شناسه خبر : 13413 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وضعیت بازار تهران در آستانه پاییز چگونه است؟

بوی ماه مهر

آغاز مهرماه ماهی که اضطراب و هیجان و تازگی را به همراه دارد برای همه گروه‌های سنی می‌تواند جالب و جذاب باشد. فصل آغاز مدرسه برای هر کدام از گروه‌ها از زاویه خاص خودش معنا‌دار است.

آغاز مهرماه ماهی که اضطراب و هیجان و تازگی را به همراه دارد برای همه گروه‌های سنی می‌تواند جالب و جذاب باشد. فصل آغاز مدرسه برای هر کدام از گروه‌ها از زاویه خاص خودش معنا‌دار است. برای دانش‌آموزان که هیجان آغاز مدرسه را با هیجان خریدهای کوچک و بزرگ لوازم‌التحریر و کیف و کفش گره می‌زنند. برای والدینی که برای آخر شهریورماه باید مایحتاج مهر را تهیه کنند نیز ماه هزینه و البته خرج کردن پس‌اندازهایی است که در پستو پس‌انداز کرده‌اند و برای گروه سوم یعنی واحدهای صنفی و تولید‌کنندگان اقلام مورد نیاز ماه مهر از زاویه دیگری جلب توجه می‌کند.
ماه مهر سرچراغ کسبه به حساب می‌آید. برخی صنوف نظیر فروشندگان لوازم‌التحریر و تولیدکنندگان آنها شاید بتوانند مقداری از نقدینگی مورد نیاز خود برای فعالیت یک‌ساله را تامین کنند. اواخر شهریور‌ماه برای هر صنفی هم ماه رکود باشد برای برخی صنوف ماه رونق است. تولیدکنندگان و فروشندگان کیف و کفش، مانتو، البسه مدرسه و لوازم‌التحریر جزو صنوفی هستند که در این ماه کار و بارشان سکه است. به واسطه افزایش تقاضایی که در اواخر شهریورماه برای کالاهای ذکر‌شده ایجاد می‌شود برخی سیاست‌های افزایش عرضه نیز از سال‌های گذشته در کشور اجرا می‌شد که از آن جمله می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و فروش‌های فوق‌العاده اشاره کرد. هرچند که امسال قرار شده است تا نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا برچیده شود. ابراهیم درستی، نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران در این خصوص به اقتصادنیوز گفته است: «به دلیل اینکه نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در ایام پایانی سال و زمان بازگشایی مدارس از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نبود، برگزاری این نمایشگاه‌ها متوقف شده و فروش‌های فوق‌العاده جایگزین آن می‌شود.»
در اولین نگاه این‌گونه به نظر می‌رسد که این تصمیم برای رفاه حال مردم گرفته شده است تا بتوانند در مکان مناسب کالای باکیفیت تهیه کنند اما واقعیت این است که فروش فوق‌العاده فصل بازگشایی مدارس هر سال برگزار می‌شد اما از استقبال چندانی برخوردار نمی‌شد چرا که نظارت صحیحی بر حراج‌ها و فروش‌های فوق‌العاده در واحدهای صنفی وجود ندارد و شاید به همین دلیل است که گفته می‌شود «ما در ایران حراج واقعی نداریم».
اما یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در این باره با بیان اینکه تصمیم بر این است که دیگر نمایشگاه‌های پاییزه زیر چادر برگزار نشود، اظهار کرد: «اگر مکان مسقفی برای نمایشگاه پیدا شود آن را برگزار می‌کنیم و در غیر این صورت منتفی است.»
اما گذشت مدت زمان کمی و برگزاری نمایشگاه‌های شهرداری در داخل بوستان‌ها و زیر چادر البته نه با قیمت ارزان، این موضوع را در ذهن متبادر می‌کند که برگزار نکردن نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا توسط صنوف فقط یک ژست بوده است. چرا که این نمایشگاه‌ها بدون تنوع و بدون تخفیف در زیر همان چادرها که گفته می‌شد برگزار نشود برگزار شد. هرچند که مردم از آن استقبال نکردند و مشاهدات حکایت از آن دارد که فروشگاه‌های بزرگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها مکان مطمئن برای خرید مردم در ایام پایانی سال هستند و ظاهراً استقبال از این فروشگاه‌ها به واسطه عدم برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا چند برابر شده است البته در برخی مناطق نیز بخش خصوصی اقدام به برگزاری این نمایشگاه‌ها در اندازه‌ای کوچک‌تر کرده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها