شناسه خبر : 22025 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

سه عامل ‌تورم‌زا

a-18-1نوشت: بررسی‌های یک پژوهش حاکی است در بین عوامل موثر در تورم، اثرگذاری «رشد شاخص قیمت‌های کالاهای وارداتی»، «وقفه رشد نقدینگی» و «افت رشد تولید ناخالص داخلی» سه عامل موثر است. این پژوهش، چارچوب مهار تورم مزمن را هم معرفی کرده. گام نخست کاهش وابستگی به خارج و تاکید بر افزایش تولیدات داخلی است و می‌تواند از طریق بهبود دیپلماسی اقتصاد با کشورهای پیشرو، حذف هزینه‌های واسطه‌گری و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل صورت گیرد. ضلع سوم این چارچوب، به‌کارگیری احتیاط و دقت در بهره‌گیری از سیاست پولی مناسب و جلوگیری از بی‌ثباتی در این سیاست‌ها است. همچنین وجه چهارم، تمرکز بر ظرفیت‌های داخلی به‌منظور تولید در بلندمدت معرفی شده است.

♦♦♦

سود اقتصادی صعود به جام جهانی

a-18-2نوشت: فیفا بابت راهیابی تیم‌ملی کشورمان به جام‌جهانی روسیه و قرار گرفتن در مرحله گروهی، رقم 12 میلیون دلار معادل 44 میلیارد و 640 میلیون تومان را به حساب فدراسیون فوتبال کشورمان واریز خواهد کرد. بر اساس این گزارش فیفا مبلغ پاداش تیم‌های صعودکننده به جام‌جهانی 2018 روسیه را نسبت به پاداش تیم‌های حاضر در مرحله پایانی جام‌جهانی 2014 برزیل 22 درصد افزایش خواهد داد. طبق گزارش‌های منتشر‌شده انتظار می‌رود 32 تیمی که جواز حضور در مرحله پایانی مسابقات جام‌جهانی را پیدا می‌کنند، هر یک دو میلیون دلار به‌عنوان پاداش برای آماده‌سازی خود دریافت کنند که این رقم نسبت به سال 2014، نیم میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. 

♦♦♦

توزیع یارانه به نفع ثروتمندان 

a-19-2با بررسی مقاله معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد در خصوص تاثیر افزایش یارانه سوخت بر درآمد خانوارها نوشت: به ازای هر ٢٥ /٠ دلار افزایش قیمت هر لیتر سوخت، درآمد واقعی خانوار به‌طور متوسط ٥ /٥ درصد کاهش می‌یابد. حدوداً نیمی از این اثر به‌طور غیرمستقیم از طریق تغییر قیمت سایر کالاها و خدمات مصرفی ایجاد می‌شود. به‌طور متوسط، دو دهک بالای درآمدی نسبت به دو دهک پایین درآمدی شش برابر یارانه سوخت دریافت می‌کنند. منافع ناشی از یارانه بنزین نسبت به بقیه سوخت‌ها کاهنده‌تر توزیع می‌شود به‌طوری‌که بیش از ۸۳ درصد منافع یارانه بنزین به ۴۰ درصد ثروتمندترین خانوارها تعلق می‌گیرد. 

♦♦♦

پاسخ زنگنه به شبهه صدور مجانی گاز

a-19-3نوشت: پس از طرح پرونده گازی ایران و ترکیه در مجلس مشخص شد صادرات گاز مجانی به ترکیه به هیچ وجه صحت ندارد و در واقع ایران در گذشته مبلغی مازاد قیمت از ترکیه دریافت کرده که باید باز گرداند. به گفته وزیر نفت ایران در دو مرحله نخست در سال ٩١ و مجدداً در سال ٩٥ به کاهش قیمت مکلف شده بود که این کاهش 5 /12 درصد در سال ٩١ و 3 /13 درصد در سال ٩٥ بوده است. حال ایران به جای پرداخت نقدی بابت مازاد دریافتی، به قیمت روز گاز به ترکیه صادر می‌کند که این اقدامی متعارف در قراردادهای بین‌المللی است. این در حال است که مخالفان دولت این پرونده را شبهه ‌کرسنت نامیده بودند.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها