شناسه خبر : 34650 لینک کوتاه

گذر از پیک اول کرونا

توجه مردم نسبت به کرونا ۷۰ درصد کاهش یافته است

گذر از پیک اول کرونا

وزیر کشور گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد در بعضی مناطق، شهرها و مشاغل و حوزه‌های فعالیتی ما، مراعات مردم بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته که این برای آنان واقعاً خطرناک است. «عبدالرضا رحمانی فضلی» در حاشیه نشست کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: مردم باید بدانند که ما حالت مسالمت‌آمیزی با معیشت، زندگی و سلامت ایجاد می‌کنیم و اگر فقط به موضوع سلامت توجه کنیم نباید این بازگشایی‌ها انجام شود. به گزارش ایرنا وزیر کشور خاطرنشان کرد: مردم باید درباره بیماری و ابراز نگرانی دوستان وزارت بهداشت در رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی اطلاع داشته باشند. چون نخستین رکن هر تصمیمی که در ستاد گرفته و اجرا می‌شود این است که بازفعالیت و بازگشایی‌ها باید با رعایت کامل پروتکل‌ها همراه باشد. وی درباره میزان مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا گفت: میزان مبتلایان و فوتی‌های ما متاسفانه افزایش یافته است. پیش‌تر روزی ۳۰ تا ۳۴ فوتی داشتیم اما دوباره به عدد ۶۵ تا ۷۰ رسیده‌ایم که این یک دغدغه برای ماست و البته در کنار افزایش میزان مبتلایان، تجربه، امکانات و تجهیزات خیلی خوب شده و مراقبت‌های ما بسیار افزایش یافت. باز همه اینها مستلزم رعایت شرایط توسط مردم است.

شش استان کشور در شرایط خاص قرار دارد

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه باید در جریان زندگی مردم درپی یک نقطه تعادلی باشیم، اظهار کرد: ستون این نقطه تعادل مردم و رعایت پروتکل‌ها هستند؛ در این جلسه تصمیم گرفتیم در صورت رعایت نشدن شیوه‌نامه‌ها، از همه ظرفیت‌های قانونی مصوب ستاد با مواردی که رعایت نکنند، برخورد قانونی شود و اگر پاساژی رعایت نکند ما آن را بعد از تذکر خواهیم بست. وزیر کشور با اشاره به اینکه اگر فعالیتی، نهادی و مسجدی رعایت نکند اول تذکر و بعد حتماً محدودیت مجدد ایجاد می‌شود که باید رعایت کنند، گفت: شش استان شرایط خاص دارد و طبق گفته دوستان وزارت بهداشت علت روند افزایش مبتلایان به خاطر افزایش تست و غربالگری است که از نظر کارشناسان خوب است، زیرا وقتی شناسایی زود باشد امکان مراقبت درمان هم افزایش می‌یابد.

پیک اول کرونا را گذراندیم

عضو کمیته اپیدمیولوژی کرونا گفت: مسیر انتقال ویروس در تابستان قطعاً ادامه خواهد داشت و انتظار داریم اگر این مسیر ادامه داشته باشد درصد مبتلایان از 15 میلیون نفر نیز بالاتر برود. به گزارش فارس، احسان مصطفوی، عضو کمیته اپیدمیولوژی کرونا و رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور در نشست خبری مجازی با خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه در مقایسه با بسیاری کشورهای پیشرفته و آمریکایی میزان کشندگی بیماری کرونا در ایران کمتر است. وی ادامه داد: یکی از عوامل کاهش کشندگی بیماری در ایران جوان بودن جمعیت است؛ به‌طوری که نیمی از جمعیت کشورمان کمتر از 30 سال دارند و اما در برخی کشورها مانند اسپانیا این میانگین 45 سال است. عضو کمیته اپیدمیولوژی کرونا افزود: مجاهدت‌های همکاران در حوزه درمان و نداشتن چالش جدی در این حوزه از علل دیگر پایین بودن میزان مرگ‌ومیر کرونا در کشور است. مصطفوی بیان داشت: در هفته‌های اخیر روند تند صعودی درباره مبتلایان گزارش شده و یکی از عوامل آن این است که میزان تست موارد مشکوک را افزایش دادیم و از حدود 10 هزار تست روزانه به 20 هزار تست رسانده‌ایم. وی اضافه کرد: براساس مطالعات سازمان انتقال خون که در یک ماه پیش انجام شد، میزان بروز تجمعی در استان‌های با آمار مبتلایان بالا، 34 درصد، در استان‌های با آمار متوسط، 12 درصد و در استان‌های با آمار کم 4 درصد بوده است.

شرایط اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

سخنگوی وزارت کشور با اعلام تصویب آیین‌نامه جدید اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در هیات وزیران، شرایط اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، سید سلمان سامانی با اشاره به تصویب آیین‌نامه جدید اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در هیات وزیران اظهارکرد: این قانون شامل هر زن ایرانی می‌شود که با مردم غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج دارای فرزند زیر ۱۸ سال است همچنین شامل هر فردی می‌شود که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد. وی افزود: در این آیین‌نامه زن ایرانی زنی است که پیش از ولادت فرزند مطابق قوانین و مقررات ایران دارای تابعیت ایرانی باشد و با مرد خارجی ازدواج کرده باشد. ملاک ایرانی بودن مادر اسناد سجلی او است. معاون هماهنگی وزارت کشور تصریح کرد: ملاک ازدواج شرعی مادر ایرانی با پدر خارجی فرزند مشمول این قانون، عقدنامه رسمی یا هر سند معتبر قانونی مبنی بر وقوع نکاح یا صدور رای قضایی (داخلی یا خارجی) مبنی بر وجود رابطه زوجیت آنان است. سامانی تاکید کرد: صدور و اجرای حکم قطعی طلاق یا فسخ نکاح مانع از رسیدگی به درخواست اعلام تابعیت ایرانی برای فرزندان حاصل از ازدواج منتهی به حکم طلاق نیست.

احتمال ورود گردشگران خارجی به کشور از ماه آینده

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از احتمال ورود گردشگران خارجی به کشور از ابتدای ماه آینده خبر داد. به گزارش فارس، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه افتتاح یکی از کارگاه‌های صنایع‌دستی تهران و افتتاح تعدادی از پروژه‌های استانی صنایع دستی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی اظهار داشت: بسیار خوشحال هستم که طرح تجاری‌سازی صنایع دستی به‌خوبی در حال پیشرفت است که کارگاه افتتاح شده امروز نیز خط تولیدی از صنایع دستی محسوب می‌شود. وی به ضرورت کاربردی کردن صنایع دستی اشاره کرد و گفت:‌ این مساله که در حال اجرا شدن است در جهت توسعه بازار صنایع دستی بسیار اهمیت دارد. ملزومات مورد نیاز در خانه‌های ایرانی در خط تولید صنایع دستی در حال طراحی است که علاوه بر زیبایی این صنایع اشیای با کیفیتی با هویت ایرانی- اسلامی است. مونسان با بیان اینکه موضوع حفظ فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی سال‌هاست که توسط مسوولان کشور به‌ویژه مقام معظم رهبری مورد تاکید بوده است، گفت: امیدوارم هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی هرچه بیشتر در این زمینه موفقیت به دست آورند. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه قبلاً صنایع دستی قدیمی نشانه دهاتی بودن بود و برخی به دنبال طرح‌های اروپایی بودند ولی امروزه حتی در کشورهای اروپایی صنایع دستی ایران را به قیمت‌های بالا خریدارند و خوشحالم که علاوه بر اروپا متقاضی صنایع دستی در کشور هم زیاد شده است.

وی گفت: تلاش می‌کنیم حجم بازار صنایع دستی را افزایش دهیم که اتفاقات خوبی در این زمینه در حال انجام شدن است. قبلاً هنرمندان به‌صورت جداگانه در زمینه صنایع دستی فعال بودند ولی اکنون با ورود سرمایه‌گذاران این امکان وجود دارد که فعالان صنایع دستی و هنرمندان در کنار یکدیگر محصولاتشان را تولید و هم‌افزایی ایجاد کنند.

8 میلیون تن پسماند صنعتی خطرناک در کشور

زندگی بدون پسماند، اتوپیایی است که دسترسی به آن محال به نظر می‌رسد. در روزگار مصرف‌گرایی تولید پسماند اجتناب‌ناپذیر است. ما به‌عنوان یک شهروند تا جایی که امکان داشته باشد سعی می‌کنیم از کالاهایی که تاریخ مصرفشان تمام شده و دیگر برایمان قابل استفاده نیستند دور بمانیم. غافل از اینکه یک مدیریت ناکارآمد می‌تواند کاری کند که همین پسماندها وارد یک چرخه نامطلوب شوند و با آلودگی‌های چندبرابری به سر سفره مصرفمان برگردند. به گزارش فارس افشای نقش نبود مدیریت و نظارت کارآمد در بحث تهدید پسماندهای خطرناک کار پیچیده‌ای نیست. کافی است در طول روز خودتان را به یکی از ارتفاعات تهران برسانید و افق شهر را زیر نظر بگیرید. طولی نمی‌کشد که متوجه ستون‌های دود سیاهی خواهید شد که در جای جای جنوب و جنوب غربی شهر در حال راه کشیدن به آسمان سربی‌شده پایتخت هستند. این روزها زباله‌سوزی و امحای غیراصولی تبدیل به دم‌دستی‌ترین و البته بی‌هزینه‌ترین راه خلاص شدن صاحبان صنایع کوچک و بزرگ از شر پسماندهای تولیدی‌شان شده است. تا یادمان نرفته این آدرس را بدهیم که این راهکار ابتدایی شاید در کوتاه‌مدت برای صاحبان این کارگاه‌ها و کارخانه‌های کوچک هزینه‌بردار نباشد؛ اما واقعیت این است که این دود در چشم همه شهروندانی که در شهر ساکن هستند، می‌رود و در این زباله‌سوزی‌ها تر و خشک با هم می‌سوزند. در این وانفسا شاید فقدان قانون را متهم ردیف اول بی‌توجهی‌ها به این مقوله حیاتی کنید، اما یک مرور اجمالی بر چرخه حیات پسماندها نشان می‌دهد که قانونگذار در این زمینه کار خود را نه ایده‌آل اما دست‌کم بدون نقص انجام داده است. برای به نظم کشیدن این فرآیند مغشوش قانون هست اما به نظر می‌رسد مجری آن که باید دست راست یک دستگاه نظارتی دائمی باشد قافیه را به سودجویان این بازار باخته.

باید آسیب‌های فضای مجازی را مدیریت کرد

حسن ملکی گفت: فضای مجازی مصداق بارز فرصت و تهدید است و تهدیدهایش نوعاً اخلاقی است و در این مسیر باید خانواده‌هایی آگاه برای مدیریت آسیب‌های فضای مجازی و دانش‌آموزانی با بصیرت تربیت شوند. معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با مهر در خصوص اهمیت به بُعد پژوهشی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی و اینکه در حال حاضر در این زمینه در کجا قرار گرفته‌ایم، گفت: بخشی از پژوهش‌ها در آموزش‌وپرورش روی مبانی انجام می‌شود. ما مبانی را مطالعه می‌کنیم و برای طراحی کتاب درسی از آن بهره می‌بریم. در این بخش وضع ما مطلوب است؛ هم پژوهش‌های خوبی انجام شده و می‌گیرد و هم کاربست آن برای کتاب‌های درسی به‌خوبی پیش می‌رود. مشکل ما در بخشی است که باید این مساله را تبیین کنیم و به‌صورت برنامه دربیاوریم که دانش‌آموزان و معلمان را پژوهشگر بار بیاوریم. من اعتقاد دارم که یکی از ابعاد مهم کار ما تمرکز بر همین پژوهشگر بار آمدن دانش‌آموزان است. در این زمینه برنامه‌های جدی را پی می‌گیریم.

ناگزیر به ورود به آموزش‌های مجازی هستیم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این روزها آموزش مجازی یکی از محورهای آموزش در شرایط تعطیلی مدارس قرار گرفته است و حتی پیش‌بینی می‌شود برای سال تحصیلی آتی نیز بخش مهمی از آموزش‌ها در این فضا انجام شود، درحالی‌که ما می‌دانیم ورود به دنیای مجازی آسیب‌هایی را برای سنین مختلف دانش‌آموزی خواهد داشت؛ شما به‌عنوان سازمانی که به تعبیر مقام معظم رهبری، قلب آموزش‌وپرورش هستید، چه چالش‌ها و فرصت‌هایی را در این مسیر می‌بینید، گفت: اول اینکه ما ناگزیر به ورود به آموزش‌های مجازی هستیم و در دنیا نیز حرکت به این سمت ناگزیر مدت‌هاست آغاز شده است. من آموزش مجازی را حقیقتاً مصداق بارز فرصت و تهدید می‌دانم و فرصت‌های آموزش مجازی قابل چشم‌پوشی نیست اما گاهی حس می‌کنم برای فراگیر شدن این فضا، کاری نمی‌توان انجام داد. گویی نوعی بی‌پناهی و چاره نداشتن در این مسیر وجود دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها