شناسه خبر : 37249 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جدال نفتی روسیه و عربستان سعودی

تاکید فدرال‌رزرو بر ادامه «سیاست پولی آسان»

رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت: اقتصاد این کشور فاصله زیادی با اهداف اشتغال و تورم دارد و به احتمال زیاد مدتی طول می‌کشد تا پیشرفت چشمگیر بیشتری حاصل شود. به گزارش ایرنا از شبکه سی‌ان‌بی‌سی، جرومی پاول به کمیته بانکداری مجلس سنا گفت: تورم و اشتغال کاملاً پایین‌تر از اهداف فدرال‌رزرو هستند، به این معنی که سیاست پولی آسان همچنان پابرجاست. با وجود افزایش شدید اوراق قرضه در سال جاری آمریکا که با افزایش نگرانی در مورد تورم همراه بوده است، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده گفت فشارهای قیمتی همچنان پایین بوده و چشم‌انداز اقتصادی هنوز نامشخص است. پاول افزود: اقتصاد کشور فاصله زیادی با اهداف اشتغال و تورم دارد و به احتمال زیاد مدتی طول می‌کشد تا پیشرفت چشمگیر بیشتری حاصل شود. وی تاکید کرد که فدرال‌رزرو متعهد است که برای حمایت از اقتصاد و کمک به اطمینان از بهبودی این دوره دشوار تا حد ممکن از ابزارهای کنونی استفاده کند. شبکه یو‌اس‌ای تودی هفته گذشته گزارش داد که با شدت گرفتن همه‌گیری کرونا در ایالات‌متحده، افراد بیشتری بیکار شده و خانه‌های خود را از دست داده‌اند و مجبور به زندگی در خودروهای خود شده‌اند. این وضعیت در حال بدتر شدن است. بر اساس برآوردها، تقریباً از هر ۵۰۰ آمریکایی، یک نفر بی‌خانمان است و گروه‌های حمایت از بی‌خانمان‌ها می‌گویند افرادی که مسکن دائمی ندارند همواره از حقوق پایین‌تری هم برخوردار هستند. «گراهام پراس» (Graham Pruss)، کارشناس مرکز جمعیت‌های آسیب‌پذیر سانفرانسیسکو در این خصوص گفت: «در زمان بحران است که شکنندگی سیستم‌های ما نمایان می‌شود.»

 

تجهیز امارات به «سامانه پاتریوت» پس از «آواکس»

یک خبرگزاری انگلیسی از توافق‌های گسترده این کشور برای خرید سامانه دفاع موشکی از آمریکا و هواپیمای هشداردهنده سریع (آواکس) خبر داد. به گزارش خبرگزاری «رویترز» امارات حین برگزاری یک نمایشگاه نظامی در ابوظبی قراردادی بزرگ با شرکت آمریکایی ریتون برای خرید سامانه موشکی «پاتریوت» امضا کرد. این در حالی است که روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» ضمن بررسی عملیات‌های موفق نیروهای مقاومت یمن و عراق علیه عربستان سعودی، به ضعف و ناکامی این سامانه‌ها در عربستان اعتراف کرد. در این یادداشت آمده است که در حالی که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حال تجدیدنظر در رویکرد ایالات متحده آمریکا در قبال منطقه است، گروه‌های مقاومت در یمن و عراق از شکاف‌های مستمر در سامانه‌های پدافندی سعودی بهره می‌جویند و حملاتی با «دقت بالا» علیه عربستان سعودی انجام می‌دهند. به نوشته رویترز، امارات همچنین یک توافق با شرکت سوئدی «ساب» برای خرید هواپیمای هشدار سریع «جی-6000» امضا کرد. این دو قرارداد معادل 99 /1 میلیارد دلار است. منابع خبری اماراتی از تجهیز ارتش امارات متحده عربی به هواپیمای جاسوسی آواکس «گلوبال آی» خبر داده بودند. منابع خبری اماراتی نوشتند ارتش این کشور به سومین هواپیمای تجسسی آواکس گلوبال آی خود مجهز خواهد شد. این در حالی است که امارات متحده عربی و روسیه تصمیم دارند در یک سرمایه‌گذاری مشترک، جت ابر‌فراصوت تولید کنند. «دنیس مانتوروف» وزیر صنایع و تجارت روسیه در این باره گفت که شرکت دولتی هواپیماسازی روسیه و طرف اماراتی قصد دارند برای ساخت یک جت مسافربری ابر‌فراصوت سرمایه‌گذاری مشترکی بکنند.

 

جدال نفتی روسیه و عربستان سعودی

عربستان سعودی خواستار خودداری «اوپک پلاس» از کاهش تعهدهای مربوط به کاستن از تولید نفت شده اما در مقابل روسیه ترجیح می‌دهد که روند تدریجی افزایش تولید آغاز شود. به گزارش ایرنا، خبرگزاری بلومبرگ در این باره فاش کرد که اختلاف‌هایی میان عربستان سعودی و روسیه وجود دارد که به توافق کاهش تولید در «اوپک پلاس» بازمی‌گردد جایی که تولید نفت به علت افت شدید قیمت‌های این ماده در بازارهای جهانی باید کاهش یابد. بر پایه اعلام این خبرگزاری، عربستان و روسیه که توافق کاهش تولید نفت در چارچوب اوپک‌پلاس را اداره می‌کنند بر سر ادامه روند کاهش تولید این ماده در آینده اختلاف‌نظر پیدا کرده‌اند. به نوشته بلومبرگ، با وجود افزایش نسبی قیمت و بهبود اوضاع بازارهای نفتی، عربستان خواستار خودداری از کاهش تعهدهای مربوط به کاستن از تولید شده اما در مقابل روسیه معتقد است که روند تدریجی افزایش تولید باید آغاز شود. قرار است نشست آینده اوپک پلاس در چهارم مارس (۱۴ اسفند ۹۹) با هدف بررسی وضعیت بازار و تمدید کاهش 2 /7 میلیون بشکه‌ای تولید کنونی نفت برگزار شود. عربستان داوطلبانه تولید نفت خود را از آغاز فوریه جاری برای مدت دو ماه در مجموع روزانه یک میلیون بشکه کاهش داد و این در حالی است که قیمت نفت به 7 /62 دلار در هر بشکه رسیده که از دسامبر سال ۲۰۱۹ سابقه نداشته است. عربستان به‌طور رسمی از تولیدکنندگان نفت خواسته است که با وجود افزایش قیمت، محتاط باشند و به تولید خود نیفزایند. به گفته نمایندگانی در اوپک، عربستان خواستار این است که مقدار تولید در سطح کنونی باقی بماند یا اینکه اندکی تغییر کند، اما روسیه در مقابل به دنبال افزایش تولید نفت خود است. «الکساندر نوواک»، معاون نخست‌وزیر روسیه در ۱۴ فوریه گذشته گفت که بازار نفت به وضعیت تعادل رسیده است. اظهارنظری که بسیاری آن را به معنای خواست مسکو برای افزایش تولید نفت تعبیر کردند. وزیر نفت عربستان نیز در مقابل با اعتراف به اینکه موضع ریاض درباره تولید نفت حامیان و دوستداران بسیاری ندارد، گفت هنوز برای اعلام پیروزی در افزایش قیمت نفت زود است.

 

تنش در اعراب؛ عصبانیت ابوظبی و قاهره از دوحه

به گزارش فارس، روزنامه «الاخبار» که پیش‌تر فاش کرده بود روابط قاهره و ابوظبی با دوحه به‌رغم امضای توافق آشتی موسوم به «العلا» همچنان متشنج است، در گزارشی خبر داد که هیات قطری و مصری برای حل اختلافات خود وارد کویت شده‌اند. توافق العُلا، در نشست اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس در شهر العُلا واقع در شمال غرب عربستان سعودی امضا شد؛ توافقی که مفاد آن تنش‌زدایی میان چهار کشور عربی (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) با قطر بود. الاخبار در این خصوص نوشت که طی چند روز گذشته کویت، به ترتیب، میزبان دو هیات اماراتی و مصری بوده است تا بار دیگر نقش میانجی را ایفا کند چراکه قاهره و ابوظبی همچنان احساس می‌کنند که دوحه خواسته‌هایشان را دست‌کم گرفته و درباره بازگرداندن روابط به حالت عادی جدی نیست، به‌ویژه در روابط خود با مصر. این روزنامه لبنانی در ادامه اشاره می‌کند که روابط قاهره و دوحه اخیراً به حدی از تشنج رسیده که چیزی نمانده بوده بار دیگر جنگ رسانه‌ای میان دو طرف از سر گرفته شود و دوحه و قاهره حریم هوایی خود را به روی یکدیگر ببندند، آن هم پس از آنکه هیچ مقامی نه از امارات نه از مصر نه از قطر نپذیرفت که گام اول را برای حل اختلافات بردارد. این روزنامه با اشاره به اینکه منامه نیز از این اختلافات مستثنی نیست و از رفتار قطر رضایت ندارد، فاش کرد که کویت پیشنهاد میزبانی هیات‌های دو طرف را مطرح کرده است آن هم به این امید که این دیدار بعدها در خاک عربستان سعودی برگزار شود. در این گزارش آمده است که هیات اماراتی، به مدت چند ساعت گفت‌وگوهایی را آغاز کرد و در آن مطالباتی را مطرح کرد تا این‌گونه در قبال گام‌های قطر، احساس «ایمنی نسبی» داشته باشد به‌ویژه پس از آنکه دوحه، طی هفته‌های گذشته، امارات را نادیده گرفت و از ایجاد کانال ارتباطی با این کشور در هر سطحی خودداری کرد؛ ارتباطی که انتظار می‌رفت پس از چند هفته صورت بگیرد. اما در ارتباط با مصر، الاخبار گزارش می‌دهد که این کشور همچنان از اقدام شبکه قطری «الجزیره» در پوشش مسائل مصر عصبانی است به‌طوری که مقامات وزارت خارجه مصر گزارش‌هایی را آماده کرده‌اند که عدم پایبندی الجزیره به آنچه پیشتر درباره آن توافق شد را نشان می‌دهد؛ اقدامی که به گفته الاخبار، مصر آن را به مثابه «دماسنجی» برای میزان پاسخگویی دوحه به خواسته‌ها می‌داند.

 

ادامه اعتراضات ضددولتی در ارمنستان

مخالفت و خشم ناشی از نارضایتی مردم ارمنستان در زمینه موافقت دولت با آتش‌بس در قره‌باغ هنوز فروننشسته و در ادامه این اعتراضات حدود ۷۰ نفر در ایروان بازداشت شدند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، معترضان خواستار استعفای نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان بودند. معترضان در مقابل مقر دولت در نزدیکی میدان اصلی ایروان تجمع کردند تا مانع از ورود پاشینیان به داخل این ساختمان شوند. این در حالی است که همه ورودی‌های این ساختمان توسط نیروهای اجرای قانون محاصره شده بود. اعتراض‌های ضد‌دولتی در ارمنستان از نوامبر ۲۰۲۰ (آبان) در جریان بوده است، زمانی که پاشینیان با آتش‌بسی موافقت کرد که بسیاری از مردم ارمنستان آن را شکستی در درگیری ناگورنو قره‌باغ تلقی می‌کنند. احزاب مخالف یک‌صدا خواستار استعفای پاشینیان هستند و وازگن مانوکیان نخست‌وزیر سابق این کشور را نامزد هدایت دولت کرده‌اند. پیشتر پاشینیان از احزاب سیاسی برای رایزنی در مورد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در سال ۲۰۲۱ دعوت به عمل آورد، اما گروه مخالف دولت خواستار استعفای وی قبل از این انتخابات است.

 

خیز آمریکا به سوی آسیای مرکزی

به گزارش فارس، روزنامه «پراودا» چاپ مسکو با انتشار مطلبی اقدامات آمریکا طی ماه‌های اخیر در آسیای مرکزی را مورد بررسی قرار داد. در این مطلب که به قلم «سرگئی کوژمیاکین» کارشناس سیاسی روس است، آمده است: «واشنگتن» گام دیگری در جهت تحکیم مواضع خود در آسیای مرکزی برداشت. آمریکا، قزاقستان و ازبکستان با ایجاد طرح مشارکت سرمایه‌گذاری، از سایر کشورهای منطقه دعوت کردند تا به آن بپیوندند. این واقعیت که جمهوری‌های شوروی سابق در استراتژی جهانی آمریکا دارای یکی از جایگاه‌های مهم هستند، با نمونه‌های جدید تایید می‌شود. به‌رغم همه‌گیری کرونا و ماجرای رسوایی تغییر قدرت در واشنگتن، دیپلماسی آمریکا در رابطه با آسیای مرکزی هیچ ضعف یا تاخیری از خود نشان نمی‌دهد. در ابتدا، برگزاری مشاوره‌های منظم مسوولان نهادهای سیاست خارجی کشورهای شرکت‌کننده در نظر گرفته شد، ولی بعداً استراتژی‌ای را به تصویب رساندند که طبق آن اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه‌های انرژی، حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها در دستور کار قرار گرفت. در 7 ژانویه سال جاری میلادی آمریکا، قزاقستان و ازبکستان در شهر «نورسلطان» از ایجاد طرح «مشارکت سرمایه‌گذاری آسیای مرکزی» خبر دادند. از طرف آمریکا «شرکت مالی توسعه بین‌المللی»، از طرف ازبکستان «وزارت سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی» این کشور و از طرف قزاقستان «مرکز مالی بین‌المللی آستانه» وارد آن شد. در بیانیه رسمی مربوط به این اقدام ذکر شده که این مشارکت در بستر «1+5» با هدف توسعه اقتصادی منطقه دنبال خواهد شد. به این منظور حداقل هزینه یک میلیارددلاری برای پروژه‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است. به گفته «آدام بولر» مدیرکل شرکت مالی توسعه بین‌المللی آمریکا، انرژی، کشاورزی، بهداشت و درمان و همچنین توسعه تجارت متقابل و حمایت از مشاغل خصوصی با ارائه وام‌های خرد در زمینه‌های اولویت‌دار خواهد بود. مدیرکل این شرکت آمریکایی گفته است با توجه به همه‌گیری کرونا، انجام این کار در اسرع وقت مهم بوده و یکی از اهداف اصلی مدیریت وی در این منطقه به‌شمار می‌رود. علاوه بر این، بولر اهداف ایجاد این مشارکت سرمایه‌گذاری را نیز پنهان نداشت و اعلام کرد که چنانچه جمهوری‌های آسیای مرکزی «از نظر اقتصادی به هیچ کشور خاصی وابستگی نداشته باشند» و موفق به ایجاد «بازارهای مستقل قوی» شوند، این منطقه «باثبات‌تر» خواهد شد.

♦♦♦

ایسنا: در ادامه روند اصلاحات و به‌کارگیری زنان در بخش‌های مختلف، از این پس زنان در عربستان سعودی می‌توانند در درجه‌های نظامی مختلف از سرباز تا گروهبان در ارتش، نیروی هوایی سلطنتی، نیروی دریایی سلطنتی، نیروی راهبردی موشکی و خدمات پزشکی نظامی استخدام شوند.

 تسنیم: مارشال «عبدالرشید دوستم» رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان تهدید «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان مبنی بر براندازی دولت را در هماهنگی با سازمان اطلاعات ارتش پاکستان دانست.

ایرنا: معترضان میانمار با حضور گسترده در خیابان‌های این کشور و تعطیلی کسب‌وکارها موجب شکل‌گیری بزرگ‌ترین اعتصاب پس از کودتای نظامیان در این کشور شدند.

فارس: «حسام بدران» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: پس از تجربه ناکام روند اسلو، حماس از طریق انتخابات، در پی ایجاد تغییری در ساختار نظامی سیاسی فلسطین است.

ایرنا: پلیس ویژه گرجستان در عملیاتی «نیکا ملیا» رهبر بزرگ‌ترین حزب «جنبش اتحاد ملی» مخالف دولت فعلی تفلیس را بازداشت کرد.

ایسنا: پارلمان کانادا با ۲۶۶ رای موافق و بدون هیچ مخالفتی کمپین چین در خصوص «بازداشت گسترده، کار اجباری و عقیم‌سازی اجباری مسلمانان اویغور» در منطقه سین‌کیانگ را به عنوان یک «نسل‌کشی» به رسمیت شناخت.

ایرنا: «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی و ائتلاف عراقیون در عراق گفت: دیدار تاریخی «پاپ» رهبر کاتولیک‌های جهان با آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در عراق روابط پیروان ادیان و طوایف مختلف را تقویت خواهد کرد.

فارس: «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در سخنانی از موضع ثابت کشورش در حمایت از سوریه خبر داد و گفت: مسکو در تمامی زمینه‌ها به‌خصوص در زمینه ارسال واکسن برای مقابله با ویروس کرونا از سوریه حمایت خواهد کرد.

ایسنا: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، ایالات متحده از حملات راکتی اخیر در عراق «خشمگین» است اما در واکنش «با محاسبه» عمل خواهد کرد.

ایرنا: دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ میلادی، سه هزار و ۳۵ غیرنظامی در افغانستان کشته و پنج هزار و ۷۸۲ تن دیگر مجروح شده‌اند.

ایلنا: وزرای خارجه کشورهای اروپایی توافق کردند که چهار مقام ارشد روسیه را به دلیل زندانی کردن «الکسی ناوالنی»، منتقد صاحب‌نام روس، تحریم کنند.

ایرنا: نظامیان آمریکایی کاروانی متشکل از ۲۵ خودرو حامل تجهیزات نظامی و وسایل لجستیک را وارد پایگاه‌های خود در فرودگاه «خراب الجیر» حومه شهر «المالکیه» استان حسکه سوریه کردند.

♦♦♦

«الجزیره» قطر؛ تریبون راستگرایان آمریکایی

ایرنا نوشت: شبکه خبری الجزیره قطر، بر اساس گزارش‌ها قصد راه‌اندازی یک رسانه راستگرا را برای محافظه‌کاران آمریکا دارد. این پروژه جدید تحت عنوان «رایتلی» (Rightly) جمهوریخواهانی را که «احساس جدا افتاده بودن از رسانه‌های جریان اصلی» را دارند هدف قرار خواهد داد و تحت رهبری یک خبرنگار سابق فاکس نیوز خواهد بود. الجزیره در سال ۲۰۱۳ زمانی که شبکه خبری و وب‌سایت چپگرای موسوم به «الجزیره آمریکا» را راه‌اندازی کرد، حضوری چشمگیر در آمریکا را تجربه کرد. کانال بین‌المللی آن موسوم به الجزیره انگلیسی در آمریکا پرطرفدار است. راه‌اندازی این رسانه محافظه‌کار همزمان با افراط‌گری فزاینده در منابع خبری راستگرای موجود آمریکا قرار است اتفاق بیفتد.

 

«بوریس جانسون» در آغوش پکن

شرق نوشت: محافظه‌کاران بریتانیایی به دلایل حقوق‌بشری نگاه مثبتی به حکومت کمونیستی چین ندارند و انتظار می‌رفت بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم رویکردی محتاطانه در قبال چین در پیش بگیرد اما جانسون اخیراً در میزگردی با حضور صاحبان مشاغل چینی، خود را «هوادار سرسخت چین» معرفی کرد و گفت که مصمم است روابط اقتصادی و تجاری لندن و پکن را تقویت کند. جانسون همچنین ابراز تمایل کرده که با فعال‌سازی دوباره نشست‌های اقتصادی و مالی، کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری چین و بریتانیا هم فعالیت خود را از سر بگیرد. فعالیت این کمیسیون و مذاکرات تجاری لندن و پکن از سال 2020 و به دلیل سرکوب شهروندان هنگ‌کنگی از سوی حکومت چین به حالت تعلیق درآمده بود.

 

آتش «بایدن» بر خرمنِ معامله قرن

ایران  نوشت: «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، در تماسی با «گابی اشکنازی»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، راه‌حل دو دولتی را تنها راه برون‌رفت خاورمیانه از بحران عنوان کرد. این تاکید در تضاد کامل با مفاد طرح «معامله قرن» است که «جراد کوشنر» در حال پیش بردن آن بود. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، بیانیه وزارت خارجه آمریکا حاکی است، «بلینکن» در تماس تلفنی با «اشکنازی» تاکید کرده: «دولت بایدن بر این باور است که راه‌حل دو دولت بهترین راه برای اطمینان از آینده اسرائیل است.» «جو بایدن» امیدوار است، با سیاست‌هایی که در حال تدوین آنهاست، با حفظ امنیت و منافع تل‌آویو که از اصول سیاست خارجی هر دولتی در آمریکاست، سروسامانی مطابق با قوانین بین‌المللی به وضعیت فلسطینیان بدهد.

 

بدتر شدن وضعیت کشمیر در ۲۰۲۱

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: بر اساس گزارش سازمان موسوم به «پروژه داده‌های رخداد و مکان درگیری مسلحانه» (ACLED) خشونت‌ها در طول مرز دوفاکتو هند و پاکستان در منطقه کشمیر احتمالاً همچنان افزایش خواهد یافت. در گزارش سازمان ACLED عنوان شده، در حالی که احتمالاً مرزها همچنان «ملتهب» باقی بمانند، وضعیت انفجاری در داخل کشمیر ممکن است بدتر شود. این سازمان نزاع کشمیر را یکی از 10 نزاع تحت رصد در سال ۲۰۲۱ در کنار نزاع‌های دیگری نظیر یمن، میانمار، اتیوپی، ارمنستان و جمهوری آذربایجان لیست کرده است. این گزارش تصریح داشت، به سبب «تغییرات سیاسی» بعد از 5 آگوست ۲۰۱۹، زمانی که هند، جامو و کشمیر را به مناطق تحت حاکمیت مرکزی تقسیم کرد، ممکن است فعالیت شبه‌نظامیان افزایش یابد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها