شناسه خبر : 8981 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تکذیب و تاییدها درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها

بسیج پزشکان علیه مدیری

بازگشت مهران مدیری به تلویزیون بیش از اینکه حاشیه‌هایی از نوع رسانه‌ای داشته باشد، با جنجال‌ها و حاشیه‌های صنفی مواجه شد. شرق در گزارشی به این ساخته ضعیف مهران مدیری پرداخت و نوشت: «…سازمان نظام ‌پزشکی کشور برای چندمین‌بار در چند ماه اخیر، نسبت به برنامه‌های طنز با کاراکتر پزشکان انتقاد کرد.

حمیده حق‌پرست
با توجه به اینکه ایرانیان در سال 1393 یکی از گرم‌ترین و در عین‌ حال خشک‌ترین زمستان‌های چند دهه اخیر را تجربه کردند، بسیاری از هموطنان در انتظار ایام نوروزی آفتابی بودند، انتظاری که جامه واقعیت به خود نپوشید و مردم نوروزی بارانی و تا حدودی سرد را تجربه کردند. پایتخت هم از این روند مستثنی نبود و در روزهای نخست فروردین‌ماه با توجه به خروج بخش عمده‌ای از جمعیت خود در کنار پیامدهای باران‌های بهاری توانست نفسی بکشد و خاطره‌ای تازه از آسمان آبی را در ذهن خود ثبت کند. در ایام نوروز شهرداری پایتخت در اقدامی درخور تحسین، فرمان اسفندماه مقام معظم رهبری درباره آزادسازی زمین‌های مورد اختلاف نهاد نظامی و امنیتی در شمال‌شرق تهران را مورد توجه ویژه قرار داد و در این ایام نخستین فاز از پارک یاس در این زمین‌ها را به بهره‌برداری رساند. اقدامی که موجب خرسندی آیت‌الله خامنه‌ای، دوستداران محیط زیست و بسیاری از شهروندان پایتخت شد. این رویداد در هفته پیش مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفت و بسیاری از آنها گزارش‌های متعددی در این‌باره منتشر کردند. در ایام نوروز اما همه اخبار محیط زیست به این خوبی‌ها نیز نبود. اعتماد هفته پیش در گزارشی به مرگ و میر برخی جانوران کمیاب در ایام نوروز پرداخت.
این روزنامه نوشت: «... امسال معلوم نیست قرعه به نام کدام گونه بیفتد. هنوز ۱۸ روز بیشتر از شروع سال جدید نگذشته که خبر مرگ سومین پلنگ به گوش می‌رسد. ‌۱۶ فروردین، لاشه سومین پلنگ ایرانی در ارتفاعات روستای پشت کوه جلیل پشتکوه جایی میان فارس و کهگیلویه و بویراحمد پیدا شد؛ سومین مرگ طی دو هفته. نخستین کشتار پلنگ در سال جاری، مربوط به عصر چهارشنبه پنج فروردین بود، پلنگی که توسط دامداران منطقه آزاد دشت‌الله‌آباد شهرستان بردسیر کرمان کشته شده بود و دومین پلنگ به فاصله تنها چهار روز از کشتار نخستین پلنگ ایرانی بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در فاصله حدوداً ۱۰‌کیلومتری از شهر کازرون در محور شیراز به کازرون در استان فارس تلف شد. بردسیر کرمان محل کشته شدن نخستین پلنگ ایرانی، محلی است که حدود ۴۰ سال از آخرین مشاهده پلنگ در منطقه می‌گذرد و حتی عشایر و دامداران نیز در این مدت این ‌گونه ارزشمند را ندیده بودند.
در هفته پیش و با توجه به تقارن آن با زادروز دخت گرامی پیامبر رحمت و روز مادر تسهیلاتی برای برخی از بانوان از سوی مقامات مسوول در نظر گرفته شد. به طور مثال ستاد دیه کشور اعلام کرد: «به این مناسبت بیش از 70 درصد از مددجویان نسوان زندان‌های سراسر کشور که سرپرست خانواده و خانه‌دار هستند، آزاد خواهند شد.»
از دیگر اخبار مهم هفته پیش می‌توان به اقدام تازه وزارت کار اشاره کرد. علی ربیعی در روزهای میانی هفته از راه‌اندازی اولین «سامانه ملی مشاغل ایران» در سال 13۹۴ با هدف معرفی مشاغل، مشاوره‌های شغلی و حرفه‌ای و تدوین فرهنگ ملی مشاغل کشور در جهت کمک به کارجویان، کارفرمایان، کارآفرینان و برنامه‌ریزان نظام اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خبر داد. او به اولویت‌های وزارتخانه در سال 13۹۴ اشاره کرد و گفت: «در سال 13۹۴ دو طرح بزرگ را دنبال خواهیم کرد که رونمایی از طرح مسکن اجتماعی، از جمله آنهاست. همچنین اجرای بیمه‌های اجتماعی فراگیر در سطوح مختلف را هم در سال پیش‌رو به مرحله اجرا خواهیم رساند تا هریک از افراد جامعه با سطوح مختلف درآمدی، بتوانند از مزایای بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند شوند.» باید منتظر ماند و دید در پایان سال این دو طرح چه آثاری در مسیر زندگی شهروندان این دیار ایفا خواهند کرد.

کدام شهرها بیشترین گردشگر نوروزی را داشت؟
آمار گشت و گذار نوروزی، دو روز پس از پایان تعطیلات اعلام شد. بر اساس آنچه سازمان گردشگری کشور اعلام کرده است، در تعطیلات ۱۵‌روزه نوروز، ‌۱۵ میلیون ایرانی به سفر رفتند که در این بین، ‌۶۰ میلیون و ۸۴ هزار «نفر اقامت در شب» در ۳۱ استان به اضافه هفت منطقه آزاد کشور ثبت شده است. آفتاب‌یزد در این باره در گزارشی اعلام کرد: «در میان این استان‌ها، استان مازندران، در میان استان‌های پرطرفدار سفر و گردش، رتبه اول را از آن خود کرد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تشریح نحوه محاسبه این آمار اظهار کرد: با توجه به اینکه میانگین سفر یک فرد چهار شب فرض می‌شود، بر اساس آمار ۶۰ میلیون و ۸۴ هزار اقامت شبانه در نوروز ۹۴، حدود ۱۵ میلیون نفر مسافر داشتیم.» مسعود سلطانی‌فر اعلام کرد: «پس از مازندران استان‌های گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، کرمانشاه و خراسان جنوبی ۱۰ استان پراقامت در تعطیلات نوروزی امسال بودند.»

استقبال هنرمندان از «سین هشتم»
آخرین روزهای اسفند۹۳، با اینکه اغلب ارگان‌ها و نهادها داشتند حساب و کتاب‌های آخر سال‌شان را جمع ‌و جور می‌کردند و آماده یک تعطیلات دوهفته‌ای می‌شدند، هنرمندانی سرشناس، دست ‌در دست یکدیگر تصمیم گرفتند جریانی را آغاز کنند. در مراسم اکران خیریه «کاغذ بی‌خط» ناصر تقوایی به نفع زنان بی‌سرپناه تهران، رخشان بنی‌اعتماد اعلام کرد جایزه جشنواره آسیا-‌پاسیفیک برای فیلم «قصه‌ها» را برای بی‌خانمان‌ها به حراج می‌گذارد. دو، سه‌روزی نگذشت که رضا کیانیان هم این جریان را ادامه داد و سیمرغ‌هایش را پیشکش زنان و مردانی کرد که تنها سقف بالای سرشان، آسمان است. بعد نوبت پرویز پرستویی بود که به نفع بی‌خانمان‌های پایتخت، جوایزش را حراج کند. سپس فاطمه معتمدآریا عزیزترین جایزه‌اش را پیشکش کرد و بعدتر بهمن فرمان‌آرا نیز همراه شد و نوشت: «وقتی سرپناهی نداری، سرما و گرما فرقی نمی‌کند چون پناهی نداری. امروز اگر به اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم، نگاهی بیندازیم، می‌بینیم فاصله‌ها بین طبقات بیشتر از پیش شده و افرادی که تعدادشان کم هم نیست، کلاً از قافله عقب مانده‌اند و در گوشه ‌و کنار شهر ما بی‌پناه مانده‌اند.» شمس‌لنگرودی هم در روزهای نوروز ۹۴ اعلام کرد دستنوشته یکی از کتاب‌هایش را به جریان «سین‌هشتم» هدیه می‌کند. کنار هم قرار گرفتن همین اسامی معتبر برای ایجاد یک جریان مطمئن و اثرگذار کافی بود تا هنرمندان شاخص دیگری همچون حمید جبلی، حسین پاکدل، نیکی کریمی، حبیب رضایی، بهرام رادان، مهناز افشار، رضا یزدانی، سحر دولتشاهی، پریوش نظریه و... با آن همراه شوند. به گزارش اعتماد درپی این حرکت با شور و ابتکار آغازشده، قرار است حراجی بزرگی برگزار شود و مردمی که توانایی مالی دارند، همراه این کنش اجتماعی شوند. باید دید که جامعه تا چه اندازه این حرکت را جدی گرفته و از آن استقبال خواهد کرد.

پزشکان علیه مدیری
بازگشت مهران مدیری به تلویزیون بیش از اینکه حاشیه‌هایی از نوع رسانه‌ای داشته باشد، با جنجال‌ها و حاشیه‌های صنفی مواجه شد. شرق در گزارشی به این ساخته ضعیف مهران مدیری پرداخت و نوشت: «...سازمان نظام ‌پزشکی کشور برای چندمین‌بار در چند ماه اخیر، نسبت به برنامه‌های طنز با کاراکتر پزشکان انتقاد کرد. این بار هم علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور به نمایندگی از پزشکان کشور لب به انتقاد گشود و صریح‌تر از دفعات قبل اعلام کرد: «برنامه‌های صدا و سیما متاسفانه نمایی غیرقابل اعتماد، ناامیدکننده و آکنده با انواع ناهنجاری‌ها و فسادها را در ذهن مخاطب از نظام سلامت به یادگار می‌گذارد.» این واکنش تند اما به همین‌جا ختم نشده. چراکه در 11 فروردین‌ماه امسال نیز سایت سازمان نظام پزشکی اقدام به درج نظرسنجی‌ای کرده است و در آن از پزشکان پرسیده شده «آیا در اعتراض حضوری (با کسب مجوزهای لازم) به پخش برنامه «در حاشیه» و رویه صدا و سیما به صورت قطعی حضور می‌یابید؟» پیش از تعطیلات نوروز نیز سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی طی نامه به رئیس سازمان صدا و سیما خواستار جلوگیری از پخش سریال طنز در حاشیه ساخته مهران مدیری شده بود. نامه‌ای که در ساعات ابتدایی رسانه‌ای‌شدن آن با واکنش‌های منفی از سوی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها مواجه شد و رسانه‌ها از «گاف آقای وزیر» در این نامه خبر می‌دادند. نامه‌ای که بخش زیادی از آن بدون هیچ تغییری، کپی نامه رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در دی‌ماه 1393 بود. بااین‌حال، این واکنش‌ها تاکنون از سوی سازمان نظام پزشکی بارها رخ داده است و این شائبه را برای اذهان عمومی ایجاد کرده که این سازمان در رویکردی جدید سعی در مقابله جدی با منتقدان دارد و هیچ‌گونه نقدی در مورد عملکرد پزشکان را نمی‌پذیرد... رویکرد تعجب‌برانگیز سازمان نظام پزشکی در مواجهه با منتقدان اما به اینجا و برنامه‌های صدا و سیما ختم نمی‌شود. چراکه این سازمان در دی‌ماه سال 1393 همزمان با فعالیت سامانه ثبت شکایات تعرفه‌ای اعلام کرد: «اگر کسی به‌ناحق از پزشکان شکایت کند، نظام پزشکی از او شکایت می‌کند.» علاوه بر این، در اسفندماه سال 1393، سازمان نظام پزشکی خبر از شکایت از پزشک ایرانی دانشگاه مونستر آلمان داد. دکتر علی گرجی پزشک ایرانی دانشگاه مونستر آلمان در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها عنوان کرده بود: «برخی پزشکان ایرانی درآمدی پنج برابر پزشکان آلمانی دارند.» انتقادی که بازهم به مذاق این سازمان خوش نیامد و رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با ارسال نامه‌ای به معاونت انتظامی این سازمان از وی شکایت و خواستار بررسی دقیق موضوع شد.
با نگاهی به اقدامات برخی از پزشکان ایرانی در مواجهه با انتقادات صنفی به آنها به نظر می‌رسد که این عزیزان اصولاً اعصاب ندارند. شاید تداوم پخش برخی برنامه‌ها از جمله «در حاشیه» در این برهوت انتقادپذیری تمرین مناسبی باشد برای افزایش میزان ظرفیت شنیدن انتقاد.

تکذیب و تاییدها درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها
پس از تاییدها و تکذیب‌های چندروزه، سرانجام به نظر می‌رسد دوباره حضور زنان در ورزشگاه‌های سرپوشیده بلامانع می‌شود. دیروز معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده اعلام کرد: «حضور خانواده‌ها و زنان در مسابقات والیبال در سالن‌های ورزشی این رشته تایید نهایی شده است.» گرچه به اعتقاد دست‌اندرکاران حوزه زنان تا زمان اجرایی شدن این موضوع، نمی‌توان به‌طور قطعی در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها اظهارنظر کرد، اما این تصمیم در کمیته مشترکی با حضور نمایندگان وزارت ورزش، معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری و وزارت کشور گرفته شده است.
به گزارش فرهیختگان به گفته شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده فعلاً قرار است سازوکارهای لازم برای حضور زنان در استادیوم‌های والیبال فراهم شود، البته این سازوکارها برای اجرا، هنوز ابلاغ نشده و مقدمات اجرایی شدن آن در حال فراهم شدن است. گرچه زنان چند دهه‌ای است که در ایران از دیدن بازی‌های فوتبال در استادیوم محروم هستند، اما تماشای بازی‌های ورزشی در اغلب بازی‌ها مانعی نداشت به ‌طوری که در بازی‌های ورزشی والیبال و بسکتبال حضور زنان در ورزشگاه‌ها به صورت چشم‌گیری قابل مشاهده بود. اما نزدیک به سه سال پیش در جریان بازی والیبال لیگ جهانی در شهریور 91 و بعد از حضور قابل توجه زنان در جریان مسابقه والیبال ایران و ژاپن، به یکباره حضور زنان در بازی‌های سالنی نیز ممنوع شد و عملاً زنان از دیدن بیشتر مسابقات ورزشی از نزدیک محروم شدند. این موضوع اعتراضاتی را در پی داشت. حال گرچه مولاوردی وعده داده است که موانع حضور زنان در ورزشگاه‌ها رفع شود اما مرور اتفاقات هفته گذشته و تکذیب وزارت کشور باز این شبهه را ایجاد می‌کند که ممکن است همچنان در لایه‌های مختلف تصمیم‌گیری اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها