شناسه خبر : 40189 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توافق اولیه شیعیان و صدر

جنگ لفظی روسیه و آمریکا درباره اوکراین بالا گرفت

نیلوفر نیاورانی: مقامات دفاعی اوکراین هشدار داده‌اند که به احتمال زیاد روسیه در اوایل ژانویه به اوکراین حمله خواهد کرد. بعد از دیدار مهم و سرنوشت‌ساز پوتین و بایدن و جدل این دو در رابطه با مساله اوکراین، پایگاه نشنال اینترست در گزارش اخیرش به روابط روسیه و غرب و احتمال وقوع جنگ در اوکراین پرداخت. این گزارش که به قلم مارک اپیسکوپوس (Mark Episkopos) است از احتمال درگیری، اهداف روسیه و سایر وقایع شرق اروپا نوشته است. در زیر خلاصه‌ای از گزارش نشنال‌اینترست را بیان می‌کنیم: «مقامات ناتو در هفته‌های اخیر در مورد جهش جدید فعالیت نظامی روسیه در شرقی‌ترین مرز روسیه و اوکراین هشدار داده‌اند. بر اساس آخرین برآوردها، حدود 90.000 تا 100.000 سرباز روسی در امتداد منطقه مرزی روسیه‌-‌اوکراین قرار دارند. کارشناسان نظامی و منابع اطلاعاتی غربی نسبت به حرکات «غیر‌معمول» قوای روسی ابراز نگرانی کرده‌اند. از نظر آنها نیت کرملین از این فعالیت کاملاً ناشناخته باقی مانده است و این همان چیزی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه آن را دوست دارد. مقامات دفاعی اوکراین هشدار داده‌اند که احتمالاً روسیه در اوایل ژانویه به اوکراین حمله خواهد کرد. این مقامات افزودند سناریوی تهاجم نه‌تنها می‌تواند شامل منطقه دونباس (Donbass)  باشد بلکه می‌تواند منطقه ساحلی بنادر دریای سیاه را هم درگیر کند. به نظر می‌رسد واشنگتن ادعای مقامات اوکراین را رد نکرده اما مدعی است که این فعالیت‌ها ممکن است بخشی از کمپین فشار روسیه برای گرفتن امتیازات سیاسی یا دیپلماتیک از غرب باشد. برخی دیگر از مقامات غربی معتقدند تهاجم روسیه قریب‌الوقوع نیست اما یک مساله ساختگی هم نیست، بلکه باید به عنوان یک احتمال نظامی جدی در نظر گرفته شود. جان هربست (John Herbst)، سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین، به ان‌بی‌سی نیوز گفت: مسکو چنان موقعیتی دارد که می‌تواند بدون هشدار حمله کند. به نظر می‌رسد که مقامات ارشد دولت بایدن نیز نگران هستند. آنتونی بلینکن (وزیر امور خارجه آمریکا) در این رابطه گفت: «ما نمی‌دانیم که رئیس‌جمهور پوتین تصمیم به حمله به اوکراین را گرفته است یا خیر. اما می‌دانیم که اگر تصمیم بگیرد، قدرت انجام این کار را در کوتاه‌مدت خواهد داشت. بنابراین، ما باید برای همه موارد احتمالی آماده شویم و در‌عین‌حال تلاش کنیم تا روسیه مسیر خود را تغییر دهد.»

 

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پی تحریم حامیان روسیه در اوکراین است

در ادامه تلاش‌های غرب برای تشدید فشارها علیه مسکو، یک روزنامه آمریکایی گزارش کرده است که واشنگتن قرار است تحریم‌هایی را علیه حامیان روسیه در اوکراین وضع کند. به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی اختصاصی به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت در‌حالی‌که «آنتونی بلینکن» برای دیدار با رهبری اوکراین و همتای روس خود، عازم اروپا شده است، ایالات متحده در حال آماده‌سازی تحریم‌های مالی علیه برخی شخصیت‌های اوکراینی است که واشنگتن آنها را جدایی‌طلبان حامی روسیه در اوکراین توصیف می‌کند. طبق این گزارش مقام‌های آمریکایی می‌گویند این اقدام آمریکا بخشی از نمایش دیپلماسی و فشار است که واشنگتن امیدوار است روسیه را از حمله به اوکراین منصرف کند. بنا به گفته مقام‌های آمریکایی در حالی‌که طی ماه‌های اخیر تنش‌ها میان ایالات متحده و هم‌پیمانان اروپایی این کشور با روسیه در خصوص موضوع اوکراین تشدید شده است، تصمیم واشنگتن برای تحریم شخصیت‌های اوکراینی نشان می‌دهد ایالات متحده هنوز درباره هدف قرار دادن مستقیم روسیه تردید دارد. بر اساس آنچه در روزنامه وال‌‌استریت‌ژورنال نوشته شده است، بسته تحریمی جدید روسیه، جدیدترین سری از اقداماتی است که تحت فرمان اجرایی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در آوریل گذشته به امضا درآمد تا افرادی را که با روسیه ارتباط دارند تنبیه کند. طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، وزارت خارجه آمریکا حاضر به اظهارنظر درباره این خبر نشده است و خزانه‌داری آمریکا به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است.

 

آمریکا از اقدامات تحریک‌آمیز دست بردارد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گذشته عنوان کرد، مسکو بیانیه‌های اخیر کاخ سفید در خصوص خارج شدن قریب‌الوقوع دیپلمات‌های روس از اوکراین را به عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز در نظر می‌گیرد. به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید روز سه‌شنبه گذشته به خبرنگاران گفته بود که واشنگتن اطلاعاتی درباره برنامه‌های روسیه به منظور خارج ساختن خانواده‌های دیپلمات‌هایش از اوکراین دارد. اما ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به برنامه سولوویف لایو در یوتیوب گفت: سوال من این است که چرا ساکی و طرف آمریکایی برایشان اتفاقات رخ‌داده در سفارتخانه‌های کشورهای دیگر مهم شده است؟ این اولین سوال است. وی افزود: کل این کار را می‌توان به عنوان یک رفتار تحریک‌آمیز توصیف کرد. این سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین بیان داشت، آمریکا علناً گفت‌وگو با روسیه در خصوص موضوع ضمانت‌های امنیتی را رد نکرده اما تلاش دارد با طرح بیانیه‌های تهدیدآمیز «وجهه خود را نجات دهد». این دیپلمات خاطر‌نشان کرد، در بیانیه‌های نمایندگان آمریکایی درباره مساله ضمانت‌های امنیتی چیز جدیدی وجود ندارد. نمایندگان آمریکا تلاش کردند موضع خود را ابراز کرده و توضیح دهند چراکه دیگر توان شگفت‌زده شدن از مواجهه با مردم خود را که از آنها پرسش‌هایی مشخص می‌پرسند، ندارند. او تاکید کرد: بنا‌بر‌این آنها موضعشان را به عموم مردم ابراز کردند. اما آنها باید توجه کنند که هرگز جواب خیر ندادند. آنها نگفتند که گفت‌وگو را رد می‌کنند و حرف‌هایی از این دست نزدند. در این مورد ما شاهد تلاشی از جانب آنها برای توضیح دادن به مخاطبانش و نجات وجهه‌شان بودیم.

 

توافق اولیه چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه و جریان صدر

یک عضو ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی روز چهارشنبه از توافق اولیه بین چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه و جریان صدر برای تشکیل یک فراکسیون واحد خبر داد. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری المعلومه، «حیدر اللامی» عضو ائتلاف دولت قانون در سخنانی تلویزیونی گفت: یک توافق اولیه بین چارچوب هماهنگی و جریان صدر برای ورود به یک فراکسیون واحد وجود دارد و با خطوط کلی تشکیل یک فراکسیون واحد که شامل همگان شود، توافق کردیم و بازگشت جریان صدر به چارچوب هماهنگی امری طبیعی است. اللامی افزود: برای حل‌و‌فصل بحران سیاسی کشور، این حق چارچوب هماهنگی است که نامزد جریان صدر را وتو کند و برعکس آن هم صدق می‌کند. وی درباره تداوم نخست‌وزیری «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر کنونی عراق برای یک دوره دیگر تصریح کرد: می‌دانیم که الکاظمی قادر به مدیریت کشور نیست و ما نامزدی دوباره او را رد می‌کنیم و نیروهای سیاسی کرد عراق نیز جلوگیری از نامزدی دوباره الکاظمی را تایید می‌کنند. ائتلاف چارچوب هماهنگی شنبه‌شب جلسه دیگری را با جریان صدر درباره بحث‌های مربوط به پارلمان و مشارکت احزاب و جریان‌های سیاسی در فرآیند سیاسی کنونی برگزار کرد. در این جلسه «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح به نمایندگی از ائتلاف چارچوب هماهنگی و مقتدا صدر شرکت داشتند که جزئیات آن به‌طور رسمی منتشر نشده است. این درحالی است که «محمود السلامی» نماینده ائتلاف دولت قانون گفته است که باب گفت‌وگو بین چارچوب هماهنگی و جریان صدر همچنان باز است.

 

درخواست چین از طالبان

در بحبوحه نگرانی‌ها درباره وضعیت شهروندان افغان، وزارت خارجه چین از طالبان افغانستان خواسته است تا به انتظارات جامعه بین‌الملل پاسخ دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری در پکن گفت: افغانستان باید به انتظارات جامعه بین‌المللی پاسخ دهد، یک زیرساخت جامع سیاسی ایجاد کند، سیاستگذاری‌های‌ خارجی و داخلی متعادل داشته باشد، با تروریسم مقابله کند، با دیگر کشورها روابطی دوستانه داشته و در نهایت به جامعه بین‌المللی ملحق شود. وی ادامه داد: جامعه جهانی باید به استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام بگذارد و از اقدامات مردم افغانستان در مسیر توسعه مناسب خود و تحقق ثبات آن در این کشور حمایت کند. طالبان در ۱۵ اوت سال گذشته میلادی و پس از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان کنترل این کشور را به دست گرفت، گرچه دولت موقت به رهبری طالبان در افغانستان هنوز پس از گذشت این چند ماه از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته نشده است. روز دوشنبه گذشته، گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل مقام‌های ارشد طالبان افغانستان را به تبعیض جنسیتی سیستماتیک و خشونت علیه زنان و دختران متهم کردند. این کارشناسان گفتند: گروه کثیری از دختران بین هفت تا ۱۲ سال در افغانستان نمی‌توانند به مدرسه بروند و علت اصلی آن هم جنسیت آنهاست. این کارشناسان همچنین نگرانی خود را بابت گزارش مربوط به قتل‌های فراقضایی و آوارگی اجباری اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان اعلام کردند. طالبان قول داده تا مدارس را باز کند تا دختران بتوانند در مارس ۲۰۲۲ به مدرسه بروند.

 

شرایط به‌ رسمیت شناخته شدن طالبان

نخست‌وزیر طالبان گفت این گروه شرایط به‌ رسمیت‌ شناخته‌ شدن را تکمیل کرده و کشورهای اسلامی باید در به‌رسمیت ‌شناختن طالبان پیش‌قدم شوند. به گزارش فارس، «ملا محمدحسن آخوند»، نخست‌وزیر طالبان گفت کشورهایی که این گروه را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند، خودشان با اعمال تحریم حقوق بشر را پایمال می‌کنند. وی این اظهارات را روز چهارشنبه گذشته در نشستی تحت عنوان «کنفرانس اقتصاد افغانستان» در کابل بیان کرد. آخوند گفت کشورهایی که خود را مدافعان حقوق بشر می‌دانند با مسدود کردن پول‌های افغانستان، مردم افغانستان را با بحران بشری مواجه کرده‌اند. وی خطاب به این کشورها گفت: «اگر واقعاً درد جامعه بشری را داریم بیایید از راه تفاهم گام‌های واقعی به سوی بیرون برآمدن از معضل بشری برداریم.» مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان نیز در این کنفرانس گفت ادامه تحریم‌ها و مسدود ماندن پول افغانستان مشکلات زیادی را در کشور به بار آورده است. وی گفت طالبان نمی‌خواهند استقلال اقتصاد افغانستان را قربانی شروط کشورهای تامین‌کننده مالی کنند. حنفی افزود افغانستان در کنار کمک‌های بشردوستانه، به کمک‌های عمرانی و توسعه‌ای نیز نیاز دارد. وی خاطرنشان کرد در دو دهه گذشته، اقتصاد افعانستان به کمک‌های خارجی استوار بود و ۷۵ درصد منابع این کشور به کمک‌های خارجی بستگی داشت. به‌گفته حنفی، این کمک‌ها ناموثر بود و زمینه فساد را به وجود آورد. دیبرا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان که در این نشست حضور داشت گفت با نهادهای مختلف جامعه جهانی در تلاش است تا تحریم‌ها علیه افغانستان رفع و کمک‌های بشردوستانه بیشتر به افغانستان ارائه شود. وی گفت: «ما در سازمان ملل متحد برای کمک‌ها و رفع تحریم‌ها بحث می‌کنیم. می‌دانیم که تلاش‌های ما برای طولانی‌مدت کافی نیست و باید برای حل طولانی‌مدت معضل افغانستان کار کنیم.» 

♦♦♦

ایسنا: شبکه عبری «کان» روز چهارشنبه گذشته از آغاز رایزنی‌هایی پیشرفته درباره سفر احتمالی رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه خبر داد. رایزنی‌های پیشرفته و گسترده‌ای میان تل‌آویو و آنکارا درباره سفر احتمالی اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه در دست انجام هستند.

ایرنا: مجلس اندونزی طرحی را برای جابه‌جایی و انتقال پایتخت این کشور از جاکارتا به مکانی در اعماق جنگل کالیمانتان در جزیره بورنئو به تصویب رساند. قانون جدید مربوط به پایتخت اندونزی که چارچوبی حقوقی و قانونی برای پروژه عظیم ۳۲ میلیارد‌دلاری «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی فراهم می‌آورد، چگونگی تامین اعتبار و مدیریت توسعه پایتخت را پیش‌بینی می‌کند.

ایلنا: نمایندگی امارات در سازمان ملل متحد خواستار برگزاری نشست شورای امنیت درباره عملیات تنبیهی یمن علیه ابوظبی شد. این درخواست با ارسال نامه‌ای به نروژ که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، مطرح شد. در این نامه با تکرار برخی ادعاها علیه انصارالله یمن، از شورای امنیت خواسته شده است که عملیات تنبیهی اخیر انصارالله علیه امارات محکوم شود.

فارس: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد بالگردهای حکومت پیشین افغانستان که در تاجیکستان و ازبکستان است به طالبان سپرده نخواهد شد. «جان‌کربی» گفت که پنتاگون در مورد تصمیم‌گیری درباره سرنوشت این بالگردها کار می‌کند. وی در عین حال جزئیات جدیدی از تصمیم‌گیری درباره سرنوشت بالگردها ارائه نداد اما خاطرنشان کرد که به‌دلیل آنکه طالبان از آنها استفاده خواهند کرد این بالگردها به افغانستان فرستاده نخواهد شد.

ایسنا: کره جنوبی و عربستان ۱۴ یادداشت تفاهم برای توسعه زمینه‌های همکاری در صنایع جدید همانند صنعتی‌سازی، انرژی، بهداشت، پزشکی و هیدروژن امضا کردند.

ایرنا: میزان افزایش تورم در کشور انگلیس با توجه به افزایش بهای مواد غذایی و انرژی اکنون به بالاترین سطح خود در سه دهه گذشته رسید.

فارس: یک مخالف سرشناس عربستان سعودی در یادداشتی مطبوعاتی، به مخالفان محمد بن‌سلمان از میان شاهزادگان سعودی پرداخت و نوشت که آنها مانع بر تخت نشستن ولیعهد خواهند شد.

ایرنا: وضعیت اضطراری که در بحبوحه شورش و ناآرامی اوایل ماه ژانویه در کشور قزاقستان برقرار شده بود نیمه‌شب چهارشنبه گذشته به وقت محلی به پایان رسید.

♦♦♦

تمدید وضعیت فوق‌العاده در تونس

ایسنا نوشت: قیس سعید رئیس‌جمهور تونس وضعیت فوق‌العاده در کشور را برای یک ماه دیگر تمدید کرد. تونس از ۲۵ ژوئیه با بحران سیاسی مواجه است. قیس سعید پیشتر نخست‌وزیر را برکنار کرده و اختیارات پارلمان را سلب کرد. از سوی دیگر جنبش النهضه تونس خواهان آزادی تمام بازداشت‌شدگان تظاهرات قبلی شد. النهضه در بیانیه خود تجاوز و خشونت شدید علیه بازداشت‌شدگان را محکوم کرد و از طرف‌های حقوقی و هیات مقابله با شکنجه خواست به قربانیان در برابر سرکوب کمک کنند. جمعیت‌ها و نهادهای حقوقی و سندیکاهای تونس نیز از قیس سعید خواستند به دلیل اعمال خشونت و زور علیه شهروندان در تظاهرات سالروز انقلاب عذرخواهی و معترضان را آزاد کند.

 

بوریس جانسون در آستانه برکناری

ایرنا نوشت: بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در پی رسوایی ناشی از برگزاری مهمانی در زمان قرنطینه کلی این کشور، در آستانه برکناری از رهبری حزب قرار دارد. بعد از اینکه بوریس جانسون اتهامات دومینیک کامینگز مشاور ارشد خود را مبنی بر دروغگویی به پارلمان در مورد شرکت در یک مهمانی طی دوران قرنطینه این کشور رد کرد، تعداد نامه‌های مورد نیاز از سوی هم‌حزبی‌های وی برای رای عدم اعتماد به وی در هدایت حزب احتمالاً امروز (چهارشنبه) به حدنصاب می‌رسد. بر اساس این گزارش ۲۰ نماینده محافظه‌کار پارلمان که در آخرین انتخابات سراسری سال ۲۰۱۹ میلادی به این مقام رسیده‌اند درخواست عدم اعتماد را به پارلمان تقدیم می‌کنند.

 

درخواست برای احضار ترامپ و فرزندانش

خبرگزاری فارس نوشت: دادستانی کل نیویورک از دیوان عالی ایالتی درخواست کرد به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و دو فرزند ارشد او دستور دهد با تحقیقات درباره تخلفات «سازمان ترامپ» همکاری کنند. «لتیشیا جیمز» در این درخواست اشاره کرده که ترامپ و خانواده‌اش تاکنون از درخواست‌ها برای همکاری در این پرونده امتناع کرده‌اند. او خطاب به دیوان عالی ایالتی نوشت، تحقیقات درباره سازمان ترامپ «شواهد چشمگیری را برملا کرده که نشان می‌دهد دونالد ترامپ و سازمانش به شکل متقلبانه‌ای دارایی‌های خود را ارزشگذاری کرده و ارزش آنها را به شکلی نادرست به موسسات مالی ارائه کرده است». ترامپ از این رویکرد برای «استفاده از مزایای اقتصادی از جمله دریافت وام، پوشش بیمه‌ای و تعیین مالیات» بهره گرفته است.

 

همه‌گیری در جهان رو به پایان نیست

ایلنا نوشت: آن‌طور که رویترز گزارش داده سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در هیچ نقطه‌ای از جهان شاهد پایان همه‌گیری کرونا نیستیم. «تدروس آدهانوم» رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: «این همه‌گیری نزدیک به پایان نیست.» رئیس بهداشت سازمان ملل متحد نسبت به دست‌کم گرفتن اومیکرون به عنوان سویه خفیف هشدار داد و اعلام کرد سویه غالب کووید ۱۹ همچنان به شعله‌ور شدن ابتلاهای جدید از آمریکای لاتین تا شرق آسیا ادامه می‌دهد. هشدار این نهاد بین‌المللی در حالی صادر می‌شود که سویه بسیار قابل‌انتقال اومیکرون بدون کاهش در سراسر جهان گسترش یافته است و برخی از دولت‌ها را وادار می‌کند تا اقدامات جدیدی را اعمال کنند و درعین‌حال سرعت انتشار واکسن‌های تقویت‌کننده واکسن را افزایش دهند.