شناسه خبر : 6135 لینک کوتاه

شدت بحران آب از زبان وزیر نیرو

بن‌بست آبی

«ایران خشک شد» این تیتر چندی پیش روزنامه «فایننشال تایمز» است که در گزارشی نوشته بود: «ایران با پیشینه هفت‌هزارساله تا ۲۰ سال دیگر از بی‌آبی و خشکسالی نابود می‌شود.»

«ایران خشک شد» این تیتر چندی پیش روزنامه «فایننشال تایمز» است که در گزارشی نوشته بود: «ایران با پیشینه هفت‌هزارساله تا ۲۰ سال دیگر از بی‌آبی و خشکسالی نابود می‌شود.» حال این بار وزیر نیرو در اولین کنفرانس ملی اقتصاد آب گفته است: «امروزه در ادبیات آب دنیا بیان می‌شود که در هر منطقه‌ای بیش از 40 درصد از منابع تجدیدپذیر استفاده شود آن منطقه دچار تنش آبی می‌شود و اگر بیش از 60 درصد از آب تجدیدپذیر مصرف شود آن منطقه دچار بحران می‌شود، متاسفانه ما در حال حاضر بیش از 86 درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کنیم و بنابراین ناچاریم برای پایداری در توسعه و منابع آب، مصرف را کاهش دهیم؛ زیرا ادامه وضعیت موجود حیات انسان و تمدن ایران را مورد تهدید قرار می‌دهد.» اما سخنان هشدارآمیز حمید چیت‌چیان تنها به همین جمله ختم نمی‌شود. وی همچنین در این مراسم بیان کرد: «ارزیابی‌ها حاکی از این است که جنگ‌های آینده بر سر منابع آب خواهد بود. تحقیقات نشان می‌دهد تا سال 2030 نیاز به آب در کره‌زمین 40 درصد افزایش می‌یابد و این موجب نگرانی مدیران و برنامه‌ریزان کشورها شده است که چگونه این میزان آب تامین شود، در حالی که یک‌سوم مردمی که در جهان و در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند تنها از 50 درصد منابع آب قابل استفاده در منطقه خود برخوردار هستند.» به گفته این مقام مسوول ایران در سال‌های اخیر با پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم از نظر نوع، شدت، مدت و تعداد بارندگی مواجه بوده و این در حالی است که متوسط هوای ایران دو درجه سانتیگراد افزایش داشته که این موجب تبخیر بیش از حد روان‌آب‌ها و آب‌های سطحی شده است. اما چه باید کرد؟ راهکار چیست؟
در این مورد چیت‌چیان اعتقاد دارد که وقتی هزینه کمی برای مصرف آب‌های تجدیدپذیر پرداخت شود، انگیزه‌ای برای صرفه‌جویی نخواهد بود و از سویی نیز انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران برای ارائه راهکارهای صرفه‌جویی آب وجود ندارد. وزیر نیرو واقعی شدن نظام قیمت‌گذاری آب را به‌عنوان یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب و عبور از این بحران عنوان و تصریح کرد: مادامی که آب به قیمت واقعی در اختیار مصرف‌کننده قرار نگیرد، این وضع ادامه خواهد داشت. در مورد چگونگی مواجه ‌شدن با این بحران معاون آب و آبفای وزارت نیرو نیز گفته است: «حل بحران آب در گرو همکاری و هماهنگی میان تمامی متخصصان و اندیشمندان حوزه‌های فنی و علوم انسانی است و همه باید برای حل بحران آب بسیج شوند.» در عین حال رحیم میدانی نیز چنین هشدار داده است: «تداوم وضعیت کنونی بحران آب در کشور به معنای ایجاد بحران‌های اجتماعی در آینده خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی‌ها جمعیت کشور تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰۵ میلیون نفر می‌رسد و این عدد نشان می‌دهد که اگر وضعیت کنونی بحران آب تداوم یابد ما در این سال حتی با وجود راندمان بسیار بالا قادر به برون‌رفت از وضعیت تنش آبی نخواهیم بود.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها