شناسه خبر : 24896 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رشد 11 درصدی قیمت مسکن

حباب سکه پس از حراج هفته گذشته، کوچک‌تر شد

هفته گذشته، وجود تردید در خصوص تمدید توافق کاهش تولید نفت، باعث شد که روند افزایشی بهای نفت با دست‌انداز روبه‌رو شود، بر اساس گزارش‌ها در حالی که عربستان سعودی از تمدید توافق کاهش تولید نفت تا 9 ماه آتی حمایت می‌کرد، روسیه به عنوان کشور غیرعضو نسبت به ادامه توافق مذکور مردد بود.

 مجید حیدری: هفته گذشته، وجود تردید در خصوص تمدید توافق کاهش تولید نفت، باعث شد که روند افزایشی بهای نفت با دست‌انداز روبه‌رو شود، بر اساس گزارش‌ها در حالی که عربستان سعودی از تمدید توافق کاهش تولید نفت تا 9 ماه آتی حمایت می‌کرد، روسیه به عنوان کشور غیرعضو نسبت به ادامه توافق مذکور مردد بود. هفته گذشته، حراج سکه، مهم‌ترین خبر بازارهای داخلی بود که موجب کاهش حباب قیمتی شد، اگرچه در ادامه بهای سکه کمی تعدیل شد. در کنار این موضوع شاخص بورس در ادامه روند رو به رشد خود بازده دودرصدی را ثبت کرد.

حفظ موقعیت نفت

هفته گذشته نفت برنت در پی حفظ موقعیت خود در کانال بالای 63 دلار در هر بشکه بود. به گزارش بانک مرکزی در اولین روز هفته کاری در روز دوشنبه، چشم‌انداز افزایش عرضه نفت در پی راه‌اندازی مجدد خط لوله نفت کی‌استون و نااطمینانی درباره تصمیم روسیه برای پیوستن به توافق تمدید کاهش تولید اوپک، منجر به افت بیش از یک‌درصدی بهای نفت آمریکا از بالاترین سطح طی دو سال اخیر شد. به دنبال این امر، منابع آگاه اعلام کردند؛ تولید نفت روسیه در پروژه ساخالین 1 از ماه ژانویه سال آتی با حدود یک‌چهارم افزایش به 250 تا 260 هزار بشکه در روز خواهد رسید. بر اساس نتیجه‌گیری گروه کاری اوپک در هفته گذشته، بازار نفت پس از اوایل ماه ژوئیه سال 2018 دوباره متوازن خواهد شد. این امر، نشان‌دهنده لزوم تمدید طرح کاهش تولید نفت در سال آتی است.

روز سه‌شنبه، نااطمینانی پیرامون نتیجه نشست اوپک در هفته گذشته برای تمدید توافق کاهش تولید نفت، منجر به تضعیف قیمت نفت شد. در پی آتش‌سوزی پالایشگاه بشکه‌ای ذخایر نفتی این کشور در هفته منتهی به 24 نوامبر، کاهش بهای نفت ادامه یافت. بر اساس آمار موسسه مذکور، ذخایر نفت آمریکا به 3 /457 میلیون بشکه رسید. افزایش تولید شرکت اکسون موبیل در تگزاس به میزان 362 هزار و 300 بشکه در روز، در کاهش بهای نفت موثر بود. پس از انتشار آمار موسسه نفت آمریکا مبنی بر افزایش غیرمنتظره 8 /1 میلیون بشکه موجودی نفت خام در نشست روز پنجشنبه، اوپک با مذاکرات سخت‌تر از حد انتظار مواجه بود. در حالی که عربستان سعودی از تمدید توافق کاهش تولید نفت تا 9 ماه آتی حمایت می‌کند، روسیه به عنوان کشور غیرعضو نسبت به ادامه توافق مذکور مردد است. در حالی که وزیر نفت عراق از حمایت کشورش از تمدید توافق کاهش تولید نفت خبر داد؛ وزیر نفت کویت گفت اوپک هنوز در مورد مدت‌زمان تمدید احتمالی آن به نتیجه نرسیده است. روز سه‌شنبه، شرکت ترنس‌کانادا از راه‌اندازی مجدد فعالیت خط لوله کی‌استون با حجم کمتر از ظرفیت کامل خبر داد. مطابق آمار موسسه نفت آمریکا؛ ذخایر نفتی در مرکز تحویل کوشینگ اوکلاهاما 2 /3 میلیون بشکه کاهش یافته است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه، بهای نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب 23 و 12 سنت کاهش یافت. روز چهارشنبه، با ایجاد شک و تردیدهایی در مورد توافق اوپک و روسیه برای تمدید، روند نزولی نفت ادامه یافت. تاجران می‌گویند دابلیوتی‌آی با گزارش موسسه سوخت آمریکا در روز سه‌شنبه که نشان می‌داد ذخایر انبارهای نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۴ نوامبر با 8 /1 میلیون بشکه افزایش به 3 /457 میلیون بشکه رسیده است، تحت فشار قرار گرفت و افت کرد. روز چهارشنبه وزیران نفتی از سازمان کشورهای صادرکننده سوخت و سایر تولیدکنندگان بزرگ شروع به گردهم آمدن در وین کرده‌اند تا روز آینده در مورد تمدید توافق کاهش تولید روزانه 8 /1 میلیون بشکه‌ای خود بحث کنند. این توافق در افزایش ۴۰‌درصدی قیمت‌ها از نیمه امسال تا‌کنون موثر بوده است.

تضعیف طلا با آمار رشد اقتصادی آمریکا

هفته گذشته، قیمت طلا روند صعودی در پیش گرفت، اما در میانه هفته از ارزش آن کاسته شد. روز دوشنبه، همزمان با انتظار سرمایه‌گذاران برای اظهارات رئیس جدید فدرال‌رزرو آمریکا در کنگره و نشست دونالد ترامپ و جمهوریخواهان سنا پیرامون برنامه اصلاح مالیاتی، شاخص دلار در مقطعی از معاملات تضعیف شد و به‌تبع آن قیمت‌های طلا افزایش یافت. در این روز، بهای نقدی طلا و طلای قراردادهای آتی تحویل ماه دسامبر به ترتیب 5 /0 و 6 /0 درصد تقویت شد. قراردادهای معاملات اختیاری طلای قراردادهای ماه دسامبر در روز دوشنبه سررسید شدند.

روز سه‌شنبه، در پی انتظار معامله‌گران درخصوص تقاضای بالای خودروسازی در اولین روز از اجرای قراردادهای جدید آتی پالادیوم، بهای این فلز گرانبها با دو درصد رشد به 1028 دلار در هر اونس (بالاترین قیمت از فوریه 2001) رسید. پس از اظهارات جرومی پاول، نامزد ریاست فدرال‌رزرو در جلسه استماع کمیته بانکی سنای آمریکا مبنی بر احتمال افزایش نرخ‌های بهره این کشور در ماه آتی، شاخص دلار تقویت شد و به‌تبع آن بهای طلا اندکی کاهش داشت.

چهارشنبه صبح، موشک بالستیک کره‌ای‌ها شلیک شد و به‌تبع آن انتظار همیشگی از رشد قیمت اونس طلا به بازارها رسوخ کرد. اما حداقل تا عصر چهارشنبه خبری از تقویت اونس طلا در بازارها نشد. واکنش بازارها به بحران موشکی تا عصر روز چهارشنبه در دو نوبت متفاوت رخ داد. در اولین نوبت، خبر برنامه جدید موشکی شمالی‌ها، اونس فلز زرد را تا چند میلی‌متری مرز روانی 1300‌دلاری بالا کشاند، اما این روند ادامه نداشت و خبری از عبور از کانال 1300 دلاری اونس مخابره نشد. در عصر چهارشنبه به وقت تهران، بهای اونس روند نزولی طی کرد و به سطح زیر 1290 دلار نیز رسید. یکی از عوامل اصلی کاهش بهای طلا، تداوم رشد اقتصادی بالای آمریکا در فصل سوم بود. روز چهارشنبه وزارت بازرگانی آمریکا تاکید کرد که برآورد دوم از رشد اقتصادی فصل سوم آمریکا نشان می‌دهد که رشد اقتصادی به 3 /3 درصد می‌رسد، برآورد اولیه نشان می‌داد که رشد اقتصادی در این فصل سه درصد است. این قوی‌ترین رشد اقتصادی در سه سال گذشته است.

خروج حباب با آغاز حراج

اتفاق مهم در هفته گذشته، اخبار مربوط به حراج سکه در بانک کارگشایی بود. به دنبال افزایش قیمت سکه در بازار و حبابی شدن آن که تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده است، بانک مرکزی اقدام به عرضه سکه از طریق بانک کارگشایی کرد. در حراج روز شنبه که قرار بود از ساعت ۱۴ آغاز شود بانک مرکزی قیمت پایه تمام سکه بهار آزادی را یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز شنبه قیمت سکه در بازار به دلیل جو روانی ناشی از حراجی تا بیش از ۳۵ هزار تومان ارزان شد و با نرخ یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان فروش رفت. بر این اساس قیمت پایه برای حراج با قیمت معمول بازار تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان اختلاف دارد.

همچنین قیمت پایه برای نیم‌سکه ۵۹۰ هزار تومان اعلام شده در حالی که قیمت فعلی بازار ۶۹۹ هزار تومان است و ۱۰۹ تومان ارزان‌تر خواهد بود. اما در حراجی باید خریدار در نهایت با هر قیمتی که سکه را خریداری می‌کند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده آن را بپردازد. حراج سکه در بسته‌های ۲۰تایی و بدون محدودیت خرید به مشتریان عرضه می‌شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» یکی از نکات جالب حراج روز شنبه پیشنهادهایی بود که پس از اعلام قیمت پایه بانک کارگشایی از سوی معامله‌گران عنوان می‌شد. در دو بار ابتدایی حراج، در حالی که قیمت پایه برای ۲۰ عدد سکه ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عنوان شده بود، یک نفر از انتهای سالن بلافاصله رقم ۲۵ میلیون را برای خرید پیشنهاد می‌داد و به دنبال آن سایر متقاضیان ناچار بودند قیمت‌های بالاتری را پیشنهاد دهند. بسته ۲۰‌تایی سکه تمام بار اول ۲۵ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و بار دوم با قیمت ۲۵ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان به فروش رفت. در واقع، در حالی که پیشنهاد اولیه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت پایه بود، پس از این پیشنهاد قیمت در بار اول تنها ۷۲۰ هزار تومان دیگر بالا رفت و در بار دوم این میزان حتی به ۵۷۰ هزار تومان رسید. عده‌ای اعتقاد داشتند، پیشنهادهای اولیه حراج نشان‌دهنده آن بوده است که برخی معامله‌گران با چنین اقداماتی سعی می‌کنند در برابر افت قیمت مقاومت کنند و تا می‌توانند تلاش کنند فلز گرانبهای داخلی با قیمت‌های بالاتری به فروش برسد. قیمت بسته‌های ۲۰‌تایی در بارهای سوم و چهارم و پنجم کمی افزایش پیدا کرد و قیمت بسته ۲۰‌تایی حتی تا ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نیز افزایش یافت. ادامه حراج سکه در بانک کارگشایی قیمت را چهار کانال پایین‌تر برد. روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی ۳۶ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان رسید. این بیشترین افت فلز گرانبهای داخلی از ۱۰ دی‌ماه سال ۹۵ بود و موجب شد سکه به کمترین قیمت از تاریخ ۱۸ آبان سال جاری برسد. در دومین روز هفته، دلار نیز از افزایش بهای سکه حمایت نکرد و با نزول خود زمینه را برای افت بیشتر فلز گرانبهای داخلی فراهم کرد. روز یکشنبه دلار ۱۳ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای چهار هزار و ۱۱۴ تومان رسید. این کمترین بهای شاخص ارزی در سومین ماه پاییز بود و کمی انتظارات افزایشی معامله‌گران ارزی را تحت ‌تاثیر قرار داد.

تعدیل قیمت سکه

برخلاف تقویت انتظارات کاهشی در میان شماری از سکه‌بازان، روز سه‌شنبه سکه پس از سه افت پیاپی به میزان کمی تعدیل قیمت را تجربه کرد و توانست با چهار هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۳۵۸ هزار تومان برسد. به گفته فعالان افزایش قیمت دلار یکی از عوامل اصلی بود که زمینه‌ساز افزایش جزئی سکه شد. همچنین در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت چهار هزار و ۱۱۸ تومان آغاز کرد که افزایشی پنج‌تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز یکشنبه داشت.

روز چهارشنبه، دلار به آستانه مرز چهار هزار و 150 تومان و سکه به کانال یک میلیون و 370 هزار تومان نزدیک شد. به اعتقاد فعالان، عبور نرخ حواله درهم از محدوده هزار و 130 تومان در کنار رشد تقاضا در بازار داخلی و کاهش عرضه در بازار از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در رکوردشکنی دلار بود. به گفته یکی از بازیگران، روز چهارشنبه حجم دلالان در حراج سکه بالاتر بود و این دسته سعی می‌کردند با خرید در سطوح بالاتر، سطح قیمت‌ها در بازار سبزه‌میدان را تحت تاثیر قرار دهند. در واقع، سکه‌بازان سعی می‌کردند از قیمت سکه در حراج به عنوان سیگنالی به بازار استفاده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در رابطه با روند سکه از کاهش نرخ این فلز گرانبها تا تخلیه کامل حباب قیمتی ایجادشده خبر داد. به گزارش ایبِنا، ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: قیمت طلا تغییر خاصی نکرده و متناسب با طلای جهانی است اما یک شکاف قیمتی بین سکه و طلا ایجاد شده که موجب حباب شده است. وی ادامه داد: برای تخلیه حباب ایجادشده از طریق بانک کارگشایی اقدام به حراج سکه کردیم و اقدامات بانک مرکزی تا تخلیه حباب سکه ادامه خواهد داشت.

رشد 11درصدی قیمت آپارتمان

هفته گذشته بانک مرکزی، آمار مسکن در آبان را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آبان ماه سال ۱۳۹۶ به 8 /14 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 5 /18 درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 89 /4 میلیون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 9 /10 درصد افزایش نشان می‌دهد. گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه سال ۱۳۹۶ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، از سوی اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

بورس در قله جدید

در هفته منتهی به هشتم آذرماه سال جاری، شاخص کل بورس تهران با افزایش هفتگی دودرصدی از قله تاریخی خود عبور کرد و وارد کانال 91‌هزارتایی شد. شاخص کل بورس تهران در دی‌ماه سال 90، از حدود 25 هزارتا حرکت خود را آغاز کرد و طی دو سال در دی‌ماه سال 92، وارد کانال 89 هزارتایی شد که در مجموع بازدهی در بیش از 250 درصد را حاصل کرد. اما پس از آن شاخص کل ریزش کرد و پس از دو سال در دی‌ماه سال 94 به حدود 61 هزارتا رسید که کمترین مقدار آن در چهار سال گذشته بوده است. پس از آن با حفظ یک روند صعودی نوسان کرد تا پس از چهار سال رکورد تاریخی خود را شکست. کارشناسان کاهش سود بانکی، افزایش دلار و افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی را عامل تحرک بازار سرمایه می‌دانند. در هفته گذشته، شاخص کل فرابورس نیز 3 /1 درصد رشد داشت و به حدود 5 /1030 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در بازه مورد بررسی، حدود 3 /0 درصد مثبت بود که نشان از یکسان نبودن رشد سهام بازار سرمایه دارد.

در هفته منتهی به 8 آذرماه سال جاری در میان صنایع فعال در بازار سرمایه، گروه کانه فلزی با رشد حدود 5 /8 درصد بهترین عملکرد هفتگی را به خود اختصاص داد. پس از آن گروه چند‌رشته‌ای با رشد 2 /6‌درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. این گروه که شامل چهار سهم سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر است در هفته گذشته رشد مناسبی داشته‌اند. گروه زراعت نیز در هفته گذشته با رشد 6 /5 درصد جایگاه سوم را به دست آورد. در این گروه شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال از بازار بورس و دو سهم کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان و دامداری تلیسه نمونه از فرابورس قرار دارند. ناگفته نماند که گروه محصولات چوبی در هفته پیش، بازدهی حدود 20‌درصدی را کسب کرده است. این گروه که تک‌سهم فیبر ایران در نماد «چفیبر» را داراست همسو با رشد این سهم رشد قابل توجهی داشته است. در مقابل، در هفته مورد بررسی، گروه محصولات کاغذ با افت شاخص 5 /2 درصد بدترین عملکرد هفتگی را به خود اختصاص داد. پس از آن گروه رایانه با افت 8 /1‌درصدی شاخص جایگاه دوم و گروه لیزینگ با افت یک‌درصدی جایگاه سوم را به دست آورد.

در نخستین هفته آذرماه، در میان نمادهای فعال در بازار سرمایه، شرکت کاشی الوند در نماد معاملاتی «کلوند» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد و حدود 21 درصد بر قیمتش افزوده شد. پس از آن شرکت سهم فیبر ایران در نماد «چفیبر» رشد 20درصدی را ثبت کرد. شرکت فنر‌سازی زر در نماد «خزر» نیز که در بازار دوم بورس و در گروه خودرو و ساخت قطعات فعال است 8 /18 درصد سود نصیب سهامداران خود کرد و از این بابت سومین شرکت پرسود در هفته گذشته بود. اما از سوی دیگر، شرکت قاسم‌ ایران که تک‌سهم گروه خرده‌فروشی است 6 /13 درصد از قیمتش کاسته شد و بیشترین ضرر را به سهامداران خود تحمیل کرد. شرکت مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن در نماد معاملاتی «بالاس» نیز عملکرد خوبی در هفته گذشته نداشت و 8 /11 درصد از ارزش خود را از دست داد. بالاس در گروه پیمانکاران صنعتی بازار عادی فرابورس فعال است. شرکت کمک‌فنر ایندامین در نماد «خکمک» سومین شرکت ضرر‌ده هفته گذشته بود که حدود 2 /11 درصد کاهش قیمت داشت.

دلیل تعویق در عرضه اولیه

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس از احتمال حذف سه شرکت و علت تعویق در عرضه اولیه خبر داد و گفت: به زودی سهام یکی از سه شرکت جدید، آماده واگذاری می‌شود. روح‌الله حسینی‌مقدم درباره علت اخراج شرکت پارس پامچال از بورس و انتقال به بازار پایه فرابورس آن هم بعد از حضور 29ساله، اظهار کرد: این شرکت زیان‌ده بوده و برنامه‌ای هم برای بهبود شرایط نداشت. بنابراین الزامات حضور در بورس را از دست داد و با تصمیم هیات پذیرش، به بازار پایه فرابورس منتقل شد. وی در برابر این سوال که آیا شرکت یا شرکت‌های دیگری هم هستند که شرایط ادامه حضور در بورس را ندارند، توضیح داد: بله. طبق آخرین بررسی‌های انجام شده، سه شرکت بورسی در فهرست حذف قرار گرفته‌اند که به دلیل نهایی نشدن، فعلاً نمی‌توان اسامی را اعلام کرد.

از سوی دیگر، سازمان بورس با تعیین سقف درصد بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخالفت کرد. هفته گذشته، رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس گفت: ماهیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری متفاوت از سپرده‌های بانکی بوده بنابراین تعیین سقف نرخ بازدهی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری فاقد توجیه است. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها