شناسه خبر : 21087 لینک کوتاه

تکذیب آلودگی آب پایتخت

تهران میزبان تنها بوئینگ ۷۴۷SP جهان

دربی پایتخت در هفته پیش را می‌توان مهم‌ترین خبر غیرسیاسی رسانه‌ها در هفته گذشته به‌شمار آورد. مسابقه‌ای که حتی خبرنگاران ایرانی اعزامی به وین و حتی بعضی از دیپلمات‌های کشورمان آن را پیگیری می‌کردند. رقابتی که پس از پنج نتیجه مساوی، برنده داشت و تماشاچیان فوتبال را تا حدودی راضی کرد. البته تماشاچیان سرخ‌پوشان به سبب نتیجه به دست آمده بسیار راضی‌تر به نظر می‌رسیدند.

حمیده حق‌پرست
دربی پایتخت در هفته پیش را می‌توان مهم‌ترین خبر غیرسیاسی رسانه‌ها در هفته گذشته به‌شمار آورد. مسابقه‌ای که حتی خبرنگاران ایرانی اعزامی به وین و حتی بعضی از دیپلمات‌های کشورمان آن را پیگیری می‌کردند. رقابتی که پس از پنج نتیجه مساوی، برنده داشت و تماشاچیان فوتبال را تا حدودی راضی کرد. البته تماشاچیان سرخ‌پوشان به سبب نتیجه به دست آمده بسیار راضی‌تر به نظر می‌رسیدند.
از دیگر اخبار مهم هفته می‌توان به اظهارات جدید محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اشاره کرد. او هفته پیش به کاربران ایرانی وعده داد که با استفاده از راهکاری جدید امکان بهره‌گیری از بسیاری سایت‌های فیلتر‌شده برای آنان فراهم خواهد شد. او به ایرنا گفت: «فیلترینگ موجود توانایی مجزا کردن بخش‌های مفید و غیر‌اخلاقی سایت‌ها را ندارد و اگر در سایتی مطالب غیر‌اخلاقی وجود داشته باشد کل سایت فیلتر می‌شود. با توجه به خواسته دانشگاهیان و خانواده‌ها برای به‌کارگیری مطالب علمی و مفید می‌خواهیم از سیستم جدیدی در این زمینه بهره بگیریم. فیلترینگ هوشمند، بخش‌هایی از سایت‌های فیلترشده را که محتوای مجرمانه ندارند رفع فیلتر می‌کند و در مجموع، کاهش پالایش محتوا در فضای مجازی را به دنبال دارد.» او اعلام کرد: «پروژه اجرای فیلترینگ هوشمند یک طرح 10‌ماهه است، که اقدامات مقدماتی آن در طول یک ماه، ارائه بازخوردها و ادامه اجرای پروژه سه ماه و اقدامات نهایی برای انجام کامل آن، شش ماه فرصت نیاز دارد. این طرح در نهایت نیازهای علمی و مفید کاربران را فراهم می‌کند.» باید منتظر ماند و نتیجه نهایی این پیشنهاد وزیر را در پاییز سال آینده بررسی کرد.
وزیر بهداشت نیز طبق معمول چند ماه گذشته در هفته پیش نیز مورد توجه رسانه‌ها بود. او در روزهای ابتدایی هفته پیش اعلام کرد: «با اجرای طرح تحول نظام سلامت، تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی واقعی شد و حق ویزیت پزشکان در مقایسه با گذشته افزایش یافت.» با این حال سیدحسن هاشمی دریافت حق ویزیت از سوی پزشکان را به ویزیت حداکثر هشت بیمار در یک ساعت مشروط و تاکید کرد: «پزشکی که بیش از این تعداد بیمار ویزیت کند دستمزدی دریافت نخواهد کرد.» وزیر بهداشت در هفته گذشته درباره اخبار مطرح‌شده درباره آلودگی آب شرب پایتخت هم به رسانه‌ها گفت: «دلیلی ندارد به مردم دروغ بگوییم، آب تهران سالم است. به دنبال مطلبی که درباره نیترات آب تهران در شورای شهر مطرح شد، دستور بررسی همه چاه‌ها را دادیم. از این همه چاه در سطح شهر و البته درست در زمانی که سطح آب سدها کاهش یافته بود و مجبور به برداشت از چاه‌ها بودند، میزان نیترات تنها در سه حلقه چاه بیشتر از استاندارد بود که مراتب را به دکتر چیت‌چیان، وزیر نیرو انتقال دادیم و ایشان هم پیگیری کردند و همان جا به من گفتند که چاه را پلمب کنند. حال اینکه ترساندن مردم و گفتن این صحبت‌ها چه دلیلی دارد باید از خود مطرح‌کنندگان چنین مسائلی را پرسید.»
معمای عاملان اسیدپاشی اصفهان نیز در هفته گذشته در روزنامه‌ها کم‌وبیش دنبال شد، اما اطلاعات جدیدی دست کم برای افکار عمومی به همراه نداشت.

قتل معلم در کلاس درس
صفحات حوادث روزنامه‌ها در هفته پیش ماجرای بی‌سابقه قتل یک معلم در کلاس درس را به صورت گسترده پوشش دادند. خبرآنلاین در این باره نوشت: «ماجرا از آنجا شروع شد که ساعت 10:30 صبح روز حادثه دانش‌آموز ضارب به همراه پدرش برای موجه کردن غیبت او به مدرسه خود واقع در شهرستان بروجرد می‌آید. در زمان پیگیری غیبت، پدر دانش‌آموز می‌فهمد که فرزندش در درس فیزیک ضعف دارد؛ زمانی که پدر و دانش‌آموز قصد خارج شدن از مدرسه را داشته‌اند، به یکباره تصمیم دانش‌آموز عوض می‌شود و به سر کلاس فیزیک می‌رود. این دانش‌آموز سر کلاس می‌نشیند، معلم فیزیک هم به او می‌گوید که باید برای نشستن سر کلاس از دفتر مدرسه نامه و اجازه بگیرد که در این هنگام دانش‌آموز به یکباره با چاقویی که زیر لباس خود پنهان کرده بود، معلم خود را از ناحیه شاهرگ مصدوم می‌کند و بلافاصله از مدرسه متواری می‌شود. در پی این ضربه، معلم مجروح شده و سریعاً به بیمارستان منتقل می‌شود، اما از همان ابتدا مرگ مغزی وی مشهود بوده و در نهایت، یک روز بعد فوت می‌کند.»
پس از این حادثه وزیر آموزش و پرورش با ابراز تاسف از این رویداد خواهان پیگیری این حادثه به صورت ویژه به منظور روشن شدن ابعاد قضیه و صیانت از حقوق این معلم -محسن خشخاشی-‌ شد.

هشدار نسبت به افزایش کارتن‌خواب‌های زن در پایتخت
با توجه به آغاز فصل سرما، بحث وضعیت کارتن‌خواب‌ها در کلانشهرها به ویژه در پایتخت بیش از گذشته زیر ذره‌بین رسانه‌ها و مسوولان قرار می‌گیرد. در هفته گذشته خبرگزاری مهر در گزارشی به این مساله پرداخت. در بخشی از این گزارش تاکید شده بود: «... بر اساس آمارهای موجود حدود ۱۵ هزار کارتن‌خواب و بی‌خانمان در تهران وجود دارد که ۱۵ درصد آنها را زنان بی‌خانمان تشکیل می‌دهند. در بین افراد بی‌خانمان از همه گروه‌های سنی از ۱۸ سال گرفته تا بیش از ۹۰ سال مشاهده می‌شود اما بیشتر افراد بی‌خانمان در گروه سنی ۳۵ تا ۴۰ سال هستند. کارتن‌خواب‌ها تقریباً در تمام مناطق پایتخت حضور دارند اما تجمع آنها بیشتر در نقاط بی‌دفاع شهری مشاهده می‌شود و در برخی نقاط شهر مانند دروازه غار، فرحزاد، خاک سفید این افراد بیشتر حضور دارند. همچنین برخی از بوستان‌های شهر نیز محل تجمع افراد بی‌خانمان شده است. آمارها نشان می‌دهد ۸۰ درصد از کارتن‌خواب‌ها معتاد هستند و در واقع علت بی‌خانمان شدن این افراد همان اعتیاد بوده است. فقر، اختلافات و مشکلات خانوادگی نیز از دیگر عوامل شایع در بی‌خانمان شدن این افراد است... در حال حاضر گرمخانه‌های پایتخت تنها گنجایش میزبانی از سه هزار بی‌خانمان را دارند و یخ‌زدگی و مرگ در کمین 12 هزار کارتن‌خواب است.» در این زمینه و با اشاره به آمار کارتن‌خواب‌های زن، عباس صلاحی عضو هیات‌ رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس به خانه ملت گفت: «...‌این اقدام در توان شهرداری است که مکان‌های عمومی را برای این افراد در نظر گیرد تا گرمخانه‌هایی مستقل برای زنان کارتن‌خواب در پایتخت راه‌اندازی شود.»

زنان ایرانی در معرض چه خشونت‌هایی هستند؟
هفته گذشته مصادف بود با روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان. خبرآنلاین به این مناسبت گزارشی را بر اساس تنها آمار رسمی موجود درباره این پدیده در ایران منتشر کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: «طرح ملی «بررسی خشونت خانگی علیه زنان در ۲۸ استان» طرحی بود که در سال ۱۳۸۳ انجام شد و اطلاعات آن نشان می‌داد که یک سال اول ازدواج و میانسالی، پرخشونت‌ترین دوره زندگی زنان است. به جز این، دوران تنگنای مالی و پس از تولد فرزندان هم دوره‌های پرخشونتی برای زنان به حساب می‌آمد. دورانی که به گواه این پژوهش 4/38 درصد از زنان بهانه‌گیری‌های پی در پی، داد و فریاد و بداخلاقی همسرشان را تحمل می‌کردند، 9/37 درصد مورد قهر و صحبت نکردن شوهر و خودداری از ارائه بحث در مورد مسائل بین‌شان قرار داشتند، 8/30 درصد کلمات رکیک می‌شنیدند و ۲۵ درصدشان شاهد خشونت فیزیکی همسرشان در مقابل اجسام (شکستن، به هم ریختن سفره، کوبیدن در و...) بودند. در این پژوهش خشونت‌ورزی مردان در ایجاد فشارهای روحی روانی با رفتار آمرانه و تحکم‌آمیز در مورد 20/7 درصد از زنان دیده شد. همچنین 6/22 درصد زنان گزارش کردند که ماهی یک بار از همسرشان سیلی می‌خورند. 3/16 درصد زیر مشت و لگد همسرشان می‌مانند و 9/17 درصدشان بابت اینکه خرج خورد و خوراکشان را مرد تامین می‌کند، هر روز سرکوفت می‌شنوند... این پژوهش نشان می‌داد که پیامدهای خشونت علیه زنان، سردمزاجی، نارضایتی جنسی و انواع انحرافات برای آنهاست.»

تهران میزبان تنها بوئینگ 747SP جهان
این روزها فقره‌ای جدید به جاذبه‌های توریستی این مرز پرگهر اضافه شده است. جاذبه‌ای نه از جنس سنگ و خشت که از جنس فلز و مصنوع دنیای مدرن. عصر ایران در این باره گزارشی منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش می‌خوانید: «...آیا می‌دانستید علاوه بر خودروهای کلاسیک، هواپیماهای کلاسیک هم علاقه‌مندانی در سراسر جهان دارند؟... یکی از هواپیماهای بی‌نظیر و کلاسیک، طرفدارانی را از سایر کشورهای جهان به تهران کشاند تا تجربه پرواز با تنها هواپیمای بوئینگ 747SP باقی‌مانده دنیا را در سابقه خود ثبت کنند. حدود 90 نفر از هواداران این هواپیما از کشورهایی مانند لوکزامبورگ، بلژیک، آمریکا، سوئد، چین، آلمان و هلند به تهران آمدند و روز یکشنبه -هفته گذشته- با هواپیمای بوئینگ 747SP پرواز کردند. این برنامه توسط یکی از آژانس‌های مسافرتی در آلمان هماهنگ شده بود. علاقه‌مندان خارجی برای حضور در این برنامه پرواز، برای هر صندلی مبلغ 150 یورو و صندلی کنار پنجره هم 250 یورو پرداخت کرده بودند. هم‌اکنون تنها هواپیمای بوئینگ 747SP جهان که همچنان مشغول پرواز است در ایران و شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر» (هما) فعال است. این هواپیمای 37‌ساله در سال 1977 در کارخانه هواپیماسازی بوئینگ آمریکا در شهر سیاتل تحویل طرف ایرانی شد...» طبق گزارش این سایت در پایان این پرواز، به حاضران، گواهی مهر و امضا‌شده حضور در این پرواز ارائه شد.

خانواده‌ها دچار کم‌حرفی مفرط هستند
اگر به اطراف خود نگاه کنید بدون شک تفاوت‌های زیادی بین دنیای امروز و دنیای یک یا دو دهه پیش مشاهده خواهید کرد. در این زمینه تقی آزاد‌ارمکی جامعه‌شناس و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به یکی از تفاوت‌های امروز و دیروز که اتفاقاً می‌تواند بحران‌ساز باشد، پرداخته است. او که هفته پیش سخنران نشست بررسی جایگاه خانواده در برنامه ششم توسعه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، در این باره گفت: «متاسفانه در جامعه امروز همه گروه‌ها تصور می‌کنند نهاد خانواده را به خوبی می‌شناسند. اتفاقاً باید گفت خانواده به این سادگی قابل شناسایی نیست و پرآسیب‌ترین نهاد در ایران نهاد خانواده است. ما امروز نیازمند یک وضعیت یا سازوکارهای سیاستی انعطاف‌پذیر در باب جامعه ایرانی به‌طور کلی و خانواده ایرانی به‌طور خاص هستیم.» به گزارش ایسنا این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: «امروز خانواده ایرانی با چالش‌هایی روبه‌روست و به لحاظ مفهومی و معنایی دچار مشکل شده و بیشتر دچار خلأهای هویتی و ارتباطی است. در حال حاضر دچار کم‌حرفی مفرط در درون خانواده‌ها هستیم. حرف نزدن و گفت‌وگو نکردن بین‌نسلی، بین‌فردی و بین‌جنسیتی در میان خانواده‌ها به چشم می‌خورد. حتی آنجا که خانواده‌ها با هم صحبت می‌کنند به دعوا و خشونت می‌انجامد. بسیاری از مشکلات خانواده از فرهنگ ناشی می‌شود. در گذشته هم خانواده ایرانی دچار مشکلات اقتصادی بود؛ اما این آمار بالای طلاق اتفاق نمی‌افتاد.» او در پایان تاکید کرد: «برای گسترش فرهنگ فرزند‌آوری باید توجه کرد که لازم است نظام حمایتی کودکان، مادران و در نهایت خانواده قدرتمند باشد. مادر خسته، عصبانی و غیر‌مطمئن از سرنوشت خود و فرزندش نمی‌تواند در خانواده سخن از عشق بگوید.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها