شناسه خبر : 36081 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پرچم سفید

استقرار کارشناسان قوه قضائیه در مجلس جهت ثبت اموال نمایندگان و مدیران

پرچم سفید

پس از اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس به توهین و تهدیدهای آشکار علیه حسن روحانی روی آوردند، هفته گذشته اختلافات قوای مجریه و مقننه، به شیوه دیگری حل شد. «اتمام حجت با اهانت‌کنندگان»؛ این عبارت تیتر روزنامه ایران در روز دوشنبه پنجم آبان‌ماه بود؛ تیتری که با مهم‌ترین خبر سیاسی هفته گذشته مرتبط بود. این روزنامه وابسته به دولت با این تیتر نوشت: در عمر پنج‌ماهه مجلس یازدهم، بهارستان دومین هشدار نسبت به رفتارهای برخی نمایندگان را از سوی رهبر معظم انقلاب دریافت کرد. اولین مورد بعد از حضور وزیر امور خارجه در مجلس و توهین برخی نمایندگان نسبت به او بود و حالا در پی مواضع تعدادی از نمایندگان در روزهای اخیر و به‌خصوص توئیت تهدیدآمیز مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، رهبر معظم انقلاب در دیدار حضوری با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، هتک حرمت مسوولان را حرام دانستند. این سخنان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و بین شخصیت‌های سیاسی داشت. مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین باره به ایرنا گفت: کسانی که ادعای ولایتمداری و انقلابی‌گری دارند باید بیش از دیگران به ارزش‌های اخلاقی و اسلامی پایبند باشند ولی عده‌ای انقلابی‌گری را با فحاشی و هتک حرمت اشتباه گرفته‌اند. وی با تاکید بر ضرورت ورود مدعی‌العموم به هتک حرمت رئیس‌جمهوری، افزود: توهین به رئیس‌جمهوری با این شکل، علاوه بر اینکه در داخل تاثیر نامطلوبی دارد و باعث فرهنگ‌سازی نادرست می‌شود، در عرصه بین‌المللی هم مقامات عالی‌رتبه کشور را تضعیف کرده و باعث می‌شود آنها از موقعیت مطلوبی برای دفاع از منافع مردم در برابر قدرت‌های خارجی برخوردار نباشند. خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی به موضوع تکرار هشدارهای رهبری پرداخت و در بخشی از آن نوشت: «اظهارات صریح روز شنبه رهبر انقلاب نشان می‌دهد که نوع برخورد برخی جریانات سیاسی با رقبا، به‌شدت مورد انتقاد ایشان است تا جایی که دوباره کار به تذکر از پشت بلندگو کشیده است و تکرار لجوجانه برخی اهانت‌ها به رئیس‌جمهوری به‌خصوص در شرایط ویژه امروز کشور، یک بار دیگر رهبر انقلاب اسلامی را ناگزیر کرد تا موضوعی را به صراحت از پشت بلندگو به عده‌ای از خواص تذکر دهند. در سیره مدیریتی رهبری، «تذکر از پشت بلندگو» به تصریح خود ایشان، آخرین مرحله است. این یعنی، وقتی مخالفت یا توصیه ایشان درباره موضوعی، از کانال‌های غیرعلنی به مراجع مورد نظر می‌رسد اما به آن عمل نمی‌شود، ایشان دست آخر از پشت بلندگو تذکر می‌دهند تا مواضعشان به صورت علنی برای برخی مدعیان انقلابی‌گری و قاطبه مردم روشن شود.»

ناآشنایی با الفبای امنیت

مسیح مهاجری هم در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: این دومین‌بار است که رهبری در عمر پنج‌ماهه مجلس یازدهم، نمایندگان این مجلس را مورد عتاب قرار داده و روش بعضی از آنها را حرام شرعی اعلام می‌کنند. سوال این است که افرادی که مکرراً مرتکب حرام شرعی می‌شوند و به توصیه رهبری هم عمل نمی‌کنند، چگونه صلاحیت حضور در مجلس را دارند؟ و چگونه خود را انقلابی می‌دانند؟ این افراد می‌دانند شرایط کنونی کشور بسیار حساس است و نباید برخلاف اتحاد و انسجام سخن گفت و اقدامی کرد؛ با این ‌حال دقیقاً برخلاف اتحاد و انسجام عمل می‌کنند و سخن می‌گویند و همایش بدون مجوز و خلاف امنیت برگزار می‌کنند و بالاترین مقام اجرایی کشور را به جرم اظهارنظر به اعدام تهدید می‌کنند و برای استیضاح او تا جمع‌آوری امضا پیش می‌روند. اینان که با الفبای امنیت آشنایی ندارند، چگونه خود را شایسته حضور در مسند قانونگذاری و تامین امنیت کشور می‌دانند؟ غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس دهم، در رابطه با واکنش رهبری به توهین نمایندگان نسبت به دولت به برنا گفت: جایگاه رهبری طبق قانون اساسی فصل‌الخطاب است؛ امیدوارم برخی دوستان که در کرسی‌های مختلف سیاسی و اجتماعی هستند و تصور می‌کنند به درجه اجتهاد رسیده‌اند، تبعیت از رهبری را سرلوحه کار خود قرار دهند. جعفرزاده‌ایمن‌آبادی افزود: متاسفانه این فرهنگ وجود ندارد. پس از صحبت‌های رهبری که پدرانه و بزرگ‌منشانه بود، آقایان در عوض عذرخواهی و اطاعت‌پذیری توئیت می‌زدند. رهبری کاملاً واضح صحبت کردند و این کار را اشتباه دانستند، چه ایرادی دارد بگویید به اشتباهتان پی برده‌اید و به توصیه رهبری چشم بگویید؟

 

عجایب عرصه سیاسی در ایران

در همین حال روزنامه آفتاب یزد نیز به برخی فعالیت‌های اخیر محمدباقر قالیباف اشاره کرده و نوشته است: عرصه سیاسی در ایران را تقریباً نمی‌توان با هیچ کشوری مقایسه کرد چراکه عجایبی دارد خاص این جغرافیای جهان! به نظر می‌رسد هرچه به جلو حرکت می‌کنیم این ویژگی‌های خاص نیز بیشتر می‌شود. یکی از جدیدترین موارد آن را باید به جلساتی که محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس با برخی وزرای دولت داشته مربوط بدانیم. جلساتی که قالیباف در توئیتر خود این‌چنین از آن یاد می‌کند: «در جلسه با پنج عضو اقتصادی دولت و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، چهار تصمیم مهم و عملیاتی برای کاهش ناکارآمدی‌های اقتصادی اتخاذ شد: اول- تشکیل سندیکای صادرکنندگان خوشنام برای استفاده از ظرفیت اعتباری و تسهیل فعالیت بازرگانی آنها، دوم- تشکیل اتاق تهاتری مرکزی کالا با کالا در وزارت صمت برای نظارت دقیق بر اجرای مستقیم عملیات واردات در برابر صادرات بدون نیاز به تبادل ارز و صرفاً برای کالاهای ضروری و مواد اولیه تولید، سوم- تشکیل پنجره واحد صادرات نفت در برابر واردات کالاهای اساسی که در دولت مسوولیت مستقیم آن با وزارت نفت است و چهارم- تامین کسری بودجه دولت از طرق کم‌هزینه مانند انتشار اوراق دولتی و بازارگردانی آن از سوی بانک مرکزی در قالب عملیات بازار باز.» توئیتی که با واکنش دو مشاور سابق و فعلی حسن روحانی مواجه شد. حسن ابوطالبی، مشاور سابق رئیس‌جمهور با بازنشر توئیت قالیباف در واکنش به آنچه بیان شده بود نوشت: «شگفتی‌ها در حال رشد است: در اثر چالش مجلس انقلابی با دولت، نهاد دولت، کارچندانی با مجلس ندارد؛ مجلس، چون تعداد قوانین را فراوان می‌داند کاری با قانون‌نویسی ندارد و دنبال اداره کردن وزارتخانه‌ها است؛ نظارت میدانی و جلسات کاری با وزرا زیر تیغ استیضاح برقرار است... امنیت کامل درحکمرانیِ خوب جاری است!» حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای روحانی نیز خطاب به قالیباف نوشت: «اشتباه نفهمید؛ وزرا در قبال مجلس پاسخگو هستند و نه رئیس مجلس. رئیس مجلس هم به وزرا ماموریت نمی‌دهد. وزرا به دعوت نمایندگان در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها، جلسات علنی و غیرعلنی حضور پیدا می‌کنند تا نمایندگان محترم را با واقعیات غیر‌شعاری کشور آشناتر کنند و به سوالات آنان پاسخ دهند.» در ایران مانند بسیاری از کشورها طبق قانون رئیس مجلس یک نماینده است مانند سایرین که تنها به منظور اداره جلسات مجلس از سوی نمایندگان انتخاب می‌شود. در واقع به همین دلیل است که نه در ایران بلکه در هیچ کجای جهان رئیس مجلس با رای مردم انتخاب نمی‌شود چراکه اساساً وظیفه او به طور مستقیم با مردم ارتباطی ندارد و باید هماهنگ‌کننده و مدیر جلسات باشد. در واقع در سایر نقاط جهان حتی عنوانی به نام رئیس مجلس نیز وجود ندارد و واژه «speaker» برای آن استفاده می‌شود که به معنای سخنگو است و نه رئیس!

 

پرچم سفید

اما با نزدیک شدن به اواسط هفته این روند تغییر کرد. روزنامه شرق در نسخه روز ششم آبان‌ماه خود در گزارشی با تیتر «پرچم سفید قالیباف» نوشت: بعد از سخنان اخیر رهبری در محکومیت حمله به رئیس‌جمهوری، قالیباف هم سکوتش را شکست. محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی روز گذشته گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ان‌شاءالله همه با تأسی از پیامبر(ص) ضمن انجام وظیفه خود نسبت به مردم جوانب اخلاق را در عبارات و انتقادات رعایت کنیم و کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها را برای حل مشکلات مردم به سمت تلاش بی‌وقفه و عمل به قانون هدایت کنیم. اطمینان دارم همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این پس حرف‌هایی را که مردم به آنها می‌زنند و گلایه‌های مردم از مسوولان اجرایی را در سینه خود محفوظ می‌دارند و آن را به تلاش برای به حرکت درآوردن چرخ‌های اقدام در همه بخش‌های اجرایی کشور با اولویت مسائل اقتصادی، استفاده از ظرفیت‌های قانونی و نظارتی مجلس شورای اسلامی تبدیل می‌کنند و دولت را از طریق نقد صریح و دلسوزانه، نظارت و کنترل بر بودجه و اجرای قوانینی که معطل مانده است یا خلاف قانون عمل می‌شود، به مجلس و مردم پاسخگو می‌کنند.

شفاف‌سازی دارایی نمایندگان

شرق همچنین در گزارش دیگری از خبر شفاف‌سازی دارایی نمایندگان نوشت: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از استقرار کارشناسان قوه قضائیه جهت ثبت اموال نمایندگان در مجلس خبر داد. اقبال شاکری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «خبر خوب امروز: استقرار کارشناسان قوه قضائیه در مجلس جهت ثبت اموال نمایندگان و مدیران مجلس.» سال گذشته رئیس قوه قضائیه اجرای قانون رسیدگی به دارایی‌های مقامات و مسوولان را ابلاغ کرد و بر اساس این قانون نمایندگان و مسوولان اجرایی باید اموال و دارایی‌های خود را به قوه قضائیه اعلام کنند. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ابتدای آبان ماه سال گذشته از مهلت یک‌ماهه برای ثبت دارایی مسوولان خبر داده بود در حالی که در روز رونمایی از این سامانه که در ۳۱ شهریور با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، وی اعلام کرد مدیران و مقام‌های مسوول تا پایان مهرماه فرصت ثبت‌نام دارند. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری سی‌ام مهرماه درباره سامانه ثبت اموال مسوولان اظهار کرد: اجرای قانون که معطل مانده بود، یک گام بلند در راستای اعتمادسازی بین مردم و مسوولان و لزوم اجرای همه قوانین لازم‌الاجرای کشور بود. این اقدام می‌تواند یکی از زمینه‌ها برای ایجاد شفافیت و اعتماد مردم باشد. حمید شهریاری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز اواخر مرداد سال جاری گفت سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مسوولان با هدف شفاف‌سازی وضعیت مالی مدیران، به زودی به صورت پایلوت در تهران راه‌اندازی و افتتاح می‌شود. وی این سامانه را گامی بسیار مهم در راستای شفافیت مالی مدیران دانست و اضافه کرد: مشغول انجام ملاحظات امنیتی در این سامانه هستیم تا طوری طراحی شود که اطلاعات مسوولان در اختیار بیگانگان قرار نگیرد و سایت آن هک نشود. بر اساس ماده ۱۲ این قانون، مقام‌های مسوول چه در داخل و چه در خارج کشور باید فهرست دارایی خود را شامل تمام اموال غیرمنقول، حقوق دارای ارزش مالی، مطالبات و دیون اعم از حال یا وعده‌دار، سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار از قبیل اوراق مشارکت و سهام، موجودی حساب‌های بانکی، موسسات مالی و اعتباری و صندوق‌ها اعم از دولتی یا غیردولتی یا قرض‌الحسنه و نظایر آن با ذکر شماره حساب و هرگونه منابع درآمدی مستمر اعلام کنند.

♦♦♦

میزان: در پی خبر منتشره مبنی بر دستگیری ۱۹ نفر از وکلایی که با ادعای اخذ وکالت تضمینی به دنبال انحراف پرونده‌ها در مراجع قضایی و دریافت مبالغ کلان از اصحاب پرونده بودند، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه اعلام کرد در راستای تکلیف مهم سالم‌سازی دستگاه قضایی تعداد ۲۸ نفر از کارکنان دستگاه قضایی به دلیل ارتباط گرفتن با اصحاب پرونده و کلاهبرداری از آنان بازداشت و تحویل محاکم قضایی شدند.

خبرآنلاین: محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در توئیتی با اشاره به ابتلای محمدباقر قالیباف به کرونا نوشت: برای شفای آقای قالیباف از شر کرونا دعا می‌کنم، اما بیش و پیش از آن، برای مردمی که او به شهرشان سفر کرد و احتمالاً بیماری را به آنها انتقال داد.

باشگاه‌خبرنگاران: علیرضا صباحی‌فرد فرمانده پدافند هوایی ارتش در بازدید از مرزهای شمال غرب کشورمان گفت: ما اجازه تعدی، تجاوز و تخلف را به هیچ کشوری درباره آسمان ایران اسلامی نخواهیم داد. پایگاه‌های پدافند هوایی در مرزهای شمال غرب کشورمان، همانند ۳۷۰۰ نقطه هوایی در ایران ۲۴‌ساعته همه تحرکات را رصد و پایش می‌کنند.

ایسنا: غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: امروز آمریکا در حوزه جنگ اقتصادی به شرایط بی‌هدفی رسیده است و این به معنای پایان فشار حداکثری آمریکا در آینده نزدیک است.

ایسنا: علی شادمانی معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا‌(ص) با تاکید بر اینکه شرایط جنگ‌های آینده ایجاب می‌کند که نیروی زمینی چابک داشته باشیم، خاطر‌نشان کرد: دستاوردهای امروز نزاجا قدرت تحرک این نیرو را افزایش و آن را به نیرویی واکنش سریع تبدیل می‌کند.

ایرنا: علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه، در دیدار دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَبا با اشاره به اینکه آمریکا شر مطلق است، تاکید کرد: آمریکایی‌ها هیچ زبانی غیر از زور را نمی‌فهمند و اگر ببینند که قدرت سیطره ندارند، تمکین می‌کنند.

خبرآنلاین: ششم آبان‌ماه مصادف است با تولد محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران. در همین رابطه عده‌ای از هواداران وی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی با تجمع در محله نارمک ضمن برگزاری مراسم جشن، تولد او را تبریک گفتند. البته محمود احمدی‌نژاد نیز با حضور در میان هواداران خود به ابراز احساسات ایشان پاسخ داد.

ایسنا: حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از مجلس شورای اسلامی خواست که به لوایح تقدیمی دولت رسیدگی کند. او در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: دولت ۶۷ لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است که عمده آنها مربوط به معیشت، اشتغال و تولید بوده البته در حوزه‌های دیگر سیاسی و اجتماعی هم لایحه تقدیم مجلس کردیم.

♦♦♦

حمایت «دولت بهار» از ترامپ

آفتاب نوشت: اصلاح‌طلبان این روزها تعارف را کنار گذاشته‌اند و عملاً از پیروزی بایدن حمایت می‌کنند. طرفداری از ترامپ اما در این شرایط در ایران دشوار است و چه‌بسا علاقه‌مندانی هم اگر در تهران حامی ترامپ هستند به مصلحت نمی‌بینند این حمایت خود را علنی کنند! با این حال به نظر می‌رسد یک استثنا وجود دارد! احمدی‌نژادی‌ها یا خوشبینانه بخشی از احمدی‌نژادی‌ها این روزها گاه کج‌دار و مریز و گاه شفاف نشان می‌دهند که ترجیح آنها در سوم نوامبر دونالد ترامپ است. نگاهی به کانال تلگرامی «دولت بهار» که در واقع ارگان رسانه‌ای حامی احمدی‌نژاد است نشان می‌دهد اخبار به شکل خاص و جهت‌داری در این راستاست که ترامپ برنده انتخابات می‌شود!

 

ارتش و سپاه به همسایه‌ها و دوستان پهپاد صادر می‌کنند

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: چندی پیش تحریم تسلیحاتی علیه ایران به پایان رسید و کشورمان از این به بعد قادر است انواع تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز خود را وارد کند و تسلیحات بومی خود را به کشورهای همسایه و سایر دوستانش صادر کند و از این راه درآمد ارزی نیز داشته باشد. صنایع دفاعی ایران توانسته‌اند نیازهای دفاعی ایران را به صورت کاملاً بومی تامین کنند. جنگنده‌ها، تانک‌ها، نفربرها، اسلحه‌های انفرادی، ناوشکن‌ها، سامانه‌های پدافندی، انواع رادارها و پهپادها تنها بخشی از توان بومی ایران برای ساخت تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز است که پهپادها یکی از محصولات شاخص صنایع دفاعی هستند که با رفع تحریم‌های تسلیحاتی امکان صادرات آنها به کشورهای مختلف فراهم شده است.

 

فاکتور کردن اینستکس برای بایدن خنده‌دار است

کیهان نوشت: یک روزنامه زنجیره‌ای ابراز امیدواری کرد در صورت پیروزی بایدن، کانال اینستکس میان اروپا و ایران فعال شود. اولاً پایه‌گذار تحریم‌های حداکثری، دموکرات‌ها در دولت اوباما بوده‌اند و قریب به اتفاق تحریم‌هایی که اکنون توسط ترامپ اعمال می‌شود، برآمده از تحریم‌های کاتسا و آیسا می‌باشد. ضمناً تصویب تحریم‌ها با اجماع دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در کنگره آمریکا تصویب شده و نمایندگان و سناتورها درباره فشارهای تحریمی اتفاق نظر دارند. ثانیاً برخلاف ادعای نویسنده، بایدن نمی‌خواهد به برجام برگردد و حال آنکه برجام، تعهد غیرقابل انکار دولت آمریکاست که بلاشرط باید اجرا شود. خنده‌دارتر اینکه نشریات زنجیره‌ای ظرف دو سال و نیم گذشته مدعی بوده‌اند کانال اینستکس راه‌اندازی شد، اما اکنون همان را برای بایدن فاکتور می‌کنند!

 

درخواست محسن رضایی از حسن روحانی

تسنیم به نقل از محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوشت: اقدام رئیس‌جمهور فرانسه نوعی حماقت سیاسی است. جرات مکرون در اهانت به پیامبر اعظم از ارتباط برخی کشورهای عربی با اسرائیل به‌دست آمده و نزدیکی بحرین و امارات متحده به رژیم جعلی اسرائیل نشانه ضعف در جهان اسلام و کمرنگ شدن اتحاد اسلامی تلقی شده و در این فضا رئیس‌جمهور فرانسه موقعیت را مناسبِ اهانت به رسول خدا دیده است. ضرورت دارد کشورها و مجامع اسلامی مواضع متحدانه و جدی‌تری در مقابل این اقدام موهن اتخاذ کنند. از آقای روحانی می‌خواهم در تماس تلفنی با سران کشورهای اسلامی از آنها بخواهد که در یک اقدام مشترک سفرای فرانسه را از کشورشان اخراج کنند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها