شناسه خبر : 41366 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کرونا ادامه دارد

پایان عملیات آتش‌نشانان تهرانی در متروپل

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از بازگشت تیم‌های اعزامی آتش‌نشانی تهران از محل ریزش ساختمان متروپل در آبادان خبر داد. سید جلال ملکی در این‌باره گفت:‌ گروه شماره دو اعزامی از آتش‌نشانی تهران به آبادان به همراه تمامی امکانات و تجهیزات فرستاده‌شده پس از عبور از مرحله بحرانی در محل ریزش این ساختمان به تهران بازگشتند. این تصمیم به تشخیص فرمانده میدان عملیات، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران و تیم مشاورش گرفته‌ شده و به تایید ستاد بحران نیز رسید. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه خطر ریزش در متروپل کاهش پیدا کرده و حد بحران از مرحله ملی به استانی رسیده بود، گفت: برهمین اساس آتش‌نشانی تهران، فرماندهی خود را به آتش‌نشانی اهواز و آبادان واگذار کرده و به ماموریت خود خاتمه دادند. وی ادامه داد: در این ۱۲ روز که آتش‌نشانی تهران فرماندهی عملیات را برعهده داشت در هیچ یک از بخش‌های عملیاتی برای هیچ یک از نیروهای امدادی که تحت امر آتش‌نشانی تهران بودند مشکلی به وجود نیامد. در عین حال عملیات نیز با سرعت پیش می‌رفت و آتش‌نشانان با اتخاذ تدابیر عملیاتی مناسب توانستند امور را پیش ببرند. ملکی درباره گلایه برخی از هموطنان در خصوص تاخیر در امدادرسانی به حادثه متروپل نیز اظهار کرد: حال و روز مردم آبادان را درک می‌کنیم و با آنها همدرد هستیم. در تمام این روزها مردم همکاری بسیار خوبی با آتش‌نشانی داشتند. البته گلایه‌هایی وجود داشت که این می‌تواند متوجه بسیاری از نیروهای امدادی باشد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: در تمام نقاط دنیا طی بحران‌ها زمانی طول می‌کشد که نیروهای امدادی برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند. آتش‌نشانی تهران بلافاصله طی همان ساعات اولیه به سمت آبادان اعزام شد اما به دلیل وجود گرد‌و‌خاک امکان اعزام با هواپیما وجود نداشت و با وجود اینکه به فرودگاه هم رفتیم به صورت زمینی به سمت آبادان حرکت کردیم. این موجب شد که برای بعضی این تصور ایجاد شود که نیروهای امدادی سایر شهرها از جمله تهران دیر به آبادان رسیدند. وی اظهار کرد: مردم آبادان در روزهای اول با دستان خالی به ما کمک می‌کردند اما زمانی که لجستیک لازم فراهم شد امدادرسانی سرعت گرفت و امدادگران نیز اقدامات بیشتری را انجام دادند. طبیعی است که اگر خدای نکرده در تهران حادثه‌ای رخ دهد نیروهای امدادی دیگر استان‌ها نمی‌توانند خود را یک‌ساعته به محل وقوع حادثه در تهران برسانند و این به معنای تاخیر در عملیات نیست. نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی تهران زمانی که از وقوع حادثه ریزش ساختمان متروپل باخبر شدند به آماده باش درآمدند و ما حوالی ساعت سه بعد از ظهر همان روز آماده بودیم، این در حالی بود که هنوز درخواستی از آتش‌نشانی تهران برای اعزام نیروی کمکی به آبادان نشده بود.

 

نشانه‌های جدی افسردگی را بشناسید

داشتن احساس یأس و ناامیدی دائمی، نشانه‌ای از اختلال افسردگی اساسی یا افسردگی ماژور است. بیشتر مردم در مقطعی از زندگی خود احساس غم و اندوه می‌کنند، اما افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی که به آن افسردگی بالینی نیز گفته می‌شود؛ در اکثر اوقات روز به خصوص در اوایل صبح، خلق‌وخوی افسرده دارند و علاقه خود را به فعالیت‌های عادی و روابط از دست می‌دهند. این غم‌و‌اندوه باید دست کم به مدت دو هفته هر روزه ادامه داشته باشد تا به عنوان افسردگی اساسی تعریف شود. علاوه بر علائم گفته‌شده، افرادی که با این اختلال درگیر هستند نشانه‌های دیگری نیز از خود بروز می‌دهند که عبارت‌اند از: تقریباً هر روز خستگی یا از دست دادن انرژی را تجربه می‌کنند. تقریباً هر روز احساس بی‌ارزشی یا گناه دارند. اختلال در تمرکز و عدم تصمیم‌گیری دارند. تقریباً هر روز بی‌خوابی یا پرخوابی (خواب بیش از حد) را تجربه می‌کنند. کاهش چشمگیر در احساس لذت یا علاقه به انجام فعالیت‌ها را تقریباً هر روز تجربه می‌کنند. بی‌قراری یا احساس کند‌ شدن دارند. افکار مکرر مرگ یا خودکشی دارند. کاهش یا افزایش قابل توجه وزن (تغییر بیش از پنج درصد وزن بدن در یک ماه) را تجربه می‌کنند.

 

کرونا تمام نشده؛ ماسک‌ها را کنار نگذارید

دکتر احمد طباطبایی،‌ با تاکید بر اینکه کرونا به اتمام نرسیده است، گفت: هنوز به صورت تک‌گیر بیماران را مشاهده می‌کنیم و گاهی اوقات چند نفر از اعضای یک خانواده به فرم‌های خفیف بیماری با امیکرون مبتلا می‌شوند. گاهی اوقات هم می‌بینیم که هنوز عده‌ای علائم کرونای دلتا دارند بنابراین نمی‌توان کرونا را خاتمه‌یافته تلقی کرد. او درباره برگزاری جشن کنار گذاشتن ماسک در برنامه تلوزیونی پر‌بیننده خندوانه، تصریح کرد: از نظر علمی در مراکزی که جمعیت زیادی حضور دارد، در مجامع عمومی، مساجد،‌ جشن‌ها، فضاهای سربسته، محیط‌های درمانی و بیمارستان‌ها و‌... به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود که افراد ماسک را کنار بگذارند. البته اگر افراد در یک فضای باز با فاصله زیاد از یکدیگر قرار بگیرند و از عدم ابتلای یکدیگر به کرونا مطمئن باشند می‌توانند بدون ماسک حضور داشته باشند اما این حصول اطمینان تقریباً میسر نیست. بنابراین توصیه همچنان استفاده از ماسک در فضاهای عمومی است. وی درباره آثار برگزاری چنین برنامه‌هایی از فضای رسانه ملی، تصریح کرد: این دست اتفاقات می‌تواند یک اعتماد کاذب ایجاد کند که افراد به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی در معرض عفونت قرار گیرند و این در حالی است که تصور می‌کنند کرونا خاتمه یافته در حالی‌که چنین نیست. پس چنین برنامه‌هایی نباید اجازه این اقدامات را به خود بدهند. عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به اینکه روند رعایت پروتکل‌ها در کشور بسیار کاهش یافته است، اظهار کرد: به دلیل اینکه صداوسیما هم اعلام می‌کند که آمار مرگ‌و‌میر تک‌رقمی ‌شده و تعداد بستری‌ها کاهش یافته است، مردم خود را در یک کرانه امنیت تصور می‌کنند و فکر می‌کنند که می‌توان مانند قبل زندگی کرد درحالی که برخی کشورها مانند چین و برخی کشورهای اروپایی با یک افزایش بیماری مواجه هستند. او در خصوص روند بیماری طی ماه‌های آتی،‌ بیان کرد: هنوز برای پیش‌بینی زود است. از نظر افزایش شیوع بیماری تعداد بیماران در انتهای فروردین و بعد از مسافرت‌ها مقداری افزایش یافته بود؛ اما از آنجا که ماهیت بیماری خفیف‌تر بود برخی اصلاً به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کردند یا حتی در صورت مراجعه کارشان به بستری نمی‌کشید. در کل به نظر می‌رسد هنوز لازم باشد رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست و... انجام شود. طباطبایی با بیان اینکه روند تزریق دوزهای یادآور واکسن کاهش یافته است،‌ گفت: به دلیل کاهش یافتن شدت و شیوع بیماری مردم خود را در کرانه امنی تصور می‌کنند و این سبب می‌شود که برای تزریق دوز سوم و چهارم مراجعه نکنند. وی درباره تاسیس کلینیک‌های پساکرونا، اظهار کرد: موضوع کرونای طول‌کشیده یا عوارض کرونا چیزی است که طی دو سال و نیم اخیر همیشه به عنوان زنگ خطر برای پزشکان مطرح بوده است. بسیاری از علائم،‌ سندروم‌ها،‌ مشکلات دستگاه تنفسی و گوارشی، عصبی، غدد و... در برخی افراد با ابتلا به کرونا گزارش شده است.

 

شرط جدید سفر اربعین اعلام شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به عراق سفر کرده است، در جلسه ستاد مرکزی اربعین که درمحل سفارت کشورمان در بغداد برگزار شد، از نهایی شدن دستورالعمل بهداشتی حماسه اربعین امسال خبر داد. بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تزریق سه دوز واکسن کرونا به عنوان شرط تشرف زائران در مراسم اربعین امسال افزود: همه زائران قبل از تشرف باید نسبت به تزریق سه دوز واکسن اقدام کرده باشند. عین‌اللهی با اشاره به لزوم ارائه خدمات کیفی سلامت به زائران اظهار داشت: برای پزشکانی که امسال به این سفر معنوی مشرف شوند، ماموریت منظور‌ شده و نیاز به اخذ مرخصی نخواهند داشت. وی با اشاره به برگزاری مراسم اربعین در فصل تابستان گفت: تمرکز ما در این مراسم بر مدیریت گرمازدگی است و وزارت بهداشت و ستاد مرکزی اربعین در این زمینه پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و خدمات رفاهی و بهداشتی متناسب با دمای هوا را اتخاذ کرده‌اند تا از گرمازدگی زائران پیشگیری شود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین بر ضرورت تشکیل یک قرارگاه بهداشت و درمان در مجموعه ستاد اربعین سفارت ایران تاکید کرد و گفت: در این ستاد ضمن دعوت از خیرین، سفرا و تجار سایر کشورهای اسلامی، جلب مشارکت مردمی شاغلان مختلف حرف پزشکی و بسیج دانشگاه‌ها، باید برای آموزش مدیران موکب‌ها و گروه‌های هدف نیز تدابیر جامعی به منظور پیشگیری از بیماری‌ها و ارائه خدمات بهنگام و جامع حوزه سلامت به زائرین ایرانی اتخاذ کنیم. عین‌اللهی پیشنهاد کرد تا با افزایش مرزهای عبوری، تردد زائران مدیریت شود.

 

انتصابات وزارت علوم

سخنگوی وزارت علوم اعلام کرد: از ۱۰۰ دانشگاهی که در حال حاضر داریم ریاست بیش از ۷۰ دانشگاه تغییر کرده است. علی شمسی‌پور با اشاره به تفویض مسوولیت رصد، پایش، ارزیابی و تعالی روسای دانشگاه‌ها به کمیته انتصابات وزارت علوم گفت: کمیته انتصابات وزارت علوم از هفت تا هشت نفر تشکیل شده است که وظیفه این افراد این است که پیشنهادها برای ریاست هر دانشگاه یا پارک علم و فناوری را دریافت کرده و افراد مختلف را بررسی و امتیاز‌دهی می‌کنند و سه تا چهار نفر را به فراخور امتیازاتی که وجود دارد به وزیر علوم تحقیقات و فناوری معرفی می‌کنند. وی ادامه داد: وزیر علوم نیز با تحقیق نهایی و مشورت افراد را انتخاب می‌کند، در واقع به نوعی زمینه‌سازی و تصمیم‌سازی برای وزیر انجام می‌شود، وزیر علوم همچنین وظیفه رصد، پایش و ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه‌ها را نیز به این کمیته تفویض کرد که بخشی از این رصد، پایش و ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه‌ها برای قبل از معرفی به شورای علی انقلاب فرهنگی و تایید حکم ریاست است. سخنگوی وزارت علوم افزود: در این بخش برنامه‌های ریاست دانشگاه، عملکرد مالی که داشته است، انتصابات و انتخاباتی که در اعضای هیات‌های ممیزه، هیات‌امنا، هیات اجرایی جذب دانشگاه‌ها داشته است مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

♦♦♦

مهر: رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: طوفان هفته گذشته بزرگ‌ترین طوفانی بوده که در چند سال اخیر در تهران رخ داد و به سقوط بیش از ۸۰ اصله درخت منجر شد.

ایرنا: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به کمبود ۱۲ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش پایتخت گفت: بر اساس آمارهای موجود، حدود ۴۰ درصد از فضاهای آموزشی شهر تهران مربوط به مدارس دولتی، فرسوده است. اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس شهر تهران به کمک آموزش و پرورش این شهر آمده و خیران مدرسه‌ساز نیز تلاش می‌کنند تا در این زمینه برنامه‌ریزی جدی برای حل مشکلات مدارس فرسوده داشته باشیم.

فارس: سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران گفت: تاریخ پایان حبس سال ۱۴۰۳ است، همچنین اولیای دم نسبت به محکوم‌علیه رضایت دادند و آقای نجفی در این مدت هم از ۱۵ روز مرخصی با رعایت مقررات استفاده کرده است. آقای نجفی برای استفاده از پابند الکترونیک و آزادی مشروط درخواست داشتند اما مرجع دارای صلاحیت نسبت به این دو مورد موافقت نکردند.

ایسنا: یک اپیدمیولوژیست با اشاره به وضعیت ابتلا و نحوه پیشگیری از بیماری آبله میمونی و با بیان اینکه به نظر می‌رسد در مقابل آبله میمونی هم باید آماده و هوشیار بود، گفت: البته جای نگرانی به آن شدت نیست و بعید به نظر می‌رسد که قابلیت تبدیل شدن به پاندمی را داشته باشد.

صدا و سیما: با اقدامات تشخیصی و پیگیری مرکز طبی کودکان، نوزاد رهاشده با حال خوب ترخیص شد و هیچ عارضه غیرقابل درمانی برای نوزاد اتفاق نیفتاده است.

تسنیم: مهدی چمران گفت: هک شدن سیستم‌ها و همچنین حمله سایبری با برنامه موساد و منافقین و تمام ضدانقلاب‌ها صورت گرفته است. مسوولان باید مواظب باشند و نقشه دشمن را برهم بزنند.

ایسنا: میانگین تولید زباله در مناطق 22گانه تهران حدود 735 گرم برای هریک از شهروندان است. یعنی یک خانواده چهارنفره روزانه سه کیلوگرم زباله تولید می‌کند که این رقم فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد.

ایلنا: به دنبال انتشار خبری درباره سرقت از صندوق امانت یکی از شعب بانک ملی ایران رئیس پلیس آگاهی پایتخت اعلام کرد که دستگیری سارقان صندوق امانات بانک در حال پیگیری است.

♦♦♦

برخورد با مزاحمان مجازی

خبرگزاری فارس نوشت: سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا انتظامی کشور به موضوع «مزاحمت» در فضای مجازی اشاره و اظهار داشت: با افزایش ارتباطات و تعاملات در شبکه‌های اجتماعی برخی از اختلافات و بداخلاقی‌ها شکل می‌گیرد که نوعی از آن بداخلاقی‌ها به صورت توهین، فحاشی، ایجاد مزاحمت، ارسال محتوای نامناسب، تهدید کردن و... بروز می‌کند. این رفتار از نظر قانونگذار جرم‌انگاری شده و برای مرتکبین مجازات در نظر گرفته شده است. کسانی که گرفتار مزاحمت، آزار کلامی، ارسال محتوای نامناسب، خشونت، مزاحمت‌های بی‌موقع و... می‌شوند می‌توانند با مراجعه به مراجع قضایی از ایجادکننده مزاحمت شکایت کنند.

 

آخرین خبر رتبه‌بندی معلمان

خبرآنلاین نوشت: سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت فرآیند تصویب آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: دولت تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ مهلت دارد که آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را تصویب کند و وزارتخانه به جد پیگیر است تا این آیین‌نامه در مهلت قانونی و طبق مواد و چارچوبی که قانون تعیین کرده است، تنظیم و ابلاغ شود. درخواست داریم مفاد آیین‌نامه منطبق با قانون باشد و تکلیف مالایطاقی درباره نحوه اجرای قانون نظام رتبه‌بندی به آموزش و پرورش محول نشود. طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی، هیات تطبیق مصوبات مجلس می‌تواند نسبت به لغو مصوبه دولت اگر خلاف متن و روح قانون باشد، اقدام کند.

 

نجات یک خانه تاریخی

ایسنا نوشت: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران می‌گوید:‌ مجوزی برای تخریب خانه تاریخی کوچه بخارا در خیابان سپهسالار صادر نشده است. پس از انتشار خبرهایی درباره تلاش و اقدام مالک خانه تاریخی کوچه بخارا در محدوده باغ سپهسالار برای دریافت مجوز تخریب از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و شهرداری منطقه ۱۲، پرهام جانفشان -مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی- گفت: هیچ‌گونه مجوز تخریب و نوسازی برای ملک مورد اشاره صادر نشده است. با توجه به ارزش‌های معماری و فرهنگی این بنا، با شهردار وقت منطقه ۱۲ مکاتبه و اعلام شد که حفظ این خانه تاریخی الزامی بوده و تخریب و نوسازی آن ممنوع است. 

 

اولین جلسه دادگاه واژگونی اتوبوس خبرنگاران

خبرگزاری فارس نوشت: وکیل خبرنگاران بازمانده سانحه اتوبوس ارومیه به تشریح جزئیات جلسه نخست دادگاه بررسی مقصران واژگونی این اتوبوس پرداخت و گفت: اولیای دم و خبرنگاران خواستار محکوم شدن مدیران مقصر شدند. به همین دلیل رئیس کل دادگستری این استان رسیدگی به این پرونده را به رئیس مجتمع شهید بهشتی واگذار کرده است. پدر مرحوم مهشاد کریمی اعلام کرد که مطالبه ما گرفتن دیه از خاطیان این حادثه نبوده و به دنبال تحقق عدالت و محکومیت مدیرانی هستیم که در تامین ایمنی این سفر کوتاهی کردند. سلطان محمدی همسر مرحوم مهشاد کریمی نیز بر اجرای عدالت و محکوم شدن مدیران مقصر تاکید داشت.