شناسه خبر : 26935 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شهردار تازه برای تهران زیست‌پذیر

بی‌اعتنایی شورای شهر به توصیه نجفی

هفته گذشته بالاخره شورای شهر تهران برای آینده مدیریت شهری تصمیم گرفت و محمدعلی افشانی شهردار پایتخت شد.

شهردار تازه برای تهران زیست‌پذیر

هفته گذشته بالاخره شورای شهر تهران برای آینده مدیریت شهری تصمیم گرفت و محمدعلی افشانی شهردار پایتخت شد. پس از کناره‌گیری محمدعلی نجفی که چندی پیش با اعلام بیماری از شهرداری تهران استعفا کرد، حسینی‌مکارم سرپرست شهرداری تهران شده بود. اعضای شورای شهر بین افشانی و سمیع‌الله حسینی‌مکارم که دو نامزد نهایی تصدی این مسوولیت بودند، با دادن 19 رای به افشانی او را به عنوان شهردار پایتخت انتخاب کردند. محمدعلی افشانی در دولت یازدهم استاندار فارس و در دولت دوازدهم تا پیش از شهردار شدن، معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بوده است. روزنامه «ایران» درباره انتخاب افشانی نوشت: از همان زمان که او در دفاع از برنامه‌هایش در صحن شورا، موافقت ارکان نظام با آمدنش را اعلام کرده بود، باید حدس زده می‌شد، شهردار بعدی تهران چه کسی خواهد بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که تلاش‌های زیادی برای آمدن مکارم به داخل «بهشت» صورت گرفت، اما این تلاش‌ها در جلسه خصوصی شبانه‌ای تغییر شکل داد و حزب «اتحاد ملت» که موافق آمدن گزینه‌ای دیگر بود هم با چرخشی جالب توجه پشت افشانی قرار گرفت. با این توصیف بعد از حمایت حزب «اعتماد ملی»، (افشانی عضو شورای مرکزی آن است)، «مستقلین» و «کارگزاران» شورا از افشانی، آمدنش مسجل‌تر از قبل شد تا در بیست‌وسوم اردیبهشت طبق وعده شورا، شهردار منتخب تهران، انتخاب شد. البته درباره حمایت مستقلین هم شایعات زیادی مطرح شد. برخی می‌گفتند یک عضو شورا به دروغ از حمایت رئیس دولت اصلاحات از افشانی نام برده که این اظهارات که اتفاقاً مثبت هم واقع شده، قویاً از دفتر ایشان تکذیب شده است. روزنامه «دنیای اقتصاد» هم با اشاره به چینش آرا در جریان انتخاب شهردار نوشت: این چینش آرا در حالی اتفاق افتاد که دو روز پیش از برگزاری انتخاب مرحله نهایی، محمدعلی نجفی، شهردار شانزدهم، در نامه‌ای به‌صورت رسمی از شهردار شدن مکارم حمایت کرده بود. بررسی روند رای‌دهی اعضای شورای شهر به این دو نامزد شهرداری تهران این سوال را به وجود می‌آورد که چرا شورای شهر که در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری تمام‌قد از شهردار شدن نجفی حمایت کرد و چندین روز در برابر درخواست استعفای وی مقاومت نشان داد، به گزینه مدنظر شهردار شانزدهم رای نداد. کارشناسان در پاسخ به این سوال دو گمانه را مطرح می‌کنند. نخست آنکه اعضای شورای شهر با این اقدام بنا داشتند اجماع جریان اصلاح‌طلب روی یک گزینه را نشان دهند اما گمانه دوم نشان از عدم رضایت اعضای شورا از عملکرد شهردار شانزدهم در دوره مدیریتی او دارد. برخی معتقدند از آنجا که شهردار شانزدهم از دیدگاه اعضای شورای شهر عملکرد قابل قبولی نداشته، توصیه او در این مرحله نیز چندان مورد توجه قرار نگرفته است. این روزنامه درباره برنامه افشانی برای اداره پایتخت نیز نوشت: برنامه‌ای که از سوی گزینه نهایی شهرداری تهران برای اداره پایتخت ارائه ‌شده بر شعار «تهران شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر» استوار است. بررسی محتوای برنامه گزینه نهایی شهرداری تهران نشان می‌دهد که اتفاقاً او برای اداره شهر تهران بر چالش اصلی شهر، مطالبه شهروندان از مدیریت شهری و همین‌طور محورهای اصلی انتقاد نخبگان به عملکرد دوره‌های گذشته مدیریت شهری تمرکز کرده است.

تبانی در اتاق عمل

هفته گذشته روزنامه «شرق» در گزارشی تکان‌دهنده از ابعاد گسترده فساد در مراودات برخی جراحان و شرکت‌های تجهیزات پزشکی خبر داد. در این گزارش ادعا شده که برخی جراحان از شرکت‌های تجهیزات پزشکی درخواست رشوه می‌کنند تا بیمارستان را مجاب کنند ابزار مورد نیاز اتاق عمل و وسیله‌هایی را که در بدن بیمار کار گذاشته می‌شود، از آنها بخرند. شرکت‌های تجهیزات پزشکی ادعا می‌کنند ناچار به پرداخت این مبالغ هستند؛ زیرا اگر به جراحان رشوه ندهند، کالایشان را نمی‌خرند و ورشکسته خواهند شد. ایرج فاضل، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، با بیان اینکه درباره این‌گونه تخلفات اخباری به گوشم رسیده است، می‌گوید: «هرگونه سهم‌خواهی در زمینه پزشکی برخلاف مقررات، آیین‌نامه‌ها و اخلاق پزشکی است. دادگاه‌های نظام پزشکی مرجع رسیدگی به این مسائل هستند و طبق قانون به پزشک متخلف حکم خواهند داد.» با این حال صاحبان شرکت‌های تجهیزات پزشکی ادعا می‌کنند مسوولان از موضوع خبر دارند، اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند. در این گزارش به نقل از صاحب یکی از شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی آمده است: «شماره‌حساب زنان نصفشان را دارم، خیلی از پزشکان برای اینکه ردی از خود به‌جا نگذارند، یا به صورت نقدی پول می‌گیرند یا شماره کارت نزدیکانشان را به ما می‌دهند؛ همسر، فرزندان یا منشی‌های هر جراح به صورت میانگین در ماه حدود 20میلیون تومان رشوه از شرکت‌های تجهیزات پزشکی دریافت می‌کنند... نمی‌گویم همه جراحان این کار را انجام می‌دهند، اما تعداد جراحانی که رشوه یا به قول خودشان «آفر» نمی‌گیرند، انگشت‌شمار است. جراحانی را نیز می‌شناسم که وقتی متوجه می‌شوند بیمارشان شرایط مالی خوبی ندارد، هزینه عمل از آنها نمی‌گیرند، اما تعدادشان خیلی کم است.» 

دیگری می‌گوید: «همه کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، این موضوع را می‌دانند. خاطرم هست یک روز به ملاقات رئیس یکی از این بیمارستان‌ها که برادر یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری در سال‌های گذشته بود، رفتم و از وضع موجود شکایت کردم. ایشان در پاسخ به من گفتند اگر دوست ندارید، می‌توانید با پزشکان این بیمارستان کار نکنید.» به گفته صاحب این شرکت تجهیزات پزشکی تخلفات پزشکان به همین‌جا ختم نمی‌شود: «یک روز یکی از پزشکان که عضو هیات علمی دانشگاه و سهامدار یکی از بیمارستان‌های معروف پایتخت و جراح بنامی است، از من دعوت کرد به دفترش بروم. فکر کردم می‌خواهد درباره بالا بردن قیمت آفر با من صحبت کند اما در کمال ناباوری از من خواست پیچ‌های چینی را به جای یک برند آلمانی فاکتور کنم و سودش را با هم شریک شویم که من این کار را قبول نکردم. یکی از جراحان هست که هر وقت یاد کارش می‌افتم، حالم از شغلی که دارم به‌هم می‌خورد. 

صحبت از چهار سال پیش است. این پزشک بیماران را برای خرید وسیله نزد من می‌فرستاد؛ از من وسیله‌ای خریداری می‌کردند که وقتی شخصی ای‌سی‌ال زانویش پاره می‌شود با آن داخل زانوی بیمار را شیو می‌کنند. همه بیمارانی که برای خرید می‌آمدند، شرایط مالی خوبی نداشتند. یادم هست یکی از بیمارانش کارگر بود و برای 200‌ هزار تومان شناسنامه‌اش را گرو گذاشت. بعد از مدتی وقتی برای مذاکرات کاری به دفتر کارش رفتم، در کمدش را باز کرد؛ حدود 60 عدد از آن دستگاه‌ها به صورت آکبند داخل کمدش بود. به من گفت اینها را چند تومان از من می‌خری؟ هرکدام از وسیله‌های قبلی را که بیماران خریداری می‌کردند برای چند نفر استفاده کردم و اینها به صورت آکبند و دست‌نخورده باقی مانده؛ اگر بخواهی با نصف قیمت به خودت می‌فروشم.» 

یکی دیگر از واردکنندگان با تایید رشوه گرفتن جراحان و تخلفات غیرمعمول می‌گوید: «یک پزشک در تبریز هست که همیشه به اقوام خود سفارش می‌کنم به مطب او نروند. چند سال پیش این پزشک برای خرید استنت دارویی به من مراجعه کرد که به او گفتم تاریخ مصرفشان تمام شده است. در کمال ناباوری به من گفت اشکال ندارد؛ نصف قیمت آنها را به من بفروش با مسوولیت خودم آنها را در بدن بیماران کار می‌گذارم. استنت وسیله‌ای برای بازنگه‌داشتن شریان‌های کرونر قلبی یا سایر عروق بدن مثل عروق کاروتید مغزی است که تنگ یا بسته شده‌اند. فنرهای دارویی به‌تدریج از خود موادی آزاد می‌کنند که جلوی بسته شدن مجدد استنت را تا حدی می‌گیرند؛ بنابراین باعث کاهش میزان بروز تنگی مجدد عروق کرونر و کاهش نیاز به انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب در ماه‌های پس از آنژیوگرافی می‌شوند. شما در نظر بگیرید که این وسیله به خوبی کار نکند؛ آن وقت چه اتفاقی خواهد افتاد که متاسفانه برای این پزشک اصلاً مهم نبود.»

کیتارو نیامد، پاموک دست خالی بازگشت

اورهان پاموک، نویسنده برنده جایزه نوبل اهل ترکیه، در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب به تهران آمد؛ خبری که برای مخاطبان پرشمار این نویسنده به معنای دیدار با او بود؛ دیداری که البته برای بسیاری محقق نشد. ناگهان به دلایل نامعلوم هم حضور این نویسنده در غرفه انتشاراتی که قرار بود در آن با مخاطبانش دیدار کند لغو شد و هم مراسمی که قرار بود به نام این نویسنده و با حضور خودش در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شود. رویداد فرهنگی دیگری که اخیراً لغو شد برگزاری کنسرت کیتارو، آهنگساز و موسیقی‌شناس برجسته ژاپنی بود که پس از ماه‌ها انتظار دوستدارانش در ایران قرار بود اواخر اردیبهشت محقق شود، اما لغو شد. روز شنبه 22 اردیبهشت روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی از لغو این سه رویداد نوشت: روز پنجشنبه برگزارکنندگان کنسرت کیتارو که پیش از این یک‌بار به تعویق افتاده بود، از لغو قطعی آن به‌دلیل عضویت شش آمریکایی در ارکستر خبر دادند. البته پیشتر و در مهرماه سال ۱۳۹۳ کیتارو در تالار وزارت کشور روی صحنه رفته بود و قطعاتی از آثار خود را اجرا کرده بود. این کنسرت او در سال ۹۳ با استقبال بسیار گسترده ایرانیان مواجه شد و به‌دلیل همین استقبال گسترده قرار شده بود کنسرت کیتارو دوباره روی صحنه برود. برگزارکنندگان این کنسرت ضمن اعلام لغو قطعی این کنسرت گفتند: با توجه به حضور شش آمریکایی در گروه کیتارو، در شرایط فعلی متاسفانه امکان حضور این هنرمند شایسته در این زمان میسر نشد. گروه اجرایی این برنامه دو سال را صرف پیگیری و اجرای برنامه این هنرمند کرد اما ترجیح می‌دهد در شرایط فعلی سکوت کند و در آرزوی روزهای بهتر بماند... علی دهباشی صاحب امتیاز نشریه بخارا که سال‌هاست با عنوان کلی «شب‌های بخارا» مراسمی را برای نکوداشت و بررسی آثار چهره‌های فرهنگی و هنری ایرانی و غیرایرانی برگزار می‌کند، قرار بود با حضور چهره‌هایی همچون آیدین آغداشلو، فریبا وفی، زهره حسین‌زادگان و البته با حضور اورهان پاموک از او تقدیر کند. اگرچه پیش از این و در سال ۸۵ (سالی که پاموک برنده جایزه نوبل شده بود) مراسمی با همین نام در تهران برای پاموک برگزار شده بود و به نظر نمی‌رسید که مشکلی در روند برگزاری مراسم باشد، اما تنها مدت کوتاهی قبل از برگزاری، خبر لغوش در رسانه‌ها منتشر شد. علت لغو این برنامه هم عدم در اختیار گذاشتن سالن اعلام شده است. فرید اورهان پاموک نویسنده ۶۶‌ساله اهل ترکیه است. یک روز کامل از لغو شدن شب پاموک نگذشته بود که خبر لغو برنامه دیگری با حضور این نویسنده در نمایشگاه کتاب هم منتشر شد و علاقه‌مندان این نویسنده را در شوک فرو برد. قرار بود این نویسنده روز پنجشنبه بیستم اردیبهشت در غرفه نشر ققنوس حاضر شود و با مخاطبان و دوستدارانش دیدار مردمی داشته باشد. در اعلامیه این خبر آمده بود که جلوگیری از ازدحام جمعیت دلیل این تصمیم اعلام شده است. البته از زمان حضور این نویسنده در ایران برخی مخالفان این نویسنده تحرکاتی را در برخی رسانه‌ها آغاز کرده بودند که سر‌انجام نتیجه‌اش بازگشت این نویسنده به کشور خود بدون هیچ دستاوردی در ایران بود. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها