شناسه خبر : 17876 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وزیر صنعت می‌گوید درهای قاچاق همچنان باز است چرا دولت یازدهم نتوانسته درها را ببندد؟

سرّ قاچاق

محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد در دوم خردادماه سال ۸۹ با تشبیه قاچاقچیان به سوسک‌های بازار اقتصاد عنوان کرد: «قاچاقچیان سوسک‌های بازار اقتصاد و موجوداتی آلوده به همه میکروب‌ها هستند که سر به هر تعفنی می‌کنند و هر جا که آلوده باشد محل زندگی این سوسک‌ها هست. در زبان ترکی به سوسک هم قاچاق‌ها می‌گویند.

محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد در دوم خردادماه سال 89 با تشبیه قاچاقچیان به سوسک‌های بازار اقتصاد عنوان کرد: «قاچاقچیان سوسک‌های بازار اقتصاد و موجوداتی آلوده به همه میکروب‌ها هستند که سر به هر تعفنی می‌کنند و هر جا که آلوده باشد محل زندگی این سوسک‌ها هست. در زبان ترکی به سوسک هم قاچاق‌ها می‌گویند. واقعاً که در زبان ترکی اسم قشنگی برای سوسک گذاشته‌اند. چرا که قاچاقچیان و قاچاق‌فروشان هم امری را با سرعت و به‌تندی انجام می‌دهند که از دید قانون پنهان بماند تا از پرداخت عوارض و مالیات فرار کنند. هر کس کالایی را در مسیر غیرقانونی و در مسیری که در دید ماموران دولتی نیست با تندی فرار دهد آن را در مجموعه قاچاق خلاصه می‌کنند. ما باید جامعه را از سوسک‌هایی که سازماندهی شده‌اند و طراحی کرده‌اند که مصالح کشور را در مسیر تضییع حقوق قرار دهند پاک کنیم.»
به تازگی نیز محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است تراز تجاری کشور در 10 ماهه امسال منفی یک میلیارد دلار شده است و هنوز درهای قاچاق به روی جامعه باز است. او اعلام کرده است بیشتر محصولاتی که به واردات آنها انتقاد می‌شود از طریق غیر‌رسمی وارد کشور می‌شوند.
اما به تازگی از سوی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام شده است، در حالی که تا سال 90، حدود 19 تا 24 میلیارد دلار کالا به ایران قاچاق می‌شد، آمار جدید گویای رشد آن تا مرز 25 میلیارد دلار است که البته افزایش نرخ ارز تا 3500 تومان را نباید در تغییر این آمار نادیده گرفت. حقیقی، ارزش کالای قاچاق شده به ایران در سال ۹۲ را بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار اعلام کرد که این رقم حدود نیمی از ارزش کالاهایی است که در سال گذشته به صورت رسمی به ایران وارد شده است. او در این زمینه با بیان اینکه بودجه عمرانی ایران در سال گذشته رقمی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار بوده، به خبرگزاری فارس گفته است: حجم ۲۰ میلیارد دلاری قاچاق کالا در این سال دو برابر کل بودجه عمرانی کشور
است.
بنابر اظهارات رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌توان نتیجه گرفت ارقامی که در خصوص میزان قاچاق کالا به کشور اعلام می‌شود گویای روند صعودی این آمار به کشور است.
پیش از این در سال 90 گزارشی از سوی مرتضوی رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره میزان قاچاق کالا به ایران در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد که بر اساس آن حجم قاچاق کالا 19 تا 24 میلیارد دلار اعلام شده بود. برای اولین بار در سال 89 بود که سعید مرتضوی، رئیس پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد حجم ارزشی کالای قاچاق به ایران 19 میلیارد دلار است.
اما در مورد دلایل روند رو به رشد قاچاق به کشور موارد متعددی مطرح می‌شود که از جمله آنها می‌توان به اعمال فشارهای تحریمی، کاهش حجم تجارت رسمی، کمبود کالا در داخل کشور و اختلال در روند تولید کالای داخلی اشاره کرد. در شرایط تحریم واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان متوقف یا دچار مشکل شد. همچنین در این شرایط هزینه واردات رسمی افزایش ‌یافته و طبیعی است که هرچه هزینه واردات بیشتر شود، قاچاق هم بیشتر
می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها