شناسه خبر : 23951 لینک کوتاه

افزایش تعداد قتل‌های فجیع

انتقاد شدید از جمع‌آوری ضربتی کودکان کار و خیابان

پیدا شدن جسد چاقوخورده زنی 35‌ساله در کنار دختران خردسال چهار و 11‌ساله‌اش که یکی با ضربه‌های چاقو کشته شده بود و دیگری مجروح بود، کشف جسد مثله‌شده پسربچه 11‌ساله‌ای که مورد تجاوز قرار گرفته و با ضربات چاقو به قتل رسیده بود با فاصله کمی پس از اتفاق تلخی که برای آتنا و بنیتا رخ داد، دستگیری مردی که پسرخوانده و عروسش را کشته، جسدشان را تکه‌تکه کرده و هر تکه را در گوشه‌ای از شهر انداخته بود، مرگ پدری که دو دخترش را کشته و خودش هم با قرص برنج خودکشی کرد، کشف جسد مرد جوانی که همسر، پسر 11‌ساله و والدین خود را به قتل رساند و بعد خودش را هم کشت. اینها فقط چند نمونه از چندین جنایت هولناکی است که در هفته‌های اخیر جزئیات تکان‌دهنده‌ای از آنها منتشر شده است.

پیدا شدن جسد چاقوخورده زنی 35‌ساله در کنار دختران خردسال چهار و 11‌ساله‌اش که یکی با ضربه‌های چاقو کشته شده بود و دیگری مجروح بود، کشف جسد مثله‌شده پسربچه 11‌ساله‌ای که مورد تجاوز قرار گرفته و با ضربات چاقو به قتل رسیده بود با فاصله کمی پس از اتفاق تلخی که برای آتنا و بنیتا رخ داد، دستگیری مردی که پسرخوانده و عروسش را کشته، جسدشان را تکه‌تکه کرده و هر تکه را در گوشه‌ای از شهر انداخته بود، مرگ پدری که دو دخترش را کشته و خودش هم با قرص برنج خودکشی کرد، کشف جسد مرد جوانی که همسر، پسر 11‌ساله و والدین خود را به قتل رساند و بعد خودش را هم کشت. اینها فقط چند نمونه از چندین جنایت هولناکی است که در هفته‌های اخیر جزئیات تکان‌دهنده‌ای از آنها منتشر شده است.

گسترش فضای مجازی و انعکاس این اخبار فجیع باعث شده این روزها بیش از هر زمانی این جنایت‌ها در حال افزایش به نظر برسند، اما گویا گذشته از انعکاس گسترده‌تر در رسانه‌ها، تعداد جنایت‌های فجیع درواقع افزایش یافته است؛ این ادعایی است که سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرده است. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای هفته گذشته در یک نشست خبری با بیان اینکه متاسفانه آمار قتل‌های فجیع در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش یافته، ادعا کرد: «یکی از دلایل وقوع این قتل‌ها سوءاستفاده از فضای مجازی است. برخی موارد مانند آثار فضای مجازی، امنیت مردم را مختل می‌کند.» آن‌طور که خبرگزاری‌ها نقل کرده‌اند معاون اول قوه قضائیه گفته است: «با کمال تاسف قتل‌های فجیع در سال ۹۶ از سال ۹۵ و همچنین آزار در برخی خانواده‌ها بیشتر شد. نمی‌گویم همه به‌دلیل اثر فضای مجازی است اما با توجه به کار کارشناسی صورت گرفته، یکی از آثار سوء فضای مجازی این جنایت‌هایی است که رخ می‌دهد البته عواملی چون استعمال مواد روانگردان هم تاثیر دارد. در اتوبان تهران قم قتلی که کشف شد، قاتل انگیزه را نشستن پای فیلم‌های خشن فضای مجازی و استفاده از مواد روانگردان عنوان کرده است.»

♦♦♦

اعدام قاتل آتنا در ملأ عام

هفته گذشته در میان این خبرهای فجیع، حکم اعدام قاتل آتنا اصلانی که تیرماه سال جاری به اتهام ارتکاب به تجاوز و قتل این دخترک هفت‌ساله و سرقت طلاهای مقتول دستگیر شده بود، اجرا شد. قاتل در بامداد روز 29 شهریورماه در ملأ عام و با حضور گسترده مردم و کودکان شهرستان پارس‌آباد استان اردبیل اعدام شد. خبرگزاری میزان در این باره نوشت: «این فرد که جنازه آتنا دختر هفت‌ساله پارس‌آبادی را پس از تجاوز در منزلش مخفی کرده بود، کمتر از سه ماه پس از کشف جسد این دختربچه به دار مجازات آویخته شد و به سزای اعمالش رسید. دادگاه کیفری یک استان اردبیل متهم را از بابت تجاوز به عنف محکوم به اعدام، از بابت یک فقره قتل عمد محکوم به قصاص نفس، از بابت سرقت محکوم به حبس و شلاق و رد مال کرد. این حکم 19 شهریور‌ماه از سوی دیوان عالی کشور تایید شد و 10 روز پس از تایید در دیوان عالی کشور به اجرا درآمد.» طبق گزارش خبرگزاری تسنیم، حکم شلاق قاتل نیز یک روز پیش از اعدام، اجرا شد.

♦♦♦

مورچه‌ها به دوقلوهای رها‌شده حمله نکردند

اوایل هفته گذشته خبری در فضای مجازی و برخی سایت‌های خبری مبنی بر هجوم مورچه‌ها به نوزادان دوقلویی که در کنار سطل زباله یکی از بیمارستان‌های بندرعباس رها شده بودند، منتشر شد اما چند روز بعد بخش‌هایی از این خبر تکان‌دهنده تکذیب شد. ایرنا در گزارشی با شرح این ماجرا، به نقل از غلامعباس مومنی، رئیس بیمارستان تامین اجتماعی خلیج فارس بندرعباس، نوشت: «این خبر صحت نداشته و کودکان هنگام پیدا شدن در سلامت کامل بودند. 25 مرداد‌ماه امسال حوالی ساعت 17 و 30 تا 18 یکی از همراهان بیمار در اورژانس این بیمارستان متوجه صدای گریه نوزاد از پارکینگ اورژانس می‌شود. فاصله پارکینگ تا در اورژانس 50 متر است و به دلیل همین فاصله کم، همراه متوجه صدای گریه نوزاد شده است. وی پس از مراجعه به پارکینگ با کالسکه حمل نوزادی مواجه می‌شود که دو کودک در آن قرار داشتند. این فرد بلافاصله مسوولان اورژانس را در جریان گذاشته و کودکان به اورژانس منتقل و از سوی پزشک اورژانس معاینه می‌شوند و پس از آن با توجه به مساعد بودن حالشان در بخش اطفال تا روشن شدن ماجرا بستری می‌شوند. این کودکان بسیار تمیز و به همراه وسایل مورد نیاز در پارکینگ این بیمارستان گذاشته شده بودند و هیچ‌گونه مشکلی نداشتند. با توجه به پیدا شدن این کودکان در پارکینگ بیمارستان تامین اجتماعی، مراتب به نیروی انتظامی و مسوولان قضایی اطلاع داده شده و پس از صدور گواهی سلامت برای کودکان از سوی پزشکان متخصص و با دستور دادستانی در پنجم شهریورماه سال جاری در سلامت کامل تحویل بهزیستی شدند. از رها شدن کودکان بسیار ناراحت شدیم اما انتشار اخبار کذب در این خصوص از جمله هجوم مورچه‌ها به کودکان را که موجب التهاب و ناراحتی در جامعه شده به‌شدت محکوم و از مجاری قانونی پیگیری می‌کنیم.»

♦♦♦

جمع‌آوری انتقادبرانگیز کودکان کار

مساله کودکان کار و خیابان در شهر تهران یکی از پرچالش‌ترین مسائل سال‌های اخیر است. هفته گذشته شیوه مواجهه با این کودکان انتقادهای بسیاری را در پی داشت. 21 شهریورماه بود که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پس از جلسه با محمدعلی نجفی شهردار تهران در جمع خبرنگاران، از ساماندهی و درمان معتادان و همچنین ساماندهی کودکان کار و خیابانی با همکاری شهرداری تهران در دوره جدید خبر داد. تسنیم به نقل از او نوشت: «قرار شد پناهگاه‌های مشترکی برای این افراد در نظر گرفته شود و جمع‌آوری این افراد از سوی سازمان بهزیستی انجام می‌پذیرد. البته این کار در گذشته انجام شده است اما اقدامات به‌صورت گسترده‌تر خواهد بود. در این زمینه از ظرفیت نیروی انتظامی، دستگاه قضا و شهرداری و سایر ارگان‌ها برای جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی استفاده خواهد شد.»

اما هفته گذشته رسانه‌ها و فعالان حقوق کودک از نحوه ساماندهی کودکان کار به‌شدت انتقاد کردند. خبرگزاری ایرنا گزارش داد: «شبکه یاری کودکان کار در واکنش به فرآیند اجرایی طرح ساماندهی کودکان کار درسطح خیابان در نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست توقف فوری اجرای این طرح را کرد.» روزنامه وقایع اتفاقیه نیز در انتقاد از این طرح نوشت: «همزمان با نزدیک‌شدن به روزهای پایان تابستان، طرحی در خیابان‌های پایتخت در حال اجراست که هدف آن جمع‌آوری کودکان کار و خیابان از سطح شهر است. طرحی که این بار سلب حضانت برخی والدین از سرپرستی کودکان را نیز در پی دارد. در این طرح که در روزهای اخیر با شدت و گستردگی بیشتری در حال انجام است، تعداد زیادی از کودکان ایرانی و مهاجر که در خیابان‌های پایتخت مشغول به کار هستند یا به گفته مسوولان به‌صورت غیرقانونی در کشور اقامت دارند، جمع‌آوری و جهت تعیین تکلیف به مراکز بهزیستی منتقل می‌شوند.» این روزنامه به نقل از آیدین حلال‌زاده، فعال حقوق کودک و عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، نوشت: در طول یک هفته‌ای که از اجرای طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان می‌گذرد، جمع زیادی از کودکانی که در طرح آمایش جای می‌گیرند به اردوگاه‌ها فرستاده شده‌اند تا رد مرز شوند. در حالی ‌که بر اساس طرح آمایش این کودکان مجاز به اقامت هستند و باید به خانواده تحویل داده شوند. عبدالبصیر و چندین و چند کودک دیگری که در یک هفته اخیر و در پی اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان کار و خیابان از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند شرایط مشابه هم دارند. بر اساس این گزارش، «فعالان حقوق کودک ضمن ابراز نگرانی از ادامه‌دار شدن اجرای غیرکارشناسی طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان می‌گویند بی‌خبری خانواده‌ها از وضعیت نگهداری کودکانشان پس از اجرای این طرح باعث شده از سرنوشت برخی کودکان و مددجویان نهادهای مدافع حقوق کودک که در این طرح جمع‌آوری شده‌اند اطلاعی در دست نباشد. آنهایی که وضعیتشان مشخص شده است هم یا در اردوگاه هستند یا در مراکز موقت بهزیستی نگهداری می‌شوند و بدون ارائه دلیل موجه به خانواده‌هایشان تحویل داده نمی‌شوند.»

در پی این انتقادات، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان کار و خیابان با مشکلاتی همراه است. جماران به نقل از او نوشت: «جلساتی در این رابطه تشکیل خواهد شد تا اقدام سازمان‌یافته‌ای در این خصوص انجام شود. شورای کودکان کار تشکیل خواهد شد و طبق آن کودکانی که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند‌ یا پدر و مادر ندارند، در مراکز بهزیستی نگهداری خواهند شد. کسانی که از کودکان سوءاستفاده می‌کنند نیز به قوه قضائیه معرفی خواهند شد. کودکانی که پدر و مادر دارند نیز تحت نظر مددکار به خانه‌های خود منتقل می‌شوند.»

♦♦♦

داوطلبانی که از سازمان سنجش رنجیدند

با اعلام نتایج کنکور سراسری، اعتراض‌هایی به این نتایج صورت گرفت که روزنامه «قانون» در گزارشی با تیتر «سازمان رنجش» به این اعتراض‌ها پرداخت و به نقل از معترضان نوشت: «به‌طور ملموس در اعلام نتایج اخیر کنکور 96، پذیرفته شدگان در رتبه‌های زیر دو هزار جابه‌جا شده‌اند. مثلاً رشته‌ای که پارسال با رتبه 1700 دانشجو می‌پذیرفت، امسال از رتبه 700 دانشجو پذیرفته و این یک بی‌عدالتی محض است‌ یا در مورد دیگری، دانشجویان سال گذشته در رشته داروسازی دانشگاه اهواز، با رتبه 2600 پذیرفته می‌شدند ولی امسال، با رتبه 1600 پذیرفته ‌شده‌اند! برخی نیز از پذیرفته شدن داوطلب علوم انسانی در رشته مامایی خبر دادند و برخی دیگر با داشتن رتبه‌های 4000 و پایین‌تر نیز، در هیچ دانشگاهی قبول نشدند.» 

بر اساس همین گزارش، طبق گفته مسوولان سازمان سنجش، داوطلبان می‌توانند پس از دریافت کارنامه نتایج نهایی، در صورتی که در رابطه با مندرجات کارنامه‌ یا انتخاب رشته خود سوال یا اعتراضی داشته باشند، از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی سایت سازمان سنجش نسبت به دریافت پاسخ اقدام کنند.

♦♦♦

دختران پیشتاز رقابت بر سر صندلی‌های دانشگاه

خبر دیگری که با انتشار نتایج آزمون سراسری در رسانه‌ها منعکس شد، فزونی دختران پذیرفته‌شده در دانشگاه‌ها بر پسران بود. در این باره ایسنا به نقل از حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، نوشت: «از تعداد 378 هزار و 706 نفر پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون سراسری، تعداد 213 هزار و 884 نفر زن و مابقی مرد هستند. از تعداد 203 هزار و 248 نفر پذیرفته شده در کد رشته محل‌های با آزمون، تعداد 112 هزار و 646 نفر زن و مابقی مرد بودند. همچنین از تعداد 175 هزار و 458 نفر که در کد رشته محل‌هایی که بر اساس سوابق تحصیلی گزینش آنها انجام شده، تعداد 101 هزار و 218 نفر زن و مابقی مرد هستند.»

♦♦♦

طی مسیر رفع توقیف با امید و معرفی «نفس» به اسکار

در پی انتشار خبر رفع توقیف و اکران پنج فیلم «خانه دختر»، «خانه پدری»، «پارادایس»، «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در آینده نزدیک، هفته گذشته روزنامه «همشهری» با تیتر «پایان‌ خوش پنج فیلم توقیفی» با رویکردی مثبت به استقبال این تصمیم رفت و نوشت: «خبر رفع مشکل پنج فیلم از 12 فیلم توقیفی اهمیت دارد اما نگاهی به عناوین تعدادی از فیلم‌های قدیمی‌تر که دست‌کم به خاطر شهرت بیشترشان در ذهن سینمادوستان جایگاهی ویژه‌تر دارند نشان می‌دهد پرونده رفع مشکل فیلم‌های توقیفی نیازمند طی‌شدن مسیری طولانی است؛ مسیری که به لطف تدبیر تازه مدیران سینمایی با سرعت و امید بیشتر در حال طی‌ شدن است.»

دیگر خبر مهم سینمایی هفته گذشته، معرفی نماینده سینمای ایران در اسکار بود. هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار 2018 اعلام کرد فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار را به‌عنوان نماینده سینمای ایران برای رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان انتخاب کرده است.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها