شناسه خبر : 45543 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ما کجا اونا کجا؟

ایران کجای جهان ایستاده است؟

دانش‌پژوهان، مقایسه را امری پیش‌برنده می‌دانند و از آن به عنوان آینه جهان‌نمایی یاد می‌کنند که هم خوبی‌ها را ذکر می‌کند و هم به گوشزد بدی‌ها می‌پردازد. در حوزه سیاست نیز مقایسه نه‌تنها امری سازنده، بلکه واجب شمرده می‌شود. هیچ کشوری در خلأ زندگی نمی‌کند. از زمان طرح ایده دهکده جهانی، نزدیکی ملموس میان کشورها حتی با فاصله‌های جغرافیایی زیاد، بیش از همیشه قابل درک شد. سیاستمداران برای درک آنچه هستند و قرار است باشند به فضایی نیاز دارند تا خود را در قالب شاخصه‌هایی نه فقط با کشورهای دیگر بلکه با عملکرد گذشته خود نیز مقایسه کنند. مردم آن اعطاکنندگان مشروعیت به دولت‌ها نیز از طریق تحولات ایجادشده مجدد به دولت‌ها اعتماد می‌کنند یا اعتمادشان سلب می‌شود.

ایران و سیاستمدارانش نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای رصد چشم‌انداز و برآورد دستاوردهای ایران امروز، باید به این سوال پاسخ داد که «جایگاه ایران در میان کشورهای جهان چیست؟» و برای پاسخ به این پرسش مقایسه‌ای نیاز است تا به سوالات جزئی‌تر، اما مهمی، مانند رتبه شاخص رفاه، آزادی اقتصادی، تورم، سرمایه‌گذاری، محیط زیست، سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی، اینترنت، زیرساخت‌ها و... در میان کشورهای همسایه و جهان نیز پرداخت.

در فصل پیش‌رو تلاش شده تا در چهارچوب مقالاتی به موضوعات طرح‌شده پرداخته شود و در پایان در میزگردی با حضور تحلیلگران از طریق بررسی ابعاد مختلف به ترسیم چشم‌انداز اقتصاد ایران در ماه‌های پایانی سال 1402 پرداخته شده است. 

دراین پرونده بخوانید ...