شناسه خبر : 8024 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سه‌شنبه‌های بدون خودرو اصفهان

بگومگوها درباره پخش نوای «ربنا»

حمیده حق‌پرست
با آغاز ماه مبارک رمضان فضای جامعه نیز تا حدود زیادی متاثر از این ایام شده است. بسیاری از خیابان‌های شهرهای بزرگ کشور که عملاً از ساعت 24 کاملاً مرده به نظر می‌رسیدند، این روزها جانی تازه گرفته‌اند و زندگی در آنها جریان یافته است. برنامه اکران افطار تا سحر نیز به این مهم کمک شایانی کرده ‌است.
در هفته پیش خبری نیز در زمینه ساخت اثری درباره یکی از مفاخر ایران در هالیوود منتشر شد. از قرار معلوم یکی از شرکت‌های فیلم‌سازی هالیوود تصمیم به ساخت فیلم سینمایی داستان زندگی مولانا جلال‌الدین رومی شاعر بزرگ ایرانی قرن سیزدهم میلادی گرفته است. به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف» دیوید فرانزونی فیلمنامه‌نویس برنده اسکار هالیوود که در کارنامه کاری خود نوشتن فیلمنامه‌های موفقی چون «‌گلادیاتور» را دارد، با اعلام این موضوع به روزنامه گاردین بریتانیا، از تحقیق ابتدایی برای نوشتن فیلمنامه و سفر به ترکیه به همراه تهیه‌کننده فیلم مولانا خبر داده است. نکته جالب این خبر حضور احتمالی لئوناردو دی کاپریو 41‌ساله بازیگر سرشناس و برنده جایزه اسکار 2016 هالیوود در نقش مولانا و حضور «رابرت داونی جونیور» 51‌ساله از دیگر بازیگران مطرح هالیوود در نقش شمس‌تبریزی است.
حضور پررنگ‌تر روحانیت در مباحث فرهنگی یکی از دغدغه‌های بسیاری از مسوولان کشور به‌شمار می‌آید. به همین مناسبت هفته پیش معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از آغاز فعالیت بیش از 300 روحانی در راستای ترویج فرهنگ ترافیک، همزمان با ماه مبارک رمضان خبر داد. مراد مرادی در پاسخ به این سوال که آیا این افراد اجازه جریمه یا اعمال قانون متخلفان در معابر و خیابان‌ها را دارند، به «ایسنا» گفت: «عمده فعالیت این افراد در مساجد و مراکز مذهبی و آموزشی خواهد بود و در آنجا مردم را به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی دعوت خواهند کرد. روحانیون گرچه می‌توانند در سطح معابر نیز اقدام به امر به معروف و نهی از منکر در مورد رانندگی کنند اما اجازه اعمال قانون و جریمه متخلفان را ندارند و این امر تنها برعهده ماموران دارای لباس پلیس راهنمایی و رانندگی و دوربین‌های ثبت تخلف است.»
مرگ محمدعلی -‌اسطوره مشت‌زنی دهه60 میلادی- نیز در هفته پیش مورد توجه بسیاری از شهروندان ایرانی قرار گرفت. حتی خبر رسید در برخی مناطق کشور ایرانیان به یاد این چهره افسانه‌ای شمع روشن کردند.
هفته پیش مصادف بود با روز جهانی محیط زیست، با این همه این روز زیاد برای شهروندان پایتخت مبارک نبود. در این روز پس از حدود 77 روز استنشاق هوای سالم و پاک تهرانی‌ها در سال 95 دوباره هوای آلوده را به ریه‌های خود فرستادند. طبق گزارش «مهر» کمیته اضطراری هوای پایتخت نیز در سه‌شنبه هفته پیش تشکیل شد.

بگومگوها درباره پخش نوای «ربنا»
هفته پیش «ایران» گفت‌وگویی با محمدرضا شجریان منتشر کرد. گفت‌وگوهایی که با واکنش‌های زیادی مواجه شد. شجریان پس از بهبودی نسبی در گفت‌وگویی متفاوت با تبادلات کلامی که پیش از این، میان این موزیسین و رسانه‌ها در سال‌های اخیر شکل گرفته، درباره موسیقی سخن گفته است. با وجود این آنچه در کلام شجریان پراهمیت‌تر از دیدگاه‌های مطرح‌شده درباره موسیقی است، دیدگاه‌های سیاسی و مذهبی او در متن این گفت‌وگو است. شجریان در این گفت‌وگو تاکید کرد، چهره‌ای سیاسی نیست و اگر نقدی به شخصی (اشاره تلویحی به محمود احمدی‌نژاد که به اشتباه تعبیر خس و خاشاک را به کار برد و فضا را ملتهب کرد) داشته، نقد متوجه همان شخص بوده و او با نظام مخالفتی ندارد. او در این گفت‌وگو تصریح کرد: «هنرمند اگر در قاب و قالب احزاب و گروه‌ها قرار بگیرد به اندازه همان قاب کوچک می‌شود... هرگز موسیقی‌ام را در خط یک حزب خاص قرار نداده‌ام. من کار اجتماعی انجام می‌دهم کار سیاسی نمی‌کنم. کار من اجتماعی است و از درد اجتماع می‌گویم. در نظام جمهوری اسلامی که همه آن را پذیرفتند، یک آدمی می‌آید یک کار اشتباهی می‌کند. ما به او تذکر می‌دهیم. این تذکر دلیل آن نیست که با نظام جمهوریت مخالفیم.» در همین روز خبری در‌باره صدور مجوز آلبوم جدید شجریان با عنوان «طریق عشق» منتشر شد. اخباری که نویددهنده آن بود که شاید امسال پس از حدود 10 سال مجدد نوای ربنای شجریان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز پخش شود.
درست در همین فضا برخی از رسانه‌های منتقد دولت وارد میدان شدند. در این زمینه «رجانیوز» در واکنش به اخبار این چند روز حول محمدرضا شجریان در یادداشتی موهن شجریان را مورد انتقاد قرار داد. یادداشتی که به سبب توهین‌های فراوان چند ساعت بعد با اصلاحات ساختاری و پاستوریزه شدن بسیاری از واژه‌ها دوباره بازنشر شد.
«کیهان» اما در این زمینه گوی سبقت را از همه ربود و در گزارشی با عنوان «فراموشی وعده‌ها در پیچ و خم حاشیه‌ها» به این موضوع پرداخت. این روزنامه در اقدامی عجیب‌تر برای اثبات گزارش خود، عکس خواننده قدیمی -گوگوش- را هم در صفحه یک خود منتشر کرد. این روزنامه نوشت: «...‌همه اندوهگین‌اند! از اینکه صدای ملکوتی و نوستالژیک و ملکوتی او مهمان‌سفره‌های افطار مردم نیست، غم بزرگی روح و جانشان را می‌خراشد! مدیر یک شبکه تلویزیونی، از امید و آرزوی خود در قالب احتمال پخش ربنا می‌گوید، روزنامه دولت، بیت‌المال را صرف طراحی پوستر رنگی شجریان و مصاحبه مفصل با او می‌کند. خلاصه به نظر می‌رسد ماه رمضان امسال ایرانیان، مشکلی ندارند، غمی ندارند، سفره‌های افطارشان به راه است، نانشان گرم است و آبشان سرد، دل‌هایشان روشن است و تنها یک غم بزرگ، همه را مکدر کرده و آن نشنیدن صدای استاد آواز ایران است که معنویت را به خانه‌هایشان بیاورد! اندکی آن سوتر، تصاویر استاد در آغوش زنان و دختران جوان و اجنبی، روی دیوار اتاق و توی گوشی‌های مردم، تصویر مهوع و سخیفی از معنویت استاد را به صورت مخاطب می‌زند! 17 ساعت روزه‌داری برای افطار با صدای کسی که رسماً به فسق خود افتخار می‌کند و رسماً به اسلام توهین می‌کند و می‌گوید: «اینها هرگز با هنر کنار نمی‌آیند و تجربه 1400‌ساله ما این را نشان می‌دهد»! چه آرزوی موهومی برای کسب معنویت از صاحب این صدا!»

دعوای دو عضو شورای شهر و واکنش نایب‌رئیس شورا
هفته پیش گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و اعلام رقم ۱۴ هزار‌میلیاردی بدهی دولت به شهرداری از سوی علیرضا دبیر باعث شد برای دقایقی، صحن علنی شورا به جنجال کشیده شود و با هم دعوا کنند، به طوری که مرتضی طلایی که در غیاب مهدی چمران، ریاست این جلسه شورای شهر را برعهده داشت از رسانه‌ها خواست تا رفتار نامناسب اعضا را به اطلاع مردم برسانند. احمد حکیمی‌پور در واکنش به گزارش کمیسیون بودجه در خصوص میزان مطالبات شهرداری از دولت گفت: گزارش کمیسیون بودجه، ایرادات شکلی دارد، چرا که این گزارش مربوط به حسابرس است، درحالی که باید بررسی‌های لازم بر روی این گزارش خام صورت گیرد. به گزارش «اعتماد» وی با گلایه از رسانه‌ای شدن بدهی ۱۴ هزار میلیارد‌تومانی دولت به شهرداری گفت: نباید فقط بدهی دولت را بررسی می‌کردیم بلکه سایر دستگاه‌ها نیز به شهرداری بدهی دارند و نباید تنها بدهی دولت رسانه‌ای می‌شد. رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت منابع کافی ندارد، گفت: این در حالی است که ۷۰ الی ۸۰ درصد بدهی مربوط به سنوات قبل است، چرا مدیریت فعلی شهر که ۱۲ سال است بر سر کار است، زمانی که نفت ۱۵۰ دلار بود و دلارها سرازیر شده بودند، بدهی خود را پرداخت نکرد؟ حکیمی‌پور مدعی شد طبق اطلاعاتی که دارد دولت یازدهم طی این مدت بخشی از بدهی خود را پرداخت کرده است. اما این سخنان به شکل عجیبی باعث واکنش پرویز سروری شد به گونه‌ای که وی با حالتی برافروخته خطاب به حکیمی‌پور گفت: چرا دائم از دولت قبلی مایه می‌گذارید؟ دولت فعلی چرا سهمش را پرداخت نکرده است؟ اگر راست می‌گویید اعلام کنید که دولت جدید چه قسمتی از بدهی‌اش را پرداخته است. در مقابل حکیمی‌پور تلاش می‌کرد تا سخنان خود را ادامه دهد ولی «سروری» همچنان جملات خود را ادامه داده و اجازه صحبت به حکیمی‌پور نمی‌داد. تا اینکه حکیمی‌پور فریاد زد: ساکت شوید و اجازه دهید که من حرف بزنم...

سه‌شنبه‌های بدون خودرو اصفهان
در شرایطی که آلودگی هوا بیداد می‌کند و براساس اعلام انجمن علمی اقتصاد شهری، پایتخت ایران به‌عنوان یکی از ۳۰ کلانشهر آلوده جهان شناخته شده است، مهدی جمالی‌نژاد شاید نخستین مدیر ایرانی باشد که دغدغه‌های محیط‌زیستی خود را با کنار گذاشتن اتومبیل شخصی‌اش نمایش می‌دهد. یک پویش (کمپین) مردمی در فضای مجازی سرآغاز این تصمیم آقای شهردار بوده است. پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو که با مدیریت یک جوان اراکی شکل گرفته است و حالا با گذشت کمتر از پنج ماه آنقدر گسترده شده است که نه‌تنها مدیران ایرانی، تشکل‌های مردم نهاد و بازیگران و هنرمندان را با خود همراه کرده است که ایرانی‌های مقیم آمریکا، نروژ و آلمان نیز به این پویش پیوسته‌اند و با دوختن شعار این ستاد مردمی روی لباس‌هایشان تلاش می‌کنند فرهنگی را تبلیغ کنند که از یک شهر کوچک ایران کلید خورده است. کوروش بختیاری صاحب ایده و مدیر پویش (کمپین) مجازی سه‌شنبه‌های بدون خودرو که تاکید زیادی روی بهره‌گیری از واژه‌های فارسی دارد به «شهروند» توضیح می‌دهد که این پویش تاکنون توانسته است با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی حدود ۹۵ درصد استان‌های کشور را با خود همراه کند و همراهی قابل توجه برخی ارگان‌ها ازجمله محیط‌زیست و شهرداری اصفهان را داشته باشد.
کمپین کوچک تلگرامی که حالا روز به روز بزرگ‌تر و همه‌گیرتر می‌شود با ذوق و ابتکار برخی مدیران وارد مراحل جدی‌تر اجرایی شد. تا آنجا که شهرداری اصفهان برخی خیابان‌های پرتردد شهر مانند چهارباغ را در روز سه‌شنبه بست و تنها اجازه تردد دوچرخه‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی را در این خیابان‌ها صادر کرد. ماجرا از این هم فراتر رفت و آقای شهردار اصفهان یعنی مهدی جمالی‌نژاد اتومبیل شخصی‌اش را در پارکینگ خانه گذاشت و با دوچرخه راهی محل کار شد. انتشار عکس شهردار دوچرخه‌سوار در فضای مجازی به مذاق بسیاری از کاربران ایرانی خوش آمد و این تصویر بارها و بارها در گروه‌های تلگرامی دست به دست شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها