفقیت آنها به جای تهدید برای یکدیگر یک فرصت است، گفت: دو کشور باید با احساس مسوولیت نسبت به تاریخ، برای مردم و برای جهان عمل کنند و چین و ایالات متحده روابط درست را تجربه کنند.

ترامپ: عربستان سعودی را از دست دادیم

فعالان شبکه‌های اجتماعی کلیپ‌هایی از مصاحبه دونالد ترامپ را منتشر کردند که در آن درباره عربستان، ملک سلمان و ولیعهدش، صحبت می‌کرد. به گزارش ای‌آرتی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه‌ای که با شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز داشته، گفت: در واقع عربستان سعودی به سمت چینی رفت که اکنون از آنها محافظت می‌کند. ما عربستان را از دست دادیم. بایدن برای دست دادن با پادشاه آینده عربستان (محمد بن‌سلمان) می‌رود و او مشتش را پیش می‌آورد. می‌دانید معنی مشت به هم زدن چیست؟ یعنی دست به من نزن! چون دستت آلوده است، بیا با مشت بهم دست بدهیم. وی افزود: آیا می‌دانید آنها (سعودی‌ها) چقدر از این موضوع رنجیده‌اند؟ ما مردم احمقی داریم که کشورمان را اداره می‌کنند و به نظر من این خطرناک‌ترین زمان در تاریخ است. ترامپ ادامه داد: ما عربستان سعودی را از دست دادیم. سعودی‌ها دوستان من و مردم فوق‌العاده‌ای هستند. با ولیعهد و پادشاه آنها به خوبی کنار آمدم. پادشاه و ولیعهد هر کاری انجام خواهند داد. آن دو فوق‌العاده هستند. فعالان توئیتر این مصاحبه ترامپ را بازنشر می‌کنند و در توئیت‌های خود اظهارات وی درباره عربستان سعودی را برجسته کرده‌اند. 

♦♦♦

شرق‌آنلاین: علیزا بن نون، مدیر سیاسی وزارت خارجه اسرائیل با عبدالله بن‌احمد آل‌خلیفه، معاون امور سیاسی وزارت خارجه بحرین دیدار کرد. در این دیدار همکاری سیاسی و اقتصادی میان بحرین و اسرائیل بررسی شد.

ایسنا: نیروهای امنیتی عراق «محمد حنون»، مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بازرگانی عراق، را بازداشت کردند.

ایرنا: فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، تماس‌هایی با طرفین درگیر در سودان برای توقف تنش‌های نظامی در این کشور برقرار کرد.

ایلنا: احمد جابر العیدان، مدیرعامل شرکت نفت کویت، گفت که ظرفیت تولید نفت کویت هم‌اکنون از 8 /2 میلیون بشکه در روز فراتر رفته است. ظرفیت تولید نفت کویت در سال ۲۰۲۵ به سه‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

ایسنا: بر اساس نتایج یک نظرسنجی، حزب مردم احتمالاً ۱۲۸ تا ۱۴۲ کرسی را از بین ۳۵۰ کرسی مجلس سفلی پارلمان اسپانیا به خود اختصاص خواهد داد.

شرق‌آنلاین: منابع خبری اعلام کردند در جریان شورشی در یک زندان زنان در هندوراس دست‌کم ۴۱ نفر کشته شده‌اند.

تسنیم: فرمانده نیروهای چچنی حاضر در جنگ اوکراین، از پیشروی نیروهایش در شرق این کشور، با وجود مقاومت نیروهای اوکراینی خبر داد. آپتی علاءالدینوف، فرمانده واحد نیروهای ویژه چچن موسوم به «اَخمت» اعلام کرد این نیروها باوجود مقاومت شدید نیروهای اوکراینی، به سمت شهر مارینکا در استان دونتسک در شرق اوکراین در حال پیشروی هستند.

ایسنا: نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در حال مذاکره برای دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه است و مسوولان دفترش ابراز امیدواری کرده‌اند که این دیدار بعد از رضایت دولت آنکارا، طی هفته‌های آتی انجام شود.

ایسنا: طالبان به مناسبت روز جهانی پناهجویان از کشورهای میزبان درخواست کرد با مهاجرین افغان، برخوردی خوب داشته باشند و در پرتو قوانین بین‌المللی پناهجویان، تسهیلات لازم زندگی را برای آنان فراهم کنند.

ایرنا: رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت کشتی‌سازی «متحد» روسیه اعلام کرد که دو زیردریایی هسته‌ای به نام‌های «امپراتور الکساندر سوم» از کلاس بوری-ای (Borey-A) و «کراسنویارسک از پروژه ۸۸۵ ام» (Yasen-M)، اواخر سال جاری وارد ناوگان نیروی دریایی روسیه خواهند شد.

♦♦♦

خیز عربستان برای میزبانی اکسپوی ۲۰۳۰

شرق نوشت: گرفتن میزبانی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی موسوم به اکسپو یکی از افتخارات مسوولان شهری در سراسر جهان است. حالا عربستانی‌ها هم برای رسیدن به این افتخار خیز برداشته‌اند. بن‌سلمان در سفر به پاریس امروز در نشست بین‌المللی بررسی پیشنهادها با حضور ۱۷۹ نماینده شرکت خواهد کرد تا گام نخست را برای رسیدن ریاض به میزبانی اکسپوی ۲۰۳۰ بردارد. ریاض پایتخت عربستان می‌خواهد توانایی‌ها و دستاوردهای خود را در این اکسپو به نمایش بگذارد. به گفته وزیر فرهنگ سابق فرانسه پایتخت عربستان ظرفیت خوبی برای میزبانی این نمایشگاه بین‌المللی دارد.

 

بزرگ‌ترین جمعیت مهاجر در جهان

هم‌میهن نوشت: هند که به‌تازگی به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان از چین پیشی گرفته است، یک میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت دارد. تعداد مهاجران و موفقیت آنها نیز نسبت به همتایان چینی خود افزایش یافته است. جمعیت مهاجران هند از سال 2010 از هر کشور دیگری بیشتر است و منبع قدرتمندی برای دولت هند به‌شمار می‌رود. درک اینکه چگونه و چرا هندی‌ها در خارج از کشور موفق بوده‌اند در حالی ‌که چینی‌ها بیشتر مورد سوءظن قرار گرفته‌اند گسل‌های ژئوپولیتیک را توضیح می‌دهد. مقایسه این دو گروه نیز میزان موفقیت هند را نشان می‌دهد. 

 

هشدار پریگوژین به پوتین

اعتماد نوشت: یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، ضمن حمله به مقامات ارشد نظامی روسیه، هشدار داد، شهروندان روس به‌طور فزاینده‌ای از عدم پیشرفت در جنگ اوکراین ناامید شده‌اند و ممکن است شورش کنند. تجاوز نظامی روسیه به اوکراین طبق نقشه پیش نرفت و اکنون یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر، حملات علنی خود به ارتش روسیه را شدت بخشیده است. ولادیمیر پوتین از فوریه 2022 که آنچه «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد را آغاز کرده تاکنون، موارد متعددی را به‌عنوان هدف خود از این اقدام، معرفی کرده است.

 

عضویت در اتحادیه اروپا

ایسنا نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره روابط بین ترکیه و اتحادیه اروپا بحث و تبادل‌نظر کرد. اردوغان تاکید کرد، تقویت همکاری اتحادیه اروپا با ترکیه راه مبارزه موفق با چالش‌ها در سطح منطقه‌ای است. به نوشته دیلی صباح ترکیه، اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی بیان کرد، دو عامل شامل رفتار منصفانه با ترکیه و حمایت از عضویت کامل آن در اتحادیه اروپا به روابط بسیار بهتر و پیوندهای قوی‌تر بین دو طرف منجر خواهد شد.