شناسه خبر : 33767 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

بدون تحریم تا ۱۴۰۰ اقتصاد به کجا می‌رسید؟

دنیای اقتصاد نوشت: اگر تحریم‌ها بازنمی‌گشت اقتصاد ایران تا سال ۱۴۰۰ چه کارنامه‌ای ثبت می‌کرد؟ تحقیق دانشگاهی حسن درگاهی به این سوال پاسخ داده است: اگر اقتصاد ایران تحت تحریم قرار نمی‌گرفت و سیاست‌های اقتصادی بر همان مدار قبل تحریم بود، رشد اقتصادی سه درصد سالانه تا سال ۱۴۰۰ محقق می‌شد. حتی با اجرای برخی اصلاحات، رشد اقتصاد ایران به نرخ پنج درصد می‌رسید که این عدد نیز جوابگوی نیاز بازار کار ایران نبود. از این‌رو اقتصاد ایران برای تحقق رشد هشت‌درصدی (هدف برنامه و چشم‌انداز) با موانعی مواجه است و به اصلاحات عمیق در سیاست‌های پولی، ارزی، مالی، تجاری، قیمت‌گذاری انرژی و اقتصاد سیاسی مربوط به رشد نیاز دارد.

تولید خودرو ۱۰۰ درصد افزایش یافت

آفتاب نوشت: معاون وزیر صمت از افزایش ۱۰۰درصدی تولید خودرو در کشور در ماه‌های آذر و دی و افزایش ۱۴۰درصدی واگذاری خودرو در این دو ماه نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل خبر داد. سعید زرندی گفت: به کسانی که قصد دلالی در این بازار را دارند اخطار می‌دهیم که در این بازار به ‌زودی متضرر خواهند شد. دولت هزار و ۱۶۵ میلیون یورو خرید کالای خارجی از تولیدات صنایع داخلی را در سال جاری هدف‌گذاری کرد که ۲۷۵ میلیون یوروی آن سهم بخش صنعت خودرو بود. خوشبختانه این هدف تاکنون محقق شده است. نرخ بالای خودرو موجب رنجش مردم شده است، البته این نرخ بالا ناشی از مسائلی است که خارج از حوزه کنترل خودروسازان است.

جلوی تقاضا را بگیرید!

خبرگزاری فارس به نقل از عباس قبادی دبیر کارگروه تنظیم بازار نوشت: بعد از تحریم‌ها حدود ۷۰ درصد از قطعات مورد نیاز خودروسازی‌ها داخلی‌سازی شده ‌است، اما تقاضا برای خرید خودرو واقعی نیست. حدود چهار یا پنج سال پیش تعداد زیادی خودرو در انبارهای خودروسازان وجود داشت، با تسهیلات اعطایی به مردم باعث شدیم تا این خودروها به مردم فروخته شود، اما اکنون به محض اینکه سایت فروش خودرو باز می‌شود در مدت زمان کمتر از پنج دقیقه تمام خودروهای شش ماه آینده خودروسازان به فروش می‌رسد که این مساله نشان می‌دهد که تقاضا در حوزه خودرو واقعی نیست و باید جلوی آن را گرفت. آنچه در زمینه خودرو اتفاق می‌افتد، منطبق با نیاز واقعی مصرف‌کنندگان در بازار نیست.

تامین 5 /35 میلیارد دلار ارز در 11 ماه

خراسان نوشت: رئیس‌کل بانک مرکزی میزان ارز تامین‌شده در 11 ماه اول امسال را تشریح کرد. به گفته عبدالناصر همتی، در این مدت 5 /35 میلیارد دلار ارز تامین شده که 14 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته و حدود 22 میلیارد دیگر نیز ارز حاصل از صادرات بوده که برای واردات سایر کالاها اختصاص یافته است. همتی گفت: به‌رغم فشار حداکثری آمریکا و اقداماتی که برای محدودیت در نقل و انتقالات پولی و تجاری کشور انجام شده، در ۱۱ ماه امسال موفق شدیم 5 /35 میلیارد دلار تامین ارز برای واردات انجام دهیم. از این میزان ۱۴ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها