شناسه خبر : 46706 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پاسخ شجاعانه ایران

حسین امیرعبداللهیان: در پیامی به کاخ سفید اعلام کردیم عملیات ما محدود است

سیدمحمد خاتمی در جمع مشاوران خود اعلام کرد که پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود. وی ضمن تایید این اقدام و تمجید از آن افزود: این اقدام پاسخی بود به حمله تجاوزکارانه رژیم اشغالگر به کنسولگری ایران که به شهادت سرداران رشید سپاه و تنی چند از هموطنان ما منجر شده بود. به گزارش جماران، سیدمحمد خاتمی که در جمع مشاوران خود سخن می‌گفت، افزود که عملیات پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل با لحاظ همه جوانب امر در چهارچوب مقررات روشن و مناسبات قانونی بین‌المللی صورت گرفت. عملیات ایران حاوی این پیام روشن بود که اسرائیل تصور نکند هر جنایت و شرارت و عمل خلاف مقررات مسلم بین‌المللی انجام دهد و نهادهای بین‌المللی هم در مقابل آن به وظیفه قانونی خود عمل نکنند، بی‌پاسخ می‌ماند. وی با بیان اینکه حفظ امنیت و ثبات منطقه و تنش‌زدایی از اولویت‌های جمهوری اسلامی است، افزود: در عملیات ایران هدف قرار نگرفتن مناطق مسکونی و اقتصادی کاملاً مراعات شد و پهپادها به‌خصوص موشک‌های ایران از گنبد آهنین اسرائیل و پوشش چندلایه بازدارنده فوق‌العاده پرهزینه آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی و منطقه‌ای برای دفاع از اسرائیل عبور کردند، نشان داده شد که جمهوری اسلامی توان و تدبیر لازم در تامین منافع خود و برخورد با تجاوز و جنایت را دارد. خاتمی در پایان اظهار امیدواری کرد که با قطع جنایت‌های رژیم اشغالگر و برقراری آتش‌بس، مردم مظلوم غزه از این وضعیت پررنج و عذاب رهایی یابند و منطقه که سخت نیازمند امنیت و پیشرفت است روی آرامش را ببیند.

دفاع مشروع

حسین امیرعبداللهیان در واکنش به حملات شب گذشته علیه رژیم صهونیستی در گفت‌وگویی اعلام کرد: نیروهای مسلح ایران با محاسبات دقیق و استفاده از پهپاد و موشک‌های هدایت‌شونده دقیق، پایگاه نظامی که هواپیماهای اف-۳۵ در اختیار رژیم صهیونیستی در آنجا نگهداری می‌شود و عملیات علیه ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق که با استفاده از این پایگاه نظامی انجام شد را مورد هدف قرار دادند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده، وی ادامه داد: همچنین در نقطه دیگری عملیاتی انجام شد که به واقع مرکز اطلاعاتی و چشم رژیم صهیونیستی برای هدایت تمام عملیات‌های شش ماه گذشته و عملیات اخیر روی سفارت ایران در دمشق بود. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: محدود بودن در دفاع مشروع و تنبیه رژیم صهیونیستی به این معناست که ما هیچ هدف غیرنظامی در پاسخ خود تعریف نکردیم و نیروهای ما مکان اقتصادی و جمعیتی را هدف قرار ندادند و حتی در حمله به پایگاه نظامی که مرکز عملیات این رژیم علیه سفارت ایران بود، دقت لازم برای برخورد و پاسخ مورد توجه قرار گرفت. وی ادامه داد: بالطبع در پیامی که به دوستانمان در کشورهای منطقه دادیم، از ۷۲ ساعت قبل از عملیات اطلاع دادیم که پاسخ ایران در قالب دفاع مشروع قطعی و مسلم است، بنابراین ما امنیت همسایگان و منطقه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم. امیرعبداللهیان تصریح کرد: به برادران و دوستانمان در منطقه که ایالات‌متحده آمریکا در آن کشورها دارای پایگاه نظامی است، اعلام کردیم که هدف ما در دفاع مشروع صرفاً تنبیه رژیم اسرائیل است و ما به دنبال هدف قرار دادن افراد و پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیستیم. ما تاکید کردیم که هرگز از توسعه تنش در منطقه استقبال نکرده‌ایم. هشدار دادیم اگر ایالات‌متحده از فضا یا سرزمین کشورهای مورد نظر برای دفاع و حمایت جانبدارانه از تل‌آویو استفاده کند، به ناچار پایگاه نظامی آمریکا در آن کشور مورد هدف قرار خواهد گرفت. وزیر امور خارجه ایران گفت: ما از همسایگان و برادرانمان در کشورهای همسایه قدردانی می‌کنیم که این پیام را دریافت و به ایالات‌متحده و دیگر طرف‌ها تاکید کردند که هرگونه جنگ را از حوزه و سرزمینشان دور کنند. وی با بیان اینکه عملیات نظامی ایران محدود بود، گفت ما بامداد روز یکشنبه به کاخ سفید در پیامی اعلام کردیم که عملیات ما محدود و حداقلی و با هدف دفاع مشروع و تنبیه رژیم اسرائیل انجام می‌شود.

واکنش اسلامی به سخنان اخیر گروسی

محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره ادعای رافائل گروسی، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد، تصریح کرد: گزارش‌هایی که آقای گروسی یا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام یا شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد، دارای دو بخش است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: بخش نخست درباره برجام و بخش دیگر آن به پادمان و ان‌پی‌تی مربوط است. در بخش پادمان و ان‌پی‌تی، روابط خوبی بین ایران و آژانس برقرار است. در این بخش نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظارت دائم آنها در حال انجام است و دانش اطلاعاتی‌شان نسبت به عملکرد ما همیشه به‌روز است. وی ادامه داد: ۱۲۰ بازرس تایید‌شده برای مسائل هسته‌ای کشور وجود دارد که برخی در ایران مستقر و برخی در رفت‌و‌آمد هستند و بر حسب موضوع و برنامه توافقی به صورت منظم یا سرزده از تاسیسات هسته‌ای کشور بازدید می‌کنند. جمهوری اسلامی هرگونه فعالیت هسته‌ای را که تعامل بین ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خدشه‌دار کند، نمی‌پذیرد. رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به وضعیت برجام، گفت: در بخش برجام تابع قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هستیم و فعالیت هسته‌ای ایران در قانون اقدام راهبردی در چهارچوب پادمان است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر سه ماه یک‌بار به شورای حکام و هر شش ماه یک‌بار به شورای امنیت سازمان ملل گزارشی درباره فعالیت هسته‌ای ایران ارائه می‌دهد و موضوع انطباق یا عدم انطباق فعالیت هسته‌ای ایران با برجام محور اصلی گزارش است. ما هم طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، متعهد هستیم؛ در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، شرایط فعلی به وجود می‌آید. در صورتی که اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند، جمهوری اسلامی هم به تعهدات برجامی در خصوص بندهایی که برای برخی محدودیت‌ها وجود دارد، عمل خواهد کرد. وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به تعهدات خود عمل می‌کند ولی رافائل گروسی در صحبت‌های اخیر گفته است ایران نسبت به غنی‌سازی بالا اقدام می‌کند اما باید تاکید کنیم این به معنای برخورداری ایران از سلاح هسته‌ای نیست. 

رفیق دشمن

پس از پاسخ اخیر ایران به اسرائیل، اخباری از مشارکت برخی از کشورهای منطقه در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران منتشر شد و حدس و گمان‌هایی را به وجود آورد. به‌عنوان مثال، اردن در این میان یکی از کشورهایی بود که انتقادهایی به آن در این مسیر وارد شد. تحلیلگران بر این باور بودند که اردن حداقل باید بی‌طرف می‌ماند و در یک سنگر با اسرائیل برای دفع حملاتی که هیچ‌گونه تهدیدی برای قلمرو آن نداشت، مشارکت نمی‌کرد. برخی دیگر از منابع خبری نوشتند که مشارکت اردن تاثیر منفی فوری بر امنیت این کشور داشت؛ چراکه رهگیری برخی موشک‌ها باعث سقوط قطعات عظیم بر فراز مناطق مسکونی در امان پایتخت این کشور شده است. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: در همین راستا، تحلیلگران اسرائیل با تکیه بر این اقدام اردن، امان را در جبهه خود معرفی و اعلام کردند، اردن که حریم هوایی خود را بسته و به صراحت اعلام کرد که هرگونه عبور پهپاد یا موشک به سمت فلسطین اشغالی را دفع می‌کند، بار دیگر ثابت می‌کند که متحد استراتژیک تل‌آویو است. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز در این باره گزارش داده که اقدام اردن برای دفاع از اسرائیل و درگیر شدن با ایران تعجب‌برانگیز است؛ چراکه در ظاهر روابط سرد است اما حمله ایران اتحاد واقعی آنها با ما را آشکار کرد و جنگنده‌های اردنی از اسرائیل دفاع کردند. با تمام این مسائل و پس از چندین ساعت سکوت اَمان در این مورد و در پی فشار محافل سیاسی و رسانه‌ای و شخصیت‌های عربی و اسلامی نهایتاً شبکه خبری المیادین شامگاه دوشنبه گزارش داد که أیمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اذعان کرده که کشورش شماری از پهپادهای پرتاب‌شده از سوی ایران به سمت اراضی اشغالی را رهگیری کرده است. این دیپلمات بلندپایه اردنی به صراحت اعلام کرد که اردن از همه ابزارها برای رهگیری هرگونه پرتابه‌ای که حریم هوایی این کشور را نقض کند استفاده خواهد کرد و هر شیئی که وارد آسمان ما شود و حریم هوایی ما را نقض کند، به اعتقاد ما خطری برای اردن است و برای پایان دادن به این تهدید هر کاری که در حد توانمان باشد انجام خواهیم داد.

اسرائیل به دنبال ایجاد تنش میان ایران و کشورهای قفقاز جنوبی است

تارنمای ارمنستانی نیوز به نقل از مهدی سبحانی، سفیر ایران در ارمنستان، نوشت: برخی از سفارتخانه‌های اروپایی در ایروان در صفحات توئیتر خود به زبان‌های ارمنی و فارسی موضع یک‌جانبه و نادرست رهبران کشورهای خود را در قبال پاسخ قانونی ایران (به اسرائیل) منتشر می‌کنند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی با اشاره به آگاهی عمومی مردم ارمنستان نسبت به نقش اساسی رژیم صهیونیستی در بی‌ثباتی منطقه قفقاز جنوبی گفت: در جنگ دوم قره‌باغ، سربازان ارمنی به وسیله سلاح‌های اسرائیلی کشته می‌شدند. وی افزود: این رژیم علاوه بر تلاش برای توسعه نظامی‌گری در منطقه (قفقاز جنوبی)، درصدد ایجاد تنش بین ایران و کشورهای منطقه نیز هست. سبحانی تاکید کرد: سیاست ایران بر محور صلح و دوستی استوار است. پیام ما به منطقه و کل جهان صلح، امنیت و پیشرفت برای همه کشورهاست. وی در ادامه خبر داد که تبادلات تجاری ارمنستان و ایران در سال گذشته بالغ بر ۷۰۴ میلیون دلار بوده که در چند سال گذشته دو تا سه برابر افزایش یافته است. به گفته این دیپلمات کشورمان، ایران و ارمنستان به توافق‌های خوبی در زمینه حمل‌ونقل و همچنین کاهش عوارض ترانزیتی دست یافته‌اند. سفیر ایران در ارمنستان تاکید کرد: علاوه بر این موضوع بهسازی جاده‌ها و همچنین امکان آغاز تجارت پایاپای کالا با ارمنستان در دستور کار قرار دارد. سبحانی همچنین از سفر آتی رئیس سازمان بنادر و دریانوردی به ارمنستان خبر داد و گفت: امکان بازدید مقام‌های ارمنستانی از بندر چابهار در دست بررسی است. ارمنستان علاقه‌مند به افتتاح مرکزی در این بندر است که به توسعه تجارت آن کشور با ایران، هند و در کل کشورهای جنوبی کمک کند. سفیر ایران در ارمنستان در ادامه این نشست خبری تاکید کرد: ایران قاطعانه مخالف هرگونه تغییر ژئوپولیتیک و تغییر مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی بوده و اگر مسائل مرزی وجود دارد، باید از طریق گفت‌وگو و بر اساس برداشت‌های مشترک و همچنین احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها حل شود. نماینده ایران در ارمنستان گفت: ما طرفدار راه مسالمت‌آمیز به رسمیت شناختن مرزهای بین‌المللی هستیم.